2019-08-13, 09:36
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Varför ska vi komma överens om det? Jag pratar med dig.

Vill du påstå att du var ett djur eller en unik människa på upptäcktsfärd?

Prata med mig.
Citera
2019-08-13, 09:39
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Vill du påstå att du var ett djur eller en unik människa på upptäcktsfärd?

Prata med mig.

Djur och människa är bara två olika beteckningar på livet, distinktioner vi skapat själva.
Jag är ett djur och en människa och universum personifierat.
Citera
2019-08-13, 09:41
Medlem
Citat:
Varför ska vi komma överens om det? Jag pratar med dig.

Jag antog att evolutionsteorin var så enkel och självklar att åtminstone evolutionister själva kan komma överens om vad det handlar om, men tydligen inte. Vissa har t.o.m. sagt att evolutionsteorin är så tydligt bevisat att det är fakta, håller du med om det?

Vem ska jag prata med? Det verkar som ingen här är expert på evolutionsteorin. Menar du att du är kunnig? Ska jag prata med dig enbart så att jag inte blir missledd åt olika håll av okunniga debattörer?
Citera
2019-08-13, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saauron
Vi är ju för fan själva de rymdvarelser vi söker efter. Är vi verkligen mitt i ingenstans? Denna fråga slår mig varje gång jag är ensam och har för mycket tid att tänka. Jag bara glor på min omgivning, sjunker in i mig själv och tänker att jag antingen är en apa eller en skapad varelse. På något sätt slutar jag alltid upp hos Gud, eftersom jag helt enkelt inte begriper hur vi kan finnas utan att någon medveten agent sett till att vi är här. Jag menar, atomer och kemiska reaktioner = människa låter för mig ibland mer magiskt än att vi är manifestationer av ett medvetet universum som liknar oss. Förstår inte hur folk kan acceptrera livet som om det vore "ingenting". Vet inte hur jag ska lösa detta strul utan att det hemsöker mig förutom att sluta tänka på det momentärt, eller acceptera Gud. Jag lutar mer åt Gud men sen när jag ser en massa lidande och sadism så tänker jag ingen Gud här inte. Dessutom, om Gud finns så är vi ju de facto "påhittade" av Gud och finns inte på riktigt? Men samtidigt tänker jag att ingenting egentligen är på riktigt om det inte finns en Gud bakom det? Och så pendlar jag mellan dessa vyer utan att riktigt kunna bestämma mig. Ibland känns det som en förbannelse att vara öppensinnad och självmedveten, och hela vår existens blir en obehaglig gåta. Folk verkar ta allt för givet, eller så är det jag som är alienerad och fastnar i meningslösa tankebanor.

Någon som befinner sig i samma vågskål? Är detta existentiell kris?
Hej ! Föreslår att Du läser Bibeln från på pärm till pärm, det finns olika översättningar, bara att välja.. Läs och jämför med andra religiösa böcker. Skriv upp ställen där de stämmer med varandra. Efter ett tag kanske Du ser vilken bok som tilltalar Dig mest.
Den bok som innehåller kärlek till alla människor skulle jag föredra, men vi är ju olika.
Senast redigerad av 1900-talet 2019-08-13 kl. 09:50.
Citera
2019-08-13, 09:54
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:
Djur och människa är bara två olika beteckningar på livet, distinktioner vi skapat själva.
Jag är ett djur och en människa och universum personifierat.

Djurisk mänsklig andefattig, du glömde sista delen.

För att blåste liv i människan, all ära till Gud.
Citera
2019-08-13, 09:54
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Finns det arter eller finns det inte arter? Ska ni först komma överens med varandra om det?

Det finns levande organismer som utvecklas.
Vare sig vi kallar dem för arter eller något annat är bara meningslöst ordklyveri. Arter är ett påhittat sätt att dela in levande organismer i grupper. Det är inte ett felfritt system.
Är insekter och fåglar olika arter eller är örnar och sparvar olika arter? Var ska man dra linjen?
Det är ändå bara en av människan påhittad gräns, oavsett var man drar den.

Arter finns därför att människan har valt att dela in levande organismer i grupper. Det är allt. Dessa grupperingar har ändrats betydligt genom åren och fortsätter att ändras, särskilt efter att DNA upptäcktes och tidigare indelningsmisstag kan ändras, men det är ändå bara en av människan bestämd indelning.

