Citat:
Ursprungligen postat av
Disciplina
Det är också det här jag försökt förmedla till dig, även om man hatar dessa partier så kvarstår det faktum att deras partigrupper i riksdagen innehåller drygt 50 % män, och den politik du klagar så mycket på har bedrivits under manliga statsministrar. Frågan är ju återigen inte om du tycker att deras politik är dålig eller inte, utan varför du tror att det är just kvinnorna som är så hemska.
Här har du en poäng, och mitt svar är då att kvinnorna är inte värre än männen, det är bara det att det finns så många fler kvinnor i Sverige som är vänstervridna än vad det finns män. Men visst, jag generaliserar grovt samt har nära till hands att tänka svart och vitt, vilket ger utslag i mina uttalanden. Jag förväntar mig att människor ska förstå mer än vad jag faktiskt säger många gånger.
Citat:
Ursprungligen postat av
Disciplina
Citat:
Jag tror nämligen att de ser på dig och ser en sorglig förvirrad stackars kvinna som internaliserat de värsta kvinnohatarnas kvinnosyn.
Du är i detta hänseende ett sorgligt undantag, och jag fattar inte vad det är som motiverar en kvinna att uttrycka sådana omotiverade och nedlåtande föreställningar om sitt eget kön. Du kommer säkert övertyga många kvinnor att se din sida av saken på det här sättet.
Detta är väldigt tråkigt att läsa. Bara för att jag inte delar era åsikter gällande detta så är jag ingen sorglig kvinna. Vi måste väl kunna tycka olika.
Jag förstår verkligen inte hur mina åsikter kan vara provocerande så till den milda grad. Jag är ingen kvinnohatare eller manshatare. Ser oss som individer men att det finns egenskaper som syns mer specifikt hos de olika könen på generell nivå. Gäller självklart inte alla och jag menar heller inte något negativt eller nedvärderande mot någon.
Jag har heller ingen ambition att försöka få andra kvinnor att se något ur min synvinkel. Jag är inte politiskt aktiv och försöker inte pådyvla någon mina åsikter. Däremot är det intressant att diskutera med andra människor.
Citat:
Innan vi kommer med sådana uttalanden kanske vi borde fråga oss vad vi menar med rationalitet. Rationalitet brukar beskrivas som att välja det bästa alternativet, eller att använda en metod som maximerar den förväntade nyttan. Vad som är rationellt beror alltså delvis på vilket mål man eftersträvar, vilket gör det till ett särskilt svårt begrepp att tillämpa inom politiken, där vi ofta har olika målsättningar av moraliska skäl. Eventuellt kan man tala om att politik är irrationell då den misslyckas med att uppnå sitt uttalade mål.
Citat:
Man kan ju dessutom fråga sig vad som är viktigt för en ledare, att förstå ord och kommunikation eller att kunna visualisera hur man roterar ett 3d-objekt?
Jag menade inte exakt just egenskapen att kunna rotera ett 3d objekt eller att ha ett bra lokalsinne. Jag förklarar längre ner vad jag menar, igen.
Då går vi vidare till rationella egenskaper.
Kan ha varit svepande av mig att använda ordet rationell eftersom det kan betyda lite olika beroende på situation precis som du säger här. Jag klistrar in lite av vad jag skrev till Jenny9 som förklaring.
Det är också så att det finns olika typer av rationalitet om man ska gå ner på detaljnivå. Vissa människor kan vara väldigt rationella när det gäller handgripligt arbete som organisation, städning e.t.c,, men som sedan kan ha svårt att rationalisera när det kommer till mänskliga förhållanden. För att kunna rationalisera inom ramen för samhällsordning, alltså där människor och livsöden står på spel behöver man både kunna ta ett helikopterperspektiv och konstatera en rådande situation, sedan måste man kunna åsidosätta sina egna känslor inför de beslut som måste fattas. Detta eftersom att beslut alltid får konsekvenser som är negativa för någon i förhållande till den situation de redan befinner sig i.
Vi kan ta staden Malmö som exempel.
Malmö har varit oerhört generösa vad gäller mottagande av invandrare. Dessa får bidrag, stöd e.t.c.
