2019-08-13, 12:45
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
Toroida krafter
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Toroid

Läs även mer om vortex matematik och relationen till ovanstående för svar om den stora gåtan

Nej, jag undrar vilka krafter som får solen att röra sig så. Inte hur den rör sig.
Citera
2019-08-13, 12:45
Medlem
Citat:
Bara så du vet. Det är bekräftat att att väder tex luftfuktighet och temp förvränger ljuset olika från stund till stund. Ibland ser du turning torsos nedre del andra dagar inte
Struntprat. Vi vet vilka egenskaper refraktionen har, och den kan absolut inte skapa en horisontlinje från ingenting. Dessutom en horisontlinje på ett avstånd som exakt stämmer med en sfärisk jord.

Du är antingen okunnig eller så ljuger du, precis som alla plattjordare.
Citera
2019-08-13, 13:08
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Så här funkar det......

Vårdagjämning (menar du inte sommer solstice?) Solens bana är på väg BORT från jorden. Dvs den blir högre upp än normalt. Där uppe når ljuset längre och dagarna blir därefter.

Eftersom rörelserna i höjdled är synkroniserade med de cirkulära rörelse så uppstår inga vinklar i skuggorna

Nej, jag menar inte sommarsolståndet. Jag menar vår- och höstdagjämning. Dom två dagar natt och dag är lika långa.

Du har alltså fortfarande inte förstått detta. Solens rörelse under 24 timmar går i en helt rak bana över himmelen. Man kan se detta på hela jordklotet.

Titta på den karta över den platta jorden. Tänk dig att solen under 24 timmar ska göra ett varv runt. Hur kan solen då gå RAKT när solen går runt?

Tänk dig att du står vid ekvatorn på en stor platt slätt. Klockan 06:00 går solen upp rakt i öster. Under 12 timmar rör sig skolan i en SPIKRAK bana mot väster och klockan 18:00 går den ner igen.

Du har även en flaggstång där du står. Du lägger varje halvtimma en sten där skuggan av flaggstångens spets är på marken. När solen börjar gå ner så ser du att stenarna ligger i en helt RAK bana.

Samtidigt står jag också på ekvatorn 1/4 av ekvatorns omkrets ifrån dig. När klockan är 12:00 och solen är rakt ovanför dig så går solen upp rakt i öster hos mig. Jag står också på en stor slätt med en flaggstång bredvid mig. Jag lägger också ut stenar varje halvtimma så som du gör.
Solen går också i hel helt RAK bana ovanför mig.
När solen går ner hos mig ser jag också att mina stenar ligger i en helt rak bana.

Hur kan solen röra sig att den rör sig i en helt RAK bana för oss BÅDA när solen har rört sig i tre fjärdedels (3/4) cirkel över den platta ekvatorn under den tid du först sett solen och sedan jag ser solen.

Och samtidigt står någon på en slätt i Sverige och får samma raka bana på sina stenar.

Och en står på en slätt i Australien och får samma raka bana på sina stenar.

Solen kan inte gå rakt när den cirkulera över en platt jord...
Senast redigerad av Jazzil 2019-08-13 kl. 13:17.
Citera
2019-08-13, 13:41
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Nej, jag menar inte sommarsolståndet. Jag menar vår- och höstdagjämning. Dom två dagar natt och dag är lika långa.

Du har alltså fortfarande inte förstått detta. Solens rörelse under 24 timmar går i en helt rak bana över himmelen. Man kan se detta på hela jordklotet.

Titta på den karta över den platta jorden. Tänk dig att solen under 24 timmar ska göra ett varv runt. Hur kan solen då gå RAKT när solen går runt?

Tänk dig att du står vid ekvatorn på en stor platt slätt. Klockan 06:00 går solen upp rakt i öster. Under 12 timmar rör sig skolan i en SPIKRAK bana mot väster och klockan 18:00 går den ner igen.

Du har även en flaggstång där du står. Du lägger varje halvtimma en sten där skuggan av flaggstångens spets är på marken. När solen börjar gå ner så ser du att stenarna ligger i en helt RAK bana.

Samtidigt står jag också på ekvatorn 1/4 av ekvatorns omkrets ifrån dig. När klockan är 12:00 och solen är rakt ovanför dig så går solen upp rakt i öster hos mig. Jag står också på en stor slätt med en flaggstång bredvid mig. Jag lägger också ut stenar varje halvtimma så som du gör.
Solen går också i hel helt RAK bana ovanför mig.
När solen går ner hos mig ser jag också att mina stenar ligger i en helt rak bana.

