Citat:
Ursprungligen postat av
studenten777
Så här funkar det......
Vårdagjämning (menar du inte sommer solstice?) Solens bana är på väg BORT från jorden. Dvs den blir högre upp än normalt. Där uppe når ljuset längre och dagarna blir därefter.
Eftersom rörelserna i höjdled är synkroniserade med de cirkulära rörelse så uppstår inga vinklar i skuggorna
Nej, jag menar inte sommarsolståndet. Jag menar vår- och höstdagjämning. Dom två dagar natt och dag är lika långa.
Du har alltså fortfarande inte förstått detta. Solens rörelse under 24 timmar går i en helt rak bana över himmelen. Man kan se detta på hela jordklotet.
Titta på den karta över den platta jorden. Tänk dig att solen under 24 timmar ska göra ett varv runt. Hur kan solen då gå RAKT när solen går runt?
Tänk dig att du står vid ekvatorn på en stor platt slätt. Klockan 06:00 går solen upp rakt i öster. Under 12 timmar rör sig skolan i en SPIKRAK bana mot väster och klockan 18:00 går den ner igen.
Du har även en flaggstång där du står. Du lägger varje halvtimma en sten där skuggan av flaggstångens spets är på marken. När solen börjar gå ner så ser du att stenarna ligger i en helt RAK bana.
Samtidigt står jag också på ekvatorn 1/4 av ekvatorns omkrets ifrån dig. När klockan är 12:00 och solen är rakt ovanför dig så går solen upp rakt i öster hos mig. Jag står också på en stor slätt med en flaggstång bredvid mig. Jag lägger också ut stenar varje halvtimma så som du gör.
Solen går också i hel helt RAK bana ovanför mig.
När solen går ner hos mig ser jag också att mina stenar ligger i en helt rak bana.
Hur kan solen röra sig att den rör sig i en helt RAK bana för oss BÅDA när solen har rört sig i tre fjärdedels (3/4) cirkel över den platta ekvatorn under den tid du först sett solen och sedan jag ser solen.
Och samtidigt står någon på en slätt i Sverige och får samma raka bana på sina stenar.
Och en står på en slätt i Australien och får samma raka bana på sina stenar.
Solen kan inte gå rakt när den cirkulera över en platt jord...