Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-08-15, 18:29
  #11053
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsstilsparasit
Traditionellt anvönder man inte toapapper, utan man ett rep som man torkar sig med. Sen lägger man repet på släp i vattnet, så att repet rengöra till nästa användare.

Jag tror de kan skaffa en extrahink om det behövs.

Bra fråga! Varför valde inte Greta ballong?

Ballong? Då måste man elda upp något för att skapa varmluft som stiger uppåt och lyfter ballongen, och då sprids ju massor av koldioxid i atmosfären. Oavsett VAD man eldar upp.
2019-08-15, 18:31
  #11054
Avstängd
...napalm...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Kanske blir hemresan med ballong?

kankse en ballong brännare har svårare att gömma gas tanken än ett gäng 5000 kilos sateliter i omloppsbana för OBLIGATORISKA twittrandet på atlanten ...

någon som komer i håg refat el sied ??? up som en sol ner som en pankaka någon som törs slå vad ... martyer eller inte martyr samma utgång ?!
__________________
Senast redigerad av ...napalm... 2019-08-15 kl. 18:34.
2019-08-15, 18:33
  #11055
Medlem
PixelGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Varför gör man det?

Om man vill se en bra film om segling kan jag rekommendera Kon-Tiki. Den båten var väldigt miljövänlig. En liten flotta av bara träd och lite tyg till segel. En väldigt fascinerad historia. Som dessutom är sann.

För att ingen skulle se att Malizia 2 mötte upp Qeen Mary 2 under föregående natt för att låta klimatprinsessan Greta stiga ombord och få en betydligt värdigare resa till New York.
2019-08-15, 18:35
  #11056
Medlem
Går att följa båtens position live via länk från hennes Instagram, om ni inte redan sett det. Där kan man även se vindriktningen. Resan har inte börjat speciellt bra, motvind motvind och motvind
2019-08-15, 18:35
  #11057
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaraVaraSams
Tack för ditt klargörande. Men om det är detta hon menar blir även det märkligt. Framför allt i ljuset av det jag precis skrev i ett annat inlägg - att hon alltid beskyller klimatkrisen på de rika. Om vi ska gå på din linje så lyfter hon stolt fram sig själv här som en speciell medborgare som fått inbjudan till ett exklusivt arrangemang - ungefär som att bli bjuden till en stor bal av ett kungahus (vilket det i modern form nästan är). Eller ok, kanske ett mindre bekvämt välgörenhetsevenemang hos ett kungahus.
Hon beskyller inte klimatkrisen på de rika utan på dem som konsumerar mest. Och, hon umgås självklart med vem hon vill och seglar med vem hon vill. Hon har samma rättigheter som vi andra.
2019-08-15, 18:37
  #11058
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaraVaraSams
Den försenade biologiska utvecklingen beror troligtvis på grava ätstörningar när hon befann sig i sin s k "trygghetsbubbla". Hon ser ut ungefär som 11 år vilket var då hon slutade äta. Enligt forskning så kan det redan vara försent för henne att ta igen de hon förlorat, och hon kommer då i bästa fall bli en vuxen i barnkropp - i värsta fall dö i förtid. I bästa fall så borde hon lägga all fokus på att rädda sig själv och sin kropp - inte planeten.
Titta på bilden nedan och fundera på vem som är äldst. Det är inte hennes storasyster som sitter bredvid henne utan hennes tre år yngre lillasyster:

https://www.instagram.com/p/BwzDeR6hh2R/

Hon får väldigt mycket kommentarer om detta på instagram, och det är lätt att glömma att hon är tonåring när hon ser ut som ett barn och beter sig lillgammalt, men det måste vara oerhört svårt för henne att få alla dessa kommentarer om sitt utseende samtidigt som vuxenvärlden inte låtsas om något.

Exempel: https://www.instagram.com/p/B09JKSaC12j/
"Is she really 16? She looks so young."
"16 years Old and tits Like a 11 yeas Old. You should eat Something meat."
"why do not you have any breasts?"
"For a 16 year old girl I honestly have to say she's flatter than the earth"
"are you 16? wtf"
Dessutom verkar hon ha mer press på sig än vanliga tonåringar då hon får kritiska kommentarer om sin klädstil på helt andra premisser än vad tonåringar brukar, även från sina fans:
"I just don't luke the panter or leopart print, considering mass deforestation, I may hope it's eco-cotton or -bamboo go go go girl, we love you"

Ja, jag misstänker samma som du. Jag har känt en kvinna, som - då när vi kände varandra - var i mitten av 20-åren, men såg ut som ett barn i kroppen. Samtidigt som det var något i ansiktet och blicken som talade om att hon var en vuxen kvinna, och kombinationen blev grotesk.

Hon var plattbystad, smalhöftad, saknade mens och hade stannat i växten på 140 cm. Hon hade aldrig varit förälskad, och förstod överhuvudtaget inget när vi andra tjejer pratade om kärlek och åtrå. Hon hade just haft ätstörningar flera år, i den ålder då hon borde ha gått igenom puberteten, och när hon blev frisk från dem var det för sent.

Samma hände för övrigt flera av de "ryska gymnastikundren" under Sovjettiden. Deras utveckling hölls tillbaka p.g.a kontrollerad kost och mycket hård träning - då såg de ut som söta, fjärilslätta småflickor fast de var 18-20 år när de var på topp. Men efter de triumferna fick de sedan förbli som åldrande barn hela livet: inga egna barn, och förmodligen inga män...


