2019-08-12, 11:59
Medlem
SektenAnderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saauron
Vi är ju för fan själva de rymdvarelser vi söker efter. Är vi verkligen mitt i ingenstans? Denna fråga slår mig varje gång jag är ensam och har för mycket tid att tänka. Jag bara glor på min omgivning, sjunker in i mig själv och tänker att jag antingen är en apa eller en skapad varelse. På något sätt slutar jag alltid upp hos Gud, eftersom jag helt enkelt inte begriper hur vi kan finnas utan att någon medveten agent sett till att vi är här. Jag menar, atomer och kemiska reaktioner = människa låter för mig ibland mer magiskt än att vi är manifestationer av ett medvetet universum som liknar oss. Förstår inte hur folk kan acceptrera livet som om det vore "ingenting". Vet inte hur jag ska lösa detta strul utan att det hemsöker mig förutom att sluta tänka på det momentärt, eller acceptera Gud. Jag lutar mer åt Gud men sen när jag ser en massa lidande och sadism så tänker jag ingen Gud här inte. Dessutom, om Gud finns så är vi ju de facto "påhittade" av Gud och finns inte på riktigt? Men samtidigt tänker jag att ingenting egentligen är på riktigt om det inte finns en Gud bakom det? Och så pendlar jag mellan dessa vyer utan att riktigt kunna bestämma mig. Ibland känns det som en förbannelse att vara öppensinnad och självmedveten, och hela vår existens blir en obehaglig gåta. Folk verkar ta allt för givet, eller så är det jag som är alienerad och fastnar i meningslösa tankebanor.

Någon som befinner sig i samma vågskål? Är detta existentiell kris?

Du måste förstå helheten. Människan lämnade Gud, Gud lämnade människan, men har gett henne upprättelse igen genom sin son Jesus Kristus, för att alla som tror på honom inte skall gå under utan ha evigt liv.
Citera
2019-08-12, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Teori härledes inte alltid ur bevis och fakta. Vilka bevis pratar du om? hänvisa till undersökningen data, empiri, analys osv...
Nej, leta själv om du är intresserad. Finns väldigt mycket att läsa. Dock har jag inte rätt utbildning för att falsifiera, eller bekräfta, vetenskapliga ”påståenden” inom detta område. Men jag litar på metoden, då jag i alla fall förstått att det inte är bara att koka ihop en teori och lura tusentals forskare världen över inom samma område. De flesta resultat granskas ju av andra.
Citera
2019-08-12, 13:13
Medlem
Jag skulle vilja se ”riktig empirisk bevisföring” för när Gud skapar något. Eller sänks beviskraven helt plötsligt?
Någon borde kunna länka till dessa ”riktiga empiriska” undersökningarna?
Citera
2019-08-12, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SektenAndersson
Du måste förstå helheten. Människan lämnade Gud, Gud lämnade människan, men har gett henne upprättelse igen genom sin son Jesus Kristus, för att alla som tror på honom inte skall gå under utan ha evigt liv.
Definiera ”liv” i detta sammanhang, tack!
Citera
2019-08-12, 15:23
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Som sagt, bevisa att en art blir en annan, eller menar du att evolutionsteorin inte har samma krav som andra vetenskapliga grenar?
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Som till exempel?
Det är ju förstås svårare när flera miljoner år ingår i teorin.
Hur som helst så ät det den bästa förklaringen hittills.
Citat:
Menar du att det tar miljoner år innan en ny art bildas?
Citat:
Nej det menar jag inte. Evolutionsteorin menar att det tar lång tid eftersom den genetiska skillnaden mellan generationerna är liten.
Citat:
Är du vetenskaplig nog och kan säga hur lång tid det tar för en art förvandlas till en annan art?
Citat:
Nej. Det finns nog ingen bestämd tid. Det beror ju helt på hur genpoolen ändras och hur miljön ändras.
Citat:
Precist, det är subjektivt, inte vetenskapligt.
Citat:
Det är vetenskapligt eftersom vi vet att genpoolens skillnad blir större för varje generation.

Jag sade att det är subjektivt eftersom du sade att det "finns nog ingen bestämd tid".

Du låter osäker här?

Vad är det kortaste tidsspannen för att en art ska förvandlas till en annan art? Vad är det längsta tidsspannet för en art att förvandlas till en annan?

Du pratade om miljoner år förut gäller det eller inte?
Citera
2019-08-12, 15:30
Medlem
Citat:
Jag sade att det är subjektivt eftersom du sade att det "finns nog ingen bestämd tid".

Du låter osäker här?

Vad är det kortaste tidsspannen för att en art ska förvandlas till en annan art? Vad är det längsta tidsspannet för en art att förvandlas till en annan?

Det beror på arten, finns inget bestämd tidsspann. Det kan bero på hur snabbt det blidas nya generation mm.

Du kan läsa om hur en ny art bildads här
https://www.forskning.se/2017/11/23/om-uppkomsten-av-en-ny-art-darwinfinkar-pa-bara-fyrtio-ar/

Detta betyder inte att de gamla arten dör ut automatiskt men om den gör det så har arten praktiskt sett förvandlats till en ny art.
Citera
2019-08-12, 15:32
Medlem
Jag tycker att denna tråd har blivit off topic och handlar enbart om "kritik" mot evolutionsteorin vilket borde tas upp i evolutionsbiologi forumet.
Citera
2019-08-12, 15:49
Medlem
Citat:
Citat:
Det beror på vad men menar med "bevis", bibeln är minst lika bevisad som evolutionsteorin.
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Detta kan du knappast vara seriös med?
Visa gärna på all vetenskaplig forskning angående detta, tack?

Det finns hur mycket som helst, vad vill du veta? T.ex. trodde många forskare att Pontius Pilatus var en påhittad person i bibeln, tills det blev bevisat genom arkeologiska fynd 1961.

Du kan läsa mer här:

https://www.jw.org/sv/bibelns-praktiska-v%C3%A4rde/historia/bibeln-historiskt-korrekt/

Du har inte lyssnat på mig. Jag har aldrig påstått att jag kan bevisa Gud eller bevisa att underverk sker, det är därför jag säger att "bibeln är minst lika bevisad som evolutionsteorin" med tanke på att det existerar inga bevis för hur första livet startade utan en intelligens, och det existerar inga bevis på att en art har förvandlats till en annan. Dom bevisen är lika osynliga som Gud och mirakel i vår tid.

Så evolutionsteorin är inte fakta, och det är inte bevisat, det är mer trovärdigt att livet skapade av en intelligens, än att den startade spontant i en biologisk soppa.

Människan kan inte ens skapa liv i kontrollerade labbmiljöer, hur ska atomer och molekyler spontant då kunna bygga ihop ett liv, när man inte ens klarar att skapa liv med människans intelligens?

Man kan flyga till månen och göra många fantastiska saker, men att skapa liv verkar vara för komplicerat för människan, hur mycket svårare är det då inte för naturen att skapa liv?
Citera
2019-08-12, 15:56
Medlem
Citat:
Det finns hur mycket som helst, vad vill du veta? T.ex. trodde många forskare att Pontius Pilatus var en påhittad person i bibeln, tills det blev bevisat genom arkeologiska fynd 1961.

Du kan läsa mer här:

https://www.jw.org/sv/bibelns-praktiska-v%C3%A4rde/historia/bibeln-historiskt-korrekt/

Du har inte lyssnat på mig. Jag har aldrig påstått att jag kan bevisa Gud eller bevisa att underverk sker, det är därför jag säger att "bibeln är minst lika bevisad som evolutionsteorin" med tanke på att det existerar inga bevis för hur första livet startade utan en intelligens, och det existerar inga bevis på att en art har förvandlats till en annan. Dom bevisen är lika osynliga som Gud och mirakel i vår tid.

Så evolutionsteorin är inte fakta, och det är inte bevisat, det är mer trovärdigt att livet skapade av en intelligens, än att den startade spontant i en biologisk soppa.

Människan kan inte ens skapa liv i kontrollerade labbmiljöer, hur ska atomer och molekyler spontant då kunna bygga ihop ett liv, när man inte ens klarar att skapa liv med människans intelligens?

Man kan flyga till månen och göra många fantastiska saker, men att skapa liv verkar vara för komplicerat för människan, hur mycket svårare är det då inte för naturen att skapa liv?

Evolutionsteorin är fakta, lika mycket som gravitationsteorin . Det finns massor av belägg och evidens för den.

Det finns saker som är sanna i bibeln precis som det gör i Harry Potter men det som saknas är bevis för en/flera gud/gudar.
Citera
2019-08-12, 15:56
Medlem
Citat:

Du kan läsa mer här:

Evolutionsteorin tar inte upp hur liv startade. Gör om, gör rätt.
Citera
2019-08-12, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kopparna
Det beror på arten, finns inget bestämd tidsspann. Det kan bero på hur snabbt det blidas nya generation mm.

Det var därför jag frågade vad är max och vad är minimum, fyrtio år verkar artikeln prata om, och då borde det gå att bevisa under en livstid att en art förvandlas till en annan, speciellt när det handlar om arter som förökar sig med många generationer under kort tid, t.ex. bananflugor.

Men jag har aldrig sett en bananfluga omvandlas till en annan art, under alla dessa år som man experimenterat med bananflugor. Bananflugor har alltid förblivit som bananflugor, som bara kan få avkomma med andra bananflugor. Den personen som kan visa att en bananfluga omvandlats till en annan art, skulle få nobelpriset, men inget sådant nobelpris existerar.

Citat:
Du kan läsa om hur en ny art bildads här
https://www.forskning.se/2017/11/23/om-uppkomsten-av-en-ny-art-darwinfinkar-pa-bara-fyrtio-ar/

Jag antar att du har läst artikeln och kan redogöra här om man vet att det blivit en ny art som inte kan få avkomma med andra finkar?

Eller talar vi egentligen om olika varianter av finkar?

Citat:
Detta betyder inte att de gamla arten dör ut automatiskt men om den gör det så har arten praktiskt sett förvandlats till en ny art.

Hur menar du?
Citera
2019-08-12, 16:02
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
(1) Vad jag vet så finns det ingen bestämd tid.
Förändringarna i genpoolen sker vad jag vet inte enligt något schema eller tidsintervall plus att förändringar miljön också spelar in.

Citat:
Du låter osäker här?.
Ja, jag är inte evolutionsbiolog, jag vet bara hur det fungerar i stort.
Prova i biologi-forumet, så kanske du får mer precisa svar.

Citat:
Se 1. Du verkar vara väldigt okunnig om något som du så ivrigt kritiserar.

Citat:
Se 1. Allt beror på omständigheterna. Fossilen talar ett tydligt språk. Arter kommer och går med tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in