2019-07-30, 12:53
Moderator
Gordon Blixts avatar
Tråd infogad.

/Mod
Citera
2019-07-30, 16:38
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omakha96
Tack för snabb svar!

Vill göra ansökan på rätt sätt så allting går smidigt utan kompletteringar och går fort.

Vad för dolument och handlingsr osv bör man skicka in..

Nån som har tips
Det bero på vad du ansökte om! Det är stor skillnad.

Du måste berätta mer om din ansökan.
Citera
2019-07-30, 17:01
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paradisum
Står på migrationsverkets hemsida vad du behöver skicka in.

Kommer ta ca 2 år innan ni får beslut. Tog 18 månder för min fru 4 år sedan, och väntetiderna förlängs. Står även det på hemsidan hur lång väntetid.

Citat:
läste på aftonbladet igår om att vänte tiderna kortats ner till 7 månader och nästa år blir det 5 månader, vet ej om det stämmer

Det har blivit kortare pågrund invandringen har minskat rejält!
Vet de som fick på 2 månader, men enligt honom blide det för tidigt vilket han ej hade planerat. Eftersom hon skulle gå färdig sin skola först. Han hade räknat ett år.
Citera
2019-07-30, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Det bero på vad du ansökte om! Det är stor skillnad.

Du måste berätta mer om din ansökan.

oj sorry glömde bort det helt, det är uppehållstillstånd så frun ska komma hit.
Citera
2019-07-30, 17:52
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
oj sorry glömde bort det helt, det är uppehållstillstånd så frun ska komma hit.

Nu är det några år sedan jag ansökte men så mycket papper ni kan som kan bevisa er "kärlek". Det är tex resor ni har gjort tillsamman, om ni tex har besökt varandra, fotografier som visar er tillsammans kanske med hennes familj.

Bevis för hur länge har känt varandra! Som tex chatlogg bevis för videosamtal.

Eftersom du säger fru! så måste ni ha bevis för det Som det måste det ha blivit registrerat i bägge länderna i hennes och i Sverige! är dokumentbeviset från hennes land inte på engelska så måste det översättas av en godkänd tolk. Det är de hårda med, för det kommer checkas upp.

Hennes familjeträd ska fyllas i alltså hennes föräldrar och syskon.

Om hon har jobb och kan återvända till det! Så intyg från arbetsgivare, har hon inte något jobb så säg det i ansökan.

Din inkomst och boende är viktigt!!! Det räcker med 3 månader lönespecifikation eller dina banktillgångar. Din bostads storlek är de intresserad av...

Din och hennes pass är viktigt!!!

Det är vad jag kommer ihåg på höft !

Men viktigaste bevisa er kärlek, som ni har besökt varandra är tungt!! bröllopsbilderna är tungt också .. m.m
Citera
2019-07-30, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Nu är det några år sedan jag ansökte men så mycket papper ni kan som kan bevisa er "kärlek". Det är tex resor ni har gjort tillsamman, om ni tex har besökt varandra, fotografier som visar er tillsammans kanske med hennes familj.

Bevis för hur länge har känt varandra! Som tex chatlogg bevis för videosamtal.

Eftersom du säger fru! så måste ni ha bevis för det Som det måste det ha blivit registrerat i bägge länderna i hennes och i Sverige! är dokumentbeviset från hennes land inte på engelska så måste det översättas av en godkänd tolk. Det är de hårda med, för det kommer checkas upp.

Hennes familjeträd ska fyllas i alltså hennes föräldrar och syskon.

Om hon har jobb och kan återvända till det! Så intyg från arbetsgivare, har hon inte något jobb så säg det i ansökan.

Din inkomst och boende är viktigt!!! Det räcker med 3 månader lönespecifikation eller dina banktillgångar. Din bostads storlek är de intresserad av...

Din och hennes pass är viktigt!!!

Det är vad jag kommer ihåg på höft !

Men viktigaste bevisa er kärlek, som ni har besökt varandra är tungt!! bröllopsbilderna är tungt också .. m.m

Du e bääst!! tack för hjälpen, vet du om vad dom kräver för inkomst??

Har bostadsrätt, fast anställning tjänar typ 25 innan skatt vet ej om det håller...

BTW hur gick det för dig när du ansökte? fick du positiva besked gick det fort? smidigt
Senast redigerad av Omakha96 2019-07-30 kl. 18:01.
Citera
2019-07-30, 18:05
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Du e bääst!! tack för hjälpen, vet du om vad dom kräver för inkomst??

Har bostadsrätt, fast anställning tjänar typ 25 innan skatt vet ej om det håller...

BTW hur gick det för dig när du ansökte? fick du positiva besked gick det fort? smidigt

Tro det kommer räcka, för de har godkänn folk med Akassa. Det är storleken som är viktgast! De menar hon måste kunna ha en egen "space"

När jag ansökte 2014 var det 9 månaders vänte tid, men det tog 7 månader. Det blide positivt, had eej väntat annat.

Förresten har hon varit här på turist/besök visum så tag upp det och bevisa det!!
Citera
2019-08-05, 16:34
Medlem
Hur svårt är det i dagens läge att ta hit en importfru?
Citera
2019-08-06, 08:31
Medlem
gammgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikael2
Hur svårt är det i dagens läge att ta hit en importfru?

Inte svårt alls - du måste ha tid, tålamod och pengar. Sen ska du ta hand om henne när hon kommer också - hjälpa henne komma in i samhället (hjälpa henne med SFI, hur man åker buss osv) - det är ju inte en möbel du köper som kan glömmas bort så att säga
Citera
2019-08-06, 22:24
Medlem
Hej,

Vi försöker ansöka för första gången för min släkting, men hon måste göra det från sin dator från sitt hemland.

Hon kan dock inte språket och har långsam dator.
Jag försökte logga in på hennes Mina Sidor genom min dator men det ger alltid felmeddelande.

Hur kan jag göra ansökan åt henne från min dator utan att det blir felmeddelande?
Citera
2019-08-07, 11:58
Medlem
gammgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebastard2
Hej,

Vi försöker ansöka för första gången för min släkting, men hon måste göra det från sin dator från sitt hemland.

Hon kan dock inte språket och har långsam dator.
Jag försökte logga in på hennes Mina Sidor genom min dator men det ger alltid felmeddelande.

Hur kan jag göra ansökan åt henne från min dator utan att det blir felmeddelande?

Vad får du för felmeddelande? Hon kanske kan besöka ett internetcafe som har bättre utrustning? Jag själv misstänkte min fru inte skulle klara av all byråkrati så jag hjälpte henne registrera ansökan från hotellet där jag bodde när jag besökte henne.
Citera
2019-08-09, 09:53
Medlem
Kan jag logga in i min frus konto på migrationsverket o ansöka och fylla i alla saker då hon inte vet hur hon ska göra...?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in