Citat:
Ursprungligen postat av
Haaaaag
1. Du har helt rätt i att livvakten "inte fick en rättvis rättegång", eftersom han inte varit i part i målet och alltså inte haft någon rättegång (förutom att han varit kallad som vittne då!)
2. SVT, liksom alla stora media-kanaler, har ju inhyrda "krim-experter" i uppmärksammade fall. Det är väl knappast dåligt? För du tror väl inte att programledaren eller "nyhets-ankaret" har detalj-kunnighet om sådant här???? Det är ju dessutom en service och kvalitetshöjare för dig och mig som sitter och tittar?
3/4. "Kompromiss-dom"?? Jag skulle vilja säga att fällas för en sådan här typ av misshandel med villkorlig dom är ett helt klart rimligt/möjligt alternativ, även om detta hade varit "ett vanligt case" med "en vanlig person" som misstänkt.
Kollar vi på Jovicic så är ju han ASAP Rockys advokat och tillvaratar hans intressen. Han hade aldrig uttalat sig som han gjorde, om rättsprocessen/rättegången/systemet, i presskonferensen/intervjuer om inte ASAP Rocky tyckt detta! Dessutom är du löjlig som skriver som du gör, eftersom detta är en dom som av allt att döma inte ens kommer att överklagas!
1. Just då. Men saken gäller även de övriga + flickorna som blev sexuellt trakasserade m.m.
2. Själva syftet med nyhetsrapporteringen är inte att nyhetsrapportera utan att berätta för den allt minskande flocken framför tvrutan hur de ska förstå situationen eller i svårare fall vad de ska tycka om saken.
3. Kompromissdom innebär alltså inte en kompromiss i något juridiskt avseende utan att det kompromissats om de bakomliggande intressena i ärendet. Det politiska intresset av att hänga amerikanen har fått stå tillbaka för #freeasap# kampanjen. Amerikanen har blivit befriad istället för ett långt frihetsberövande.
Citat:
Ursprungligen postat av
prostetnic
Det är civil preskription på de 12500kr också, 10år. Vilken
Tror inte de gör det. Det är nog bara dina fantasier om att man skulle kunna nå framgång där. Jag tror att AR&Co har mer gagnerliga saker att sysselsätta sig än att köra full rättshaverist...
Belägg för det?
Dumma dig inte. Jag knarkar inte. Innan man beskyller folk för det borde man bemöda sig att ta reda på hur saker och ting fungerar i rättsväsendet...Att behöva ersätta motpartens rättegångskostnader är inget straff. Det finns ingen lag som föreskriver det som straff och får därmed inte dömas ut så som varandes ett straff.Dessutom om det vore ett straff så borde det ju föreligga straffpreskription på det enligt dina hemmasnickrade presriptionsregler skulle jag tycka, men du kanske har snickrat ihop dem på annat sätt?
1. Inte alls. Däremot kommer preskriptionen att tolkas på det viset efter att domen vinner laga kraft, ifall den gör det.
1.1. Ett problem för staten i det sammanhanget är att ifall amerikanen skulle klaga på saken till Europadomstolen och vinna där så skulle Europadomstolens utslag
enligt svensk lag ha en högre ställning än svensk rättspraxis, lag och grundlag.
1.2. Ett annat preskriptionsproblem för den Svenska staten är att internationella tribunaler och rättssamhällen normalt tillämpar den juridiska doktrinen om kontinuerliga/fortsatta förhållanden. Amerikanens problem består medan skadekraven efter laga kraft är instantana.
1.3. Ett tredje problem för staten är att Svensk preskriptionspraxis på området i huvudsak är satt av icketribunaler som tex. Mark- och miljööverdomstolen.
1.4. Därutöver finns preskriptionsavbrott m.m. Det är alltså väldigt svårt att få tag på en amerikan i typ "tha hood" för att kräva in pengarna. Troligen kommer inte amerikanska myndigheter att hjälpa till med saken då fakturan typ kommer från Hugo Chavez, är beslutad på praxis av en icketribunal på basis av en icke lag osv. osv.
2. Knarkande kommunister som du är förstås inte rättshaverister. Du får nog ta och läsa lite enkla, pedagogiska och relevanta böcker på ioir.org .
3. Det syns i domstolens beslut i förhållande till vad som redovisats i målet. Man kan inte resonabelt kommer till TR:s dom utan att ha bestämt sig från början angående utfallet.
4. Svensk lag är alltså
underställd Europeisk och Internationell lag/rätt. Att kommunister och ibland nazister har lite svårt för det där är allmänt känt men sällan så blatant exponerat som i dina inlägg. Svensk rätts definitioner är alltså inte vad som avgör vad som är ett straff och inte.
5. Eftersom ditt inlägg var så otroligt dumt att det behövde bemötas så säger jag igen att nu är det färdigflashbackat.