Klassificeringsmässigt så räknas ju neandertalsmänniskan som en separat art av människa (Homo neanderthalensis), där då alltså arten är "neanderthalensis" och släktet är "Homo", men det finns gener från Homo neanderthalensis i arvsmassan hos europeiska och asiatiska personer idag, så någon gång tillbaka i tiden så gick det att få fertil avkomma mellan Homo neanderthalensis och Homo sapiens (cromagnonmänniskan).

Enligt ditt sätt att se så skulle alltså neandertalsmänniskan och cromagnonmänniskan inte ses som olika arter eftersom de kunde få fertil avkomma tillsammans, men DNA-mässigt så har tester visat att neandertalarna t.ex. bar anlag för rött och ljust hår, vilket saknas utanför Europa (ifall du har undrat över varför resten av världen är svarthårig) Fast, det är klart, europeerna har numera till viss del har kontaminerat även andra kontinenter med detta DNA ...
Citera
2019-08-13, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Det finns levande organismer som utvecklas.
Vare sig vi kallar dem för arter eller något annat är bara meningslöst ordklyveri. Arter är ett påhittat sätt att dela in levande organismer i grupper. Det är inte ett felfritt system.
Är insekter och fåglar olika arter eller är örnar och sparvar olika arter? Var ska man dra linjen?
Det är ändå bara en av människan påhittad gräns, oavsett var man drar den.

Arter finns därför att människan har valt att dela in levande organismer i grupper. Det är allt. Dessa grupperingar har ändrats betydligt genom åren och fortsätter att ändras, särskilt efter att DNA upptäcktes och tidigare indelningsmisstag kan ändras, men det är ändå bara en av människan bestämd indelning.

Nej, även biologin har delat in växter och djur i grupper. Rent biologiskt så finns det grupper som inte kan få avkomma med varandra, det är ett vetenskapligt faktum som man inte kan bortse ifrån.

Att evolutionister vill bortse det faktumet så att det passar bättre in i deras världsbild, tar ändå inte bort det faktumet. Det är ett vetenskapligt faktum som det går att bevisa och testa. Det går däremot inte bevisa och testa att en grupp förvandlas och delas in i två grupper så att dom inte längre kan få avkomma med varandra.

Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Klassificeringsmässigt så räknas ju neandertalsmänniskan som en separat art av människa (Homo neanderthalensis), där då alltså arten är "neanderthalensis" och släktet är "Homo", men det finns gener från Homo neanderthalensis i arvsmassan hos europeiska och asiatiska personer idag, så någon gång tillbaka i tiden så gick det att få fertil avkomma mellan Homo neanderthalensis och Homo sapiens (cromagnonmänniskan).

Enligt ditt sätt att se så skulle alltså neandertalsmänniskan och cromagnonmänniskan inte ses som olika arter eftersom de kunde få fertil avkomma tillsammans, men DNA-mässigt så har tester visat att neandertalarna t.ex. bar anlag för rött och ljust hår, vilket saknas utanför Europa (ifall du har undrat över varför resten av världen är svarthårig) Fast, det är klart, europeerna har numera till viss del har kontaminerat även andra kontinenter med detta DNA ...

Om dom kunde få avkomma med varandra så var dom självklart av samma art.

Det blir komplicerat och kontroversiellt om man ska börja dela in grupper på grund av hårfärg, eller hudfärg.
Citera
2019-08-13, 10:13
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Jag antog att evolutionsteorin var så enkel och självklar att åtminstone evolutionister själva kan komma överens om vad det handlar om, men tydligen inte. Vissa har t.o.m. sagt att evolutionsteorin är så tydligt bevisat att det är fakta, håller du med om det?

Vem ska jag prata med? Det verkar som ingen här är expert på evolutionsteorin. Menar du att du är kunnig? Ska jag prata med dig enbart så att jag inte blir missledd åt olika håll av okunniga debattörer?

Evolutionsteorin är inte fakta, den bygger på fakta. Det är fortfarande en teori. En vetenskaplig teori är dock inte en teori i allmänhet utan den är det närmaste vi kommer sanningen, så att säga.
Evolutionen finns, vi vet bara inte riktigt hur den fungerar.

