2019-08-12, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Du vill verkligen förstå, det vill jag också, ditt inlägg är informativt.

Jag tror dock att vi övertolkar, vad jag har kunnat utröna så är tankegången väldigt simpel inom de "antifeministiska" strömningarna. Man har gjort det enkelt för sig och delat upp världen i vänster-höger.

Vänster: kvinnligt, solidaritet, feminina män, bögar, fjollor, mänskliga rättigheter, feminism, judar (konspiration), invandrare (kriminalitet), pro-choice, hönskackel, oreda, flum, indoktrinering, känslor, kvinnliga egenskaper, barnomsorg, daltande, osv osv.

Höger: rationalitet, riktiga män, hårdare straff, pengar, logik, matematik, manliga egenskaper, inget flum, pro-life, målinriktat, antifeminism, starkast överlever, krig, människoförakt, känslokyla osv osv.

Sen tittar man på statistiken och ser att kvinnor röstar vänster, vips så är då kvinnor icke rationella enligt gängse indelning. Där passar också in att kvinnor "feministerna" tillsammans med bögarna feminiserar pojkar och män och tillsammans med judarna söndrar samhället för att riva ner allt som den vite mannen skapat, tex polis, militär osv.

Människor gör det enkelt för sig och är man frisk och har hyfsat med pengar är det nog lätt att känna sig hemma i "starkast vinner".

Hela den här svart/vita retoriken verkar ha adopterats med hull och hår från USA där den pågått hela tiden, den verkar verkligen ha fått fäste. Antagligen för att den är så enkel och tydlig. Den ger "svar" på varför så många män mår dåligt och varför de förefaller vara vilsna.
Ja, du har nog helt rätt. Detta tramsande om hur kvinnor inte är rationella är inte precis något nytt tillskott i den högerpopulistiska skåpmaten, även om jag inte tror den har så värst mycket med USA specifikt att göra. Det var kanske dumt av mig att ägna detta mer uppmärksamhet än när samma idéer framförs av någon av grabbarna på forumet, men jag trodde väl någonstans att den som nu utger sig för att vara kvinna skulle vara öppen för att verkligheten inte är så där svartvit och antikvinnlig. Fan vet varför egentligen, det är inte som att jag aldrig någonsin stött på typen förut. Det är säkert väldigt roligt att få vara prinsessa för en dag kvinnohatarpöbeln, tills man råkar säga någonting lite för progressivt och de säger ifrån. Men de använder ju iallafall inte det där läskiga "sexist"-ordet.

Kanske ville jag inte diskutera egentligen, utan mest gotta mig i den oavsiktliga komedin i att TS, som beklagar sig över hur kvinnor nedvärderas, visat sig vara en lika god kålsupare själv. Det var ju en jävla tur att vi kan föda barn iallafall, så att vi inte är helt värdelösa, du vet, ur "evolutionär" synpunkt.

Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Du förolämpar de du vill diskutera med. Hur tänker du? Fungerar det? Eller känner du att du måste hävda dig? Har personen ifråga gett sken av att vilja köra den jargongen med dig?
Äsch det är bara att låta skiten hållas. Reagerar du är det bara ännu ett bevis på hur vi onda feminister försöker tysta oliktänkande.
Senast redigerad av Disciplina 2019-08-12 kl. 20:27.
Citera
2019-08-12, 21:26
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Javisst gör du det, ditt sexistiska jävla svin.

Där satt den, minsann💪

Haha. Jag provade faktiskt på jobbet idag vid kaffemaskinen, bara för att känna av läget. Vid maskinen vid tillfället hade vi vaktmästaren, rektorn och en IT-snubbe som varit i militären ett år nyligen. Alla tre män. Och så lilla jag, såklart, med den provokativa käften.

