2019-08-16, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Gretas båt kallas på engelska ibland för, The Flying Yacht! Tycker flygsegelbåt är ett bra namn för detta på svenska. Personliga påhopp innebär bara, att argumenten tagit slut hos avsändaren! Sedan bestred några tidigare här i tråden, att Gretas båt har bärplan. Ett av de röda större bärplanen syns dock tydligt på den nya söta bilden av Greta och en delfin, som tittar på varandra. Sist ska sägas, att någon ytterligare medlem i besättningen kan ha tillkommit i sista stund, då det har varit omfattande kritik om att det var bara två professionella seglare ombord. Det ökar i så fall behovet av ett stopp under färden! De två professionella seglarna tänkte vara vakna en timme, sova en timme, enligt en intervju, ett mkt svårt schema även för den starkaste!

Så de professionella seglarna har mött omfattande kritik för sitt upplägg? Av andra professionella seglare eller bara från avundsjuka assholes som hatar Gretas framgångar?

I debatten kring ASAP Rocky talades det om hur häktesvakter tänder lyset i cellen en gång i timmen för att väcka den intagna. Det beskrivs som mycket plågsamt och närmast sadistiskt, ett effektivt sätt att psyka. Nu ska de här gentlemännen tydligen inte bara väckas tillfälligt utan dessutom hålla sig vakna och övervaka den tekniskt avancerade båten. En timme i taget, dygnet runt, minst 15 dagar ...

Många vinflaskor har de tydligen också baxat ombord. Hur går det ihop med sjövett? Ingen av skepparna får väl unna sig minsta lilla onykterhet (med allt det innebär av försämrad koncentration osv), så då återstår bara Svante och reportern.
2019-08-16, 07:55
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Idag drog jag igång min dieseltraktor en halvtimma innan jag åkte till jobbet så motorn är varm och go innan fullt pådrag. Allt i Gretas namn.

Ha en bra dag ni andra utan foliehatt
2019-08-16, 07:57
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Ska Greta segla hem också?

Frågar åt en kompis.

Ytterst tveksamt då bara en enkelresa skulle ta ett par veckor . Tror även PR-Greta har sina begränsningar vad det gäller mammas och PR-byråns jakt på pengar.
2019-08-16, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
En i FFF, en ung tjej som bor i USA, säger att Greta redan är mycket känd även i USA, det tydligen har varit många främst positiva nyhetsartiklar om henne även där!

Beträffande nya kläder, så lär hon göra som hon brukar och köpa second hand. Glad för att hon i alla fall har på sig en riktigt varm professionell marin jacka på båten!

-Så Greta är nu mycket mera vettig än vad hon var under tältäventyret i vintras i Davos, där hon vägrade att skaffa sig en varm jacka, och därför frös så mycket i minus 18, så hon inte kunde sova! Man lär sig ofta av sina misstag!

Naturligtvis behöver Greta ge många viktiga presskonferenser, men mycket olämpligt med en sådan precis innan avgången. Även kaptenen fick ställa upp på presskonferensen, så hans uppmärksamhet blev också splittrad!

-Greta är inte bara en passagerare, hon skrev att hon var med i att gå igenom utrustningen innan avfärden!

Annars lite mer info om färden här, https://www.france24.com/en/20190813-cramped-and-basic-greta-thunberg-s-voyage-to-new-york

Enligt uppgift i tråden har hennes jacka inbyggd flytväst så det var kanske inte så mycket att diskutera.

Om hon så sent som för något halvår sedan vägrade att bära adekvata kläder (utan i stället riskerade sin hälsa) i bitande kyla så kan man undra hur f-n hennes föräldrar vågar släppa iväg henne på det här viset. Den gången kunde hennes farsa enkelt ha hivat henne över ena axeln och burit in henne på ett varmt och tryggt hotell. I stället lät han henne hållas (åtminstone om man ska tro dig).

Vad kan hon tänkas få för infall i Sydamerika? Ska han vara den "vuxne i rummet" den gången (eller ligger han utslagen i magsjuka och kvider?)
2019-08-16, 08:03
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Det är väl ingen större nyhet att det är MÖJLIGT att segla även långa sträckor. Vill man vara lite stygg kan man säga att Greta mest slår in öppna dörrar.

Med sina späckade scheman tror jag det är ganska orealistiskt att politiker, företagsledare osv sätter sig på en segelbåt när de ska på konferenser osv i USA. Men visst, Löfven kan ju föregå med gott exempel. Eller varför inte Obama?

De som har tid med veckolånga seglatser är kanske framför allt pensionärer, lyxlirare och varför inte personer som tagit sabbatsår från skola eller jobb? Vi andra måste helt enkelt vara lite mer pragmatiska.

Sen tycker jag Greta talar alldeles för lite om säkerhetsaspekter generellt. Är flyg statistiskt sett det säkraste transportmedlet? Är det svenska inrikesflyget säkrare än den nedgångna järnvägen?

Hur många ska behöva riskera sin hälsa ute på guppiga hav innan hennes ”klimatångest” kan dämpas?

Eller så får vi ställa om till en lugnare livsstil, helt enkelt. Man behöver inte konsumera så mycket, och gör man inte det behöver man inte heller tjäna så mycket pengar. I stället kan man lägga tid på (delar av) självhushåll (odla egna grönsaker, egen frukt, egna rotfrukter, ha några höns, kanske en get, spinna eget garn och sticka plagg av...).

Och barnen skulle inte behöva vara på dagis långa dagar. Bara det vore en enorm vinst. Barn som fick mer tid med sina föräldrar, skulle inte heller lika ofta bli psykiskt sjuka tonåringar och unga vuxna... som idag. Tror faktiskt vi människor bara skulle må bra av ett lugnare tempo, mer i samklang med naturen. Och detta till och med om hela klimatgrejen skulle vara bluff (fast det tror jag inte att den är).

