2019-04-05, 19:10
Medlem
SnakePlissskens avatar
Det enda skäl jag överhuvudtaget kan tänka mig för någon att "bli plattjordare" (utöver ren trollning) måste ju vara religion - dvs att man inte anser det kompatibelt med sina religiösa föreställningar att jorden är rund. Exakt detsamma gäller för kreationism för övrigt - ingen människa som logiskt analyserar enkla tillgängliga fakta kan försvara vare sig kreationism eller en platt (eller ihålig) jord.

Om man påstår något annat så ljuger man eller är extremt gravt alternativ i hela huvudet - och då menar jag "alternativ" som i efterbliven.
Citera
2019-04-08, 12:40
Moderator
Ämnen sammanfogade.
Länk till startinlägg i infogad tråd: Vad hoppas plattjordare uppnå?

/Moderator
Citera
2019-04-11, 13:27
Medlem
Swan65s avatar
Från 100min av gårdagens P4 extra diskuteras flat earthers, rätt intressant och man håller ju onekligen med journalisten om att detta fenomen inte egentligen handlar om jordens form utan istället om marginaliserade människors uttryck av vanmakt och totala avsaknad av tillit till myndigheter såsom NASA.

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1265426?programid=2151
Citera
2019-04-12, 01:48
Medlem
Man kan skulle kunna jämföra den sk "Platta Jorden" förespråkarna med Rättshaverister. Det handlar i grund och botten om en misstro mot statliga myndigheter och liknande.
Citera
2019-04-12, 07:28
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
De kanske har seglat i en cirkel på vår platta jord?
Då skulle cirklarna bli större söder om ekvatorn. Vi vet att de blir mindre ju närmare nord och sydpolen man färdas.
Citera
2019-04-12, 23:50
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Då skulle cirklarna bli större söder om ekvatorn. Vi vet att de blir mindre ju närmare nord och sydpolen man färdas.

I deras världs finns ju för fan ingen ekvator! Inte nord- och sydpol heller. Däremot finns det väl en kant och seglar man utanför den så vet jag inte vad de tror att händer. Eller varför inte vattnet rinner ut på kanterna av den platta jorden?
Citera
2019-04-13, 06:22
Medlem
Jag befinner mig just nu ute på oljeplattformen Johan Sverdrup, och mot nordväst så kan jag se en andra oljeplattformar ungefär på horisonten. Om jag då ringer en kompis som jobbar på en av dessa så kan vi alltså se vara dras plattformar. Men han kan om han vänder sig åt andra hållet se plattformar som ligger på det som då blir hans horisont mot nordväst, men dessa plattformar kan jag inte se mer ön möjligen ljusskenet på molnens undersida på natten.

Visst är det märkligt....
Citera
2019-04-13, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eeken
Som en vis man sa,

Truth Passes Through Three Stages: First, It Is Ridiculed. Second, It Is Violently Opposed. Third, It Is Accepted As Self-Evident

Men det förutsätter att det verkligen är "truth" som presenteras.
Hypotesen att jorden är platt kommer aldrig någonsin att bli en sanning, helt enkelt för att den är så lätt att motbevisa. Var och en kan väldigt enkelt göra det själv. Du kommer aldrig någonsin att uppleva att den blir "accepted as self-evident".

Inse också en viktig sak: De allra flesta nya påståenden som har betraktats som tokiga är just - tokiga. Det är bara en minoritet som sedan visade sig vara sanna. Påståendet "jorden är platt" kommer aldrig att bli sant.

Men OK: Ge fem sanna och (enligt dig) bra bevis för att jorden är platt.
Senast redigerad av pewana 2019-04-13 kl. 09:52.
Citera
2019-04-13, 09:13
Moderator
Länkpost raderad.