Jag berättade för ITsnubben att jag haft en pojkvän en gång som varit soldat i utlandet. Han frågade då mig hur han hade upplevt det. Så sa jag "nja alltså man fick inte så mycket vettiga svar ur honom på den tiden, det var mest såna där typiska manssvar, du vet " ja men det var väl bra" "nä, det var inte så bra", " jo, det var helt okej" e.t.c.
Någon av dem skrattade och sa "Jaså, typiska manssvar var det ja". Men, de höll med alla tre, lite småleendes. Så lustigt va?
Jag blev inte kallad för sexist, eller halshuggen. Och då var jag ändå i en lokal som ägs av offentlig verksamhet! Det du!
Citera
2019-08-12, 21:28
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Entou
Det vore möjligtvis bekvämt men det är knappast ett rimligt förhållningssätt till en objektiv verklighet. Varför svarar du nu inte istället på varför du så gärna generaliserar utifrån anekdotisk data istället för att förankra dina argument i verkliga vetenskapliga studier?

För att jag inte orkar med dig. Det är nämligen helt uppenbart att du kom in i denna tråden bara för att förstärka det tramset Disciplina och Merapi redan är igång med. Du kan läsa vad jag skrev till Jenny om du är intresserad.
Citera
2019-08-12, 21:30
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Ja, du har nog helt rätt. Detta tramsande om hur kvinnor inte är rationella är inte precis något nytt tillskott i den högerpopulistiska skåpmaten, även om jag inte tror den har så värst mycket med USA specifikt att göra. Det var kanske dumt av mig att ägna detta mer uppmärksamhet än när samma idéer framförs av någon av grabbarna på forumet, men jag trodde väl någonstans att den som nu utger sig för att vara kvinna skulle vara öppen för att verkligheten inte är så där svartvit och antikvinnlig. Fan vet varför egentligen, det är inte som att jag aldrig någonsin stött på typen förut. Det är säkert väldigt roligt att få vara prinsessa för en dag kvinnohatarpöbeln, tills man råkar säga någonting lite för progressivt och de säger ifrån. Men de använder ju iallafall inte det där läskiga "sexist"-ordet.

Kanske ville jag inte diskutera egentligen, utan mest gotta mig i den oavsiktliga komedin i att TS, som beklagar sig över hur kvinnor nedvärderas, visat sig vara en lika god kålsupare själv. Det var ju en jävla tur att vi kan föda barn iallafall, så att vi inte är helt värdelösa, du vet, ur "evolutionär" synpunkt.

Äsch det är bara att låta skiten hållas. Reagerar du är det bara ännu ett bevis på hur vi onda feminister försöker tysta oliktänkande.

"tramsande"
"högerpopulistisk skåpmat"
"grabbarna på forumet"
"antikvinnlig"
"kvinnohatarpöbeln"

Ingen brist på härskartekniker och invektiv i dina inlägg

Men seriöst. Kan du ge mig en anledning till varför män inte ska hata kvinnor (särskilt feministiska sådana)? Varför tycker du att kvinnor automatiskt förtjänar respekt ifrån män?

Män kanske inte gillar progressiva, feministiska kvinnor? Ni får väl vara precis som ni vill, men kom inte och kräv att män ska tycka om er.

Jag må inte hålla med TS om allt men hon gör betydligt bättre reklam för kvinnor än vad du gör. Hon är till skillnad från dig kapabel till nyanserat tänkande. Hon visar till skillnad från dig en vilja att förstå, utan att vara förblindad och hjärntvättad av en smutsig och giftig ideologi.

Ett tips om du vill få smisk av en attraktiv högstatusman (vilket du vill): Bli mer som TS.
Citera
2019-08-13, 00:07
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22

Jag upplever att kvinnor uppvisar mindre av denna sortens rationalitet, det är helt enkelt svårare för fler kvinnor än män att fatta dessa hårda beslut som kommer att innebära tråkiga livsöden för många människor. Män verkar ha lättare att sätta känslorna på bänken bredvid i såna lägen, eller så ger de sken av det.

