2019-08-11, 12:30
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
Tvivlar inte på att du riktar in paraboler mot en fast punkt. Dock vet du inte vad du siktat in dig på och dess bakomliggande mekanism.

Man ska inte tro man vet allt för att man sitter bakom spakarna.

Se där, jag hade alltså rätt. Du har inte ett enda eget bevis utan den enda du gör är att basera din fantasi genom YT-klipp.

Grattis, du är en okunnig idiot utan några kunskaper av det du själv tror på.

Jo, jag vet exakt vad jag riktar in parabolen på för jag får in radiovågor från denna punkt. Jag vet även att jag måste hela tiden rikta olika paraboler mot denna punkt, alltså kan jag med mycket enkel grundskolematematik räkna ut exakt vart denna punkt är.
Och om jag utfår från en platt jord hade inget av det jag gör stämt med det jag faktiskt får som resultat både i praktiken och teorin.
Men om jag utgår från en rund jord stämmer både praktik och teorin perfekt.

Oavsett om som du tror satelliten är i en balkong eller om som jag vet att satelliten är en ”apparat” i rymden så blir mina egna (det du alltså saknar, egen erfarenhet och egna praktiska bevis) observationer ett bevis mot en platt jord och för ett klotformad jord.

Vill du kan jag hjälp dig att själv göra ett eget test med en parabol. Vill du det?
Eller är du som exakt alla plattskallar jag har diskuterat detta med här genom åren livrädd för egna tester, egna observationer, egen kunskap, egna bevis?

Nå, har du gjort några egna observationer som på något sätt bevisar en platt jord? Eftersom du undvek att svara så är det alltså det samma att du inte har någon egen erfarenhet eller egen kunskap?
Senast redigerad av Jazzil 2019-08-11 kl. 12:37.
Citera
2019-08-11, 12:38
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Se där, jag hade alltså rätt. Du har inte ett enda eget bevis utan den enda du gör är att basera din fantasi genom YT-klipp.

Grattis, du är en okunnig idiot utan några kunskaper av det du själv tror på.

Jo, jag vet exakt vad jag riktar in parabolen på för jag får in radiovågor från denna punkt. Jag vet även att jag måste hela tiden rikta olika paraboler mot denna punkt, alltså kan jag med mycket enkel grundskolematematik räkna ut exakt vart denna punkt är.
Och om jag utfår från en platt jord hade inget av det jag gör stämt med det jag faktiskt får som resultat både i praktiken och teorin.
Men om jag utgår från en rund jord stämmer både praktik och teorin perfekt.

Oavsett om som du tror satelliten är i en balkong eller om som jag vet att satelliten är en ”apparat” i rymden så blir mina egna (det du alltså saknar, egen erfarenhet och egna praktiska bevis) observationer ett bevis mot en platt jord och för ett klotformad jord.

Vill du kan jag hjälp dig att själv göra ett eget test med en parabol. Vill du det?

Nå, har du gjort några egna observationer som på något sätt bevisar en platt jord? Eftersom du undvek att svara så är det alltså det samma att du inte har någon egen erfarenhet eller egen kunskap?

Satelliter fungerar uppenbarligen bra på en platt jord. Varför skulle de inte göra det menar du? Vad är det med FE som skulle omöjliggöra satelliten? Så kan vi ta diskussionen därifrån.
Citera
2019-08-11, 12:50
Moderator
Fler länkposter raderade. Sluta med det innan jag börjar dela ut varningar.

/Moderator
Citera
2019-08-11, 12:58
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Satelliter fungerar uppenbarligen bra på en platt jord. Varför skulle de inte göra det menar du? Vad är det med FE som skulle omöjliggöra satelliten? Så kan vi ta diskussionen därifrån.

Leta upp en vinkeltabell från valfri leverantör. Viasat eller CanalDigital spelar ingen roll. Rita Sverige på ett papper som ett rakt streck. Rita in olika orter så gott du kan, behöver inte vara på millimetern, men måste ligga i söder och norr. Malmö, Stockholm och Umeå räcker. Rita ett streck uppåt med den vinkel som tabellen anger.

Satelliten finns där dessa sista streck möts.
Citera
2019-08-11, 13:16
Medlem
Jazzils avatar
Citat:

Det är självklart helt möjligt med en satellit på en platt jord. Tex som du säger en ballong som håller upp den, eller en extremt hög stång.

Och då kan jag rikta min parabol mot den satelliten. Vi säger att jag riktar parabolen mot satelliten Sirius på den platta jorden.

