2019-08-16, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Du skrev innan att eftersom så många tror på det måste det vara sant, typexempel på argumentum ad populum. ´Är du så svag att du måste häva ur dig förolämpningar?
Var skrev jag att eftersom så många som tror på det måste det vara sant? visa var jag skrev så annars innebär det att du ser i syner, sök hjälp omgående.
Citera
2019-08-16, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Har du läst referenserna i Wikipedia-artikeln?
ingenstans i referenserna fanns det nåt om 3%. Fanns olika tal. Har du själv läst referenserna och förstått dem?
Citera
2019-08-16, 10:59
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Var skrev jag att eftersom så många som tror på det måste det vara sant? visa var jag skrev så annars innebär det att du ser i syner, sök hjälp omgående.
I dern första referensen kan du läsa detta:

Citat:
Nearly all scientists (97%) say humans and other living things have evolved over time
Citera
2019-08-16, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
I dern första referensen kan du läsa detta:
Hur har undersökningen gjorts?

Hur många deltog?

97% av hur många?

i vilka länder?

vad var forskarnas gebit?

när gjordes undersökningen?

Vilka frågor ställdes i undersökningen?

Vad var syftet med undersökningen?

Har du gått i skolan? Vet du hur en undersökningen går till?
Citera
2019-08-16, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
Vi tar det igen: Det går ingen gräns mellan mikro- och makroevolution.

Hur vet du detta. Hur kan du bevisa det?

Vi kommer ingen vart med cirkelresonemang, du måste först kunna bevisa att en art kan förvandlas till en annan art innan ditt påstående blir giltigt. Det spelar ingen roll hur många gånger du tar det igen, om du inte har bevis för vad du säger.

Citat:
Makroevolution är för övrigt bara en konsekvens, ett resultat av mikroevolution och inte två helt skilda saker, som kreationisterna ofta försöker hävda.

Och du försöker hävda motsatsen

Citat:
Jag har redan gett dig bevis på arter som blivit till andra arter, t ex fossilet av Tiktaalik alltså övergången från amfibier (vattenlevande djur) till reptiler (kräldjur). Som jag noterade att du inte adresserade. Varför? Vi har även den klassiska klassiska mellanformen Archaeopteryx med kräldjurs- och fågelkaraktärer blandade. Hur kan det vara fallet om det du hävdar stämmer, att ingen övergång skett mellan olika arter?

Som jag har sagt flera gånger, likheter bland fossiler och levande djur bevisar ingenting. Det bevisar inte att man har en gemensam anfader, det bevisar inte att evolutionsteorin stämmer.
I så fall kan jag bevisa att alla bilar har tillverkats på Volvo, eftersom alla bilar har ratt och hjul.

Men jag kan lyssna på dig, förklara exakt var det bevisas att vi har en art här, och den har gradvist förvandlats till en annan art

Citat:
Jag har även gett dig bevis på på bildandet av nya strukturer, organ och funktioner hos arter. T ex lungfisken "Lepidosiren paradoxa”, som du heller inte adresserade, där simblåsan omvandlats till lunga.

Jag tror jag bara har fått länkar utan förklaringar, det ger ingenting, jag kan tolka bilder och bevis på ett helt annat sätt. Så du får ta tiden och förklara varför detta bevisar att en art kan förvandlas till en annan art.

Citat:
Varför skulle din gud göra något sådant? Skapar inte han färdiga saker?

Jag har aldrig nekat mikroevolution, så varför skulle inte djur och människor kunna förändras då? Varför måste det vara "färdiga saker"? Det här med förvandling från simblåsa till lunga vill jag ha bevis för. Jag vill se en gradvis förändring från simblåsa till lunga, eller att du i laboratoriemiljö kan få en fisk att förvandlas till en lungfisk.

Citat:
Tycker också det är oerhört märkligt när troende hävdar att makroevolution inte kan ske, utan några som helst belägg för sitt påstående.

Beviset finns där mitt framför ögonen på dig, färdiga arter, inga arter som förvandlas till nya arter.
Det är lite svårt annars att bevisa något som inte existerar. T.ex. är det svårt för mig att bevisa att det inte existerar en tekanna i porslin mellan jorden och mars.

