2019-08-11, 15:45
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Jag skrev att jag har läst och arbetat om och med psykisk ohälsa, hjärnans funktioner, struktur, hur olika signalsubstanser påverkar det ena och det andra. Din lögnaktiga dåre! Fan vad du ljuger, hela tiden. Utelämnar vad som skrivs. Du är faktiskt värre att debattera med än de värsta idioterna på forumet.
Det hade gått att göra ett helt inlägg här (långt) där jag citerar vad jag först skrivit och vad du sedan förvrängt det till och skriver som om det vore det jag skrev från början. Fortsätter du så snickrar jag ihop ett, men jag föredrar att slippa lägga tid på det. Du väljer själv.

Varför beter du dig så förressten? Kan du förklara det?
Vi kan ta det i en tråd inom psykologiforumet istället om det blir aktuellt med en längre diskussion.

Nu är du som tidigare sagts en sexist, rasist och dödsknarkarnazist. Har du inte förstått det än? Därför saknar dina ord betydelse, kan man inte misstolka, klippa och klistra ihop dina inlägg såsom det passar oss som valt den rätta vägen eller helt enkelt bara hitta på något så kan man ju faktiskt bara avfärda dig som den onda individ du är. Alla dina försök att nyansera något är bortkastade, för du är ond och vi skiter helt i vad du säger. När du resignerar kommer du bli hånad för det också
Sedan gör man Highfives med resten av klubben och hävdar att man vunnit ”diskussionen”. För du kan ju inte diskutera
Citera
2019-08-11, 16:22
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Siffror över ångestsyndrom:

Kvinnor Män
Paniksyndrom 7,1 % 4,0 %
Agorafobi 3,1 % 1,7 %
Generaliserat ångestsyndrom 7,7 % 4,1 %
Social fobi 10,3 % 8,7 %
Specifik fobi 16,1 % 9,0 %
Posttraumatiskt stressyndrom 8,5 % 3,4 %
Alla ångestsjukdomar 33,3 % 22,0 %

Ångest och tvångstankar/OCD är direkt kopplat till serotoninnivåer, bland annat. Det är därför som antidepressiv medicin, så kallad SSRI, fungerar som behandling mot ångest, ältande och tvångssyndrom (OCD). Dessa mediciner ökar hjärnans förmåga att bibehålla stabila nivåer av serotonin. Det är alltså välbelagt detta, strider någon mot det så går man direkt emot vetenskapen och hela psykiatrins grundpelare gällande behandling av div. tillstånd.

Sen är såklart inte medicin och serotonin allt, finns säkert vissa normer som skapats som gör att kvinnor lättare utvecklar stress, oro och ångest. Men problematik likt den ovanstående listade är alltså inte beroende av någon situation i vardagen direkt, utan det är snarare tillstånd som uppträder till synes utan anledning.
Samma som gäller min kompis gäller förressten min pappa. Han är otroligt effektiv och rationell som person överlag. Men, han lider till viss del av ångest tror jag, för ibland i vissa situationer när han blir sådär rasande och enligt omgivningen agerar totalt irrationellt, så är det tydligt att han har drabbats av nån slags ångest. Han har aldrig yttrat detta själv, han tillhör ju den äldre generationen som "biter ihop" och förnekar.
Men han är ett soklart exempel på att ångest/stresspåslag slår ut rationellt tänkande.

Den intressanta frågan blir då hur ångestrelaterade tillstånd/sjukdomar påverkar kvinnor i ledande positioner angående besluten de tar eller resonemangen de för. Hur många kvinnor i ledande positioner inom tex politiken lider av ångestrelaterade tillstånd? Vilka beslut/vilka åsikter har de uttryckt under påverkan av ångest och stress. Medicinerar de? Har de lärt sig leva med det? Det handlar lite om självkännedom.

Personligen känner jag inte en enda kvinnlig politiker, jag kan alltså inte uttala mig 100% säkert, om ens någon procent. När jag ser kvinnliga politiker i olika sammanhang tycker jag att de ger ett sammanhållet intryck. För mig, som vet vad kraftig ångest gör med en människa, verkar de inte vara påverkade av ångest.

Sen tycker jag att de är "dåliga" politiker ändå, men det är för att jag inte håller med om själva politiken och det gäller manliga politiker också.
Citera
2019-08-11, 16:38
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
...Varför tycker jag då att Åkesson vore bättre?
Jo därför han just uppvisat en kontinuerlig rationalitet i sina uttalanden. Inte vacklande fram och tillbaka, och han tappar inte kontrollen.

