Citat:
Ursprungligen postat av
studenten777
Satelliter fungerar uppenbarligen bra på en platt jord. Varför skulle de inte göra det menar du? Vad är det med FE som skulle omöjliggöra satelliten? Så kan vi ta diskussionen därifrån.
Det är självklart helt möjligt med en satellit på en platt jord. Tex som du säger en ballong som håller upp den, eller en extremt hög stång.
Och då kan jag rikta min parabol mot den satelliten. Vi säger att jag riktar parabolen mot satelliten Sirius på den platta jorden.
Vi säger att jag står i Kiruna. Jag får då rikta den i en viss höjd från horisonten. Det blir ca 12 graders höjd från horisonten. Jag får även rikta den i sidled för att träffa rätt. Jag hittar då satelliten i riktning 196 grader från norr (kompassriktning).
Alla dessa höjd och riktningsgrader stämmer överens med verkligheten. Riktar du en parabol i Kiruna ca 12 graders höjd och ca 196 grader från norr kommer du hitta satelliten Sirius.
Nu åker jag ner till Malmö. Har samma typ parabol och ska nu hitta samma satellit Sirius.
Om vi nu lever på en platt jord kommer jag kunna få en viss höjd från ekvatorn.
Vi ställer in graderna enligt den platta jorden. Men... vi hittar ingen signal från Sirius. Märkligt!!!
Vi riktar nu in parabolen med 26 graders höjd från horisonten och 190 grader från norr. Och se där!!! Jag får in satelliten Sirius. På helt annat ställe än vad jag fick in den i Kiruna. Mycket märkligt. Dom måste flyttat Sirius medans jag åkte ner från Kiruna. Ringer upp min vän i Kiruna och säger att han måste rikta om parabolen. Men han säger att han också har signal.
Konstigt. Jag har alltså signal från exakt samma satellit på två olika platser på den platta jorden samtidigt.
Men... om jag utgår från att jorden är ett klot. Opps, plötsligt stämmer det. Satelliten Sirius är på exakt samma plats ovanför jorden. I Kiruna och i Malmö så får vi in signal från samma satellit Sirius med höjd och vinkel som stämmer med ett klot.
Så, hänger du med. Vanlig grundkunskap på grundskolematte hjälper mig att räkna ut Sirius plats genom höjd och vinkel från två olika platser på jorden, Kiruna och Malmö. Det stämmer efter ett klot. Både praktiskt och i teorin.
Men om jag räknar på en platt jord så stämmer inte praktiken med teorin inte längre.