Vi säger att jag står i Kiruna. Jag får då rikta den i en viss höjd från horisonten. Det blir ca 12 graders höjd från horisonten. Jag får även rikta den i sidled för att träffa rätt. Jag hittar då satelliten i riktning 196 grader från norr (kompassriktning).

Alla dessa höjd och riktningsgrader stämmer överens med verkligheten. Riktar du en parabol i Kiruna ca 12 graders höjd och ca 196 grader från norr kommer du hitta satelliten Sirius.

Nu åker jag ner till Malmö. Har samma typ parabol och ska nu hitta samma satellit Sirius.

Om vi nu lever på en platt jord kommer jag kunna få en viss höjd från ekvatorn.
Vi ställer in graderna enligt den platta jorden. Men... vi hittar ingen signal från Sirius. Märkligt!!!

Vi riktar nu in parabolen med 26 graders höjd från horisonten och 190 grader från norr. Och se där!!! Jag får in satelliten Sirius. På helt annat ställe än vad jag fick in den i Kiruna. Mycket märkligt. Dom måste flyttat Sirius medans jag åkte ner från Kiruna. Ringer upp min vän i Kiruna och säger att han måste rikta om parabolen. Men han säger att han också har signal.

Konstigt. Jag har alltså signal från exakt samma satellit på två olika platser på den platta jorden samtidigt.

Men... om jag utgår från att jorden är ett klot. Opps, plötsligt stämmer det. Satelliten Sirius är på exakt samma plats ovanför jorden. I Kiruna och i Malmö så får vi in signal från samma satellit Sirius med höjd och vinkel som stämmer med ett klot.

Så, hänger du med. Vanlig grundkunskap på grundskolematte hjälper mig att räkna ut Sirius plats genom höjd och vinkel från två olika platser på jorden, Kiruna och Malmö. Det stämmer efter ett klot. Både praktiskt och i teorin.
Men om jag räknar på en platt jord så stämmer inte praktiken med teorin inte längre.
Senast redigerad av Jazzil 2019-08-11 kl. 13:46.
Citera
2019-08-11, 13:18
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Jag släpper projektionsgrejen (efter debunk av lunarwave)

Den passar inte in.

Jag vet inte facit, är här för att utreda det tillsammans med er andra logiker.
Ok, om månen är en himlakropp, vad är då månförmörkelse (då jorden kastar skugga på månen enligt glob-modellen)?
Citera
2019-08-11, 14:21
Medlem
Fangfaces avatar
Citat:
Den och solen är innanför domen, rör sig cirkulärt som två motpoler
Shit. Vi lever alltså i ett växthus med värmekällan INNANFÖR, utan någon som helst utstrålning.
Vet Greta om detta?

Borde det inte vara ljust dygnet runt?
Hur funkar det med årstider tro?
Citera
2019-08-11, 16:12
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Den passar inte in.

Att månen skulle vara en projektion var alltså bara något du påstod i stunden. Finns det månne fler såna exempel i tråden? Saker du bara säger utan att ha koll?
Citera
2019-08-11, 16:23
Medlem
Citat:

Den passar inte in.

Okej. I lördags var månen ett hologram. Idag är den en himlakropp som rör sig innanför domen som en motpol till solen. Blir intressant se vad du byter till imorgon...
Ibland får man känslan att du killgissar och hittar på lite eftersom
Citat:
Tror inte att månen är ett hologram ändå. Den och solen är innanför domen, rör sig cirkulärt som två motpoler
Hur funkar det med solen och månen innanför domen. Svävar de omkring som ballonger i atmosfären eller är de magnetiska och sitter fast mot firmamentet?
Vad är det som skapar solen och månens rörelser?
Senast redigerad av Prudent 2019-08-11 kl. 16:26.
Citera
2019-08-11, 17:43
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fangface
Shit. Vi lever alltså i ett växthus med värmekällan INNANFÖR, utan någon som helst utstrålning.
Vet Greta om detta?

Borde det inte vara ljust dygnet runt?
Hur funkar det med årstider tro?

Ljust dygnet runt? Nej solen är mycket mindre än så. Släpp svävande klot långt bort som fan grejen

Har du bara en lampa för hela ditt hus?
Citera
2019-08-11, 17:45
Medlem
Citat:
Ljust dygnet runt? Nej solen är mycket mindre än så. Släpp svävande klot långt bort som fan grejen

Hur hålls solen uppe? Varför rör den sig?
Citera
2019-08-11, 17:52
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Man borde ju kunna se denna sol som alltid befinner sig ovan den platta jorden.

Vilken höjd befinner den sig på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in