Dessutom föredrar ju ni kvinnor oss ledarhannar, framför dom mjäkiga mespittarna som lyder samtliga era order. Jimmy Åkesson visar vägen för svensk heterosexuell manlighet, och vi lär av historien att mannen skall vara dominant - enligt normala och sunda kvinnor !
Citera
2019-08-11, 16:50
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnuppfen
Dessutom föredrar ju ni kvinnor oss ledarhannar, framför dom mjäkiga mespittarna som lyder samtliga era order. Jimmy Åkesson visar vägen för svensk heterosexuell manlighet, och vi lär av historien att mannen skall vara dominant - enligt normala och sunda kvinnor !

Brände inte Jimmy Åkesson ut sig? Hans testosteronnivåer gick kanske tillfälligt ner.
Citera
2019-08-11, 18:16
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Ja vet du vad, när du säger är att kvinnor är sämre lämpade för något så kommer folk tolka det som att du anser att de inte borde ägna sig åt den saken. Och alldeles oavsett om du menar det eller inte så borde du inse att precis den kvinnosyn du ger uttryck för är vad som hör till de som argumenterar på detta vis.

"Nej det är ju du som nedvärderar kvinnor!" Gapar du nu för tredje gången. Jag har varje gång ställt samma motfråga. Hur då? Du verkar uppenbarligen inte kunna svara på detta, så jag ser ingen anledning till att någon skulle ta dessa anklagelser på allvar. Du argumenterar på samma nivå som ett dagisbarn som ropar "nej du är dummare!" utan att kunna förklara varför. Har du övervägt att du kanske inte är den stora rationella tänkare du uppfattar dig själv som?

Och jo så kom "riktiga feminister borde slåss för kvinnors rättigheter i något utvecklingsland". Åk dit själv om du bryr dig så mycket. Du som aldrig kan hålla käften om de där hemska kvinnoförtryckande muslimerna och som inte anser att det finns några som helst problem med den svenska kulturen. Jag medger gärna att jag inte är någon hjältinna, utan bara en vanlig person som engagerar sig i politiken i det land som påverkar henne själv. Men jag argumenterar åtminstone inte för en syn på kvinnors mentala förmågor som varit förlegad sedan hundra år.

Ja, ni "vettiga svenska kvinnor" som mer än gärna talar om hur kvinnor är sämre på rationellt tänkande. Man kan ju undra vilka det är som kvinnosläktet som helhet skäms över. Jag tror nämligen att de ser på dig och ser en sorglig förvirrad stackars kvinna som internaliserat de värsta kvinnohatarnas kvinnosyn. Så jag frågar igen, tror du på fullaste allvar att det du ägnar dig åt här är något annat än att nedvärdera kvinnors egenskaper?

Det kan ju vara så att vi ger förslag på hur du rationaliserar dina uppfattningar om kvinnor eftersom du inte klarar av det själv. Eftersom allt du svarat när vi bett dig att förklara dina uppfattningar om kvinnor består i att gå på långa tirader om hur dåligt vänsterpolitik är försöker vi göra en logisk koppling, i.e. du tror att kvinnor är ansvariga för den här hemska vänsterpolitiken. Om du inte gör det och förstår att män bär lika stort (om inte större) ansvar för den förda politiken så frågar jag mig återigen, varför specifikt uttala dig om att du inte känner dig trygg med kvinnliga ledare? Varför inte acceptera att det finns både män och kvinnor på såväl vänster- som högerkanten och säga att du sympatiserar mer med vissa av dessa än andra?

Förutom när det kommer till att vara politiker då du har en helt godtycklig uppfattning om att de skulle vara sämre lämpade och alltså mindr kompetenta.

Jag har svårt att förstå graden av tröghet gällande hur era hjärnor processar information. Jag har flera gånger förklarat att anledningen till att jag skriver att det är ni som nedvärderar kvinnor är att NI ser det som nedvärderande mot kvinnor att någon talar om att det finns egenskaper kvinnor har generellt mer av än män och vice versa. Eftersom detta är det absolut värsta ni två kan höra är det ganska uppenbart att ni nedvärderar de egenskaper jag pratar om som typiskt kvinnliga.
Tråkigt att ni ser det så, men jag gör inte det. Det finns alltså ingenting med kvinnors egenskaper som är sämre än mäns och vice versa, de passar dock i lite olika situationer.
Detta har jag skrivit flera gånger men ni är så förbannat tröga vad det verkar.
Citera
2019-08-11, 18:28
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emmy.Ha
Jag läser vad du skriver och utgår från det. Jag har inte skrivit att du skrivit att kvinnor inte ska ha rösträtt eller inflytande, men du argumenterar för att det har negativa konsekvenser. Du skrev att män styrt i 150 år och att det har gått bra, och att givet hur det ser ut i samhället nu är det inte konstigt att du inte känner dig trygg med kvinnliga beslutsfattare, något ditåt skrev du, orkar inte gå bakåt och citera.

