2019-08-15, 18:46
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Det var en videosnutt kommer jag ihåg nu. Den visade väskor och saker som skulle med. Man kunde se vinflaskor också. Det finns en länk i tråden nånstans till videon

Hade de VINflaskor..? Då kanske jag ska ta tillbaka det där, att de ändå inte kommer att ha sex på båten! Man får i alla fall hoppas att vinet var ekologiskt odlat...
2019-08-15, 18:50
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Hon beskyller inte klimatkrisen på de rika utan på dem som konsumerar mest. Och, hon umgås självklart med vem hon vill och seglar med vem hon vill. Hon har samma rättigheter som vi andra.
Nej, hon har mer rättigheter än vanligt folk
2019-08-15, 18:50
Medlem
PixelGuys avatar
Citat:
Det var en videosnutt kommer jag ihåg nu. Den visade väskor och saker som skulle med. Man kunde se vinflaskor också. Det finns en länk i tråden nånstans till videon

Den här videosnutten där man ser deras packning.

https://minfil.com/k4u5Zf2bn5/Malizia2_Sailing_Supplies_mp4
2019-08-15, 18:51
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Hade de VINflaskor..? Då kanske jag ska ta tillbaka det där, att de ändå inte kommer att ha sex på båten! Man får i alla fall hoppas att vinet var ekologiskt odlat...

Hennes pappa är med...
2019-08-15, 18:52
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Ballong? Då måste man elda upp något för att skapa varmluft som stiger uppåt och lyfter ballongen, och då sprids ju massor av koldioxid i atmosfären. Oavsett VAD man eldar upp.
Nej, inte om vätgas används
2019-08-15, 18:53
Medlem
BaraVaraSamss avatar
Citat:
Hon beskyller inte klimatkrisen på de rika utan på dem som konsumerar mest. Och, hon umgås självklart med vem hon vill och seglar med vem hon vill. Hon har samma rättigheter som vi andra.

Där har du fel. Hon formulerar sig exakt såhär i ett av sina "standardsvar": Ju rikare du är desto större utsläpp." (från "Scener ur hjärtat", 2019)

Hela citatet är:
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
”Det är våra utsläpp som är problemet. Inte människorna. Ju rikare du är desto större utsläpp. Så om du vill begränsa befolkningen för att spara resurser borde du starta en kampanj för att vi ska göra oss av med alla miljardärer. Du kan kalla den ’mörda Bill Gates och förbjud alla företagsledare och filmstjärnor att skaffa barn!!' Men det lär nog bli lite svårt att få FN att anta en sådan resolution så jag rekommenderar att du minskar dina egna utsläpp istället. Eller stödjer utbildning för flickor i tredje världen eftersom det är det mest effektiva sättet att begränsa befolkningsökningar.”
Det finns inga tvivel om vilka hon anser är det största hotet mot mänskligheten. De rikaste - företagsledare, filmstjärnor, etc. Det spelar ingen roll ifall t ex Steve Jobs levde oeherhört minimalistiskt - eller varför inte tala om Ingmar Kamprad som var känd för att leva snålt. I hennes ögon är tillhör de gruppen av de absolut största miljöbovarna bara för att de tjänat mycket pengar.

Sen håller jag inte med dig om att hon umgås med vem hon vill. Du glömmer bort att hon är ett barn - att hon är minderårig. Det är föräldrarnas yttersta ansvar vilka hon umgås med - inte hon själv. Och barn har av naturliga skäl mindre rättigheter än vuxna myndiga. Hon har alltså inte samma rättigheter som mig (och dig, ifall du är vuxen).
2019-08-15, 18:53
Medlem
Citat:
Nej, hon har mer rättigheter än vanligt folk
Jag förstår att du är avundsjuk på Gretas möjligheter, men här gällde det hennes rättigheter.
2019-08-15, 18:56
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Hon verkar inte vara överdrivet populär i Sverige. Predikar mest för de redan frälsta. Ytterst tveksamt om hon skulle påverka MPs mandat i Sverige.

Verkar vara mer internationellt inriktad. Möjligtvis att hon skulle vilja jobba inom EU.

Nej du har förstås rätt, media ger bilden att hon är älskad och extremt populär men det är hos de redan frälsta. Dock om hon har medvind till valet är det inte omöjligt att MP använder henne för att locka första gångs väljare. men förmodligen inte som språkrör.
2019-08-15, 19:00
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Jag förstår att du är avundsjuk på Gretas möjligheter, men här gällde det hennes rättigheter.
Du fantiserar. Jag är däremot fascinerad av hur lättledda folk är
2019-08-15, 19:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Adonis.
Men vad fan. Varför utsätter Greta sig själv för detta. Tänk om hon blir antastad eller spårlöst försvinner under resans färd. Blir styckad a la Madsen way, liksom.

