2019-08-13, 15:59
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
Äh ingen ide att jag försöker skriva och förklara med mina feta fingrar. Här förklaras det hela utförligt. Röd tråd är förklaringen Analemma

https://www.quora.com/How-do-flat-earthers-explain-the-solar-analemma

Röd tråd samt blå tråd visar inget hur både sol och skugga rör sig RAKT. Det enda den visar är höjden vid olika årstider (höjd för värmen och diametern för dygnets längd).

Så du står på samma plats än där exakt alla plattisar står, utan det mest enklaste beviset mot platt jord och för klotformad jord.

Och vi släpper det inte än, för du MÅSTE lösa detta för att komma vidare. Detta med vår- och höstdagjämningen är det största beviset mot den platta jorden.

Dels för den är så extremt enkel att förstå och dels för den är så avgörande.

Så, jag väntar på en förklaring hur solen kan gå en rak bana när den cirkulerar över den platta jorden.
Citera
2019-08-13, 15:59
Medlem
Citat:
Äh ingen ide att jag försöker skriva och förklara med mina feta fingrar. Här förklaras det hela utförligt. Röd tråd är förklaringen Analemma

https://www.quora.com/How-do-flat-earthers-explain-the-solar-analemma
Det förklarade den påhittade rörelsen, men hastigheten kommer ni aldrig att klura ut.
Citera
2019-08-13, 16:07
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Det är en illusion att den går upp sydost

Det tror jag inte ett dugg på faktiskt. Reffraktion brukar flytta upp solen någon grad, är helt orimligt att den skulle få en sol som befinner sig i nordost flyttas ända till sydost. Den rimliga orsaken tror jag faktiskt är att jorden inte är platt.
Citera
2019-08-13, 16:08
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Det förklarade den påhittade rörelsen, men hastigheten kommer ni aldrig att klura ut.

Påhittad? Googla solar analemma så ser du att det är for real. Detta är grundbulten i FE. Solen rör sig vertikalt som en åtta. I kombination med horisontell rotation medför detta rakt läge vid "toppen" och "botten" av åttan, vändpunkterna.

Det är du som är för enkelspårig och inte kan tänka tredimensionellt.
Citera
2019-08-13, 16:22
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Påhittad? Googla solar analemma så ser du att det är for real. Detta är grundbulten i FE. Solen rör sig vertikalt som en åtta. I kombination med horisontell rotation medför detta rakt läge vid "toppen" och "botten" av åttan, vändpunkterna.

Solens rörelse i en analemma under året beror dels på jordaxelns lutning och dels på jordens något excentriska bana runt solen.

Dina förklaringar är ordsallad.
Citera
2019-08-13, 16:28
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Solens rörelse i en analemma under året beror dels på jordaxelns lutning och dels på jordens något excentriska bana runt solen.

Dina förklaringar är ordsallad.

Detsamma!

Fortfarande ingen rymdturism trots decenniers lovord

Fortfarande massa laserexperiment som påvisar FE

Fortfarande inga längre tyngdlösa vattenexperiment

Fortfarande solfilter footage med krympande sol vid "nedgång"

Osv..

PS. Kollade NASA / ISS video från 1969... Var ska jag börja med debunken? Ser INTE alls ut som CGI filmerna från 2017 osv. De rör sig stelt och filmar bara halva kropparna.
Citera
2019-08-13, 16:48
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Detsamma!

Fortfarande ingen rymdturism trots decenniers lovord

Fortfarande massa laserexperiment som påvisar FE

Fortfarande inga längre tyngdlösa vattenexperiment

Osv..

PS. Kollade NASA / ISS video från 1969... Var ska jag börja med debunken? Ser INTE alls ut som CGI filmerna från 2017 osv. De rör sig stelt och filmar bara halva kropparna.
Vad skulle rymdturism bevisa?

Något otvetydigt laserexperiment utfört av plattjordare har jag aldrig sett. De tycks glömma att laser är ljus som påverkas av refraktion precis som allt annat ljus.

Så nu duger inte 2 minuters vattenexperiment längre? Experimenten på ISS som filmas och sänds är i första hand till för skolelever i fysik och inte plattjordare. De senare kommer ändå bara att förneka det hela då det inte passar deras narrativ.

En av filmerna du länkade till visade en solnedgång med någorlunda korrekt exponering och där ändrade solen inte storlek. Resten är överexponeringar.

Vet snart inte varför jag anstränger mig, du tycks utnyttja tråden som din lekstuga.
Citera
2019-08-13, 16:56
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Vad skulle rymdturism bevisa?

Något otvetydigt laserexperiment utfört av plattjordare har jag aldrig sett. De tycks glömma att laser är ljus som påverkas av refraktion precis som allt annat ljus.

Så nu duger inte 2 minuters vattenexperiment längre? Experimenten på ISS som filmas och sänds är i första hand till för skolelever i fysik och inte plattjordare. De senare kommer ändå bara att förneka det hela då det inte passar deras narrativ.

En av filmerna du länkade till visade en solnedgång med någorlunda korrekt exponering och där ändrade solen inte storlek. Resten är överexponeringar.

Vet snart inte varför jag anstränger mig, du tycks utnyttja tråden som din lekstuga.

Så du erkänner att refraktion orsakar synvillor såsom dold botten av turning torso?
Citera
2019-08-13, 17:15
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Så du erkänner att refraktion orsakar synvillor såsom dold botten av turning torso?
Har du slutat slå din fru?

Det är den typen av fråga du just ställde.

Nej, refraktion gör att du ser lite mer av botten än rent matematiskt. Vid mycket speciella omständigheter kan hela tornet dyka upp som en hägring men det är verkligen sällsynt. Hägring är ett fysikaliskt fenomen och inte en synvilla.
Citera
2019-08-13, 17:32
Medlem
Citat:

Förklara hur hastigheten ändrar sig då. I en större cirkel måste ju solen gå fortare än i en liten cirkel för att fullfölja dygnet.
Citera
2019-08-13, 17:52
Medlem
Citat:

Ovanligt larvigt att sitta framför en dator för att se en solnedgång. Alla som har sett en verklig solnedgång ser att solen hela tiden har samma skenbara storlek.

Vart tog ditt svar om jordgloben contra platta kartor vägen? Eller är du så korkad att du menar att du motbevisar jordglobens sanningar genom att visa satellitbilder?
Citera
2019-08-13, 18:28
Medlem
Tremendouslys avatar
Citat:
Vad skulle rymdturism bevisa

Att rymden existerar?

Om rymden inte existerar så existerar sannolikt heller inte badbollen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in