2019-08-11, 23:42
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777

HUR kan ni motsäga att solen krymper? Är ni helt blinda???

Vi kan väl summera det så här:
Du får hemskt gärna sitta framför din dator och titta på dumma YT-klipp och inbilla dig att solens storlek varierar. Men för de som vill ta reda på fakta föreslår jag att de går ut i verkligheten och studerar solens storlek.

Här är en annan video som tydligt visar att solens storlek inte minskar, titeln på videon är "The smart Flat Earthers know the Sun does not change size."
https://www.youtube.com/watch?v=3-6ZR3AMqSc
Citera
2019-08-11, 23:46
Medlem
Citat:
Dessutom... Här lyckas en drönare fånga solnedgången TVÅ gånger (andra vid uppstigning).. Hur rimmar detta med globies religion? Tydligt blir det att jorden är platt! Ska vara omöjligt enligt sfärmodellen.

https://youtu.be/CLyRCoIJi0s
Rimmar väldigt bra med rund jord.
När drönaren stiger till högre höjd blir solen åter synlig bortom horisonten.
Filmen bekräftar att jorden är rund.

Två bevis i rad på rund jord från dig nu. Bra jobbat 👍
Citera
2019-08-11, 23:48
Medlem
Att kunna se solnedgången en andra gång när drönaren lyfter är precis vad rund-jord-modell förutspår.

Jag är inte jätteinsatt i platt-jord-modell men jag förstår inte riktigt hur den modellen skulle förutspå att det är vad man skulle se när drönaren lyfter. Kan någon förklara?
Citera
2019-08-11, 23:49
Medlem
madtops avatar
Citat:
Dessutom... Här lyckas en drönare fånga solnedgången TVÅ gånger (andra vid uppstigning).. Hur rimmar detta med globies religion? Tydligt blir det att jorden är platt! Ska vara omöjligt enligt sfärmodellen.

https://youtu.be/CLyRCoIJi0s

Trollar du eller är du verkligen så dum?

Klippet är ett strålande bevis för att jorden är en sfär, klippet visar att man ser längre bort ju högre upp man är.
Citera
2019-08-12, 08:26
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Rimmar väldigt bra med rund jord.
När drönaren stiger till högre höjd blir solen åter synlig bortom horisonten.
Filmen bekräftar att jorden är rund.

Två bevis i rad på rund jord från dig nu. Bra jobbat 👍

Funkar la på både FE och RE, inte sant?

Vad som är intressant är att jag kommer med solida bevis för FE genom solfiltrade solnedgångar där den defakto minskar (ka de mätte pixlarna).

Ni råder då att titta själv på solen, lovar att under rätt omständigheter (lågt brytningsindex, torr luft etc) då MINSKAR den.

Ni lever i en optisk synvilla hela bunten. Bevis på bevis om FE avhandlas, men sent ska syndarna vakna!
Citera
2019-08-12, 08:40
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Hur kan solen som är miljarders miljarder mil bort med sitt ljus som lyckats färdas så långt tappa så mkt effekt (sommar vs vinter) pga några ynka graders lutning?

Makes NOO sense. Den borde grilla jämt pga att ljuset är så starkt att det lyckats åka så långt.
Nägra grader? Det är ganska många grader (drygt 23).
Har du någon gång blivit solbränd på näsan, men inte i resten av ansiktet?
Det är vad "några graders" skillnad kan göra.
Citera
2019-08-12, 08:41
Medlem
Citat:
Ytterligare en efterkonstruktion.
Igår var det omöjligt på en rund jord. Idag funkar det...
Citat:
Ska vara omöjligt enligt sfärmodellen.
Senast redigerad av Prudent 2019-08-12 kl. 08:52.
Citera
2019-08-12, 08:52
Medlem
madtops avatar
Citat:

Nej på en platt jord går solen aldrig ned under horisonten.
Citera
2019-08-12, 08:53
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Nägra grader? Det är ganska många grader (drygt 23).
Har du någon gång blivit solbränd på näsan, men inte i resten av ansiktet?
Det är vad "några graders" skillnad kan göra.

Fortfarande.... En liten liten prick (jorden) påverkas och ynka 21,8 graders lutning så mycket av en kropp 14.960.000 mil bort som rymmer EN MILJON jordklot på sin yta.

Fattar ni hur ologiskt detta är?
Citera
2019-08-12, 09:49
Medlem
madtops avatar
Citat:
Fortfarande.... En liten liten prick (jorden) påverkas och ynka 21,8 graders lutning så mycket av en kropp 14.960.000 mil bort som rymmer EN MILJON jordklot på sin yta.

Nej, jag tycker det är väldigt logiskt att det blir kallare när solen lyser mindre och varmare när solen lyser mer.

Här är ett klipp som förklarar det hela. Det är ut serien "Crash Course Kids" som vänder sig till 10-12 åringar - tror det är lagom för dig:
https://www.youtube.com/watch?v=b25g4nZTHvM
Citera
2019-08-12, 09:54
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:

Energin sprifs över en större yta. På samma sätt att ansiktet inte blir solbränt, men näsan blir det.
Då är det ju bara frågan om centimeter i avstånd. Det är vinkeln som gör skillnaden.
Här kan du läsa om verkningsgraden för solpaneler vid olika vinklar.
Det står inte ord om avståndet till solen.
https://www.jamtkraft.se/kundservice/guider/solel/verkningsgrad/

Blir dagarna längre ju längre söderut man befinner sig på södra halvklotet, när det är sommar där?
Citera
2019-08-12, 10:08
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ni lever i en optisk synvilla hela bunten. Bevis på bevis om FE avhandlas, men sent ska syndarna vakna!

Du tar upp om bevis??

Fortfarande så ignorerar du dom konkreta bevisen som omöjliggör din tro på en platt jord. Bevis som du själv kan kontrollera.

Jag ställer åter frågan varför du gång på gång ignorerar att svara på dom väldigt enkla förklaringarna vi tar upp. Beror det på okunskap att förstå vad du läser eller en ovilja att ta på saker som så konkret raserar din tro på den platta jorden?

Jag gjorde ett långt inlägg om paraboler och satelliter som väldigt enkelt bevisar två saker. 1, jorden är inte platt. 2, jorden är ett klot.

Du har fortfarande inte ens berört detta. Det är nu andra gången jag frågar varför du ignorerar mitt inlägg. Förstår du inte så säg det bara rakt ut.

Frågan är också varför du ignorera detta med vår- och höstdagjämningen. Ett konkret bevis som omöjliggör en platt jord där en sol cirkulerar över. Beror din ignorans pga att du inte förstår vad som bevisas vid vår och höstdagjämning?

Jag har även ställt nu flera gånger frågan vilka EGNA bevis du har genom EGNA utförda tester. Är din tystnad om detta för du inte vågar erkänna att du aldrig i hela ditt liv gjort något för att testa din tro på en platt jord?
Senast redigerad av Jazzil 2019-08-12 kl. 10:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in