Skita i hink är inte värdigt en sötnos som Greta, hoppas hon har parfymerade våtservetter för att torka sin fasta lilla bak med. Annars kan stanken bli enorm. Hur sover dom i båten? Sover dom sked eller skaffötters? Badar dom i atlanten eller är det the viking way som gäller?

Fortfarande ingen som vet vilket allsvenskt fotbollslag hon tycker om?
skulle tro att hon hejar på östersund ett lag med bra hbtq värderingar om man bortser från att hyresgästerna i östersundshem betalar kalaset
2019-08-15, 19:05
Medlem
Citat:
Nej, inte om vätgas används

För att producera vätgas måste man ha tillgång till stora mängder elektricitet.
2019-08-15, 19:07
Medlem
BaraVaraSamss avatar
Citat:
Ja, jag misstänker samma som du. Jag har känt en kvinna, som - då när vi kände varandra - var i mitten av 20-åren, men såg ut som ett barn i kroppen. Samtidigt som det var något i ansiktet och blicken som talade om att hon var en vuxen kvinna, och kombinationen blev grotesk.

Hon var plattbystad, smalhöftad, saknade mens och hade stannat i växten på 140 cm. Hon hade aldrig varit förälskad, och förstod överhuvudtaget inget när vi andra tjejer pratade om kärlek och åtrå. Hon hade just haft ätstörningar flera år, i den ålder då hon borde ha gått igenom puberteten, och när hon blev frisk från dem var det för sent.

Samma hände för övrigt flera av de "ryska gymnastikundren" under Sovjettiden. Deras utveckling hölls tillbaka p.g.a kontrollerad kost och mycket hård träning - då såg de ut som söta, fjärilslätta småflickor fast de var 18-20 år när de var på topp. Men efter de triumferna fick de sedan förbli som åldrande barn hela livet: inga egna barn, och förmodligen inga män...

Ja, det kan inte vara lätt att vara hon... Hur hon än vänder sig så har hon ändan bak, liksom. Hoppas att hon orkar stå emot pressen...

Usch, ja verkligen. Verkligheten kommer komma ikapp henne, det är därför det är viktigt att vuxna låter henne vara sig själv istället för enbart en symbol för miljöpolitik. Ju längre tiden går desto hårdare kommer hon krascha i sitt kroppsliga uppvaknande.

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av PixelGuy
Den här videosnutten där man ser deras packning.

https://minfil.com/k4u5Zf2bn5/Malizia2_Sailing_Supplies_mp4
Tack! Det är en väldans massa vin som är med på videon där... Ska verkligen alla de flaskorna med på färden? Jag ser även bl a ett 6-pack toapapper.

Citat:
Klart att man dumpar det i havet. Var tror du att valar, delfiner, sälar, sjölejon och för den delen även fiskar och andra havslevande varelser gör av sina avfallsprodukter..? Det är inte farligt, det är biologiskt nedbrytbart. Det är plast och en del annat konstgjort material som är farligt.
Du har givetvis rätt i detta - men då blir det samtidigt lite svårt att hävda att resan skulle vara fri från utsläpp.

Citat:
Jag har svårt att tro att man använder den där repstumpen idag, men det skulle vara väldigt intressant att veta, faktiskt. Men min gissning är att de använder toapapper som är extra lättupplösligt i havsvatten. Kan inte tänka mig annat, faktiskt.

Det var som sagt ett 6-pack toapapper med på videon och det är såklart möjligt att de har mer toapapper som inte syns i bild.

Citat:
Angående underlivet, så får man väl tvätta med havsvatten och sedan torka med en handduk ordentligt uppblött i medhavt sötvatten. Eller bara sötvatten, om man har "råd" med det. Gissar jag. Det räcker ju faktiskt att tvätta underlivet var tredje dag eller så, i nödfall. Greta har knappast mens, så det är inget problem (annars skulle DET vara det värsta). De ska ju ändå inte ha sex med varandra på båten, så det finns ingen att hålla sig fräsch inför.

Du har kanske rätt i att det borde vara minimal risk så länge ingen penetration förekommer... men som du själv skrev angående vinmängden - förutom Greta är det väl två vuxna kvinnor i besättningen? Sex borde vara svårt med tanke på att alla delar hytt men det går säkert att hitta en privat hörna, ungefär som med blå hinken, där två kan få hålla på ostört medan de andra sover eller sjunger ramsor om "the house is on fire" nere i båten.
Senast redigerad av BaraVaraSams 2019-08-15 kl. 19:09.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in