Hur kan solen röra sig att den rör sig i en helt RAK bana för oss BÅDA när solen har rört sig i tre fjärdedels (3/4) cirkel över den platta ekvatorn under den tid du först sett solen och sedan jag ser solen.

Och samtidigt står någon på en slätt i Sverige och får samma raka bana på sina stenar.

Och en står på en slätt i Australien och får samma raka bana på sina stenar.

Solen kan inte gå rakt när den cirkulera över en platt jord...

Equinox är den dag där solen passerar direkt över ekvatorn i sina rörelser norrut och söderut mellan cancerkretsen och Stenbockens tropik. Detta ämne används ofta i diskussioner som bevis till förmån för en rund jord. Round Earth-förespråkare har populärt gjort två påståenden för denna dag:

- Solen kommer att stiga upp från öst denna dag för alla platser på jorden
- Jorden kommer att uppleva samma tider på dagen och natten

Vi anser dock att båda dessa påståenden är osannade.

Solen stiger inte från öster för alla platser på jorden. Det erkänns av akademin att solen ofta förflyttas av, som ett exempel från en speciell plats, flera soldiametrar från öst på denna dag, med en anklagelse om att det bara är från ekvatorn där solen stiger upp från öst.

Vidare medges det av akademin att lika tider på dag och natt inte förekommer för denna dag över hela jorden. Dagen med samma dag och natt är plats och tidsspecifik. Perioden med lika dag och natt inträffar inte förrän flera dagar efter eller före jämvikt, och för vissa platser inträffar perioden med lika dag och natt inte under en tidsperiod uppmätt i veckor bort från dagen för jämvikt.

Beskrivs tydligt i flat earth wiki
https://wiki.tfes.org/Equinox
Citera
2019-08-13, 13:44
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Equinox är den dag där solen passerar direkt över ekvatorn i sina rörelser norrut och söderut mellan cancerkretsen och Stenbockens tropik. Detta ämne används ofta i diskussioner som bevis till förmån för en rund jord. Round Earth-förespråkare har populärt gjort två påståenden för denna dag:

- Solen kommer att stiga upp från öst denna dag för alla platser på jorden
- Jorden kommer att uppleva samma tider på dagen och natten

Vi anser dock att båda dessa påståenden är osannade.

Solen stiger inte från öster för alla platser på jorden. Det erkänns av akademin att solen ofta förflyttas av, som ett exempel från en speciell plats, flera soldiametrar från öst på denna dag, med en anklagelse om att det bara är från ekvatorn där solen stiger upp från öst.

Vidare medges det av akademin att lika tider på dag och natt inte förekommer för denna dag över hela jorden. Dagen med samma dag och natt är plats och tidsspecifik. Perioden med lika dag och natt inträffar inte förrän flera dagar efter eller före jämvikt, och för vissa platser inträffar perioden med lika dag och natt inte under en tidsperiod uppmätt i veckor bort från dagen för jämvikt.

Beskrivs tydligt i flat earth wiki
https://wiki.tfes.org/Equinox

Åååå jösses. Hur kan solen röra sig i en RAK bana. Fokusera nu på detta med RAK bana.
Citera
2019-08-13, 13:51
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Åååå jösses. Hur kan solen röra sig i en RAK bana. Fokusera nu på detta med RAK bana.

Natt och dag är inte exakt lika långa vid vårdagjämningen.[1] Detta förhållande inträder något dygn tidigare. Det beror på ljusets böjning i atmosfären, den så kallade atmosfäriska refraktionen. Refraktionen innebär att solen kan lysa på lite mer än halva jorden på en gång. Det medför att dagen blir längre och natten kortare än den annars skulle ha varit. Refraktionen medför också att dag och natt är lika långa först något dygn efter höstdagjämningen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A5rdagj%C3%A4mningen

Det du påstår är en optisk synvilla...

I verkligheten är det solens spiralmönster (rör sig inåt uppåt) eller utåt nedåt som gör att solen upplevs gå rakt under höst-och vårddagjämningarna. Det gör den i princip men det förklaras av synkroniserad höjd och sidledesrörelse (tänk 3d)
Citera
2019-08-13, 13:53
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Solen för sig utåt yttre vändkretsen och "söderut" i sin spiraliska resa

Solen skulle på södra halvklotet aldrig kunna gå upp i sydost och ner i sydväst utan den skulle aldrig kunna vara söder om rakt österut eller västerut om den gick i en spriralbana längs med södra vändkretsen på en platt skiva. Eftersom den i verkligheten går upp i sydost så stämmer inte den platta världsbilden.
Citera
2019-08-13, 13:59
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Solen skulle på södra halvklotet aldrig kunna gå upp i sydost och ner i sydväst utan den skulle aldrig kunna vara söder om rakt österut eller västerut om den gick i en spriralbana längs med södra vändkretsen på en platt skiva. Eftersom den i verkligheten går upp i sydost så stämmer inte den platta världsbilden.