Jag kopplar då ihop detta med mannens hjärna, att strukturen är något annorlunda vilket ger lite olika utslag. Män är inte så tränade som kvinnor gällande känslomässiga band då män ofta till exempel väljer arbete inom teknik, IT, bygge o.s.v.
Givetvis tror jag att biologin spelar in här också, kvinnor bär och föder barn, och självfallet måste " naturen" ha sett till att kvinnorna är känslomässigt bundna till sina bebisar. Det finns ju vissa klarlagda skillnader gällande hormoner män och kvinnor emellan.
Och dessutom så tror jag att dessa val av yrken och intresse/talanger har mer biologisk grund än sociala konstruktioner, även om det samspelar såklart.
När vi talar om politik och ett lands framtid så ser jag det som absolut nödvändigt att kunna åsidosätta sina egna känslor inför någonting och kunna fatta rationella beslut baserade på fakta och statistik, även om det blir synd om vissa människor som en konsekvens av detta.

Att kvinnor har förmågan att känslomässigt förankra sig i andra i den höga grad de har ser jag som något väldigt positivt och helt avgörande för mänsklighetens framfart och trivsel. Dock kanske inte just den egenskapen passar bäst när man ska besluta om ifall vi ska utvisa mr X som har ett barn som lider av cancer, trots att Mr X själv är tungt kriminellt belastad och gjort livet och samhället surt för en jävla massa invånare i staden han bor.

Dessa är vettiga stycken.

Frågan är dock om män verkligen lägger känslor åt sidan, eller om det bara är så att känslorna män och kvinnor emellan kan skilja sig åt. För när män vill stänga gränser och inte släppa in invandrare så är det inte ett beslut baserat på enbart rationalitet (om än en stor del). Jag tror snarare att det härstammar från mäns biologiska instinkt att vilja beskydda sina egna. Man vill helt enkelt stänga gränserna för sina egna barns bästa, det är deras känslor man tar hänsyn till i första hand. Män verkar således inte ha några större problem att välja sina egna barn framför främlingar, när situationen kräver det, medan kvinnor verkar tendera att vilja rikta sin godhet mot precis alla, något som kan låta fint men som bara leder till katastrof i praktiken.

Så jag menar att jag inte tror att män åsidosätter sina känslor när man t ex stänger ett lands gränser, man har helt enkelt inga större känslor för främlingar, men starka sådana för sina egna barn, sitt eget folk och sitt eget land. Det låter i alla fall definitivt som evolutionärt framgångsrika egenskaper. Att kvinnor har förmågan att känslomässigt engagera sig i andra i så hög grad är helt korrekt en positiv egenskap men kanske det finns en "flaw" där kvinnor inte kan välja att rikta detta bara mot vissa, utan även mot främlingar. Kanske har kvinnor under evolutionen inte kommit i kontakt med främlingar i lika hög grad som män gjort och därför inte utvecklat detta, jag vet inte. Hur som helst, detta är en mycket tydlig skillnad mellan könen jag har sett både i samhället i stort och i min närhet.
Citera
2019-08-13, 00:22
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emmy.Ha
Hur länge har vi haft el, värme och rinnande vatten? Den moderna människan existerade i 30 000 år innan "manliga egenskaper" fixade fram el, värme utöver eld och rinnande vatten. Väldigt många män föddes och dog under lång tid utan att producera de här sakerna eller något annat som är del av det moderna samhället. Bit för bit har den nuvarande organisationen växt fram och de grundläggande förutsättningarna för det moderna samhället har tagit lång tid på sig att läggas på plats. Mänskligheten har växt vilket ger fler högintelligenta människor som lever i samma tid, det finns utbildning och kommunikation så att man kan utveckla och ta tillvara på den resursen. Det finns förutsättningar för att utvecklingen ska gå väldigt snabbt. Varför man ska se den utvecklingen som ett uttryck för just "manliga egenskaper" förstår jag inte. Snarare utnyttjandet av mänsklig högintelligens. Högintelligens är inte en manlig egenskap. Som sagt, många män har fötts och dött under lång tid utan någon dramatisk teknisk utveckling.
Sant.
Det är ingen större skillnad i oss och människan för 30 000 år sen. förutom att vi lever fyra gånger längre, vi som överlever det första året.
Då dog mellan 7 och 8 av tio innan de hann fylla två år.
Få levde förbi 30 år.

https://traningslara.se/hur-lange-levde-man-pa-stenaldern/

Utan män hade du varit kvar där.
Citera
2019-08-13, 05:49
Medlem
heropsychodreamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Och då har de förhoppningsvis lärt sig ett och annat som deras föräldrar egentligen borde lärt dem innan de blev vuxna. Men nu är det som det är, vi har horder av gnällspikar till män som varken lärt sig stå raka i ryggen eller gå i takt. Och unga kvinnor som käkar psykofarmika och lägger ut sina liv på internet.
Den psykiska ohälsan bland unga kvinnor har aldrig varit större, är det månne för lite feminism och genusvetenskap som orsakat det?

Snarare för mycket social media, tror inte du detsamma?
Citera
2019-08-13, 07:08
Moderator
pewpews avatar
Lägg nu ner att debattera kring debattörerna i tråden och håller till ämnet.

/mod
Citera
2019-08-13, 08:14
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Dessa är vettiga stycken.

Frågan är dock om män verkligen lägger känslor åt sidan, eller om det bara är så att känslorna män och kvinnor emellan kan skilja sig åt. För när män vill stänga gränser och inte släppa in invandrare så är det inte ett beslut baserat på enbart rationalitet (om än en stor del). Jag tror snarare att det härstammar från mäns biologiska instinkt att vilja beskydda sina egna. Man vill helt enkelt stänga gränserna för sina egna barns bästa, det är deras känslor man tar hänsyn till i första hand. Män verkar således inte ha några större problem att välja sina egna barn framför främlingar, när situationen kräver det, medan kvinnor verkar tendera att vilja rikta sin godhet mot precis alla, något som kan låta fint men som bara leder till katastrof i praktiken.

Så jag menar att jag inte tror att män åsidosätter sina känslor när man t ex stänger ett lands gränser, man har helt enkelt inga större känslor för främlingar, men starka sådana för sina egna barn, sitt eget folk och sitt eget land. Det låter i alla fall definitivt som evolutionärt framgångsrika egenskaper. Att kvinnor har förmågan att känslomässigt engagera sig i andra i så hög grad är helt korrekt en positiv egenskap men kanske det finns en "flaw" där kvinnor inte kan välja att rikta detta bara mot vissa, utan även mot främlingar. Kanske har kvinnor under evolutionen inte kommit i kontakt med främlingar i lika hög grad som män gjort och därför inte utvecklat detta, jag vet inte. Hur som helst, detta är en mycket tydlig skillnad mellan könen jag har sett både i samhället i stort och i min närhet.

Jo du har nog en poäng här.
Vad jag funderar på gällande kvinnan då, är att förr var kvinnorna betydligt mer nationalistiska och öppet "råa". Iallafall så som historien presenteras i litteratur och filmer. Och idag finns det inte många kvinnor som uttalar orden att gränserna bör stängas, utvisning av kriminella samt de som utövar hederskultur bör ske och att försörjningsstöd inte ska ges utan motprestation.
Jag vet att många är pk och mediaskadade idag men det kan inte vara hela sanningen.
Jag känner mig ganska annorlunda just på denna punkt jämfört med många kvinnor. Kanske är det jag som är e är avart av kvinnan?!

Jag tänker på välfärden här som en av anledningarna ( som jag förvisso är positiv till gällande människor som har handikapp eller behöver stöd av andra anledningar), men idag finns det rätt goda möjligheter att leva hyfsat på bidrag oavsett man har något riktigt handikapp/ problem eller ej. Man måste bara vara beredd att försaka lyx och bekvämligheter.
Förr verkade människor överlag vara mer trogna sin befolkning och sitter land, män som kvinnor. Men största skillnaden ligger väl ändå hos kvinnan. Kanske var folk mer nationalistiska förut bara för att de inte hade något val?

Rätt intressant att fundera på. OBS nu att jag funderar och spekulerar. Man får alltså gärna bygga på funderingar här, men jag vill helst slippa massa otrevliga kommentarer och jiddrande om källor och vetenskap. Man måste kunna få spekulera utan att det spårar ur direkt (detta skriver jag inte bara till dig nu utan mest för att de finns andra i tråden som sabbar med sitt konstanta pepprande så fort man lyfter en tanke som ogillas).

Kan också vara så att kvinnor förväntar sig att männen ska vara de som är mer hårdbarkade och att det är männen som får ta de uppgifterna som är jobbiga på det känslomässiga planet. Jag hade till exempel inte velat jobba vid gränserna under flyktingströmmar och behöva neka folk. Det är klart att det är mycket mycket svårare att neka någon säkerhet i landet när man står öga mot öga med människan. Men å andra sidan så utger jag mig inte heller för att kunna ha den sortens jobb utan inser att det vore bättre om någon annan lite mer känslomässigt "avstängd" person kan ha det.
Där tror jag att kvinnor förväntar sig att "det fixar männen", så blir det liksom mannens lott. OBS, fortfarande spekulationer och egna tankar!
Citera
2019-08-13, 09:11
Medlem
Citat:
För att jag inte orkar med dig. Det är nämligen helt uppenbart att du kom in i denna tråden bara för att förstärka det tramset Disciplina och Merapi redan är igång med. Du kan läsa vad jag skrev till Jenny om du är intresserad.

Du har X antal i denna tråd som granskar dina påståenden och naglar fast dem som det innehållslösa trams de faktiskt är.

men, du "orkar inte" med att få dina argument granskade och kritiserade, det som är själva poängen med att debattera.

Man kan lite fråga sig vad som är din poäng sitta på FB?
Gulla med idioter?
Citera
2019-08-13, 13:45
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Du har X antal i denna tråd som granskar dina påståenden och naglar fast dem som det innehållslösa trams de faktiskt är.

men, du "orkar inte" med att få dina argument granskade och kritiserade, det som är själva poängen med att debattera.

Man kan lite fråga sig vad som är din poäng sitta på FB?
Gulla med idioter?
Ditt bidrag handade inte om tråden alls. Än mindre innehållet.
Du ville bara ge Moment ett svinhugg.

Det roliga är att du gör det med ett inlägg som handlar om innehållslöst trams.

Köp en spegel.
Citera
2019-08-13, 14:23
Medlem
Citat:
Hur tänker du dig en stark och feminin kvinna?

Stora tuttar och bra höfter.. nej men alltså, stark och feminin kvinna utstrålar självsäkerhet, kvinnlighet och drivande utan att bete sig på ett manligt sätt.
Finns nog bra exempel på det men jag har inte större lust att googla runt. Borde dock inte behöva förklara.
Vad är en kvinna för dig? Säkert samma svar.
Det är inte något som är taget i luften för någon av oss. I dess essence så vet vi alla vad det betyder. I grund och botten så att säga. Är du en tjej/kvinna? Följ ditt inre och låt ingen berätta för dig vad eller vem du är. Då har du hittat rätt. Kvinnor som feminisister med kortklippta hår är sådana som låtit sig påverkats av andras tycke genom en direkt motreaktion till vad de tror sägs om kvinnor, de är inget annat än offer. Vilket är precis lika illa som att konformera sig till andras tycke.

Så gör världen en tjänst. Följ ditt inre och låt ingen rubba dig så kan vi andra få njuta och inspireras av något rent och vackert i en smutsig värld. Detta gäller givetvis inte bara kvinnor utan alla människor.

När du får en glimt över molnen kommer du inse vart solen finns ;D
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in