Citat:
Ursprungligen postat av
Moment22x22
Jag förutsätter att du förstår att andra människor förstår att mänskligt tänkande är komplext, och att logik och känslor mixas om vartannat. Du kan givetvis inte sätta mål, göra planer och fullfölja dessa rationellt utan att först ha haft en känsla som talat om för dig vart du vill och vad du ska uppnå. Men detta är så självklart att jag inte ens tänker att jag behöver nämna det.
Är det någon här som tror att logik och känsla är helt frikopplat från varandra?
Sedan har vi ångest och stressfaktorn som kvinnor har högre benägenhet att drabbas av p.g.a. serotoninhalterna i hjärnan. Dessa är något högre hos män generellt. Evolutionärt har det givetvis haft ett syfte då serotonin gör människan lugn och saklig, mindre störande tankar som knackar på. Serotonin och ångest har en tydlig koppling. Ångest slår ut rationellt tänkande vilken sekund som helst.
Om kvinnor har högre benägenhet att få ångest än män är det inte heller särskilt konstigt att kvinnor förefaller att vara något mer känslostyrda, och i dessa situationer av känslostyre så får ibland rationalitet stå tillbaka. Ångest i sig är irrationellt om den inte utgörs av en reel fara, typ livsfara, vilket det sällan gör i dagens samhälle (i vårt land).
Om du verkligen är intresserad av att arbeta för att kvinnor och män ska ha samma möjligheter och rättigheter, och du vill få ett "rättvist" utfall så måste du sluta ignorera de könsskillnader som finns. Du ber om bevis och belägg från andra, men vad har du själv bevisat? Absolut ingenting. Dina argument bygger på antaganden som strider mot hur verkligheten presenteras för oss. Om du ska verka trovärdig kanske du ska börja plocka fram belägg för dina påståenden, det är nämligen inte ett belägg att säga " man har bara hittat väldigt små skillnader". Jaha, så vadå?
Om vi tittar på verkligheten så ser det ut som det gör, i Sverige, 2019. Här har män och kvinnor fritt val att göra vad de vill. Det tar tid att ändra på normer och socialt inlärda beteenden, javisst, men jag ser inte någon tendens överhuvudtaget att utvecklingen går åt det håll feministmaffian vill gällande lika utfall.
Tvärtom, ju mer vi kan välja desto mer segregerad blir vår arbetsmarknad till exempel. Så istället för att hålla på och nedvärdera det kvinnor gillar så föreslår jag att ni satsar på att uppvärdera det kvinnor gillar istället, för det är fan så viktigt i ett samhälle.
Jag kan förstå att det är frustrerande för dig och dina likar att ni inte får med er resten av den kvinnliga befolkningen på ert tåg, men de vill kanske inte?
De vill kanske inte bli inkvoterade i bolagsstyrelser. De vill kanske inte ha öronmärkt föräldraledighet. De vill kanske inte att någon talar om för dem hur de bör leva, bara för att det passar ett fåtal kvinnor. Om ni verkligen velat arbeta för kvinnors bästa så hade ni lyssnat på vad kvinnor vill. Ni har inte en aning, uppenbarligen.
Människor som lider av ångest är inte mindre logiska än "friska".
Du är verkligen sagolikt okunnig om det mesta.
Jag kan omöjligt acceptera att du skulle vara lärare, några av dessa saker tillhör absolut grundläggande kunskaper som alla lärare garanterat får lära sig på grundkursen.
Sen är det DU här som lägger massa påståenden, remember? det är DU, inte jag som skrivit en TS med massa sexistiskt trams, och då är det alltså DU som bör belägga dina åsikter.
Så kom igen....nu vill vi ha de vetenskaplig bevisen för att kivnnor äger lägre rationalitet,
Inte kan sitta vid höge makt, missköter sig mer än män på ledande positioner...samt övrigt trams du brett ut i denna tråd.
Tendensen i Sverige är att vi går mot ett mer jämställt samhälle år för år...Löneskillnaden mellan könen minskar, män ökar sin pappledighet, kvinnor inom akademin, politiken, VD-poster etc etc ökar hela tiden. Det går otroligt långsamt ja, men det går alltså inte bakåt.
Tror du verkligen, seriöst, att kvinnor i Sverige vill lyssna på dig? när du berättar för dem att de skulle vara sämre lämpade ledare? Och sämre lämpade att rösta. för att de röstar "fel"?
Jag tycker du ska gå och berätta detta för Merkel ex. Hon kan ju verkligen behöva höra den livsviktiga informationen, lite sent kanske, hon har ju trots allt "bara varit förbundskansler sen nångång i början av 2000.