Ja, det kan inte vara lätt att vara hon... Hur hon än vänder sig så har hon ändan bak, liksom. Hoppas att hon orkar stå emot pressen...
2019-08-15, 18:39
  #11059
Medlem
BaraVaraSamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsstilsparasit
Traditionellt anvönder man inte toapapper, utan man ett rep som man torkar sig med. Sen lägger man repet på släp i vattnet, så att repet rengöra till nästa användare.

Jag tror de kan skaffa en extrahink om det behövs.

Bra fråga! Varför valde inte Greta ballong?

Detta kan jag tänka mig är en godtagbar lösning för de som tävlar i segling, men hur pass hygienskt är det? Jag menar då måste de nästan skita på schema för att inte riskera att hamna för tätt inpå någon annans repbruk. Så länge alla är friska kanske det bara är ofräscht... men om någon skiter ut bakterier riskerar man ju få in dem i sin egen kropp om det blir ens egen tur.
Du som verkar ha koll - vad gör man egentligen med hinken när den är full? Man dumpar väl inte innehållet rakt ner i stora blå?

Hur är det förresten tänkt att de ska hålla könet rent om de bär sina kläder så gott som konstant? Jag kan tänka mig att man i teorin skulle kunna klara två veckor utan att tvätta könet om man vore naken under tiden - men att t ex dra på sig kläderna direkt efter man pinkat utan att låta det först torka (på ett eller annat sätt) riskerar ju ge upphov till infektioner. Kanske extra stor risk också för den kvinnliga delen av besättningen.
2019-08-15, 18:39
  #11060
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DarthMaul2000
Går att följa båtens position live via länk från hennes Instagram, om ni inte redan sett det. Där kan man även se vindriktningen. Resan har inte börjat speciellt bra, motvind motvind och motvind

Då får man fara i zick-zack... Men jag måste säga, att det är lite fult att vissa av er här uttrycker er skadeglädje så öppet. Tänk om det hade varit er egen dotter!
2019-08-15, 18:40
  #11061
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jämför man Windy med Marine Traffic så har båten kommit längre på Windy.

På Marine Traffic har de ju knappt lämnat England:

https://www.marinetraffic.com/en/ais...966823/zoom:10

Men på Windy befinner de sig utanför Frankrikes kust, i nivå med Lorient:

https://www.windy.com/track-team-mal...7.791,-7.515,7
Det verkar som Windy fortsätter att rapportera men med 2,5 timmars eftersläpning. Det skulle kunna vara ett säkerhetsarrangemang eftersom det finns en rik person ombord som skulle kunna vara eftertraktad av kidnappare. Den första delen av resan skedde ruskigt öppet och vem som helst med en snabb båt skulle ha kunnat genskjuta dem.
2019-08-15, 18:42
  #11062
Medlem
BaraVaraSamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ballong? Då måste man elda upp något för att skapa varmluft som stiger uppåt och lyfter ballongen, och då sprids ju massor av koldioxid i atmosfären. Oavsett VAD man eldar upp.

Du har rätt i detta. Det har dock hänt en del på luftballongfronten. Luftskepp har också kommit på tal igen - men givetvis ger varken eller noll utsläpp (vilket inte Gretas resa heller gör, givetvis).

https://www.aljazeera.com/news/2016/...123413809.html
https://suitcasemag.com/travel/stori...way-to-travel/
2019-08-15, 18:44
  #11063
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaraVaraSams
Vart finns den bilden? Har inte sett den på BHs eller GTs instagram (har iofs bara skummat efter den).


.
Det var en videosnutt kommer jag ihåg nu. Den visade väskor och saker som skulle med. Man kunde se vinflaskor också. Det finns en länk i tråden nånstans till videon
2019-08-15, 18:45
  #11064
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaraVaraSams
Detta kan jag tänka mig är en godtagbar lösning för de som tävlar i segling, men hur pass hygienskt är det? Jag menar då måste de nästan skita på schema för att inte riskera att hamna för tätt inpå någon annans repbruk. Så länge alla är friska kanske det bara är ofräscht... men om någon skiter ut bakterier riskerar man ju få in dem i sin egen kropp om det blir ens egen tur.
Du som verkar ha koll - vad gör man egentligen med hinken när den är full? Man dumpar väl inte innehållet rakt ner i stora blå?

Hur är det förresten tänkt att de ska hålla könet rent om de bär sina kläder så gott som konstant? Jag kan tänka mig att man i teorin skulle kunna klara två veckor utan att tvätta könet om man vore naken under tiden - men att t ex dra på sig kläderna direkt efter man pinkat utan att låta det först torka (på ett eller annat sätt) riskerar ju ge upphov till infektioner. Kanske extra stor risk också för den kvinnliga delen av besättningen.

Klart att man dumpar det i havet. Var tror du att valar, delfiner, sälar, sjölejon och för den delen även fiskar och andra havslevande varelser gör av sina avfallsprodukter..? Det är inte farligt, det är biologiskt nedbrytbart. Det är plast och en del annat konstgjort material som är farligt.

Jag har svårt att tro att man använder den där repstumpen idag, men det skulle vara väldigt intressant att veta, faktiskt. Men min gissning är att de använder toapapper som är extra lättupplösligt i havsvatten. Kan inte tänka mig annat, faktiskt.

Angående underlivet, så får man väl tvätta med havsvatten och sedan torka med en handduk ordentligt uppblött i medhavt sötvatten. Eller bara sötvatten, om man har "råd" med det. Gissar jag. Det räcker ju faktiskt att tvätta underlivet var tredje dag eller så, i nödfall. Greta har knappast mens, så det är inget problem (annars skulle DET vara det värsta). De ska ju ändå inte ha sex med varandra på båten, så det finns ingen att hålla sig fräsch inför.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback