2019-08-11, 15:02
Medlem
Vit

Citat:
Ursprungligen postat av tuffkatt
Det är ändå intressant hur kulturell bakgrund och etnicitet saknar relevans i alla brottsmål förutom när gärningsmannen är vit. Det är inte bara det att media glömmer rapportera det i brottsmål med utländska gärningsmän, utan de väljer verkligen att lyfte fram etnicitet när gärningsmannen är vit.

Skulle vilja förklara varför media nämner vit.

"Vit" är inte en etnicitet. "Vit" är ett rasistiskt/rasbiologiskt begrepp, närmare bestämt är det så som man kategoriserar människor efter ras i USA. Orsaken är att man i USA kategoriserade som antingen en blandning av vita människor med Europeiskt ursprung, eller mörka av Afrikanskt ursprung. I Europa var det istället under den mer rasistiska delen av 1900-talet, mer vanligt att beskriva om en person hade nordiska ljusa drag, eller sydeuropeiska mörka drag, om personen är brunhårig eller blond osv. istället för att kategorisera människor som vita eller icke-vita. Begrepp såsom vit-makt är helt och hållet importerade till Europa, från en Amerikansk kontext. Eftersom många som forskar om rasism läser amerikanska böcker, så har dock amerikanska rasistiska begrepp kommit att bli dominerande även i Europa.

Orsaken till att man rapporterar "vit" är för att det var så som muslimerna beskrev gärningsmannens utseende: "Han var vit". Det var det mest utmärkande karaktärsdrag de kunde berätta om honom.
Senast redigerad av lugnhuvud 2019-08-11 kl. 15:09. Anledning: Förtydliganden
Citera
2019-08-11, 15:07
Medlem
UlphSvensons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
1. Att PM hade en relation med en muslimsk kvinna är, vad jag förstår, en trådsanning. Men absolut tänkbart.

2. Det är nog ganska säkert att kvinnan dödats av samme person som misstänks för försöket i moskén.

3. Tror inte det är bekräftat att den skadade mannen är skottskadad.

4. Statsministern uttalar sig för att dådet misstänks ha terrormotiv.

5. Det sker inte hundratals mord om året. Tror det är runt 40 per år i Norge, om jag minns rätt.

6. ”Alla vapen” passar nog in på det viset att GM hade dem med sig.
Aldrig populärt att peka på vad man faktiskt vet här bland rassarna, men verkar som MGM var såpass rassig att han till och med dödade sin adopterade lillasyrra på 17 år: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/b5eROv/politiet-om-moskeskytingen-forsoek-paa-en-terrorhandling
Citera
2019-08-11, 15:10
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuffkatt
Det är ändå intressant hur kulturell bakgrund och etnicitet saknar relevans i alla brottsmål förutom när gärningsmannen är vit. Det är inte bara det att media glömmer rapportera det i brottsmål med utländska gärningsmän, utan de väljer verkligen att lyfte fram etnicitet när gärningsmannen är vit.

Fast det där stämmer ju inte. Ta exempelvis terrordådet i Stockholm 2017. Flera medier rapporterade tidigt att GM kom från Uzbekistan.

Frågan är ju om det är relevant, och det kan det vara i de fall det ger ledtrådar om motivet.
Citera
2019-08-11, 15:16
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lugnhuvud
Orsaken till att man rapporterar "vit" är för att det var så som muslimerna beskrev gärningsmannens utseende: "Han var vit". Det var det mest utmärkande karaktärsdrag de kunde berätta om honom.

Nja. Man måste ju inte återge allt som ett brottsoffer uppger, det är knappast praxis.

Men, i det här fallet, beskrevs han också bärandes flera vapen, hjälm och uniform, något som för tankarna på någon som är ute i strid. Då är ju frågan varför, och i det här fallet tycker jag det var motiverat att också nämna GM:s hudfärg, då det (tillsammans med övriga omständigheter) ganska rimligt säger något om motivet.

Edit: Det var också korrekt att nämna att GM i Stockholm 2017 var uzbek.
Senast redigerad av Troian 2019-08-11 kl. 15:19.
Citera
2019-08-11, 15:17
Medlem
Varför gjorde han inte det på fredagsbönen..eller såg han fel i almanackan?
Det räknas väl som"försök till terrorbrott".
Citera
2019-08-11, 15:18
Medlem
Självmord inom familjen

Citat:
Om detta med adoption stämmer, så skulle jag vilja komma med följande spekulationer:

Jag gissar att gärningsmannen har problem inom familjen. Han kanske inte gillade att växa upp med sin adoptivsyster. Han kanske inte gillade sina föräldrars beslut att adoptera barn. Men det är klart att han inte har något val att välja syster. Kanske fick han känslan av att familjen tagit emot en fiende till familjemedlem.

Dessa familjeproblem gör sedan att han ogillar, inte bara att familjen tagit emot främlingar, utan att han även ogillar att främlingar finns i det norska samhället. Han kanske började ogilla allt som har med invandrare och främlingar att göra, inte bara inom familjehemmet utan inom hela folkhemmet/samhället. Men han har inte heller något val här. Utan måste tolerera att leva med människor som han upplever är fientligt inställda.