Citat:
I princip allting i naturen talar emot en intelligent skapare.

Jag tycker tvärtom, det är ofattbart att naturen kan skapa komplexa strukturer. Det naturen är bra på, det är inte att bygga upp komplexa strukturer, utan riva ner

Citat:
Jag har tidigare varit inne även på ögat hos olika arter, inklusive människan. Vissa av ögats delar verkar förstås idiotiska om de blivit formgivna av en person (t ex har vi en blind fläck, vilket verkar onödigt

Ja "verkar onödigt", ett nyckelord. Du har inga bevis för att det är onödigt. Förut trodde man att DNA hade en massa skräpDNA, vilket man tagit tillbaka, och tidigare trodde man att blindtarmen inte hade en funktion, det har man tagit tillbaka

Om du med bestämdhet hävdar att blinda fläcken är onödig, så är du inte riktigt vetenskaplig. En vetenskapsman ska inte hävda något med bestämdhet om det inte finns bevis för det.

Citat:
- vissa andra djur har det inte), men Gud kan förstås ha haft ett syfte med att låta ögat ha vissa konstruktionsfel ;-).

Konstruktionsfel enligt din subjektiva åsikt.

Citat:
DNA och genetiken bevisar även att evolution förekommer, vilket jag visat med exemplet med den trasiga C-vitamin genen hos människan och hos schimpansen.

Samma sak här, vad jag vet så skapade Gud människan med allt den behövde, mat att äta, en bra klimat att leva i. Visst hade Gud kunnat skapa så att människan inte behöver äta överhuvudtaget, visst kan det ses som ett konstruktionsfel, men Gud hade redan skapat sådana skapelser, kallat andevarelser som inte har några fysiska behov. Men av någon anledning ville Gud också skapa fysiska varelser, och av någon anledning skapade Gud människan med ett behov av att äta, och ett behov av att äta C-vitamin

Eller så skapade Gud människan utan denna "defekta gen" och människan kunde från början ignorera frukter och bara äta grönsaker, och människan fick denna "defekta gen" senare, och kanske schimpansen också utvecklade denna "sjukdom"

Citat:
Om utvecklingsläran stämmer, så har bardvalar utvecklats från landlevande däggdjur, fåglar har utvecklats från dinosaurier, och så vidare. Landlevande däggdjur och dinosaurier hade förstås många egenskaper och särdrag som inte bardvalar och fåglar har - t ex tänder. Ritningen till ett djur finns i den genetiska koden, och ett djur med tänder har alltså vissa gener för att skapa tänder. Om bardvalar och fåglar inte har tänder, men deras förfäder hade det, vart tog förfädernas tandgener vägen? Här följer ett (något förenklat) svar: En DNA-molekyl består av en lång rad koder för att generera proteiner, avskilda av speciella stopp-koder. *Evolutionsteorin säger att den genetiska koden förändras genom slumpmässiga mutationer; det kan t ex vara en punktförändring, eller så kan en kodsnutt försvinna, fördubblas eller bli felvänd. Ibland borde förstås detta resultera i DNA-sekvenser som inte kodar några proteiner alls, sekvenser med felaktiga stoppkoder, etc. Sådana nonsenskodsekvenser vore inte nödvändigtvis farliga; när DNA-strängen läses av ignoreras helt enkelt de bitar som inte är förståelig kod.
Om tandgenerna inte längre fungerar p g a mutationer, är det osannolikt att de slumpmässiga förändringarna skulle ha tagit bort hela genen; troligare är att den behäftats med ett par mindre skrivfel som får den att tolkas som nonsens. Det är också möjligt att hela genen finns kvar, men att det tillkommit en ny gen, som motverkar den. Om utvecklingsläran stämmer, skulle vi alltså vänta oss att den genetiska koden hos de flesta djur till stor del är nonsenskoder, och att gener från årmiljoner tillbaka fortfarande kan finnas kvar i någon form, om än med små skrivfel.
Om en gud skapat varelserna för sig, kunde man vänta sig att den genetiska koden inte innehåller långa nonsenssekvenser (varför skulle en gud lägga in sådana?), och framför allt bör djuren inte innehålla anlag som hör till helt andra arter (fåglarna borde inte innehålla otvetydiga dinosaurieanlag, o s v). Hur ser det då ut i verkligheten? Här kommer några exempel: Bardvalar får verkligen tänder som foster; vissa har även lårben inne i kroppen. Man har funnit fossil från en val - Pakicetus - som hade mer utvecklade bakben. Även kor och myrslokar har som foster tänder som tillbakabildas.
Det finns gott om djur med oanvändbara kroppsdelar: landlevande fåglar, vars vingar är såpass förkrympta att de är oanvändbara; blinda, grottlevande djur som har ögon, osv. Darwin skrev själv en hel del om ämnet i boken "Om arternas uppkomst", kapitlet Rudimentära, atrofierade och aborterade organ.

