2019-08-11, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omakha96
Kan jag logga in i min frus konto på migrationsverket o ansöka och fylla i alla saker då hon inte vet hur hon ska göra...?
Vi körde med BANK ID. Förutsätter att hon har det dock.
Citera
2019-08-11, 14:37
Medlem
Nu har tjejen varit på intervju, tur nog så hade jag planerat in besök hos henne under samma period så jag var med henne till ambassaden.

Sedan ansökan så har det nu gått 3,5mån.

Hoppas nu att det blir ett positivt besked, efter alla skräckhistorier om 2år väntetid så ser det än så länge positivt ut.
Även om det skulle bli avslag första turen så har man inte kastat bort x antal % av sitt liv på inget.

Mvh
Citera
2019-08-11, 16:22
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saywhaat000
Nu har tjejen varit på intervju, tur nog så hade jag planerat in besök hos henne under samma period så jag var med henne till ambassaden.

Sedan ansökan så har det nu gått 3,5mån.

Hoppas nu att det blir ett positivt besked, efter alla skräckhistorier om 2år väntetid så ser det än så länge positivt ut.
Även om det skulle bli avslag första turen så har man inte kastat bort x antal % av sitt liv på inget.

Mvh

Det är inte 2 år länge, som tur är. Den är sjunkande snabbt, visa har fått den på ett par månader. 2 år var när vi hade "invasion" av asylsökande.
Nu är det upp till 3 år väntan på få besked om svensk medborgarskap. :/
Citera
2019-08-11, 16:23
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Kan jag logga in i min frus konto på migrationsverket o ansöka och fylla i alla saker då hon inte vet hur hon ska göra...?

jo det ska gå bra! Det gjorde jag, när vi behövde.
Citera
2019-08-12, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
jo det ska gå bra! Det gjorde jag, när vi behövde.

så frågorna som min fru ska svara om mig kan jag svara på åt henne och allt med fullmakt.

Hon har inte bank id så antar jag ska skapa ett konto åt henne
Citera
2019-08-12, 15:14
Medlem
Vad är dt man ska skriva om varandra till migrationsverket??

intressen osv hur man träffade? några tips hur ni gjorde
Citera
2019-08-12, 20:33
Medlem
Någon som stött på problem vid ansökan om förlängt/permanent uppehållstilllstånd? Hur lång handläggningstid brukar detta ta? Man ska ju anssöka tidigast 30 dagar innan. Vad händer om ens tillfälliga UT hinner gå ut? Får man stanna ändå då ärendet ligger under utredning?

För oss tog det 16 månader för UT. Vi hade allt som storebror önskar tog ändå 16mån.
Citera
2019-08-13, 09:16
Medlem
gammgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av srsly
Någon som stött på problem vid ansökan om förlängt/permanent uppehållstilllstånd? Hur lång handläggningstid brukar detta ta? Man ska ju anssöka tidigast 30 dagar innan. Vad händer om ens tillfälliga UT hinner gå ut? Får man stanna ändå då ärendet ligger under utredning?

För oss tog det 16 månader för UT. Vi hade allt som storebror önskar tog ändå 16mån.

Så länge ärendet handläggs får personen i fråga stanna tills beslut är fattat. Jag skulle dock inte resa utomlands innan beslut erhållits.

Har personen skött sig och inte vistats för länge utomlands (och framförallt att ni fortfarande är tillsammans) är det mer en formalitet att PUT erhålls skulle jag vilja påstå. Det gäller bara ha lite is i magen.
Citera
2019-08-14, 10:32
Medlem
Ok tack för ditt svar. Får hoppas att allt går rätt och riktigt denna gång. Migrationsverket är Sveriges näst största skämt efter regeringen & skatteverket. Har inte allt för högt hopp tyvärr. Minns att man gjorde en anmälan efter 9mån som är deras begräsning att behandla ärenden. Tog 2-3 dagar så fick man ett brev om att det var nedlagt.

Anyway ger en uppdate när allt är klart.

10-4
Citera
2019-08-16, 10:51
Medlem
Fan, tänkte ansöka till tjejen UT men hört att man måste vänta tills vigseln blivit registrerad i skatteverket, kan man intr ansöka och skicka in vigsel intyg från hemlandet.

För ringde skatteverket och dom sa det är 3 månaders väntetid för få en handläggare... och vill ju ansöka om UT nu så allting ska gå fort.
Citera
2019-08-16, 19:04
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av srsly
Ok tack för ditt svar. Får hoppas att allt går rätt och riktigt denna gång. Migrationsverket är Sveriges näst största skämt efter regeringen & skatteverket. Har inte allt för högt hopp tyvärr. Minns att man gjorde en anmälan efter 9mån som är deras begräsning att behandla ärenden. Tog 2-3 dagar så fick man ett brev om att det var nedlagt.

Anyway ger en uppdate när allt är klart.

10-4

Den reglen på 9 månader miss uppfattas ofta. Det står följande: LAGEN: 4 kap. 21a § utlänningsförordningen (2006:97) anges att ett ärende om uppehållstillstånd enligt 5 kap. 3 och 3 a §§ utlänningslagen (2005:716) skall, om det inte finns särskilda skäl, avgöras senast inom nio månader från det att ansökan lämnades in. Förordning (2006:262). Alltså den ska avgöras inom 9 månader om inga särskilda skäl finnes, vilket de kunde skylla ifrån sig på vad som helst.
Citera
2019-08-16, 19:08
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Fan, tänkte ansöka till tjejen UT men hört att man måste vänta tills vigseln blivit registrerad i skatteverket, kan man intr ansöka och skicka in vigsel intyg från hemlandet.

För ringde skatteverket och dom sa det är 3 månaders väntetid för få en handläggare... och vill ju ansöka om UT nu så allting ska gå fort.

Ja det måste man, men 3 månader jisses? tog ett par veckor för oss 2014.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in