2019-08-11, 21:53
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Du är verkligen korkad, Solen är på andra sidan av planeten.

Jaså du. Jag försöker diskutera med någon som hävdar att solen alltid befinner sig ovanför en platt jord, men att det inte går att se den nattetid för den är för liten och ljussvag. Jag säger då att jag kan se stjärnor hela natten (om vädret tillåter), även de som är alldeles ovanför horisonten.

Du kanske ska kolla vilken diskussion du kastar dig in i innan du börjar dela ut invektiv.
Citera
2019-08-11, 21:57
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
Jag kollar alltid vetenskapliga källor till skillnad från CGI/MSM knarkarna (globetards)

Grundforskningen säger att luftens refraktionsindex varierar stort beroende på luftfuktighet.

Bevis:
https://aip.scitation.org/doi/10.1063/1.1459091

I öken är solnedgångarna extremt vackra. Helt andra färger. Se tex Arizona desert sunset.

Anledningen är att vi ser solen mycket längre innan ljuset bryts. Anledningen är torr luft, lägre refraktion.

Bara det att solnedgångarna är olika färger öken vs hav är bevis i sig att jorden är PLATT!

Hade solen varit i den sk rymden hade ingen skillnad märkts pga att vinklarna inte hade gjort skillnad. Solen är så pass långt borta enligt den modellen.

På FE är det fullt logiskt med olika färger öken vs hav. Dessutom ser man solens nedgång på helt annat sätt i öken. Den blir en liten prick medan havshorisonten är solen mkt större. Beror på att den skyms tidigare pga refraktion av uppvärmt vatten som förångas och agerar prisma.
Citera
2019-08-11, 22:00
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
I öken är solnedgångarna extremt vackra. Helt andra färger. Se tex Arizona desert sunset.

Anledningen är att vi ser solen mycket längre innan ljuset bryts. Anledningen är torr luft, lägre refraktion.

Bara det att solnedgångarna är olika färger öken vs hav är bevis i sig att jorden är PLATT!

Hade solen varit i den sk rymden hade ingen skillnad märkts pga att vinklarna inte hade gjort skillnad. Solen är så pass långt borta enligt den modellen.

På FE är det fullt logiskt med olika färger öken vs hav. Dessutom ser man solens nedgång på helt annat sätt i öken. Den blir en liten prick medan havshorisonten är solen mkt större. Beror på att den skyms tidigare pga refraktion av uppvärmt vatten som förångas och agerar prisma.

Lustigt. Jag har varit en hel del i just Arizona. Solen hade samma storlek ända tills den försvann bakom horisonten där med. Men visst, fina solnedgångar har de.
Citera
2019-08-11, 22:09
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Lustigt. Jag har varit en hel del i just Arizona. Solen hade samma storlek ända tills den försvann bakom horisonten där med. Men visst, fina solnedgångar har de.

Precis detta är vad jag menar. Solen krymper i solnedgången endast när det är låg luftfuktighet. Läs gärna
kommentarerna som styrker det jag precis insett.

https://youtu.be/3zu-SgWNMww

Nu kommer ni ha en riktigt jobbig grej att debunka. Nämligen hur solnedgångar med låg luftfuktighet vs hög ser olika ut. När inte vattnet förvränger solnedgången så ser man defakto att solen krymper bort. Precis vad FE modellen säger.
Citera
2019-08-11, 22:14
Medlem
madtops avatar
Citat:
Jag kollar alltid vetenskapliga källor till skillnad från CGI/MSM knarkarna (globetards)

Grundforskningen säger att luftens refraktionsindex varierar stort beroende på luftfuktighet.

Bevis:
https://aip.scitation.org/doi/10.1063/1.1459091

Jaså? Var står det att indexet varierar stort? Från ditt "bevis":
Citat:
The variation of air index of refraction was about 1.5×10−5 during the study.

Begriper du inte ens vad du läser? Förstår du inte hur lite 10−5 är?
Citera
2019-08-11, 22:18
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Precis detta är vad jag menar. Solen krymper i solnedgången endast när det är låg luftfuktighet. Läs gärna
kommentarerna som styrker det jag precis insett.

https://youtu.be/3zu-SgWNMww

Nu kommer ni ha en riktigt jobbig grej att debunka. Nämligen hur solnedgångar med låg luftfuktighet vs hög ser olika ut. När inte vattnet förvränger solnedgången så ser man defakto att solen krymper bort. Precis vad FE modellen säger.

Du menar alltså att solen går ner bakom horisonten i Arizona? Gott så. Finns det platser på jorden där den inte gör det?
Citera
2019-08-11, 22:22
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Jaså? Var står det att indexet varierar stort? Från ditt "bevis":

Begriper du inte ens vad du läser? Förstår du inte hur lite 10−5 är?

Det är tillräckligt för att minska refraktionen så att man ser solen krympa över öken (och andra lufttorra ställen / tillfällen) vid nedgångarz

Det är min validation av vetenskapen som presenteras.
Citera
2019-08-11, 22:24
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Du menar alltså att solen går ner bakom horisonten i Arizona? Gott så. Finns det platser på jorden där den inte gör det?

Jordens inre cirkel (MSM norra hemisfären) sommartid

Erik Dubay förklarar allt ni försöker svamla om på väldigt logiskt och korrelt sätt.

https://youtu.be/aXPLEJPiIu4
Citera
2019-08-11, 22:25
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jordens inre cirkel (MSM norra hemisfären) sommartid

Går det lite fort nu? Vad var det du svarade på?
Citera
2019-08-11, 22:27
Medlem
madtops avatar
Citat:
Det är tillräckligt för att minska refraktionen så att man ser solen krympa över öken (och andra lufttorra ställen / tillfällen) vid nedgångarz

Hur kan en förändring med 10^-5 vara en stor förändring?

Citat:
Det är min validation av vetenskapen som presenteras.

Du kan inte ens uttrycka dig begripligt. Använd inte svåra ord som du inte begriper.
Citera
2019-08-11, 22:28
Medlem
studenten777s avatar
Hur kan solen som är miljarders miljarder mil bort med sitt ljus som lyckats färdas så långt tappa så mkt effekt (sommar vs vinter) pga några ynka graders lutning?

Makes NOO sense. Den borde grilla jämt pga att ljuset är så starkt att det lyckats åka så långt.
Senast redigerad av studenten777 2019-08-11 kl. 22:32.
Citera
2019-08-11, 22:30
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Hur kan en förändring med 10^-5 vara en stor förändring?.

Uppenbarligen tillräckligt för att ljuset ska bete sig annorlunda torra vs våta solnedgångar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in