Om en individ har tänder och den andra individen inte har tänder, bevisar varken till eller från om dessa två individer kan få avkomma med varandra eller inte. Alltså kan man inte använda tänder som bevis för att individer tillhör olika arter.
Människan och schimpansen har tänder, men det bevisar inte att människan och schimpansen kan få avkomma, och det bevisar inte att människan och schimpansen har en gemensam anfader.

Citat:
Vad är det jag inte förstått med att man inte kan jämföra människor som innehåller levande celler med tillverkade saker såsom bilar, som inte gör det? Kanske du som inte förstått att man inte kan jämföra äpplen med päron? Och andra snabbt genomskådar sådana resonemang?

Man kan visst jämföra äpplen med päron när det t.ex. gäller C-vitaminhalt.

Citat:
Då jag bemöter dina sakargument, så visar det att jag lyssnar.

Nej, inte t.ex. med biljämförelsen.
Citera
2019-08-16, 11:39
Medlem
Citat:
Att jag däremot inte håller med dig får du ju räkna med.

Självklart, men du kan ju inte förvränga min liknelse till något helt annat, och sedan säga att du inte håller med mig. Det är som att jag skulle säga att jag inte håller med dig om evolutionsteorin eftersom du menar att tänder är avgörande för att kunna artbestämma.

Citat:
Under mina år som troende har jag lyssnat på de flesta olika versioner av just kristendomen: JV, adventister, mormoner, pingstvänner, svenska kyrkan o s v. Och jag har därav kunnat dra SLUTSATSER, en gång för alla ;-).

Detsamma för mig(inte en gång för alla dock), men jag var ateist och vardagsevolutionist istället (om du förstår vad jag menar). Sedan när jag började undersöka detta så insåg jag att jag aldrig hade fått bevis för att evolutionsteorin stämmer, alla bara pratar om det som att det finns bevis, och att evolutionsteorin är fakta, och alla som inte tror på den är idioter. Så när jag fortsättningsvis får samma attityd här på FB, så stärks jag bara i min tro och vetande.

Orsaken till att jag är här, är dels att jag vill förmedla det jag har förstått av vår verklighet, men jag är samtidigt intresserad av att bli motbevisad, så att jag kan ändra åsikt och syn på verkligheten eftersom jag hatar lögn.

Jag har haft den här synen hela mitt liv, jag är inte beroende av att tillhöra någon grupp, självklart mår inte människan bra av att vara ensam, men jag lever hellre ensam än lever i en lögn.

Men dom evolutionister som åtminstone finns här på FB gör ett mycket dåligt jobb om det är för att försöka övertyga andra. Att nedvärdera och förnedra andra istället för att informera, bevisa och undervisa, gör bara folk mer övertygade och gräver ner sig i skyttegravar.

Du gör det också här nu nedanför, när du nedvärderar med ord som: "lögner, manipulativt tagit citat ur sitt sammanhang, grova lögner, manipulativt, manipulerande cyniker som inte drar sig för att ljuga och missrepresentera". Jag misstänker att din bakgrund som troende i unga ålder som sedan omvänder sig till evolutionsteorin tror jag har med saken att göra, det blir personligt.

Du tar upp att man citerat en biolog, för mig är vad andra människor säger och tycker sekundärt, det jag tar fasta på är argument och bevis. Vad som citerats och sagts, och vad deras motiv är, om man gjort det medvetet eller inte, är helt ointressant för mig, främst eftersom det inte går att bevisa vilka motiv människor har eller har haft. Och hur man tolkat en text kan även biologen ha missuppfattat, förvrängt o.s.v.

