Citat:
Ursprungligen postat av
deathorglory
Hans syster var adopterad.
Om detta med adoption stämmer, så skulle jag vilja komma med följande spekulationer:
Jag gissar att gärningsmannen har problem inom familjen. Han kanske inte gillade att växa upp med sin adoptivsyster. Han kanske inte gillade sina föräldrars beslut att adoptera barn. Men det är klart att han inte har något val att välja syster. Kanske fick han känslan av att familjen tagit emot en fiende till familjemedlem.
Dessa familjeproblem gör sedan att han ogillar, inte bara att familjen tagit emot främlingar, utan att han även ogillar att främlingar finns i det norska samhället. Han kanske började ogilla allt som har med invandrare och främlingar att göra, inte bara inom familjehemmet utan inom hela folkhemmet/samhället. Men han har inte heller något val här. Utan måste tolerera att leva med människor som han upplever är fientligt inställda.
Kombinera detta med psykopatiska drag eller andra problem, dålig självkänsla, dålig impulskontroll, en paranoid personlighetsstörning... samt tillgång till vapen.
Hans ilska verkar vara riktad mot människor som kommer från främmande land, oavsett om det handlar om familjemedlemmar eller om invandrare.
Jag skulle gissa att problemen inom familjen kom först... och att konflikten gentemot invandrare/muslimer är något som följer efter, något som blev en följd av familjesituationen.
Detta är bara spekulationer, men det är roligt att spekulera.