2019-08-11, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Håller inte JÖK regeringen på med en skattereform? Det kan säkerligen ingå i ett sådant paket.
Kraftiga höjningar av energiskatter, sänkta inkomstskatter och avskaffat ränteavdrag.

Svarar på min egen fråga.. De 22 punkterna för ökat byggande som det hänvisades till var antagligen dessa.

Citat:
1) Försäljning av statlig mark lämpad för bostadsbyggande
2) Utvärdera effekter av mer tillåtande bullervärden
3) Säkerställa att LIS-reformen får önskad effekt
4) Krav på kommunal planering för bostadsbyggande
5) Förenklad kontroll av serietillverkade hus
6) Genomgripande översyn av Boverkets byggregler
7) Utveckla översiktsplaneringen
8) Begränsning av detaljplanekravet
9) Ökad delegation till kommunstyrelse och byggnadsnämnd
10) Fler bygglovsbefriade åtgärder
11) Planeringsbesked ska kunna begäras
12) Tidsfrist för länsstyrelsens överprövning
13) Länsstyrelserna ska prioritera byggandet av permanentbostäder
14) Rätten att överklaga ett beslut om bygglov m.m. begränsas för den som inte har yttrat sig
15) Slopat tak för uppskov på reavinstskatten
16) Utveckling av hyressättningsmodellen
17) Upplåtelse i detaljplan
18) Systemet med kreditgarantier ses över
19) Utveckling av nya städer (samlad exploatering)
20) Större möjligheter för statliga bolag att bidra
21) Tryggare system för privatbostadsuthyrning
22) Förutsättningar för temporär lagstiftning bereds

Källa https://www.regeringen.se/4a37c8/contentassets/d63bada461384f02b2d55f9bea90c55c/presentationsbilder-regeringens-22-steg-for-fler-bostader.pdf

Mer detaljer: https://www.regeringen.se/4952fc/contentassets/ca669f15d419474aadccd4a942a92cb7/sammanfogad-22-steg.pdf

Punkt 3 gäller byggen i strandnära lägen vilket togs upp av C som ett krav i sin lista (notera att länken ovan är från 2016...).

Punkt 17: tolkar det som att kommunen ska kunna reglera i detaljplanen om det ska byggas HR eller BRF.

punkt 21 med ett mer "rättsäkert" sätt att hyra ut i andra hand kan man tänka sig kommer att slå bakut. Med en hel del nya regleringar..
Senast redigerad av Merrelito 2019-08-11 kl. 14:52.
2019-08-11, 15:37
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Och Nordea flaggar för att sparare ska få betala för att sätta in pengar på kontot. Intressant framtid. Sparare betalar för att sätta in pengar, och låntagarna får betalt för att låna. Jag ser redan idag att man kan låna ett mindre belopp hos Avanza till 0-ränta mot aktier som pant. Ser ut att de som har något som kan pantsättas kommer att få ännu mer, medan de som inget har betalar. Kanske borde man köpa kryptovalutor som man kan använda som betalmedel. Eller det kanske kostar en slant att betala med krypto

https://www.di.se/nyheter/nordeas-storagare-kunder-maste-betala-for-insattningar/
Det kommer allt fler signaler om "debt forgiveness" från diverse aktörer. Läste om Jyske Bank som erbjuder negativa bolåneräntor.

https://www.jyskebank.dk/bolig/nyheder/realkredit-med-negativ-rente

Även Mitelman i DI skriver om detta (betalvägg).

https://www.di.se/analys/mitelman-en-overlevnadsguide-i-minusrantevarlden-jakten-pa-den-forsvunna-rantan-nya-bottenrekord-for -minusrantan/

Det hela känns surrealistiskt, rena rama Mondo Bizarro. Precis som hela vår samtid. Får se nu om Trump kan hetsa Jay Powell och FED att gå ner på nollränta och starta upp helikoptrarna. Droppa bagloads med "döda presidenter" över USA. Allt för att sänka dollarn mot yuan, euro, m fl valutor.