Det är en lönlöst diskussion som jag inte kommer att gå in på, jag har begränsad tid att ägna min tid på FB som jag ofta hellre lägger på något annat, än att försöka övertyga människor som redan har bestämt sig "en gång för alla".
Citera
2019-08-16, 12:12
Medlem
Citat:
Ingenting är självklart. Förklara varför du anser att det är farligt? vad är du rädd för?
Detta kan du klura på.
Citera
2019-08-16, 13:10
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Detta kan du klura på.

Människosläktet har sätt likadana ut ända sedan begynnelsen.

Guds avbild.
Citera
2019-08-16, 15:45
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Människosläktet har sätt likadana ut ända sedan begynnelsen.

Guds avbild.

Neandertalare?
Citera
2019-08-16, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Självklart, men du kan ju inte förvränga min liknelse till något helt annat, och sedan säga att du inte håller med mig. Det är som att jag skulle säga att jag inte håller med dig om evolutionsteorin eftersom du menar att tänder är avgörande för att kunna artbestämma.

Detsamma för mig(inte en gång för alla dock), men jag var ateist och vardagsevolutionist istället (om du förstår vad jag menar). Sedan när jag började undersöka detta så insåg jag att jag aldrig hade fått bevis för att evolutionsteorin stämmer, alla bara pratar om det som att det finns bevis, och att evolutionsteorin är fakta, och alla som inte tror på den är idioter. Så när jag fortsättningsvis får samma attityd här på FB, så stärks jag bara i min tro och vetande.

Orsaken till att jag är här, är dels att jag vill förmedla det jag har förstått av vår verklighet, men jag är samtidigt intresserad av att bli motbevisad, så att jag kan ändra åsikt och syn på verkligheten eftersom jag hatar lögn.

Jag har haft den här synen hela mitt liv, jag är inte beroende av att tillhöra någon grupp, självklart mår inte människan bra av att vara ensam, men jag lever hellre ensam än lever i en lögn.

Men dom evolutionister som åtminstone finns här på FB gör ett mycket dåligt jobb om det är för att försöka övertyga andra. Att nedvärdera och förnedra andra istället för att informera, bevisa och undervisa, gör bara folk mer övertygade och gräver ner sig i skyttegravar.

Du gör det också här nu nedanför, när du nedvärderar med ord som: "lögner, manipulativt tagit citat ur sitt sammanhang, grova lögner, manipulativt, manipulerande cyniker som inte drar sig för att ljuga och missrepresentera". Jag misstänker att din bakgrund som troende i unga ålder som sedan omvänder sig till evolutionsteorin tror jag har med saken att göra, det blir personligt.

Du tar upp att man citerat en biolog, för mig är vad andra människor säger och tycker sekundärt, det jag tar fasta på är argument och bevis. Vad som citerats och sagts, och vad deras motiv är, om man gjort det medvetet eller inte, är helt ointressant för mig, främst eftersom det inte går att bevisa vilka motiv människor har eller har haft. Och hur man tolkat en text kan även biologen ha missuppfattat, förvrängt o.s.v.

Det är en lönlöst diskussion som jag inte kommer att gå in på, jag har begränsad tid att ägna min tid på FB som jag ofta hellre lägger på något annat, än att försöka övertyga människor som redan har bestämt sig "en gång för alla".
När jag läser detta så kommer jag till slutsatsen att du borde svara ”jag vet inte” på frågan var liv kommer ifrån och hur liv har utvecklats. Gör du det?
Du verkar nämligen vara väldigt noga med vad vetenskapen ska bevisa (vilket man ska vara), men du är väldigt tyst om din egna tro. Varför?

Edit: jag är även glad att du inte bestämt dig ”en gång för alla”. Det har inte jag heller.
Citera
2019-08-16, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Detta kan du klura på.

Fast du har påstått detta således ska du ha svaret. Fram med svaret åldring.
Citera
2019-08-16, 17:13
Medlem
Citat:
Fast du har påstått detta således ska du ha svaret. Fram med svaret åldring.
Nej, detta är OT, samt lite kul att du inte kan komma på en ENDA sak som kan vara farlig att tro på (utan belägg).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in