Citat:
Ursprungligen postat av
Moment22x22
Jag har svårt att förstå graden av tröghet gällande hur era hjärnor processar information. Jag har flera gånger förklarat att anledningen till att jag skriver att det är ni som nedvärderar kvinnor är att NI ser det som nedvärderande mot kvinnor att någon talar om att det finns egenskaper kvinnor har generellt mer av än män och vice versa. Eftersom detta är det absolut värsta ni två kan höra är det ganska uppenbart att ni nedvärderar de egenskaper jag pratar om som typiskt kvinnliga.
Tråkigt att ni ser det så, men jag gör inte det. Det finns alltså ingenting med kvinnors egenskaper som är sämre än mäns och vice versa, de passar dock i lite olika situationer.
Detta har jag skrivit flera gånger men ni är så förbannat tröga vad det verkar.
Du har definitivt inte skrivit detta till mig. Om du skrivit det till Merapi får jag tyvärr skylla på att jag inte lusläst alla inlägg i eran konversation. Jag kontrar dock med att du uppenbarligen inte heller tagit till dig av vad jag skrivit i mina inlägg:
Citat:
Ursprungligen postat av
Disciplina
Jag tror att mina åsikter framgår med all tydlighet i min kritik av dina. Jag ogillar könsessentialismen och tror att vi bör vara jävligt försiktiga med att vräka ur oss fördomar om vad män och kvinnor kan utan att ha kött på benen. Jag tror också att vi bör resonera kritiskt kring vilka egenskaper som faktiskt är relevanta för en uppgift och huruvida dessa egenskaper är något inlärt hos könen eller medfött. Det här betyder givetvis inte att jag inte tror att det skulle finnas några som helst biolgiskt betingade skillnader mellan män och kvinnor, men jag tror inte att vi bör uttala oss så lättvindigt som du vill göra om vilka dessa skillnader är. Jag tror också att genom att uttrycka sexistiska åsikter som "jag vill inte att kvinnor ska ha makt" så bidrar du till ökad ojämställdhet.
Det här handlar alltså inte om att jag skulle ha problem med att det skulle finnas några som helst egenskaper som kan länkas till kön (även om skillnaderna i de flesta kognitiva funktioner är mycket små). Mitt problem är att de påstådda könsskillnader du tar upp är rena påhitt, fördomar utan någon som helst saklig grund. Det finns ingen forskning som kommer säga sig att kvinnor är sämre på rationellt tänkande, det är bara något du fått för dig. Jag godtar alltså inte att "sämre på rationellt tänkande" skulle vara en kvinnlig egenskap till att börja med, men jag är ganska säker på att det är föga kontroversiellt att påpeka att det är sämre att var just sämre på något än att vara bättre på det.
Men om vi ska titta på ett av få ställen där du faktiskt pratar om vetenskapligt etablerade skillnader ser det istället ut så här:
Citat:
Ursprungligen postat av
Disciplina
Citat:
Ursprungligen postat av
Moment22x22
Spatial förmåga är frikopplad från känslor i princip. Kvinnor har bättre verbal /språklig förmåga än män, och denna förmåga är mer kopplad till känslomässiga aktiviteter än vad spatial förmåga är.
Och att folk med högre verbal förmåga skulle vara mer känslomässiga? Jävla trams. Man kan ju dessutom fråga sig vad som är viktigt för en ledare, att förstå ord och kommunikation eller att kunna visualisera hur man roterar ett 3d-objekt?
Det vill säga, du vill framställa kvinnors förmågor som mindre värda för en poltiker jämfört med mäns förmågor. Jag ifrågasätter dina föreställningar och menar att förmågan att förstå språk är fan så mycket viktigare för en politiker än lokalsinne. Vem nedvärderar kvinnliga egenskaper nu igen?
Sedan kan du förstås tycka att kvinnor är bra på
andra saker utan att specificera vad det är, men jag tycker helt enkelt att politiken är en alldeles för viktig arena för att vi ska missgynna folk baserat på godtyckliga föreställningar om kön.
Citat:
Ursprungligen postat av
Djupfrys
Nu är du som tidigare sagts en sexist, rasist och dödsknarkarnazist. Har du inte förstått det än? Därför saknar dina ord betydelse, kan man inte misstolka, klippa och klistra ihop dina inlägg såsom det passar oss som valt den rätta vägen eller helt enkelt bara hitta på något så kan man ju faktiskt bara avfärda dig som den onda individ du är. Alla dina försök att nyansera något är bortkastade, för du är ond och vi skiter helt i vad du säger. När du resignerar kommer du bli hånad för det också
Sedan gör man Highfives med resten av klubben och hävdar att man vunnit ”diskussionen”. För du kan ju inte diskutera
Jag och Merapi: Framför kritik mot påståenden som vi uppfattar som sexistiska.
Varenda gnälligt kvinnohatarkonto: Bry dig inte om de där elaka feministerna de tror du är ondskan själv fast allt du tycker är helt korrekt och sedan mobbar de ut dig ur kvinnoklubben och gör high five med varandra.
Jag tror inte att ironin här går förlorad på någon utanför den där andra kategorin männniskor. Jag vill inte att M22 ska vara ond. När jag inledde den här diskussionen hade jag ärliga förhoppningar om att hon skulle reflektera kritiskt över sina uppfattningar om "kvinnliga egenskaper" och varifrån hon fått dem.