Det känns fan som att vi lever i en dålig hallucination. Snart erbjuds väl varenda bidragsparasit obegränsade SMS-lån med negativ ränta. Vid något tillfälle kommer en hyperinflation om det här vansinnet fortsätter.
2019-08-12, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Det kommer allt fler signaler om "debt forgiveness" från diverse aktörer. Läste om Jyske Bank som erbjuder negativa bolåneräntor.

https://www.jyskebank.dk/bolig/nyheder/realkredit-med-negativ-rente

Även Mitelman i DI skriver om detta (betalvägg).

https://www.di.se/analys/mitelman-en-overlevnadsguide-i-minusrantevarlden-jakten-pa-den-forsvunna-rantan-nya-bottenrekord-for -minusrantan/

Det hela känns surrealistiskt, rena rama Mondo Bizarro. Precis som hela vår samtid. Får se nu om Trump kan hetsa Jay Powell och FED att gå ner på nollränta och starta upp helikoptrarna. Droppa bagloads med "döda presidenter" över USA. Allt för att sänka dollarn mot yuan, euro, m fl valutor.

Det känns fan som att vi lever i en dålig hallucination. Snart erbjuds väl varenda bidragsparasit obegränsade SMS-lån med negativ ränta. Vid något tillfälle kommer en hyperinflation om det här vansinnet fortsätter.

När man inte lyckats inflatera bort bolånen och pensionsbesparingarna så är det dags för nya metoder. Det här verkar vara ett nytt sätt att dela ut helikopterpengar till valda grupper, riktade återigen till folk som äger sina bostäder. Den gruppen består av folk som redan granskats av bankerna och konstaterats vara laglydiga medborgare med jobb som nu ska få betalt för att låna. Undrar om det är så man ska tolka det hela. Folk kan glömma basinkomst, utom nykomlingarna. Pensionärer får fortsätta att jobba. Alla svenska kvinnor ska snart till jobbet direkt från BB, tror jag att det blir. Nykomlingarna däremot kommer att få ha lyxen att ha en hemmafru.

Sänkt BNP blir det av den här politiken som tillåter hemmafruar för nykomlingar.

Utrikes födda kvinnor har svårare att etablera sig på den svenska arbetsmarknaden. Skulle de delta i samma utsträckning, till samma lön, som inrikes födda kvinnor skulle Sveriges BNP vara 1,5 procent högre och sysselsättningen skulle öka med 90 000 personer, skriver Nyman.

https://omniekonomi.se/lag-ranta-viktig-for-att-utrikes-fodda-kvinnor-ska-fa-jobb/a/GGeEJl
2019-08-12, 19:14
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
När man inte lyckats inflatera bort bolånen och pensionsbesparingarna så är det dags för nya metoder. Det här verkar vara ett nytt sätt att dela ut helikopterpengar till valda grupper, riktade återigen till folk som äger sina bostäder. Den gruppen består av folk som redan granskats av bankerna och konstaterats vara laglydiga medborgare med jobb som nu ska få betalt för att låna. Undrar om det är så man ska tolka det hela. Folk kan glömma basinkomst, utom nykomlingarna. Pensionärer får fortsätta att jobba. Alla svenska kvinnor ska snart till jobbet direkt från BB, tror jag att det blir. Nykomlingarna däremot kommer att få ha lyxen att ha en hemmafru.
Precis. De som har tillsvidareanställningar är de enda som kommer att få betalt för att låna. Övriga svenskar kommer inte i åtnjutande av gratispengar, utan får betala priset genom ökad inflation på basvaror (efter kronförsvagning). Dessutom får de inte samma speciallättnader som den importerade bidragsklassen, utan får försöka försörja sig genom lågbetalda påhugg samt minskande a-kasseersättningar och indragna sjukersättningar.

Vi får snart tillbaka de fyra stånden i Sverige. Nu är det inte längre adel, präster, borgare och bönder, utan:

1) den politiska eliten och deras utvalda tjänstemän och lobbyister.
2) den skattepressade medelklassen som kompensation får lånelättnader
3) de importerade bidragsklanerna
4) längst ner de svenskar som inte etablerat en bostadskarriär eller tillsvidareanställning
2019-08-12, 20:17
Medlem
Vart har ni fått uppgifter om att minusrätna på privata lån är på gång? Har funderingar på att ta ett litet lån och förskaffa min första bostad och binda räntan för att sitta säker mot eventuell högre ränta. Ett lån på någon halv miljon blir lagom. Om jag dessutom har chansen att få mitt lån struket som vissa påstår är det ännu en fördel. Har inte så mycket pengar och är ganska ung, men vill inte ligga likvid i SEK som det ser ut nu. Finns ju kanske en möjlighet att göra något bra av katastrofen? Har sparat resten i råvaror med framgång. Tanken är också att inte amortera mer än nödvändigt och spara inkomsten löpande i utländska aktier. Räcker att ha ett öga för att se att allt är påväg åt pipsvängen. Vad gillar ni taktiken? Det blir ju win/win? Om de höjer räntan sitter jag med bunden. Om det blir hög inflation minskar lånet? Om de raderar lånet blir jag skuldfri. Tänk då en hög ränta med hyperinflation! Passivt-aggressiv
Senast redigerad av morrissey1 2019-08-12 kl. 20:26.
2019-08-12, 20:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av morrissey1
Vart har ni fått uppgifter om att minusrätna på privata lån är på gång? Har funderingar på att ta ett litet lån och förskaffa min första bostad och binda räntan för att sitta säker mot eventuell högre ränta. Ett lån på någon halv miljon blir lagom. Om jag dessutom har chansen att få mitt lån struket som vissa påstår är det ännu en fördel. Har inte så mycket pengar och är ganska ung, men vill inte ligga likvid i SEK som det ser ut nu. Finns ju kanske en möjlighet att göra något bra av katastrofen? Har sparat resten i råvaror med framgång. Tanken är också att inte amortera mer än nödvändigt och spara inkomsten löpande i utländska aktier. Räcker att ha ett öga för att se att allt är påväg åt pipsvängen. Vad gillar ni taktiken? Det blir ju win/win? Om de höjer räntan sitter jag med bunden. Om det blir hög inflation minskar lånet? Om de raderar lånet blir jag skuldfri. Tänk då en hög ränta med hyperinflation! Passivt-aggressiv

Nordea i Danmark ska tydligen erbjuda negativ ränta på långa bindningstider.
https://cornucopia.cornubot.se/2019/08/nordea-erbjuder-20-ariga-bostadslan.html

När jag kollar på Nordeas danska hemsida så står det att "Rente" är -0.58%, men "Tilbagebet. efter skat" är högre än lånebeloppet, 2% på 20 år löptid vilket är väldigt låg ränta. "ÅOP" och "Bidragssats " är +0,5% och 0,81% men vet inte vad det betyder.
https://www.nordea.dk/privat/produkter/boliglaan/hvad-koster-det-at-laane-i-frivaerdien.html

Räntan i Danmark är iallafall lägre än i Sverige. Eftersom vi nu går in i lågkonjunktur så tror dom flesta att riksbanken kommer börja sänka räntan igen och kan bolåneräntorna bli negativa i Danmark så kan dom väl det i Sverige.

Det var en amerikansk bank som drog sig ur den kanadensiska marknaden och de brydde sig inte om att kräva tillbaka kredkortskulder.

Om räntan stiger kraftigt pga. hyperinflation så kan du glömma bundna räntor, banken kommer hävda att det är force majeure och höja räntorna ändå.

Hög inflation minskar inte lånet, men med hyperinflation kommer alla priser stiga kraftigt och lönerna kommer också stiga kraftigt vilket gör att vi kanske sitter med månadslöner på ett par hundra tusen och då är det mycket lättare att betala tillbaka ett lån på en miljon. Problemet är att räntan stiger också, kanske 15-20% som i början på 90-talet eller ännu mer men 20% har hänt i Sverige för mindre än 30år sedan, och det tar tid innan lönerna höjs så det blir ett par tuffa år när många kommer hamna hos kronofogden.
2019-08-12, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GolareMedPolare
Nordea i Danmark ska tydligen erbjuda negativ ränta på långa bindningstider.
https://cornucopia.cornubot.se/2019/08/nordea-erbjuder-20-ariga-bostadslan.html

När jag kollar på Nordeas danska hemsida så står det att "Rente" är -0.58%, men "Tilbagebet. efter skat" är högre än lånebeloppet, 2% på 20 år löptid vilket är väldigt låg ränta. "ÅOP" och "Bidragssats " är +0,5% och 0,81% men vet inte vad det betyder.
https://www.nordea.dk/privat/produkter/boliglaan/hvad-koster-det-at-laane-i-frivaerdien.html

Räntan i Danmark är iallafall lägre än i Sverige. Eftersom vi nu går in i lågkonjunktur så tror dom flesta att riksbanken kommer börja sänka räntan igen och kan bolåneräntorna bli negativa i Danmark så kan dom väl det i Sverige.

Det var en amerikansk bank som drog sig ur den kanadensiska marknaden och de brydde sig inte om att kräva tillbaka kredkortskulder.

Om räntan stiger kraftigt pga. hyperinflation så kan du glömma bundna räntor, banken kommer hävda att det är force majeure och höja räntorna ändå.