Jag skrev att jag tror att det hade eskalerat än fortare än vad det gör idag om enbart kvinnor styrt.
Det har inte negativa konsekvenser att kvinnor har rösträtt eftersom att kvinnor och män är lika många ungefär, så det blir motvikt. Men hade kvinnor varit i majoritet hade vi haft ett värre såssestyre/ vänsterstyre än vad vi har idag och det hade gjort att diverse negativa saker i samhället hade eskalerat tror jag. Hade de flesta kvinnor varit mindre vänsterorienterade så hade jag inte sett detta problem, men nu ser det ut som det gör. Och det finns ju givetvis en anledning till att mäns och kvinnors röster skiljer sig åt ganska ordentligt (biologi och möjligen sociala konstruktioner i kombination).

Man kanske kan säga såhär att vänsterns politik hänger mer ihop med ett "kvinnligt" sätt att tänka och jag tror inte på det sättet nu när situationen är en helt annan än förut med invandringen som du själv påpekade.
Man behöver hänga med i utvecklingen, det går inte att lalla på som man kunde för 30 år sedan när saker och ting ser så pass annorlunda ut. Det är naivt tänkande.
Citera
2019-08-11, 18:37
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Den intressanta frågan blir då hur ångestrelaterade tillstånd/sjukdomar påverkar kvinnor i ledande positioner angående besluten de tar eller resonemangen de för. Hur många kvinnor i ledande positioner inom tex politiken lider av ångestrelaterade tillstånd? Vilka beslut/vilka åsikter har de uttryckt under påverkan av ångest och stress. Medicinerar de? Har de lärt sig leva med det? Det handlar lite om självkännedom.

Personligen känner jag inte en enda kvinnlig politiker, jag kan alltså inte uttala mig 100% säkert, om ens någon procent. När jag ser kvinnliga politiker i olika sammanhang tycker jag att de ger ett sammanhållet intryck. För mig, som vet vad kraftig ångest gör med en människa, verkar de inte vara påverkade av ångest.

Sen tycker jag att de är "dåliga" politiker ändå, men det är för att jag inte håller med om själva politiken och det gäller manliga politiker också.

Håller med om att de flesta politiker överhuvudtaget i vårt land är kassa och nej jag tror inte heller att de har ångest när de fattar beslut.
Nu var det väl inte riktigt det jag menade heller utan mer att ångest slår ut rationellt tänkande och eftersom kvinnor i högre grad lider av det så kan det bli så att individer som är rationellt lagda förefaller att inte vara det.
Jag tänker inte heller så mycket på politikerna i sig utan mer om kvinnor hade haft den bestämmande makten från grunden. Jag tänker mig alltså hur saker och ting hade sett ut på kriminalitets och brottsfronten om inte motviken från högersidan hade funnits. Och jag tror att den hade varit värre än idag, även om det är jäkligt illa redan som det är. Mer skatt hade antagligen betalats också, och pengarna hade stoppats i nåt verkningslöst projekt.
Hela tanken är hypotetisk från början till slut eftersom det inte ser ut så utan vi har hyfsat jämn fördelning över könen vad gäller röstande.
Dock har vi nu mycket invandrare som röstar för sossarna så det ser ju rätt mörkt ut framåt om man säger så.
Citera
2019-08-11, 19:01
Medlem
Citat:
Jag har svårt att förstå graden av tröghet gällande hur era hjärnor processar information. Jag har flera gånger förklarat att anledningen till att jag skriver att det är ni som nedvärderar kvinnor är att NI ser det som nedvärderande mot kvinnor att någon talar om att det finns egenskaper kvinnor har generellt mer av än män och vice versa. Eftersom detta är det absolut värsta ni två kan höra är det ganska uppenbart att ni nedvärderar de egenskaper jag pratar om som typiskt kvinnliga.
Tråkigt att ni ser det så, men jag gör inte det. Det finns alltså ingenting med kvinnors egenskaper som är sämre än mäns och vice versa, de passar dock i lite olika situationer.
Du har definitivt inte skrivit detta till mig. Om du skrivit det till Merapi får jag tyvärr skylla på att jag inte lusläst alla inlägg i eran konversation. Jag kontrar dock med att du uppenbarligen inte heller tagit till dig av vad jag skrivit i mina inlägg:
Citat:
Jag tror att mina åsikter framgår med all tydlighet i min kritik av dina. Jag ogillar könsessentialismen och tror att vi bör vara jävligt försiktiga med att vräka ur oss fördomar om vad män och kvinnor kan utan att ha kött på benen. Jag tror också att vi bör resonera kritiskt kring vilka egenskaper som faktiskt är relevanta för en uppgift och huruvida dessa egenskaper är något inlärt hos könen eller medfött. Det här betyder givetvis inte att jag inte tror att det skulle finnas några som helst biolgiskt betingade skillnader mellan män och kvinnor, men jag tror inte att vi bör uttala oss så lättvindigt som du vill göra om vilka dessa skillnader är. Jag tror också att genom att uttrycka sexistiska åsikter som "jag vill inte att kvinnor ska ha makt" så bidrar du till ökad ojämställdhet.
Det här handlar alltså inte om att jag skulle ha problem med att det skulle finnas några som helst egenskaper som kan länkas till kön (även om skillnaderna i de flesta kognitiva funktioner är mycket små). Mitt problem är att de påstådda könsskillnader du tar upp är rena påhitt, fördomar utan någon som helst saklig grund. Det finns ingen forskning som kommer säga sig att kvinnor är sämre på rationellt tänkande, det är bara något du fått för dig. Jag godtar alltså inte att "sämre på rationellt tänkande" skulle vara en kvinnlig egenskap till att börja med, men jag är ganska säker på att det är föga kontroversiellt att påpeka att det är sämre att var just sämre på något än att vara bättre på det.

