Citat:
Ursprungligen postat av
Yanii
Övergångsmännen (övergångsställe och korsa-gatan) är mest intressant just nu, lika Tågmannen. De är alla på väg från mordplatsen efter mordet eller hur?
Förstår att tågmannen är lockande, men jag tror vi kan utesluta att GM sprang till stationen och hoppade på ett tåg.. med tanke på att polisen tidigt gick igenom alla övervakningskameror. Och har sen dess, såvitt jag vet, aldrig framfört en teori om att GM skulle åkt tåg. Snarare tvärtom, väl? Dvs de intresserar sig för personer som uppenbarligen inte tagit tåget, som parkbänksmannen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Piggekott
En förklaring skulle kunna vara att kvarteret där åsgatan ligger är litegrann en genväg till sjukhuset om man kommer på Malmslättsvägen eller från Gottfridsberg/skägget. En person som mår dåligt skulle kunna ha varit på väg till psyket, men hunnit få spelet på vägen, alternativt varit där men blivit avvisad.
En handfull vittnen har ju sett vad som med största sannolikhet är GM befinna sig på olika platser i anslutning till mordplatsen innan morden, från kl 07:30 och framåt har jag för mig. Det tyder inte på en GM som hugger ihjäl någon på väg från punkt A till punkt B?
Citat:
Ursprungligen postat av
Piggekott
Vad skulle motivera familjen att hålla inne med detaljer så att deras egen sons mördare går fri?
Det finns en tråd om familjen Ammouris affärsförehavanden. Mindre än ett år efter morden så greps och häktades morbror Ammouri misstänkt för grov ekonomisk brottslighet. Mohammeds far jobbade för morbror Ammouri. Med tanke på det som yppats om butiken av tidigare anställda och kunder så finns det fog att tro att en eventuell GM har saker att säga om bröderna Ammouri som skulle kunna få hela verksamheten att falla. Vilket den ju ändå gjorde så småningom, men det kunde de inte veta då. Är affärerna viktigare än att få fast sin sons mördare? Nej, inte om man ställer de mot varandra. Men det ena behöver inte utesluta det andra? De kanske satsade på att få fast GM på egen hand, men gick bet. Eller så har de tipsat polisen om personerna de tror, men dessa har DNA-testats och blivit avskrivna. Vi vet ju att personen som misshandlade pappa Ammouri i dennes butik, och som dömdes för misshandeln, var en av de första som förhördes av polis. Det kommenterade morbror Ammouri själv i en tidningsartikel. Intressant att morbror Ammouri, dvs affärsverksamhetens överkucko, verkar mer benägen (eller snarare mindre obenägen) att tro att mordet har något att göra affärsverksamheten än pappa Ammouri. Pappa Ammouris främsta teorier är att mördaren var ute efter Anna-Lena, alternativt att morden var sexuellt motiverade. Två teorier som känns helt verklighetsfrånvända imnsho.