Citat:
Ursprungligen postat av
feldgrau
Det känns som att du har en rätt bristfällig förståelse för modern svensk supporterkultur (mest syftandes på klackkulturen med ultras- eller ultrasliknande grupperingar) utifrån det du skriver.
/feldgrau
Jag tycker han har rätt i mycket och håller delvis med.
Nu kan jag mest tala för klubbarna i Stockholm då det är de lagen jag sett mest live senaste åren, men visst kan jag tycka att det saknas känsla för timing bland en majoritet på läktarna nu för tiden.
Jag har full förståelse för att många är ute efter att det ska sjungas så mycket och länge som möjligt, oavsett matchbild.
Personligen föredrar jag den engelska mentaliteten*, där det i större utsträckning finns humor, timing och inlevelse. Sångerna finns där, men är såklart färre/kortare/mindre syncade. Det som framför allt lockar mig är dock dom individuella, högljudda, engagemangen där det ständigt, från alla håll, skriks glåpord och görs gester mot motståndare baserat på vad som händer på planen. Vilket relativt ofta också resulterar i att flertalet hänger på och så småningom mynnar det ut i en kortare ramsa.
Detta händer så klart i Sverige också, men i mindre omfattning.
Skulle nog inte gå så långt som att det inte ska vara festlig stämning på läktarna dock. Det måste väl vara ett naturligt mål att folk ska tycka det är. Vad man sen värderar som festligt är ju upp till var och en.
* Även om den ju nu för tiden är mer eller mindre död i Premier League och även hos många lag i Championship. Men jag kan verkligen rekommendera ett besök på de mindre lagens arenor.