Men om vi ska titta på ett av få ställen där du faktiskt pratar om vetenskapligt etablerade skillnader ser det istället ut så här:
Citat:
Citat:
Spatial förmåga är frikopplad från känslor i princip. Kvinnor har bättre verbal /språklig förmåga än män, och denna förmåga är mer kopplad till känslomässiga aktiviteter än vad spatial förmåga är.
Och att folk med högre verbal förmåga skulle vara mer känslomässiga? Jävla trams. Man kan ju dessutom fråga sig vad som är viktigt för en ledare, att förstå ord och kommunikation eller att kunna visualisera hur man roterar ett 3d-objekt?
Det vill säga, du vill framställa kvinnors förmågor som mindre värda för en poltiker jämfört med mäns förmågor. Jag ifrågasätter dina föreställningar och menar att förmågan att förstå språk är fan så mycket viktigare för en politiker än lokalsinne. Vem nedvärderar kvinnliga egenskaper nu igen?

Sedan kan du förstås tycka att kvinnor är bra på andra saker utan att specificera vad det är, men jag tycker helt enkelt att politiken är en alldeles för viktig arena för att vi ska missgynna folk baserat på godtyckliga föreställningar om kön.

Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Nu är du som tidigare sagts en sexist, rasist och dödsknarkarnazist. Har du inte förstått det än? Därför saknar dina ord betydelse, kan man inte misstolka, klippa och klistra ihop dina inlägg såsom det passar oss som valt den rätta vägen eller helt enkelt bara hitta på något så kan man ju faktiskt bara avfärda dig som den onda individ du är. Alla dina försök att nyansera något är bortkastade, för du är ond och vi skiter helt i vad du säger. När du resignerar kommer du bli hånad för det också
Sedan gör man Highfives med resten av klubben och hävdar att man vunnit ”diskussionen”. För du kan ju inte diskutera
Jag och Merapi: Framför kritik mot påståenden som vi uppfattar som sexistiska.
Varenda gnälligt kvinnohatarkonto: Bry dig inte om de där elaka feministerna de tror du är ondskan själv fast allt du tycker är helt korrekt och sedan mobbar de ut dig ur kvinnoklubben och gör high five med varandra.

Jag tror inte att ironin här går förlorad på någon utanför den där andra kategorin männniskor. Jag vill inte att M22 ska vara ond. När jag inledde den här diskussionen hade jag ärliga förhoppningar om att hon skulle reflektera kritiskt över sina uppfattningar om "kvinnliga egenskaper" och varifrån hon fått dem.
Senast redigerad av Disciplina 2019-08-11 kl. 19:12.
Citera
2019-08-11, 20:07
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Hellre några centimeter för mycket än för lite. Du vet, man vill ju ha något att hålla i de gånger vi frammanar gudarna och det blixtrar och dundrar överallt.
Men du är nog ändå diskvalificerad, en tuff jävel som dig vågar jag fan inte släppa in. Innan jag vet ordet av har du förmodligen börjat rumstera om, styra och ställa, odla rosor på vårt offeraltare och fan och hans moster.
Den risken tar jag inte, serdu.