Fint så, man ska vara medmänniska. Men
när man ser att detta spårar ur mer och mer för varje år som passerar och man ser att konsekvenserna blir negativa både för stadens utveckling som helhet, men även för många enskilda individer, så måste man kunna dra i bromsen. Man måste kunna fatta rationella beslut där känslor sätts åt sidan för att det inte ska bli katastrof för alla inblandade.
Även om det är synd om de som inte får komma hit, även om det är synd om de unga pojkar som hamnar i gängkriminalitet, även om det är synd om de så skötsamma invandrare som ingenting hellre hade velat än att komma hit och skapa sig ett bra liv och delta i samhället.
Jag upplever att kvinnor uppvisar mindre av denna sortens rationalitet, det är helt enkelt svårare för fler kvinnor än män att fatta dessa hårda beslut som kommer att innebära tråkiga livsöden för många människor. Män verkar ha lättare att sätta känslorna på bänken bredvid i såna lägen, eller så ger de iallafall sken av det.
Jag kopplar då delvis ihop detta med mannens hjärna, att strukturen skiljer något mellan våra hjärnor. Män är inte så tränade som kvinnor gällande känslomässiga band då män ofta till exempel väljer arbete inom teknik, IT, bygge o.s.v. Menar alltså inte att användande av en dator utvecklar rationellt tänkande, utan snarare att det faktum att man väljer att arbeta med datorer framför arbeten innehållandes känslomässig kontakt med andra människor skulle kunna styrka att män har aningen lättare för att "stänga ner" känslor i samband med då till exempel politiska beslut.
Givetvis tror jag att biologin spelar in här också, kvinnor bär och föder barn, och jag tror att "naturen" har sett till att kvinnorna är känslomässigt bundna till sina bebisar. Det finns ju vissa klarlagda skillnader gällande hormoner män och kvinnor emellan.
Och dessutom så tror jag att dessa val av yrken och intresse/talanger har mer biologisk grund än sociala konstruktioner, även om det samspelar till viss del, såklart.
När vi talar om politik och ett lands framtid så ser jag det som absolut nödvändigt att kunna åsidosätta sina egna känslor inför någonting och kunna fatta rationella beslut baserade på fakta och statistik, även om det blir synd om vissa människor som en konsekvens av detta.
Jag kan inte förklara tydligare än såhär tror jag.
Citat:
Ursprungligen postat av
Disciplina
Jag upplever dock inte att jag eller Entou har skött oss exemplariskt dåligt här, och att du på samma sätt tillskrivit mig åsikter jag aldrig uttryckt. För mig är det så enkelt som att man förklarar när man blivit missuppfattad. Att begära att ständigt bemötas av ett inställsamt "hur tänker du nu?" är just att begära att man ska undantas kritik.
Om det inte finns något systerskap, hur menar du att du blir huggen i ryggen?
Som jag sagt flera gånger förut, du väljer själv om du vill svara på kritik eller inte. Det är dock väldigt tröttsamt att försöka diskutera med någon som helt plötsligt avfärdar ganska långa och genomarbetade inlägg enbart med hänvisning till att hon upplever sig missförstådd utan att ens förklara hur.
Nä det har ni inte, jag tappade lusten bara, eftersom att jag fick börja med att rätta till missförstådda budskap i nästan varje inlägg. Kanske är det jag som uttrycker mig extremt otydligt och tänker mer än vad jag skriver, och förväntar mig att ni ska förstå. Det går givetvis inte eftersom ni inte känner mig.
Sedan är jag väl van vid att människor uppför sig hyggligt och inte förutser att någon menar illa det första man gör, varför jag har lite svårt för onödigt otrevliga bemötande. Jag ser det inte som inställsamt att man frågar hur någon menar, jag ser det som att föra en diskussion i trevlig ton. Men igen, jag kan ju inte utgå från att alla fungerar som jag.
Huggen i ryggen var ett skämt. Manliga användare här på forumet brukar prata om delvis systerskap som någonting giftigt och sedan att kvinnor är experter på att baktala och backstabba. Så, det var ett "skämt". Funkar inte så bra på nätet dock.