Kombinera detta med psykopatiska drag eller andra problem, dålig självkänsla, dålig impulskontroll, en paranoid personlighetsstörning... samt tillgång till vapen.

Hans ilska verkar vara riktad mot människor som kommer från främmande land, oavsett om det handlar om familjemedlemmar eller om invandrare.

Jag skulle gissa att problemen inom familjen kom först... och att konflikten gentemot invandrare/muslimer är något som följer efter, något som blev en följd av familjesituationen.

Detta är bara spekulationer, men det är roligt att spekulera.

Här kommer fler spekulationer mot bakgrund av uppgifter rörande: Självmord inom familjen.

Det framgår att gärningsmannens mamma tog självmord för några år sedan. Det verkar som om mamman tog självmord samtidigt som de adopterade barn. Mycket märkligt. Detta tycker jag stärker min förklaringsmodell: Familjeproblem kopplat till mammans självmord och samtidig adoption, är en sannolik bakgrund till gärningsmannens efterföljande radikalisering

Källa: https://resett.no/2019/08/11/kilder-familietragedie-rammet-siktede-philip-manshaus-22/

Det kan också finnas ärftliga depressiva drag. Men sannolikt är det så att gärningsmannen skulle ha behövt en mamma. Hon som tog självmord under gärningsmannens uppväxt.
Senast redigerad av lugnhuvud 2019-08-11 kl. 15:34.
Citera
2019-08-11, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Fast det där stämmer ju inte. Ta exempelvis terrordådet i Stockholm 2017. Flera medier rapporterade tidigt att GM kom från Uzbekistan.

Frågan är ju om det är relevant, och det kan det vara i de fall det ger ledtrådar om motivet.
jo men uzbekistan är väl inte mena länderna så då är det väl ok
Citera
2019-08-11, 15:22
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CentroX
jo men uzbekistan är väl inte mena länderna så då är det väl ok

Du tror att det inte hade nämnts var han kom ifrån om han var från exempelvis Syrien? Jaja, skit samma.
Citera
2019-08-11, 15:28
Medlem
Citat:
Här kommer fler spekulationer mot bakgrund av uppgifter rörande: Självmord inom familjen.

Det framgår att gärningsmannens mamma tog självmord för några år sedan. Det verkar som om mamman tog självmord samtidigt som de adopterade barn. Mycket märkligt. Detta tycker jag stärker min förklaringsmodell: Familjeproblem kopplat till mammans självmord och samtidig adoption, är en sannolik bakgrund till gärningsmannens efterföljande radikalisering

Källa: https://resett.no/2019/08/11/kilder-familietragedie-rammet-siktede-philip-manshaus-22/

Det kan också finnas ärftliga depressiva drag.
BO er adoptivdatter til samboeren til GMs far
Citera
2019-08-11, 15:37
Medlem
Psykologispekulationer

Citat:
Ursprungligen postat av norrrrrmannn1
BO er adoptivdatter til samboeren til GMs far

Då är det väl antagligen så att GM:s mamma tog självmord för ca 17 år sedan. GM:s mammas far gifte om sig med en ny sambo och de adopterade snabbt en dotter. GM älskade sin döda mamma och saknade henne. Det uppstod en konflikt inom den nya familjen. GM hatade den nya adoptivdottern och pappans nya sambo. GM kom att projicera konflikten inom familjen på sin omgivning och kom att hata alla invandrare, inte bara adoptivdottern. Han dödade adoptivdottern, men när han kom till mosken så tvekade han. Kanske var det familjekonflikten som var viktigast för GM. Det skulle vara intressant att veta vad som hänt inom familjen under de senaste 25 åren. Varför tog mamman självmord. Hur var relationen mellan GM, pappan och den nya sambon och BO. Osv.
Senast redigerad av lugnhuvud 2019-08-11 kl. 15:41.
Citera
2019-08-11, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norrrrrmannn1
Han kom ikke inn hovedinngangen fordi den var låst.
Han gikk deretter rundt på baksiden og knuste en rute og skjøt etter tre islamister som oppholdt seg i rommet.

En av disse, en mann på 75 år overmannet GM.

Kilde tv2 nyheter
Gammal är äldst! 👴💪
Citera
2019-08-11, 16:00
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonny.Boj
London har haft flertalet terrordåd senaste året. En snubbe sprang ju runt och knivskar folk på Tower bridge om jag minns rätt. Sedan körde nån väl en bil/lastbil på gågatan vid någon bro? Minns inte riktigt men går säkert kolla upp.
Annars har du helt rätt, något kanke är i görningen.

Båda dessa händelser skedde 2017, mer än två år sedan. Det senaste året har det vad jag vet skett en islamistisk terrorattack med dödsoffer. I Frankrike, en handfull dog. Kanske skett något i Ryssland eller Turkiet med, som jag missat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in