2019-08-11, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Nej. Det finns nog ingen bestämd tid. Det beror ju helt på hur genpoolen ändras och hur miljön ändras.

Precist, det är subjektivt, inte vetenskapligt.

Citat:
Att genpoolen ändras mer och mer, samtidigt som det inte finns någon spärr som håller änfringarna "inom arten" ger att arter uppstår med tiden. Fossil bekräftar detta.

Hur vet du att det inte finns någon spärr mellan arter? Gissar du? Kan du bevisa att en art kan förvandlas till en annan art, utan en spärr?

Citat:
Vi får vänta tills det finns bevis för något som hindrar evolutionen att ta språng.
Vad jag vet så finns det inga bevis på det.

Det är inte vetenskapligt att vänta på bevis. Om man vetenskapligt påstår något, så ska man också ha vetenskapliga bevis. Men detta gäller tydligen inte evolutionsteorin?

Citat:
Det visar bara att tigrar och lejon är släkt med varandra.
Vilket talar för en gemensam anfader.

Eller talar om gemensam art.
Citera
2019-08-11, 16:40
Medlem
Citat:
Vad har du för bevis för att gud finns eller har funnits och att gud i så fall kan skapa något?
Nej, bibeln är inte ett bevis. Bibeln är påståendet.

Det beror på vad men menar med "bevis", bibeln är minst lika bevisad som evolutionsteorin.
Citera
2019-08-11, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Detta står i skapelseberättelsen.

Gud skapade inte människan först, och Gud skapade inte dom mer komplexa skapelserna först.
Enligt skapelseberättelsen skapade Gud alla organismer under loppet av ett par dagar. Tror du att människorna levde samtidigt som t.ex. dinosaurierna?
Citera
2019-08-11, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Enligt skapelseberättelsen skapade Gud alla organismer under loppet av ett par dagar. Tror du att människorna levde samtidigt som t.ex. dinosaurierna?

Det är många som missförstår skapelsedagarna, det står ingenstans att Guds skapelsedagar är 24 timmars jorddagar. Det står att skapelsedagarna är det Gud kallar för dagar och nätter:

"Gud kallade ljuset dag, och mörkret kallade han natt." (1 Mose 1:5 Bibel2000)
Citera
2019-08-11, 17:02
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Precist, det är subjektivt, inte vetenskapligt.
Det är vetenskapligt eftersom vi vet att genpoolens skillnad blir större för varje generation.
Plus att fossilen stöder det,

Citat:
Hur vet du att det inte finns någon spärr mellan arter? Gissar du? Kan du bevisa att en art kan förvandlas till en annan art, utan en spärr?
Det har vad jag vet inte upptäckts någon sådan spärr.

Citat:
Det är inte vetenskapligt att vänta på bevis. Om man vetenskapligt påstår något, så ska man också ha vetenskapliga bevis. Men detta gäller tydligen inte evolutionsteorin?
Det finns ingen anledning att anta att något som ännu inte upptäckts skulle finnas.

Citat:
Eller talar om gemensam art.
En definitionen av en "art" är att individer kan få fertil avkomma.
Är avkommor av tigrar och lejon fertila?
Citera
2019-08-11, 17:03
Medlem
Citat:
Det beror på vad men menar med "bevis", bibeln är minst lika bevisad som evolutionsteorin.
Detta kan du knappast vara seriös med?
Visa gärna på all vetenskaplig forskning angående detta, tack?
Citera
2019-08-11, 17:05
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Jaså? Finns det något som liknar det faktum att genpoolen ändrar sig mer och mer för varje generation?

Eller menar du att det inte finns några bevis alls för guds existens, eftersom evolutionen inte är bevisad enligt dig?
Citera
2019-08-11, 17:10
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:
Jaså? Finns det något som liknar det faktum att genpoolen ändrar sig mer och mer för varje generation?

Eller menar du att det inte finns några bevis alls för guds existens, eftersom evolutionen inte är bevisad enligt dig?

Vad fan är evolutions teorin för något, egentligen?
Allt verkar så omöjligt för medverkande.
Citera
2019-08-11, 17:17
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Vad fan är evolutions teorin för något, egentligen?
Allt verkar så omöjligt för medverkande.
Evolutionsteorin förklarar det vi vet hittills om hur livet har utvecklats.
Vad verkar omöjligt?

Du får nog bättre svar i biologi-forumet.
Citera
2019-08-11, 17:21
Medlem
Citat:
Det är många som missförstår skapelsedagarna, det står ingenstans att Guds skapelsedagar är 24 timmars jorddagar. Det står att skapelsedagarna är det Gud kallar för dagar och nätter:

"Gud kallade ljuset dag, och mörkret kallade han natt." (1 Mose 1:5 Bibel2000)
Haha, ja, om det är så otroligt långsökt så är det inte konstigt att alla missförstod innan man kunde börja datera fossil.

Är det inte lustigt hur Bibeln blir mindre och mindre tydlig desto fler vetenskapliga upptäckter vi gör?
Citera
2019-08-11, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saauron
Vi är ju för fan själva de rymdvarelser vi söker efter. Är vi verkligen mitt i ingenstans? Denna fråga slår mig varje gång jag är ensam och har för mycket tid att tänka. Jag bara glor på min omgivning, sjunker in i mig själv och tänker att jag antingen är en apa eller en skapad varelse. På något sätt slutar jag alltid upp hos Gud, eftersom jag helt enkelt inte begriper hur vi kan finnas utan att någon medveten agent sett till att vi är här. Jag menar, atomer och kemiska reaktioner = människa låter för mig ibland mer magiskt än att vi är manifestationer av ett medvetet universum som liknar oss. Förstår inte hur folk kan acceptrera livet som om det vore "ingenting". Vet inte hur jag ska lösa detta strul utan att det hemsöker mig förutom att sluta tänka på det momentärt, eller acceptera Gud. Jag lutar mer åt Gud men sen när jag ser en massa lidande och sadism så tänker jag ingen Gud här inte. Dessutom, om Gud finns så är vi ju de facto "påhittade" av Gud och finns inte på riktigt? Men samtidigt tänker jag att ingenting egentligen är på riktigt om det inte finns en Gud bakom det? Och så pendlar jag mellan dessa vyer utan att riktigt kunna bestämma mig. Ibland känns det som en förbannelse att vara öppensinnad och självmedveten, och hela vår existens blir en obehaglig gåta. Folk verkar ta allt för givet, eller så är det jag som är alienerad och fastnar i meningslösa tankebanor.

Någon som befinner sig i samma vågskål? Är detta existentiell kris?

Tror du behöver söka hjälp. Du kan inte må bra själsligt.
Citera
2019-08-11, 22:52
Medlem
Citat:
Evolutionsteorin förklarar det vi vet hittills om hur livet har utvecklats.
Vad verkar omöjligt?

Du får nog bättre svar i biologi-forumet.
Nej du har fel. Evolutionsteorin förklarar inte. evolutionsteorin beskriver ett påhittat händelseförlopp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in