Citat:
Ursprungligen postat av
Emmy.Ha
Det är bara tråkigt att det ligger så nära till hands att säga att kvinnor inte är lämpade eller att kvinnor är orsaken till hur saker ser ut som inte gillas. Att könen beter sig något olika på gruppnivå är kanske ett argument för något olika utfall men vad utfallet i så fall skulle vara är ju inte valfritt upp till var och en att beskriva med stöd i enbart i existensen av könsskillnader. Man måse inte förneka skillnader för att förneka att kvinnor inte passar som politiker eller med rösträtt och det är det inte heller någon i tråden som gjort. Varför skulle just högre ångest betyda sämre förmåga till rationellt tänkande men aggression och risktagande inte spela in? Och den period du menar att män styrt på ett tryggt sätt, varför skulle just kvinnors inblandning vara orsaken till oroligare tider när så otroligt mycket har ändrats i världen? Förut stannade människor där de föddes. Anledningen till att det inte kom stora flyktingströmmar på 50-talet var inte manliga politiker utan att det helt enkelt inte kom några stora flyktingströmmar. Det var ett ickeproblem, inte ett problem som hanterades bättre. Vad krävs för att du ska ifrågasätta mäns rösträtt eller förmåga som politiker?
Vad jag i grunden ifrågasätter i förhållande till just politiska beslut är att det finns betydligt fler kvinnor än män som anser att man ska ta hänsyn till varje individ. Det går inte att göra det om man ska styra ett land. Invandringen hade behövt rationaliseras oerhört mycket hårdare än vad den gjort, både gällande vem som kommer hit och hur sedan migrationspolitiken sköts.
Om jag går ut på stan och frågar män och kvinnor om de håller med om detta så hade betydligt fler kvinnor svarat att det är inhumant och vi måste ta hänsyn till det ena och det andra.
När vi sedan gör detta hamnar skiten här istället. Jag är inte intresserad av ett samhälle där det skjuts på gatorna och barnen inte kan gå trygga på 50% av stadens skolor.
Klart fan är jag medveten om att det är synd om många i andra olycksdrabbade länder och att man i den bästa av världar velat hjälpa alla. Men det går inte helt enkelt, av flera olika anledningar.
Gällande såna här situationer är min uppfattning att kvinnor har svårare att rationalisera kring ovanstående än vad män har.
Att kvinnor inte skulle ha rösträtt eller inflytande vet jag inte vem som skrivit, inte är det jag iallafall.
Det enda jag egentligen skrivit är att jag känner mig tryggare med män vid styret (vettiga svenska män då), och att min uppfattning är att män rationaliserar i högre grad än kvinnor.
Vad gällde ångesten så är det givetvis så att ingen har ångest 24/7. Men när människor är oroliga, rädda eller har ångest blir det rationella tänkandet och agerandet lidande. Det kan vara en förklaring till varför jag uppfattar män som mer rationella som genomsnitt. Det är inga stora skillnader vi talar om och det har jag inte heller påstått.
Ej heller har jag sagt att kvinnor är orsaken till att det ser ut som det gör idag. Herregud, var uppstår allt ifrån?
Gör mig en tjänst, läs det som jag skriver och inte det som Merapi och Disciplina skriver att jag har skrivit eller tycker. Och när du läser, bre inte på en massa som inte står där.
Jag är definitivt för kvinnors fria val gällande allt i livet. Kvinnor är lika kompetenta som män som genomsnitt. Sen finns det vissa män i toppen, men de är ju toppen av alla, alltså även av män.
Kvinnor och män uppvisar lite olika sidor och egenskaper generellt, och dessa tenderar att komplettera varandra och behövs lika mycket.
Att inneha yttersta makten för att styra landet står jag fast vid att jag hellre ser Åkesson ha än vad jag ser EBT ha det, även om de står hyfsat nära varandra politiskt och jag tycker bra om EBT. Bästa vore en kombination av dessa två.
Varför tycker jag då att Åkesson vore bättre?
Jo därför han just uppvisat en kontinuerlig rationalitet i sina uttalanden. Inte vacklande fram och tillbaka, och han tappar inte kontrollen. Han skulle kunna ta beslut som är obekväma och hemska och kunna stå pall för den strid som kommer med det.
Jag tycker inte att Ebba riktigt uppvisat samma trygghet gällande det, men hon kanske kommer med tiden.