Hög inflation minskar inte lånet, men med hyperinflation kommer alla priser stiga kraftigt och lönerna kommer också stiga kraftigt vilket gör att vi kanske sitter med månadslöner på ett par hundra tusen och då är det mycket lättare att betala tillbaka ett lån på en miljon. Problemet är att räntan stiger också, kanske 15-20% som i början på 90-talet eller ännu mer men 20% har hänt i Sverige för mindre än 30år sedan, och det tar tid innan lönerna höjs så det blir ett par tuffa år när många kommer hamna hos kronofogden.

Låter ju extremt konstigt om banken kan häva mitt bundna lån som måste vara något form av avtal. Hög inflation leder ju till att lånet minskar i värde i förhållande till övrigt penningvärde som inte är lån? Hur föreslår du att man tacklar detta och komma ut levande på andra sidan? Att sitta på banken med stålars måste vara helt idiotisk?
2019-08-12, 21:37
Medlem
Vetgirig1s avatar
Är väldigt tacksam om någon kan förklara för mig hur en bostad kan ses som en tillgång i vår nuvarande ekonomi / global räntepolitik? Har inte folk lärt sig något sedan bobubblan 2008-2010? Det enda jag kan tänka mig som tillgång i form av bostadsrätt är att det ligger i lite lugnare/finare område.

Eller påverkar det ens förmåga att ta ytterligare lån? Verkar som att många som äger en bostadsrätt eller villa har en sjuhelsikes med andra lån såsom billån, semesterlån, tjusig väska-lån etc. Eller är det bara jag som är så udda och inte har förstått mig på varför jag ska låna 500K för en ny bil som tappar 200-300K i värde under de första 2 åren?
2019-08-12, 22:15
Medlem
Nu skriver Marketwatch också om de danska negativa räntorna. Verkar som att bankerna tar hem vad de förlorar i andra avgifter. Nordea har redan tankar på att ta betalt på insättningar. Och de har redan höga avgifter.

https://www.marketwatch.com/story/a-danish-bank-is-offering-mortgages-with-negative-interest-rates-why-you-shouldnt-wish-for-that-to-h appen-in-the-us-2019-08-12?mod=mw_theo_homepage
2019-08-12, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Precis. De som har tillsvidareanställningar är de enda som kommer att få betalt för att låna. Övriga svenskar kommer inte i åtnjutande av gratispengar, utan får betala priset genom ökad inflation på basvaror (efter kronförsvagning). Dessutom får de inte samma speciallättnader som den importerade bidragsklassen, utan får försöka försörja sig genom lågbetalda påhugg samt minskande a-kasseersättningar och indragna sjukersättningar.

Vi får snart tillbaka de fyra stånden i Sverige. Nu är det inte längre adel, präster, borgare och bönder, utan:

1) den politiska eliten och deras utvalda tjänstemän och lobbyister.
2) den skattepressade medelklassen som kompensation får lånelättnader
3) de importerade bidragsklanerna
4) längst ner de svenskar som inte etablerat en bostadskarriär eller tillsvidareanställning

Pensionärer med billiga egna bostäder kommer definitivt inte anse sig att ha råd att flytta till en dyr hyreslägenhet om bankerna straffbeskattar pengarna de fått från försäljningen. Jag poppar popcorn, håller koll och funderar på att börja låna.
2019-08-12, 22:38
Medlem
Hur är det ens möjligt för Riksbanken att sänka räntan ytterligare? Detta skulle enbart skapa ännu värre problem senare. Vad hoppas han ska komma och rädda oss? Varför höjer inte Ingves räntan och tar en mindre smäll nu än en bomb om några år? Kan någon förklara för mig? Vafan är det som pågår?
2019-08-13, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vetgirig1
Är väldigt tacksam om någon kan förklara för mig hur en bostad kan ses som en tillgång i vår nuvarande ekonomi / global räntepolitik? Har inte folk lärt sig något sedan bobubblan 2008-2010? Det enda jag kan tänka mig som tillgång i form av bostadsrätt är att det ligger i lite lugnare/finare område.

Eller påverkar det ens förmåga att ta ytterligare lån? Verkar som att många som äger en bostadsrätt eller villa har en sjuhelsikes med andra lån såsom billån, semesterlån, tjusig väska-lån etc. Eller är det bara jag som är så udda och inte har förstått mig på varför jag ska låna 500K för en ny bil som tappar 200-300K i värde under de första 2 åren?

En bostad är en tillgång enligt de flesta människor eftersom den ger innehavaren rätt till ett boende, istället för alternativet, att sova på gatan. Andra människor kanske föredrar att sova på gatan, och ser kanske inte bostaden som en tillgång.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in