Citat:
Flygsegelbåt är dock inte kanske ett helt fel ord. Eftersom man kallade färjorna mellan Malmö och Köpenhamn för flygbåtar. De var äkta bärplansbåtar och väsnades något alldeles otroligt sägs det. Man kunde tex inte prata inne i kabinen, man fick skrika till varandra istället.
Finns väl en mängd namn på dessa båtar. Men tex "hydrofoil sailing boat" kan det låta på engelska, hydrofoil är alltså bärplan på svenska
Flygsegelbåt är dock inte kanske ett helt fel ord. Eftersom man kallade färjorna mellan Malmö och Köpenhamn för flygbåtar. De var äkta bärplansbåtar och väsnades något alldeles otroligt sägs det. Man kunde tex inte prata inne i kabinen, man fick skrika till varandra istället.
Finns väl en mängd namn på dessa båtar. Men tex "hydrofoil sailing boat" kan det låta på engelska, hydrofoil är alltså bärplan på svenska
Här måste jag tyvärr säga emot dig, Dr (för första gången). Det stämmer att båtarna inte bara kallades för flygbåtar utan hette det även officiellt. Däremot har jag inga som helst minnen av att de skulle ha varit bullriga.
Tvärtom var det ett populärt nöje bland lokalbefolkningen att "tura" till Köpenhamn. Tog väl 45-50 minuter någonting och man satt i långa rader i flygplansliknande fåtöljer, beställde in en räkmacka och en bajer och pratade med sin "granne". Överhuvud taget kan det nog jämföras med en flygresa i fråga om komfort och bullernivå.
(Under några år körde SAS med svävarbåtar direkt från Malmö till Kastrups flygplats och de hade enormt mycket tekniska problem. Men nu går jag alldeles för mycket OT. Inte minst eftersom alla båtar lades ner i samband med Öresundsbrons öppnande för nära 20 år sedan.)
Nu ser vi istället fram emot fler rapporter om resan. Hoppas att alla ni som hittar info, kan läsa kartor, väderleksrapporter, whatever delar med er här i tråden. Gärna lite teknisk information om båtresor också. Det är extremt spännande att läsa här