Fast om vi inte ställer om, så dör vi ju snart ut allihopa... och alla andra arter på planeten med.
2019-08-16, 08:05
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Vad är problemet med det - att det kan komma upp gastar ur djupen..?

Ja, jag håller med! I vanliga fall skulle de kunna lära upp Gretas pappa så han kunde ta någon vakt här och där, men med den här speciella båten så lär man sig inte det i en hast. Särskilt inte när det måste gå så fort hela tiden.

Stämmer ju inte? De thailändska pojkarna VAR ensamma (med sin tränare) i nio dagar, tills de upptäcktes. Då tog räddningsmanskapet snabbt dit massor av resurser. Man får säga att thailändarna organiserade detta väldigt bra - de steg i min aktning där. Jag betraktade Thailand som nära ett U-land innan händelsen.

Hur blir man som du är..?

Ditt inlägg är helt obegripligt.
Du får ursäkta att jag hoppar över dina inlägg ett tag. Jag menar att du avsiktiligt misstolkar andras inlägg. Det blir för tidsödande att föra en diskussion då.
2019-08-16, 08:11
Medlem
Jofs avatar
Senaste uppdateringen var för två timmar sen.
https://www.windy.com/track-team-malizia-and-greta-on-their-journey-across-the-atlantic?46.695,-10.811,5,iressure

Nån som har någon tanke om den inte uppdateras IRL? Stänger dom av den kanske.
Men annars är kursen den som dom angett den ska vara.
2019-08-16, 08:16
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Senaste uppdateringen var för två timmar sen.
https://www.windy.com/track-team-malizia-and-greta-on-their-journey-across-the-atlantic?46.695,-10.811,5,iressure

Nån som har någon tanke om den inte uppdateras IRL? Stänger dom av den kanske.
Men annars är kursen den som dom angett den ska vara.
Källan till positionen är antagligen rapporter från Malizia 2, alltså inte automatiskt via AIS - hon syns ju inte på MarineTraffic efter att inte längre vara nära land ( någon skrev att de använde AIS-T ).
Kantänka har Windy, Stern etc betalat eller också plockas det från någon "hemsida".
2019-08-16, 08:17
Medlem
Citat:
Eller så får vi ställa om till en lugnare livsstil, helt enkelt. Man behöver inte konsumera så mycket, och gör man inte det behöver man inte heller tjäna så mycket pengar. I stället kan man lägga tid på (delar av) självhushåll (odla egna grönsaker, egen frukt, egna rotfrukter, ha några höns, kanske en get, spinna eget garn och sticka plagg av...).

Och barnen skulle inte behöva vara på dagis långa dagar. Bara det vore en enorm vinst. Barn som fick mer tid med sina föräldrar, skulle inte heller lika ofta bli psykiskt sjuka tonåringar och unga vuxna... som idag. Tror faktiskt vi människor bara skulle må bra av ett lugnare tempo, mer i samklang med naturen. Och detta till och med om hela klimatgrejen skulle vara bluff (fast det tror jag inte att den är).

Fast om vi inte ställer om, så dör vi ju snart ut allihopa... och alla andra arter på planeten med.

Kära Merwinna, jag håller med dig till 100 %. Jag tycker också det är hemskt med stress, överkonsumtion, miljöförstöring, överfulla dagisavdelningar, slit-och-släng-samhälle, allting sådant.

Men jag uppfattar inte att Greta förespråkar sådant. Inte klimatrörelsen överhuvud taget. Greta är inte bara omogen. Hon har också ett övre medelklass-perspektiv på allt. Hennes mamma kunde utan att blinka hoppa av sin karriär och familjen har det ändå mycket gott ställt. De kunde köpa en Tesla, har laddningsmöjligheter i garaget och dessutom Sveriges bästa kollektivtrafik runt hörnet.

De förstår inte att det finns folk, inte minst ute i glesbygden, som är beroende av att ha en egen bensinbil och som kanske ligger vakna på nätterna av rädsla för att bränslepriserna ska höjas och att de inte ska ha råd att betala elräkningen. I rika länder som Storbritannien och England finns det redan nu många som drabbats av detta.

Nu får Greta alltmer kritik för att vara en vänsteraktivist. Det lär bli svårt för henne att förklara varför det är OK att Kina ökar sina utsläpp och bygger alltfler kolkraftverk, eller varför det inte är ett problem att vissa länder i Afrika har en enorm befolkningstillväxt. Enligt henne är allt Västvärldens fel och det är vi som ska "straffas".

När hon dessutom visar stöd för en skojare som Al Gore, eller för IPCC som upprepade gånger belagts med forskningsfusk, och vägrar att ens tala med folk som råkar tycka annorlunda, ja, då får hon faktiskt acceptera om det är alltfler som irriterar sig på henne. Och som kanske till och med gasar lite extra med dieseltraktorn, bara för att jävlas ;P (Inte jag)

Ha en fin dag!
2019-08-16, 08:21
Medlem
Nästa vinternatt i Davos sov Greta i en varm hotellsäng! Hennes pappa kan mycket väl då sagt ifrån. För den första natten i tältet kan han tänkt, att ungar lär sig bäst av egna misstag! Greta hade dock då en mycket varm sovsäck, men hon fryser mycket lätt för att hon är så mager.
2019-08-16, 08:38
Medlem
14,4 knop, 281 grader för två timmar sedan. Vindhastighet 19 knop.
2019-08-16, 08:41
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:

Står dig fritt redan nu att leva 1800-talsliv. Vad hindrar dig?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in