Men återigen, intressant det där om serotonin och ångestnivåer. Jag är ju inte helt obekant med begreppet, men jag har aldrig tänkt på det på det sättet.

Odla rosor räcker inte sörru!
Det ska sättas upp spaljéer och bågar. Bäras hem jord och grävas stora djupa gropar där rosorna ska växa fridfullt. Sedan ska gräset klippas med jämna mellanrum och häcken hållas i trim (gräsklippning och häcktrimning är mansgöra, bara så du vet). Jag själv går helt irrationellt runt och klipper små rosknoppar här och där. Lite ogräs plockar jag också.
Sedan kanske hon vill ha nåt litet vatten någonstans, en liten groda som sitter och sprutar ut vatten eller något annat litet trevligt vattenarrangemang. Så du gör nog klokt i att hålla mig borta, annars får du att göra
Din frus blommor i garaget kommer plötsligt att framstå som rena bagateller...
Citera
2019-08-11, 20:19
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnuppfen

Ja, jag gör det iallafall. Och det handlar inte om att jag nedvärderar mig själv eller kvinnor, utan att jag måste ha en utmaning. Om inte mannen visar motstånd och ledarinstinkter så blir jag inte så trevlig mot honom tror jag.
Är inte så säker på att den åsikten delas av resten härinne dock.
Citera
2019-08-11, 20:35
Medlem
Entous avatar
Citat:

Frågan är varför du har ett sådant märkligt behov av att fokusera på egenskaper som, enligt dig, diskvalificerar kvinnor från att sitta på majoriteten av den styrande makten, men blundar för motsvarande manliga sådana? Exemplet om att kvinnor på gruppnivå uppvisar högre grad av empati och lutar mer politiskt vänster får dig att känna dig mindre trygg om kvinnor fick styra, men det faktum att män är mer våldsbenägna, tar risker i högre utsträckning och mer benägna till machiavellistiskt beteende är inget som oroar dig överhuvudtaget? Oavsett så är det hypotetiska scenariot du målat upp helt intetsägande. Den lilla minoritet av populationen som faktiskt sitter på verklig politisk makt kommer ha en helt annan distribution över exempelvis de personlighetsdragen som vi diskuterat i tråden.

Det verkar vara ett återkommande mönster i dina resonemang att du drar slutsatser som inte följer.
Ett annat sådant exempel är följande, då du försöker göra det gällande att män är mer rationella.
Citat:
Summa summarum, män tenderar att syssla med betydligt mer "känslolösa" aktiviteter utan interaktion med människor. Detta lägger grunden för att rationalisera även i situationer då det är svårt, när svåra beslut måste tas, till exempel gällande hur man ska hantera människor i samhället. Det är ju nämligen alltid synd om någon oavsett hur man gör.

Mm, just det. Alla de där timmarna av att spela datorspel och programmera på pojkrummet är säkert jättebra övning i att ta riktiga beslut som påverkar flera miljoner människor... Faktum är att de flesta svåra beslut som måste tas, inte minst politiska sådana, handlar om att kunna hantera och samarbeta med andra människor. Faktum är att även om förmåga till kritiskt och rationellt tänkande är viktiga egenskaper för någon i ledarposition så är det bra mycket viktigare att ha en god samarbetsförmåga och förståelse för dina medmänniskor. Det är även av samma anledning som det ställs mycket hårdare krav på mjuka färdigheter än rent tekniska för någon som är ute efter en position som involverar att hantera människor, t.ex. en chefsroll.
Citera
2019-08-11, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Entou
Mm, just det. Alla de där timmarna av att spela datorspel och programmera på pojkrummet är säkert jättebra övning i att ta riktiga beslut som påverkar flera miljoner människor... Faktum är att de flesta svåra beslut som måste tas, inte minst politiska sådana, handlar om att kunna hantera och samarbeta med andra människor. Faktum är att även om förmåga till kritiskt och rationellt tänkande är viktiga egenskaper för någon i ledarposition så är det bra mycket viktigare att ha en god samarbetsförmåga och förståelse för dina medmänniskor. Det är även av samma anledning som det ställs mycket hårdare krav på mjuka färdigheter än rent tekniska för någon som är ute efter en position som involverar att hantera människor, t.ex. en chefsroll.

fast här måste jag ju ändå säga ifrån lite... dagens unga killar lever i en kvinnlig värld i allt väsentligt. Vad finns kvar åt dem i dagens Sverige?

Du sparkar nedåt på ett obehagligt sätt, som många av dagens unga feminister.

Eller tror du att killar i millenniegenerationen kommer att ha lika mycket makt som kvinnor?? Det tror inte jag...

Stöddiga lilla gris.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in