Jag tycker du ska skaffa information på egen hand, Flashback är inte det bästa stället för information alltid. Börja med länken om fylogenetik.
Dagens forskning konstaterar att allt liv kom ur en enda ur-cell. Därav följer att allting är släkt med vartannat, även om de olika grenarna på trädet till slut hamnar så långt från varandra att de inte verkar ha något gemensamt. Ett blad som sitter längst ut på en gren verkar inte ha något gemensamt med en rot långt ner i jorden, men de kommer från samma frö. Det är vi människor som delar upp trädet i blad, grenar, stam, rot; men de är samma sak i grunden.
Citera
2019-08-13, 10:19
Medlem
Citat:
Säg det till Smeso, det var han som tog upp det.

Nej, det är med samma kraft han skapade solen, jorden och hela universum med.
Sade Smeso at evolutionsteorin tar upp livets uppkomst?
Då ska jag ta ett snack med honom .
Citera
2019-08-13, 10:22
Medlem
proconsuls avatar
[]
Citat:
Nej, även biologin har delat in växter och djur i grupper. Rent biologiskt så finns det grupper som inte kan få avkomma med varandra, det är ett vetenskapligt faktum som man inte kan bortse ifrån.
Biologin? Det är bara en mänsklig förklaringsmodell. Att olika organismer inte kan få avkomma ihop beror bara på att de kommit för långt ifrån varandra, för långt från sitt gemensamma ursprung.
Det är fakta men det saknar betydelse i sammanhanget.
Citera
2019-08-13, 10:31
Medlem
Citat:
Evolutionsteorin är inte fakta, den bygger på fakta. Det är fortfarande en teori. En vetenskaplig teori är dock inte en teori i allmänhet utan den är det närmaste vi kommer sanningen, så att säga.

Jag håller med om att evolutionsteorin bygger på fakta, men att den skulle vara närmast sanningen är din subjektiva bedömning. Jag anser att skapelseteorin är bättre underbyggd med dom fakta vi har, och ja, det är också en subjektiv bedömning, från mig.

Citat:
Evolutionen finns, vi vet bara inte riktigt hur den fungerar.

Evolutionen finns, det pågår ständigt förändringar och anpassningar inom arter, det kan vi komma överens om eftersom det är fakta, vi kan observera det och testa det. Däremot kan vi inte observera evolution som delar upp en grupp i två grupper som sedan inte längre kan få avkomma med varandra. Det kan vi inte observera och det kan vi inte testa. Man har gjort massor med tester med bananflugor, vi har kunnat observera deformationer och olika sorters bananflugor, men dom har inte förvandlats till något annat än bananflugor trots att bananflugor har kort reproduktionstid.

Citat:
Jag tycker du ska skaffa information på egen hand, Flashback är inte det bästa stället för information alltid. Börja med länken om fylogenetik.

Jag har undersökt detta på egen hand, och jag tycker jag är tillräckligt insatt för att kunna argumentera och ha åsikten att bevisen för evolutionsteorin lyser med sin frånvaro.

Citat:
Dagens forskning konstaterar att allt liv kom ur en enda ur-cell. Därav följer att allting är släkt med vartannat, även om de olika grenarna på trädet till slut hamnar så långt från varandra att de inte verkar ha något gemensamt. Ett blad som sitter längst ut på en gren verkar inte ha något gemensamt med en rot långt ner i jorden, men de kommer från samma frö. Det är vi människor som delar upp trädet i blad, grenar, stam, rot; men de är samma sak i grunden.

Tror du att jag är okunnig om detta?
Citera
2019-08-13, 10:32
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Om dom kunde få avkomma med varandra så var dom självklart av samma art.

Det blir komplicerat och kontroversiellt om man ska börja dela in grupper på grund av hårfärg, eller hudfärg.

Men det blir ju problematiskt om samma art inte har samma DNA, eller hur?
Tur att det bara var hårfärg och lite annat och inte t.ex. att ha svans och horn i pannan ...

Intressant nog verkar det bara vara så att neandertalskvinnor bara kunde föda fertila flickor med cromagnonmänniskan och resulterande gossar inte blev fertila:

"A 2016 study presented evidence that Neanderthal males might not have had viable male offspring with AMH females. This could explain why no modern man to date has been found with a Neanderthal Y chromosome."

AMH = "anatomically modern humans" (AMH syftar i ett europeiskt sammanhang på H. sapiens, alltså cromagnonmänniskan)

Alltså ett gränsfall som tyder på faktisk halvt genomförd separation av arter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in