• 1
  • 2
2019-08-13, 21:36
Medlem
Avengerssons avatar
En graffitimålning kallad för "Highway" målades så tidigt som 1989 i Rågsveds centrum i södra Stockholm, en av världens äldsta graffitimålningar sägs det.

Under tisdagsmorgonen hände något som inte får hända. En klottersanerare trodde målningen var klotter som skulle tas bort.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ingar-forstord

Vilken soppa
Citera
2019-08-13, 21:42
Medlem
spoilers avatar
Hälften av färgen har väl ändå trillat av? Är det meningen att graffiti ska hålla i all evighet?
Citera
2019-08-13, 21:42
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avengersson
En graffitimålning kallad för "Highway" målades så tidigt som 1989 i Rågsveds centrum i södra Stockholm, en av världens äldsta graffitimålningar sägs det.
”en av världens äldsta graffitimålningar”

Från 1989?

Jo, tjena. Vilka historielösa idioter.
Världens äldsta i hela Rågsved, möjligen.
Citera
2019-08-13, 21:47
Medlem
kodsnickrarns avatar
Kanske var "en av världens äldsta som fortfarande finns kvar" ... fast inte nu längre :-)
Citera
2019-08-13, 21:49
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avengersson

Under tisdagsmorgonen hände något som inte får hända. En klottersanerare trodde målningen var klotter som skulle tas bort.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ingar-forstord

Vilken soppa

Nu råkar jag vara uppväxt i "Orten" och känner till den målningen ganska bra och vilka som låg bakom den. Även om jag växt upp, skaffat mig en utbildning och numera klottrar i digitala program så är det en legendarisk målning. Den finns med i alla seriösa grafittiprogram och är erkänd utomlands.

Att Rågsved numera är ett skithål är också känt. Ganska kul att vänsterpolitikern Hassan Jama, som aldrig har klottrat i sitt liv börjar prata om en kulturikon han knappt har en koppling till.

En av kreatörerna blev känd formgivare och en annan knarkade ihjäl sig.
Citera
2019-08-13, 21:57
Medlem
Dofternas avatar
Kulturskymning. Sätter 100 kronor på att saneraren är utlänning, alla svenskar vet värdet av den målningen.
Passerade den varje dag i drygt tre års tid åren runt dess tioårs-jubileum, jävligt trist att den är förstörd. En bit svensk kulturhistoria upp i det blå.
Citera
2019-08-13, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Kulturskymning. Sätter 100 kronor på att saneraren är utlänning, alla svenskar vet värdet av den målningen.
Passerade den varje dag i drygt tre års tid åren runt dess tioårs-jubileum, jävligt trist att den är förstörd. En bit svensk kulturhistoria upp i det blå.
Det är inte så lätt. Jag hade aldrig hört talas om den målningen / det klottret. Och jag bodde i Stockholm i många år.
Citera
2019-08-13, 22:07
Medlem
Hegamons avatar
Nja, det borde gå att få bort den blåa färgen. Dyrt, tidskrävande, pilligt ja, men det går...
Citera
2019-08-13, 22:19
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:

Har aldrig hört talas om den och är född i Sverige samt över 30 år gammal, så uppenbarligen har du fel på åtminstone en punkt.
Citera
2019-08-13, 22:24
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Har aldrig hört talas om den och är född i Sverige samt över 30 år gammal, så uppenbarligen har du fel på åtminstone en punkt.

Du kanske är för ung och intresserar dig för Snapchat och Instagram istället för kultur? Eller så är den mindre känd än jag trodde?
Citera
2019-08-13, 22:28
Medlem
Citat:

Alla svenskar? Jag har aldrig hört talas om den och tycker att det blev snyggare efter fadäsen.
Citera
2019-08-13, 22:40
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Målningarna vid Solvalla måste ju också höra till de äldsta. Men de kanske inte finns kvar. Vet att några målades över med annan grafitti.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in