/Moderator
Citera
2019-04-13, 09:38
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
I deras världs finns ju för fan ingen ekvator! Inte nord- och sydpol heller. Däremot finns det väl en kant och seglar man utanför den så vet jag inte vad de tror att händer. Eller varför inte vattnet rinner ut på kanterna av den platta jorden?
Varför skulle det inte finnas en nordpol eller ekvator? Det är ju lätt att observera att det finns en linje där solen står i zenit två gånger om året. Vi vet att den linjen lägger ligger 1000 mil från nordpolen oavsett vilken riktning man färdas. Alltså är ekvatorn en cirkel med nordpolen i centrum även på den platta jorden.

Det är på södra halvklotet som den platta modellen krackelerar totalt. Vi vet ju till exempel att norra/södra vändkretsen är lika långa och att det är midnattssol även på sydpolen.
Citera
2019-04-13, 14:39
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Varför skulle det inte finnas en nordpol eller ekvator? Det är ju lätt att observera att det finns en linje där solen står i zenit två gånger om året. Vi vet att den linjen lägger ligger 1000 mil från nordpolen oavsett vilken riktning man färdas. Alltså är ekvatorn en cirkel med nordpolen i centrum även på den platta jorden.

Det är på södra halvklotet som den platta modellen krackelerar totalt. Vi vet ju till exempel att norra/södra vändkretsen är lika långa och att det är midnattssol även på sydpolen.

Rent definitionsmässigt kan en ekvator bara finnas på en roterande kropp:
För godtyckligt formade kroppar definieras dess ekvatorsplan eller ekvatorialplan som det plan genom kroppens masscentrum som är ortogonalt mot kroppens rotationsaxel. Kroppens ekvator definieras sedan entydigt som den kurva som utgör skärningen mellan kroppens yta och dess ekvatorsplan.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ekvator

Men det finns ju som du påpekar mycket riktigt ett slags motsvarighet till ekvator på en platt jord: en tänkt cirkel, med origo i nordpolen, där solen står i zenit på höst- och vårdagjämning.

Och här vore det nog bra om det kom in några plattjordare och förklarade vad de tror:
Vad kallar ni cirkeln, var finns den och hur lång är den? Är det t.ex sant att den platta jordens "ekvator" befinner sig 1000 mil från nordpolen? Är det sant att t.ex Ecuador genomkorsas av "ekvatorn"?

Och en följdfråga på landet Ecuador: Hur brett är landet från öst till väst på den platta jorden?
Citera
2019-04-13, 17:40
Medlem
Har blivit nyfiken på varför så många tror på platta jorden så har kikat på några youtubefilmer från globebusters, eric dubai mm och tycker att deras argument faller väl ut. Numera är teleskopen bättre så tidigare när man tittade ut mot en försvinnande båt vid horisonten så försvann övre delen av båten vid horisonten och kunde då konstatera att jorden var rund. Men tittar man genom dagens bättre linser så finns hela båten kvar i synfältet. Även byggnader som borde vara dolda bakom kurvaturen. När bilden till slut blir suddigt pga för stort avstånd så beror detta på perspektivet. En annan sak är höghöjdsballongerna som når upp till ca 30 km upp utan sk fisheyelins och det man ser faktiskt ingen kurvatur. På denna höjden verkar ballongerna fallera så högre upp kommer dem inte verkar det som.
Känns också som många som är plattjordare har blivit detta pga misstro mot myndigheter som Nasa och månlandningarna på 1969-1972 och ifrågasättandet om varför det är så blurriga och dåliga bilder från platserna dem landade på under dessa åren. Och om inte dessa månlandningar har existerat så finns egentligen inte en enda riktig bild på hur jordklotet ser ut. Allt skall istället vara datoranimerade cgi-bilder ihopsatta av lågtflygande farkoster i bana runt jorden. Satelliter finns inte heller utan dessa skall istället vara höghöjdsballonger som släppts upp i bana runt jorden enligt globebusters som har bevis på detta genom en lista. Sen är det alla dessa vajrar som astronauterna struttar runt i samt hur en hasselbladskamera klarar av temperaturskillnaden mellan -150 till +170 grader på månen. Härifrån så är sen steget inte långt till andra konspirationsteorier såsom mudflood-tartaria en förlorad civilisation...spännande om man väl börjar kika på det samt 9/11, kennedymordet, admiral byrd etc
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in