Citat:
Ursprungligen postat av
studenten777
Fortfarande.... En liten liten prick (jorden) påverkas och ynka 21,8 graders lutning så mycket av en kropp 14.960.000 mil bort som rymmer EN MILJON jordklot på sin yta.
Fattar ni hur ologiskt detta är?
Du måste börja tänka bredare och öppna ditt sinne mer. Du tänker väldigt två-dimensionellt. Om du är en person som är på jakt efter livets sanning, tror du att den rätta vägen att gå är att försöka bevisa sig själv rätt gång på gång? Du har tusentals andra livsperspektiv att ta del av innan du kan ställa dig frågan "har jag rätt." En människa som ärligt drivs av lusten att upptäcka en sanning i någon form eller annan, öppnar upp sitt hjärta och sinne till att genuint vilja ta till sig av kunskap, oavsett vad svaret innebär.
Jag personligen var väldigt intresserad av flat earth grejen för ett antal år sedan. Jag blev aldrig övertygad tack och lov men det är alltid intressant att ta del av alternativa teorier. Jag har ett öppet sinne, och förr i tiden kanske lite mycket för mitt eget bästa. Med det sagt, så vill jag bara understryka att jag vet var ni kommer ifrån, jag förstår era tankesätt. Det är väldigt spännande när man tror sig ha upptäckt något som den breda massan inte känner till. Man känner sig utvald och speciell, i nästan samtliga fall känner man sig överlägsen och intelligent.
Det som ibland kan göra mig irriterad är att varenda flat earther är experter och doktorander inom hundratals vetenskaper. En flat earther är doktorander i astronomi, biologi, matematik, fysik osv osv. Något som kräver flera decennier av studier/engagemang/nyfikenhet nnan man kan bemästra ens en av dessa vetenskaper. Men efter en månads Youtube tittande är varenda flat earther experter inom varenda lära som finns. Det är här nu som Flat Earthers kommer komma med synpunkten att "men varenda människa är skyldig till samma sak, ni köper allt som ni blev hjärntvättade till av NASA." Sanningen är den att många vetenskapsmän, materialister, rationalister etc, är väldigt dogmatiska och de flesta vetenskaps-orienterade människor har aldrig riktigt kritiserat vetenskapen och dess begränsningar, som absolut existerar.
Men den vetenskapliga metoden är säkerligen den bästa metod vi känner till idag för att göra vett om världen runt omkring oss. Någon gång i framtiden kanske vi transcenderar det tänket och hittar nya metoder. Men en sak är säkert, det som ni flat earthers gör är inte grundat i vetenskap, utan är baserad på en väldigt lömsk logikbaserad bekräftelsemetod. Okej så du påstår att det inte är logiskt att jordens lilla lutning påverkar minsta lilla? Eller snanare att det inte BÖR påverka något. Det är faktiskt en bra kritik och det är fullt normalt att vara skeptisk. Men är det verkligen där det tar stopp för studenten777? Hängivna konspirationsteoretiker som du är alltid på jakt efter sanningen, eller hur? Jag var en gång i tiden en fullfjädrad konspirationsteoretiker. Jag svalde allt med hull och hår utan att ifrågasätta. Man kände sig väldigt speciell som hade information som ingen vet om. Och det är där som det blir illa. Det har absolut funnits konspirationer, vissa av dem väldigt hemska, men när vi hela tiden försöker få saler att matcha vår världssyn, det är då man slutar med ett genuint sökande efter sanning. Det är här nu som en flat earther som du kommer säga, "men jag har kollat på båda sidor av myntet." Notera att det är ännu ett sätt för dig att bibehålla din världssyn. Om du frågar dig ärligt så har du inte alls kollat på båda sidor. Har du verkligen satt dig ner för att kolla igenom matematiken för exempelvis gravitationen? VERKLIGEN KOLLAT? Nej det har du inte. Gillar man att studera flat earth, go for it, ingen skada skedd. Men när du skriver att jordens vinkel inte kan påverkas av en stjärna miljontals kilometer bort , då får det fan räcka. Då bidrar du till att sprida lögner.