Citat:
Ursprungligen postat av
pillenotten
Nä, det stämmer nog inte - det är fortfarande svårt satt få skuldsanering, du ska verkligen ha försökt betala dina skulder och det görs förmodligen skillnad på hur de uppkommit.
Jag har en släkting som sedan många år tillbaka hamnat i miljonskuld, huvudsakligen p g a konkurs, arbetslöshet och skilsmässa men som minst 2ggr nekats skuldsanering med motiveringen för "låg inkomst och avsaknad av fast arbete"
Mja, det är inte helt korrekt, man kan få skuldsanering helt utan inkomst, om man går på soc t ex.
Men man ska vara ett tidigare hopplöst fall som inte dragit på sig skulder i nutid, man ska åtminstone ha försökt att inte dra på sig mer och helst även försökt minska skadorna skulderna innebär(t ex kontakt med dom man är skyldig, betalat delar av senare uppkomna skulder osv, visat att man inte bara skiter i allt).
Angående Lyxfällan så är det många som söker i programmet men det är inte alltid man får veta om det blir beviljat, för det första så går det inte så snabbt att få ett beslut och för det andra så är det inte många som uppfyller något av kriterierna som krävs för skuldsanering.
Jag förstår TS men i de allra flesta fall klarar fogden av att göra rättvisa bedömningar, personer som gör mer skada med skulder än utan får skuldsanering, såna personer som både samhället och de själva förlorar på att de är medellösa. Att det är så hög procent som beviljas skuldsanering beror nog mer på att det är för lätt att hamna i skuld än att folk gör det med vilje, folk sätter sig inte med vilje i skiten men hamnar där ändå. De hopplösa fallen söker nog inte ens efter dom tagit reda på fakta, tror jag.