2019-08-16, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Kära Merwinna, jag håller med dig till 100 %. Jag tycker också det är hemskt med stress, överkonsumtion, miljöförstöring, överfulla dagisavdelningar, slit-och-släng-samhälle, allting sådant.

Men jag uppfattar inte att Greta förespråkar sådant. Inte klimatrörelsen överhuvud taget. Greta är inte bara omogen. Hon har också ett övre medelklass-perspektiv på allt. Hennes mamma kunde utan att blinka hoppa av sin karriär och familjen har det ändå mycket gott ställt. De kunde köpa en Tesla, har laddningsmöjligheter i garaget och dessutom Sveriges bästa kollektivtrafik runt hörnet.

De förstår inte att det finns folk, inte minst ute i glesbygden, som är beroende av att ha en egen bensinbil och som kanske ligger vakna på nätterna av rädsla för att bränslepriserna ska höjas och att de inte ska ha råd att betala elräkningen. I rika länder som Storbritannien och England finns det redan nu många som drabbats av detta.

Nu får Greta alltmer kritik för att vara en vänsteraktivist. Det lär bli svårt för henne att förklara varför det är OK att Kina ökar sina utsläpp och bygger alltfler kolkraftverk, eller varför det inte är ett problem att vissa länder i Afrika har en enorm befolkningstillväxt. Enligt henne är allt Västvärldens fel och det är vi som ska "straffas".

När hon dessutom visar stöd för en skojare som Al Gore, eller för IPCC som upprepade gånger belagts med forskningsfusk, och vägrar att ens tala med folk som råkar tycka annorlunda, ja, då får hon faktiskt acceptera om det är alltfler som irriterar sig på henne. Och som kanske till och med gasar lite extra med dieseltraktorn, bara för att jävlas ;P (Inte jag)

Ha en fin dag!
Se Greta som en talesman för etablerad vetenskap när det gäller klimathotet. Hon vill att alla ska lyssna på klimatforskningen. Allt annat kring henne handlar om privata frågor.

UNITE BEHIND THE SCIENCE
2019-08-16, 08:44
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
14,4 knop, 281 grader för två timmar sedan. Vindhastighet 19 knop.

Nordvästlig vind har jag för mig. De lär inte för fulla segel. Skulle tro att mer besättning behövs för att köra fortare. Fler vevapor.
2019-08-16, 08:45
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Se Greta som en talesman för etablerad vetenskap när det gäller klimathotet. Hon vill att alla ska lyssna på klimatforskningen. Allt annat kring henne handlar om privata frågor.

UNITE BEHIND THE SCIENCE

Talesperson heter det gubbjävel!
Senast redigerad av Livsstilsparasit 2019-08-16 kl. 09:20.
2019-08-16, 08:46
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast om vi inte ställer om, så dör vi ju snart ut allihopa... och alla andra arter på planeten med.

Om bara 50 år så kommer jordens befolkning att fördubblas jämfört med idag.
Ingen av dem kommer acceptera sämre standard än vad du och jag gör.
2019-08-16, 08:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Livsstilsparasit
Jag kan inte mycket om segling, men tittar man på kartan ser det ut så. Om samma väder håller i sig fortsätter de västerut och drar sen lite norrut. Min gissning.

Någon information om vilka som ska segla tillbaka båten?

VAD BRA DÅ KOMMER SUPER DUPER BESTIS ANNI-GRETA LÄRT DIG OCH MIG ALLT OM SEGLING .. ROXY HAND HJÄRTAN TILL BESTIS ANNIE-GRETA
2019-08-16, 08:48
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Nästa vinternatt i Davos sov Greta i en varm hotellsäng! Hennes pappa kan mycket väl då sagt ifrån. För den första natten i tältet kan han tänkt, att ungar lär sig bäst av egna misstag! Greta hade dock då en mycket varm sovsäck, men hon fryser mycket lätt för att hon är så mager.

Klart det är bra med lite stålar och kändisskap i ryggen, så att man kan få det varmt och skönt.
2019-08-16, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsstilsparasit
Talesperson heter ser gubbjävel!
Hon är årets man i Gentlemen's Quarterly. Jag tycker att talesman går bra. Män ska vara äventyrliga av sig. That's mankind!
2019-08-16, 08:54
Medlem
Citat:

UNITE BEHIND THE SCIENCE

Jag hade önskat att du, Löfven, MP, journalistkåren och inte minst Greta hade läst på lite om FN-organet IPCC. De har ertappats med smutsiga metoder, fusk och lögner vid flera tillfällen.

Det där med "etablerad vetenskap" var visst inte så mycket att hänga i granen, när man skrapar bara lite på ytan. "Peer-reviewed", ibland ja. "Enig forskarkår", not so much.
2019-08-16, 08:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Måste man lära sig av misstagen att det är kallt i minus 18? Nobelpriset...

vilket mångo vem fan bor i tält i en turist ort ? skiter väl i snödrivan där som en ******
2019-08-16, 08:56
Medlem
Citat:
Hon är årets man i Gentlemen's Quarterly. Jag tycker att talesman går bra. Män ska vara äventyrliga av sig. That's mankind!

Skojar du? Malena skulle bli skogstokig om hon hörde hur du vidmakthåller mansplaining och patriarkala strukturer. Hon har ju för övrigt sagt något om att klimatfrågan är en feministisk fråga.

Greta är förstås en HEN, varken mer eller mindre.
2019-08-16, 08:56
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Gretas resa i en 30 miljoners båt är inte utsläppssmart. Tvärtom genererar spektaklet betydligt mer utsläpp än om hon satt sig på ett flygplan.

Eftersom flygplanen ändå går regelbundet till USA så är Gretas segelbåt sämre för klimatet eftersom den kräver ständigt underhåll och service. Väl i hamn så kommer båten lyftas upp av en dieseltruck för inspektion.
2019-08-16, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Jag hade önskat att du, Löfven, MP, journalistkåren och inte minst Greta hade läst på lite om FN-organet IPCC. De har ertappats med smutsiga metoder, fusk och lögner vid flera tillfällen.

Det där med "etablerad vetenskap" var visst inte så mycket att hänga i granen, när man skrapar bara lite på ytan. "Peer-reviewed", ibland ja. "Enig forskarkår", not so much.
Vetenskapligt fusk är välkänt eftersom det avslöjas. Någon enig forskarkår har aldrig funnits i något sammanhang. Forskare och journalister anlitas dessutom för att fördröja beslutsamma åtgärder mot beroendet av fossila bränslen.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/ExxonMobil_climate_change_controversy

Så Greta är inte vilken talesman som helst.
Senast redigerad av lehs 2019-08-16 kl. 09:07.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in