Citat:
Alltså, det går ju omlott precis som du säger. Män kan knappast påstås vara rationella när de i princip riskerar livet för att få dit den sista biten på verket, den som egentligen är omöjlig att nå. Män dör på sina arbeten många gånger av egen förskyllan, bara för att de hellre riskerar sina liv än att låta ett jobb inte bli färdigställt. Det är inte rationellt, så viktigt är det sällan.
Kvinnor är mycket mer riskmedvetna, och det är rationellt.
Män är däremot mer benägna att tänka i banor vinst/förlust. Om ett val innefattar två dåliga saker samtidigt som några bra, vilket val ofta tenderar att göra, är män mer fokuserade på att maximera vinsten och minimera förlusterna och helt koppla bort känslorna.
Bara ser på det som ett fiaspel med knuff.
Det är bra ibland, ibland inte.
Det är därför jag säger att både kvinnligt och manligt behövs, för mycket rationellt tänkande i politik kommer leda till terminator med Schwarzenegger, eftersom det mest rationella för planetens överlevnad är fullständig terminering av mänskligheten.
För mycket icke-rationellt kommer leda till samma sak. Men det skulle vara mycket roligare att dö i en fight med Arnold än att flämtande ligga och snåldö p.g.a bristande konsekvenstänk.
Kvinnor är mycket mer riskmedvetna, och det är rationellt.
Män är däremot mer benägna att tänka i banor vinst/förlust. Om ett val innefattar två dåliga saker samtidigt som några bra, vilket val ofta tenderar att göra, är män mer fokuserade på att maximera vinsten och minimera förlusterna och helt koppla bort känslorna.
Bara ser på det som ett fiaspel med knuff.
Det är bra ibland, ibland inte.
Det är därför jag säger att både kvinnligt och manligt behövs, för mycket rationellt tänkande i politik kommer leda till terminator med Schwarzenegger, eftersom det mest rationella för planetens överlevnad är fullständig terminering av mänskligheten.
För mycket icke-rationellt kommer leda till samma sak. Men det skulle vara mycket roligare att dö i en fight med Arnold än att flämtande ligga och snåldö p.g.a bristande konsekvenstänk.
Ja absolut behövs båda. MÄn och kvinnor kompletterar ju varandra, annars hade inte människan överlevt. Varför detta är så omstritt förstår jag inte.
Sen finns det en faktor till som spelar in som glöms, eller inte pratas högt om.
Ångest och överdriven stress slår ut rationellt tänkande vilken sekund som helst. Prova att se en människa med ångestpåslag genomföra någonting rationellt överhuvudtaget, det går inte. Kvinnor har större benägenhet att drabbas av ångest och detta hänger helt enkelt ihop med serotoninnivåer i hjärnan. Män har högre nivåer av detta och det medför att män ofta kan förefalla "inte bry sig" om saker och ting.
Tror det är en rätt vedertagen uppfattning att kvinnor lättare hetsar upp sig över "små saker". Detta bestrider inte ens min ganska så feministiska kompis, då hon är ett solklart fall själv. Otroligt driven, framgångsrik och allt det där. En rationell person skulle jag säga. Förutom när hon får ångest och jagar upp sig, då försvinner allt detta. Hon tappar fattningen och denna kvinna man annars känner som en kontrollerad person blir en annan för en stund. Som tur är har hon hittat ett bra komplement till man, en filbunke, lugnet själv. Han kanske har Sveriges mest balanserade serotoninnivåer
Detta med ångest kopplat till hormoner nämns inte heller i debatten. Så även om det är så att det inte är några stora skillnader på mäns och kvinnors förmåga till rationellt och logiskt tänkande så har kvinnor ångest i högre grad, och kombinationen ångestpåslag och rationellt tänkande existerar i princip inte, eftersom nästan all ångest inom "ångestsyndromproblematiken" är irrationell.
Jag talar ju inte om ångest som människan får när den inser att den är hotad till livet av en björn.
Här ser jag ett stort problem i jämställdhetsdebatten som feminister driver, att de utgår från att män och kvinnor fungerar precis likadant. Det gör vi ju inte, och det har med hormoner och fysik att göra. Detta måste man ta hänsyn till, annars kan vi aldrig få ett samhälle som är jämlikt eftersom kvinnor inom en del områden då alltid kommer att få arbeta dubbelt så hårt som män. Om en kvinna ska vara brandman till exempel, då avkrävs hon på 150% prestation jämfört med männens 100% prestation inom de fysiska grenarna. Det är ju jobbigare för henne givetvis, eftersom hon har en svagare fysik.
Senast redigerad av Moment22x22 2019-08-11 kl. 10:06.
Senast redigerad av Moment22x22 2019-08-11 kl. 10:06.
)