2019-08-12, 11:02
Medlem
avmans avatar
Allting måste ha ett syfte. Varför ljuger alla om jorden? What's in it for them?
Citera
2019-08-12, 14:36
Medlem
Amarantis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
Fortfarande.... En liten liten prick (jorden) påverkas och ynka 21,8 graders lutning så mycket av en kropp 14.960.000 mil bort som rymmer EN MILJON jordklot på sin yta.

Fattar ni hur ologiskt detta är?
Du måste börja tänka bredare och öppna ditt sinne mer. Du tänker väldigt två-dimensionellt. Om du är en person som är på jakt efter livets sanning, tror du att den rätta vägen att gå är att försöka bevisa sig själv rätt gång på gång? Du har tusentals andra livsperspektiv att ta del av innan du kan ställa dig frågan "har jag rätt." En människa som ärligt drivs av lusten att upptäcka en sanning i någon form eller annan, öppnar upp sitt hjärta och sinne till att genuint vilja ta till sig av kunskap, oavsett vad svaret innebär.

Jag personligen var väldigt intresserad av flat earth grejen för ett antal år sedan. Jag blev aldrig övertygad tack och lov men det är alltid intressant att ta del av alternativa teorier. Jag har ett öppet sinne, och förr i tiden kanske lite mycket för mitt eget bästa. Med det sagt, så vill jag bara understryka att jag vet var ni kommer ifrån, jag förstår era tankesätt. Det är väldigt spännande när man tror sig ha upptäckt något som den breda massan inte känner till. Man känner sig utvald och speciell, i nästan samtliga fall känner man sig överlägsen och intelligent.

Det som ibland kan göra mig irriterad är att varenda flat earther är experter och doktorander inom hundratals vetenskaper. En flat earther är doktorander i astronomi, biologi, matematik, fysik osv osv. Något som kräver flera decennier av studier/engagemang/nyfikenhet nnan man kan bemästra ens en av dessa vetenskaper. Men efter en månads Youtube tittande är varenda flat earther experter inom varenda lära som finns. Det är här nu som Flat Earthers kommer komma med synpunkten att "men varenda människa är skyldig till samma sak, ni köper allt som ni blev hjärntvättade till av NASA." Sanningen är den att många vetenskapsmän, materialister, rationalister etc, är väldigt dogmatiska och de flesta vetenskaps-orienterade människor har aldrig riktigt kritiserat vetenskapen och dess begränsningar, som absolut existerar.

Men den vetenskapliga metoden är säkerligen den bästa metod vi känner till idag för att göra vett om världen runt omkring oss. Någon gång i framtiden kanske vi transcenderar det tänket och hittar nya metoder. Men en sak är säkert, det som ni flat earthers gör är inte grundat i vetenskap, utan är baserad på en väldigt lömsk logikbaserad bekräftelsemetod. Okej så du påstår att det inte är logiskt att jordens lilla lutning påverkar minsta lilla? Eller snanare att det inte BÖR påverka något. Det är faktiskt en bra kritik och det är fullt normalt att vara skeptisk. Men är det verkligen där det tar stopp för studenten777? Hängivna konspirationsteoretiker som du är alltid på jakt efter sanningen, eller hur? Jag var en gång i tiden en fullfjädrad konspirationsteoretiker. Jag svalde allt med hull och hår utan att ifrågasätta. Man kände sig väldigt speciell som hade information som ingen vet om. Och det är där som det blir illa. Det har absolut funnits konspirationer, vissa av dem väldigt hemska, men när vi hela tiden försöker få saler att matcha vår världssyn, det är då man slutar med ett genuint sökande efter sanning. Det är här nu som en flat earther som du kommer säga, "men jag har kollat på båda sidor av myntet." Notera att det är ännu ett sätt för dig att bibehålla din världssyn. Om du frågar dig ärligt så har du inte alls kollat på båda sidor. Har du verkligen satt dig ner för att kolla igenom matematiken för exempelvis gravitationen? VERKLIGEN KOLLAT? Nej det har du inte. Gillar man att studera flat earth, go for it, ingen skada skedd. Men när du skriver att jordens vinkel inte kan påverkas av en stjärna miljontals kilometer bort , då får det fan räcka. Då bidrar du till att sprida lögner.
Citera
2019-08-12, 14:58
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amaranti
Du måste börja tänka bredare och öppna ditt sinne mer. Du tänker väldigt två-dimensionellt. Om du är en person som är på jakt efter livets sanning, tror du att den rätta vägen att gå är att försöka bevisa sig själv rätt gång på gång? Du har tusentals andra livsperspektiv att ta del av innan du kan ställa dig frågan "har jag rätt." En människa som ärligt drivs av lusten att upptäcka en sanning i någon form eller annan, öppnar upp sitt hjärta och sinne till att genuint vilja ta till sig av kunskap, oavsett vad svaret innebär.

Jag personligen var väldigt intresserad av flat earth grejen för ett antal år sedan. Jag blev aldrig övertygad tack och lov men det är alltid intressant att ta del av alternativa teorier. Jag har ett öppet sinne, och förr i tiden kanske lite mycket för mitt eget bästa. Med det sagt, så vill jag bara understryka att jag vet var ni kommer ifrån, jag förstår era tankesätt. Det är väldigt spännande när man tror sig ha upptäckt något som den breda massan inte känner till. Man känner sig utvald och speciell, i nästan samtliga fall känner man sig överlägsen och intelligent.

Det som ibland kan göra mig irriterad är att varenda flat earther är experter och doktorander inom hundratals vetenskaper. En flat earther är doktorander i astronomi, biologi, matematik, fysik osv osv. Något som kräver flera decennier av studier/engagemang/nyfikenhet nnan man kan bemästra ens en av dessa vetenskaper. Men efter en månads Youtube tittande är varenda flat earther experter inom varenda lära som finns. Det är här nu som Flat Earthers kommer komma med synpunkten att "men varenda människa är skyldig till samma sak, ni köper allt som ni blev hjärntvättade till av NASA." Sanningen är den att många vetenskapsmän, materialister, rationalister etc, är väldigt dogmatiska och de flesta vetenskaps-orienterade människor har aldrig riktigt kritiserat vetenskapen och dess begränsningar, som absolut existerar.

Men den vetenskapliga metoden är säkerligen den bästa metod vi känner till idag för att göra vett om världen runt omkring oss. Någon gång i framtiden kanske vi transcenderar det tänket och hittar nya metoder. Men en sak är säkert, det som ni flat earthers gör är inte grundat i vetenskap, utan är baserad på en väldigt lömsk logikbaserad bekräftelsemetod. Okej så du påstår att det inte är logiskt att jordens lilla lutning påverkar minsta lilla? Eller snanare att det inte BÖR påverka något. Det är faktiskt en bra kritik och det är fullt normalt att vara skeptisk. Men är det verkligen där det tar stopp för studenten777? Hängivna konspirationsteoretiker som du är alltid på jakt efter sanningen, eller hur? Jag var en gång i tiden en fullfjädrad konspirationsteoretiker. Jag svalde allt med hull och hår utan att ifrågasätta. Man kände sig väldigt speciell som hade information som ingen vet om. Och det är där som det blir illa. Det har absolut funnits konspirationer, vissa av dem väldigt hemska, men när vi hela tiden försöker få saler att matcha vår världssyn, det är då man slutar med ett genuint sökande efter sanning. Det är här nu som en flat earther som du kommer säga, "men jag har kollat på båda sidor av myntet." Notera att det är ännu ett sätt för dig att bibehålla din världssyn. Om du frågar dig ärligt så har du inte alls kollat på båda sidor. Har du verkligen satt dig ner för att kolla igenom matematiken för exempelvis gravitationen? VERKLIGEN KOLLAT? Nej det har du inte. Gillar man att studera flat earth, go for it, ingen skada skedd. Men när du skriver att jordens vinkel inte kan påverkas av en stjärna miljontals kilometer bort , då får det fan räcka. Då bidrar du till att sprida lögner.

Jag vill helst att jorden ska vara rund. Lovar dig!

Tycker bara bevisen talar emot detta.

Se tex https://h24-files.s3.amazonaws.com/199692/991471-zGsr6.pdf

Om jag har en apelsin i min hand där det i mitten är LAVA och magma. Inte fasen är det fingervarmt på ytan då, bara för att apelsinskalet är fast.

Vore jorden rund så borde inte ens laserexperimenten existera, inte heller filmer med solfilter som visar en krympande sol.

Ingen rök utan eld som man brukar säga...

Det är tillräckligt med tester där ute för att hålla FE vid liv. Folk lyckas motbevisa jordens runda form varje dag.

Och ta inte upp netflix experimentet som bevis snälla. Finns tusentals andra lasermätningar där man defakto lyckats lysa med en laser rakt "genom" kurvaturen.

Hur är det möjligt? Var lasern så stark att den penetrerade vattnet och lös genom kurvaturen?

As above so below säger man också.

Vilket experiment har lyckats påvisa att vatten kurvar sig runt en boll som snurrar och färdas genom rymden tusentals km/h?

Perfekt setting för sånt experiment vore i dom där planen som dyker snabbt och passagerare flyger omkring tyngdlöst inuti. Varför visar dom inte en apelsin med vatten runt som stannar kvar?
Senast redigerad av studenten777 2019-08-12 kl. 15:22.
Citera
2019-08-12, 15:13
Medlem
studenten777s avatar
BALLONG SLÅR I TAKET
https://youtu.be/SfY3DvPuj_I

Nej den exploderade inte, stannade kvar 1-2 min innan nedstigningen

Nej det är inte kurvatur i videon, fish eye optisk effekt
Citera
2019-08-12, 15:22
Medlem
Citat:

Om jag har en apelsin i min hand där det i mitten är LAVA och magma. Inte fasen är det fingervarmt på ytan då, bara för att apelsinskalet är fast.

Vore jorden rund så borde inte ens laserexperimenten existera, inte heller filmer med solfilter som visar en krympande sol.

Det är tillräckligt med tester där ute för att hålla FE vid liv. Folk lyckas motbevisa jordens runda form varje dag.

Och ta inte upp netflix experimentet som bevis snälla. Finns tusentals andra lasermätningar där man defakto lyckats lysa med en laser rakt "genom" kurvaturen.

Hur är det möjligt? Var lasern så stark att den penetrerade vattnet och lös genom kurvaturen?

Vilket experiment har lyckats påvisa att vatten kurvar sig runt en boll som snurrar och färdas genom rymden tusentals km/h?

Så vulkanutbrotten är bluff då alltså? Och var kommer lavan ifrån om jorden är platt? Och din apelsinjämförelse är helt irrelevant, då storleken på jorden gör att du har mycket berg mellan ytan och kärnan.

Vilka tusen lasermätningar är det du hänvisar till? Verkar som du bara drar saker ur hatten.

Och visste du att ljus kan färdas genom vatten? Eller än viktigare, att ljus böjs av gravitation? Tänka sig.
Senast redigerad av ziggemannen 2019-08-12 kl. 15:24.
Citera
2019-08-12, 15:27
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggemannen
Så vulkanutbrotten är bluff då alltså? Och var kommer lavan ifrån om jorden är platt?

Inte vet jag, kanske är drakar eller demoner som blåser ut den

Jag vet dock att om man har flera tusen grader varm magma i 99% av innehållet av en boll så kan ytlagret omöjligen innehålla is
Citera
2019-08-12, 15:30
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Perfekt setting för sånt experiment vore i dom där planen som dyker snabbt och passagerare flyger omkring tyngdlöst inuti. Varför visar dom inte en apelsin med vatten runt som stannar kvar?

Men vännen. Nu är du där igen. Det där med tusentals experiment hittar du ju bara på.
Citera
2019-08-12, 15:43
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
BALLONG SLÅR I TAKET
https://youtu.be/SfY3DvPuj_I

Nej den exploderade inte, stannade kvar 1-2 min innan nedstigningen

Nej det är inte kurvatur i videon, fish eye optisk effekt
Snygg video som tydligt visar kurvaturen. Lär dig hur linser fungerar inan du skyller på deras distortion. Kallas barrel distortion och en horisontell linje genom mitten av bildfältet i höjdled har minimal distortion.

Att ballongen skulle stå still ett tag är ett påstående taget ur luften om uttrycket tillåts. Ballongen är troligen nära den höjd där dess tyngd och lyftkraft balanserar. Jo, ballongen poppar precis som i alla andra ballongexperiment.
Citera
2019-08-12, 15:50
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Snygg video som tydligt visar kurvaturen. Lär dig hur linser fungerar inan du skyller på deras distortion. Kallas barrel distortion och en horisontell linje genom mitten av bildfältet i höjdled har minimal distortion.

Att ballongen skulle stå still ett tag är ett påstående taget ur luften om uttrycket tillåts. Ballongen är troligen nära den höjd där dess tyngd och lyftkraft balanserar. Jo, ballongen poppar precis som i alla andra ballongexperiment.

Du hör ju själv hur den ligger och skrapar ju. En explosion hade varit snabbare och tydligare. Säger sig självt.
Citera
2019-08-12, 15:55
Medlem
madtops avatar
Citat:
Och ta inte upp netflix experimentet som bevis snälla.

Jeranism experiment visar på en kurvatur.
Varför väljer du att blunda för det experimentet?

Citat:

Finns tusentals andra lasermätningar där man defakto lyckats lysa med en laser rakt "genom" kurvaturen.

Hur det är möjligt är svårt att säga om du inte pekar på ett specifikt experiment. Välj ut ett så kan vi diskutera det.

Men ska man generalisera så handlar det oftast om några olika orsaker:
- höjd och avstånd är felaktiga
- refraktion
- felaktiga beräkningar

Citat:

Nu lyser din okunskap igenom. Hur snabbt jorden färdas relativt solen/pluto/universum har såklart ingen som helst betydelse. Vad du i stället ska titta på är vilka krafter som påverkar vattnet och i det här fallet så finns det bara en kraft av betydelse: tyngdkraften.
Det finns noll krafter som försöker dra bort vattnet från jorden - följaktligen stannar vattnet kvar.

Du kan göra ett enkel experiment: fyll ett glas med vatten och vänd det upp och ner. Rinner vattnet ut och ner på golvet har du visat att det finns en nedåtgående kraft som drar vattnet mot jorden.
Senast redigerad av madtop 2019-08-12 kl. 16:12.
Citera
2019-08-12, 16:13
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Jeranism experiment visar på en kurvatur.
Varför väljer du att blunda för det experimentet?

Hur det är möjligt är svårt att säga om du inte pekar på ett specifikt experiment. Välj ut ett så kan vi diskutera det.

Men ska man generalisera så handlar det oftast om några olika orsaker:
- höjd och avstånd är felaktiga
- refraktion
- felaktiga beräkningar

Nu lyser din okunskap igenom. Hur snabbt jorden färdas relativt solen/pluto/universum har såklart ingen som helst betydelse. Vad du i stället ska titta på är vilka krafter som påverkar vattnet och i det här fallet så finns det bara en (1) kraft: gravitationen.
Det finns noll krafter som försöker dra bort vattnet från jorden - följaktligen stannar vattnet kvar.

Du kan göra ett enkel experiment: fyll ett glas med vatten och vänd det upp och ner. Rinner vattnet ut och ner på golvet har du visat att det finns en nedåtgående kraft som drar vattnet mot jorden.

Varför gör ingen ett experiment med följande set up:

1. Åk i ett sånt flygplan som dyker och trollar bort tyngdkraften
2. Ta en vakuum burk
3. Sätt in en slang med stängbar ventil
4. Sätt in en boll i burken
5. Pumpa vakuum
6. Dyk med planet
7. Pumpa in vatten genom slangen så det träffar bollen
8. Pumpa vakuum igen
9. Känn sig lurad av NASA då vattnet inte omslöt bollen som all CGI säger att det ska göra

Edit: Ser nu att NASA har gjort liknande experiment. De säger att det är i rymden men jag tror det är i ett sånt sjunkande flygplan. Därför är klippen max 10 minuter (annars hade de inte kunnat dyka med planet längre)

NASAs vatten i "rymden"
https://youtu.be/IvdohUPWg-0

Vanliga personer leker med vatten i dykande flygplan
https://youtu.be/rzytpxtbCzQ

Ser ni likheterna? Varför är inte NASA "vatten i rymden" klippen längre?

Den dagen jag ser ett riktigt oklippt vattenexperiment som är längre än den tid som är möjligt för ett plan att dyka 10m/s från 18000 m höjd. Dvs MAX 30 min.

Lyckas någon visa mig ett experiment där vattnet omsluter bollen MER än 30 mins då är jag globehead igen.

Komigen bota min FE(ber) snälla. Borde vara superenkelt för Fuglesang och CO att döda hela FE klubben. Men det sker inte...
Senast redigerad av studenten777 2019-08-12 kl. 16:45.
Citera
2019-08-12, 16:45
Medlem
Citat:
Inte vet jag, kanske är drakar eller demoner som blåser ut den

Jag vet dock att om man har flera tusen grader varm magma i 99% av innehållet av en boll så kan ytlagret omöjligen innehålla is
Nej, det är inte omöjligt. Hur kan människan jobba nära ett stålverk, eller som jag gjort, halvmetern från en kolpanna som försörjde ett samhälle med el.

Eller el/gaspannan i ditt hus?

Att du kan sitta en meter från en eld?

Du underskattar, eller har egentligen noll koll på materias isolation.

Du skall vara glad för magman/järnkärnan. Utan den hade liv inte funnits på jorden.

Än en gång, du svamlar fritt, väljer att frånse naturlagar, matematik och termodynamik.

Eller mer troligt, ett traditionellt troll som älskar folk gå i spinn. Men se, de av oss som ser rationalism och vetenskap som det naturliga i livet bryr oss inte om trollet per se, vi vill mest att nyfikna därute ser saker med öppna ögon, inte svart eller vitt.

Väntar fortfarande på referenser kring dina så kallade tusen laserexperiment.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in