Det är en illusion att den går upp sydost
Citera
2019-08-13, 14:13
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Natt och dag är inte exakt lika långa vid vårdagjämningen.[1] Detta förhållande inträder något dygn tidigare. Det beror på ljusets böjning i atmosfären, den så kallade atmosfäriska refraktionen. Refraktionen innebär att solen kan lysa på lite mer än halva jorden på en gång. Det medför att dagen blir längre och natten kortare än den annars skulle ha varit. Refraktionen medför också att dag och natt är lika långa först något dygn efter höstdagjämningen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A5rdagj%C3%A4mningen

Det du påstår är en optisk synvilla...

I verkligheten är det solens spiralmönster (rör sig inåt uppåt) eller utåt nedåt som gör att solen upplevs gå rakt under höst-och vårddagjämningarna. Det gör den i princip men det förklaras av synkroniserad höjd och sidledesrörelse (tänk 3d)

Upplevs rakt??? En optisk synvilla?

Hur du än kommer röra solen kommer du inte få en rak rörelse. Oavsett om du rör den i höjdled också.

Menar du att du med en 3D rörelse kan få alla skuggor gå rakt över marken på alla platser på jorden? Hur är den rörelsen?

Det borde vara externt lätt att visa den rörelsen via en 3D-animering? Eller hur?
Eller göra den med en lampa och en modell.
Varför har då ingen plattskalle visat denna rörelse???

Nej, du kan inte få en rakt gående sol som rör sig i en 180 graders cirkel att gå rakt. Oavsett om du tar och rör den i höjdled också.

Citat:
Det är en illusion att den går upp sydost

Hahaha!!! Ja, kanske är det magi också!

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Illusion

”En illusion är en falsk uppfattning av verkligheten på grund av flertydiga sinnesintryck.”
Senast redigerad av Jazzil 2019-08-13 kl. 14:17.
Citera
2019-08-13, 14:40
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Upplevs rakt??? En optisk synvilla?

Hur du än kommer röra solen kommer du inte få en rak rörelse. Oavsett om du rör den i höjdled också.

Menar du att du med en 3D rörelse kan få alla skuggor gå rakt över marken på alla platser på jorden? Hur är den rörelsen?

Det borde vara externt lätt att visa den rörelsen via en 3D-animering? Eller hur?
Eller göra den med en lampa och en modell.
Varför har då ingen plattskalle visat denna rörelse???

Nej, du kan inte få en rakt gående sol som rör sig i en 180 graders cirkel att gå rakt. Oavsett om du tar och rör den i höjdled också.

Hahaha!!! Ja, kanske är det magi också!

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Illusion

”En illusion är en falsk uppfattning av verkligheten på grund av flertydiga sinnesintryck.”

För att illustrera pedagogiskt.

Tänk dig en snäckformad spiral. På dess axel sitter en glidande punkt. Punkten flyttas iom att du skruvar spiralen. Då rör punkten (solen) sig både i "höjd" och "sidledes" och det upplevs från åskådarens håll som rakt. Ska leta upp en 3D rörelse på film åt dig.
Senast redigerad av studenten777 2019-08-13 kl. 14:49.
Citera
2019-08-13, 14:51
Medlem
Citat:
För att illustrera pedagogiskt.

Tänk dig en snäckformad spiral. På dess axel sitter en glidande punkt. Punkten flyttas iom att du skruvar spiralen. Då rör punkten (solen) sig både i "höjd" och "sidledes" och det upplevs från åskådarens håll som rakt. Ska lets upp en 3D rörelse på film åt dig.
Fortarande måste solen röra sig olika fort. Saktare på vår sommar och snabbare på vår vinter. Hänger solen i ett snöre i den dära domen?
Citera
2019-08-13, 15:23
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Fortarande måste solen röra sig olika fort. Saktare på vår sommar och snabbare på vår vinter. Hänger solen i ett snöre i den dära domen?

Äh ingen ide att jag försöker skriva och förklara med mina feta fingrar. Här förklaras det hela utförligt. Röd tråd är förklaringen Analemma

https://www.quora.com/How-do-flat-earthers-explain-the-solar-analemma
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in