2019-08-11, 10:01
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Alltså, det går ju omlott precis som du säger. Män kan knappast påstås vara rationella när de i princip riskerar livet för att få dit den sista biten på verket, den som egentligen är omöjlig att nå. Män dör på sina arbeten många gånger av egen förskyllan, bara för att de hellre riskerar sina liv än att låta ett jobb inte bli färdigställt. Det är inte rationellt, så viktigt är det sällan.

Kvinnor är mycket mer riskmedvetna, och det är rationellt.
Män är däremot mer benägna att tänka i banor vinst/förlust. Om ett val innefattar två dåliga saker samtidigt som några bra, vilket val ofta tenderar att göra, är män mer fokuserade på att maximera vinsten och minimera förlusterna och helt koppla bort känslorna.
Bara ser på det som ett fiaspel med knuff.
Det är bra ibland, ibland inte.
Det är därför jag säger att både kvinnligt och manligt behövs, för mycket rationellt tänkande i politik kommer leda till terminator med Schwarzenegger, eftersom det mest rationella för planetens överlevnad är fullständig terminering av mänskligheten.
För mycket icke-rationellt kommer leda till samma sak
. Men det skulle vara mycket roligare att dö i en fight med Arnold än att flämtande ligga och snåldö p.g.a bristande konsekvenstänk.

Ja absolut behövs båda. MÄn och kvinnor kompletterar ju varandra, annars hade inte människan överlevt. Varför detta är så omstritt förstår jag inte.
Sen finns det en faktor till som spelar in som glöms, eller inte pratas högt om.

Ångest och överdriven stress slår ut rationellt tänkande vilken sekund som helst. Prova att se en människa med ångestpåslag genomföra någonting rationellt överhuvudtaget, det går inte. Kvinnor har större benägenhet att drabbas av ångest och detta hänger helt enkelt ihop med serotoninnivåer i hjärnan. Män har högre nivåer av detta och det medför att män ofta kan förefalla "inte bry sig" om saker och ting.
Tror det är en rätt vedertagen uppfattning att kvinnor lättare hetsar upp sig över "små saker". Detta bestrider inte ens min ganska så feministiska kompis, då hon är ett solklart fall själv. Otroligt driven, framgångsrik och allt det där. En rationell person skulle jag säga. Förutom när hon får ångest och jagar upp sig, då försvinner allt detta. Hon tappar fattningen och denna kvinna man annars känner som en kontrollerad person blir en annan för en stund. Som tur är har hon hittat ett bra komplement till man, en filbunke, lugnet själv. Han kanske har Sveriges mest balanserade serotoninnivåer

Detta med ångest kopplat till hormoner nämns inte heller i debatten. Så även om det är så att det inte är några stora skillnader på mäns och kvinnors förmåga till rationellt och logiskt tänkande så har kvinnor ångest i högre grad, och kombinationen ångestpåslag och rationellt tänkande existerar i princip inte, eftersom nästan all ångest inom "ångestsyndromproblematiken" är irrationell.
Jag talar ju inte om ångest som människan får när den inser att den är hotad till livet av en björn.

Här ser jag ett stort problem i jämställdhetsdebatten som feminister driver, att de utgår från att män och kvinnor fungerar precis likadant. Det gör vi ju inte, och det har med hormoner och fysik att göra. Detta måste man ta hänsyn till, annars kan vi aldrig få ett samhälle som är jämlikt eftersom kvinnor inom en del områden då alltid kommer att få arbeta dubbelt så hårt som män. Om en kvinna ska vara brandman till exempel, då avkrävs hon på 150% prestation jämfört med männens 100% prestation inom de fysiska grenarna. Det är ju jobbigare för henne givetvis, eftersom hon har en svagare fysik.
Senast redigerad av Moment22x22 2019-08-11 kl. 10:06.
Citera
2019-08-11, 10:10
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi

Att du blir livrädd för ett kraftigt prassel i buskarna och din kropp reagerar med att få alla dina system att explodera, är din hjärnas sätt att ta snabbvägen förbi din logik, som är ett fan så mycket långsammare system , alldeles för långsamt för att det ska duga rädda livhanken på samma planet som det strövar runt hungriga kissekatter, modell större.

Båda systemen hade dock i sluttampen lett till samma rationella reaktion, nämligen att ta sig så snabbt som möjligt väck från what ever det nu är för stort djur som rumsterar runt i djungeln.
Det är inte värt att stå kvar. Vare sig "logiskt" eller "känslomässigt"
Eller också dödar man fanskapet så det inte i fortsättningen hotar ens familj, flock eller vad du vill istället för att springa iväg och gömma sig som ett litet barn. Och den här gången kan du inte med hedern i behåll komma och påstå att du inte förstår symboliken, för nej, jag vill inte utrota alla kattdjur. Bara de som utgör ett hot.
.[/quote]
Citera
2019-08-11, 10:11
Avslutad
Citat:
Fokusera nu på din uppgift istället för att sitta här och babbla. Mät upp dina kroppsmått, skulle de motsvara kraven som vi har i sekten har du chansen att bli frälst genom mig.
Alla kvinnor som genomgått denna rening av själen som det innebär att låta sitt kött hänfalla sig till mig har i efterhand bevittnat om gudomliga upplevelser och skådandet av nya världar som de inte ens trodde var möjliga.
Men du måste mäta först, hur lång tid kan det ta?
Så du menar att jag är välkommen i sekten trots att jag tillhör den här fruktansvärt otäcka mobben/maffian som inte håller med om att män är bättre än kvinnor, du vet den som du utmålat som korsfästare?

Får man tänka själv i din sekt?
Citera
2019-08-11, 10:17
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Ja absolut behövs båda. MÄn och kvinnor kompletterar ju varandra, annars hade inte människan överlevt. Varför detta är så omstritt förstår jag inte.
Sen finns det en faktor till som spelar in som glöms, eller inte pratas högt om.

Ångest och överdriven stress slår ut rationellt tänkande vilken sekund som helst. Prova att se en människa med ångestpåslag genomföra någonting rationellt överhuvudtaget, det går inte. Kvinnor har större benägenhet att drabbas av ångest och detta hänger helt enkelt ihop med serotoninnivåer i hjärnan. Män har högre nivåer av detta och det medför att män ofta kan förefalla "inte bry sig" om saker och ting.
Tror det är en rätt vedertagen uppfattning att kvinnor lättare hetsar upp sig över "små saker". Detta bestrider inte ens min ganska så feministiska kompis, då hon är ett solklart fall själv. Otroligt driven, framgångsrik och allt det där. En rationell person skulle jag säga. Förutom när hon får ångest och jagar upp sig, då försvinner allt detta. Hon tappar fattningen och denna kvinna man annars känner som en kontrollerad person blir en annan för en stund. Som tur är har hon hittat ett bra komplement till man, en filbunke, lugnet själv. Han kanske har Sveriges mest balanserade serotoninnivåer

Detta med ångest kopplat till hormoner nämns inte heller i debatten. Så även om det är så att det inte är några stora skillnader på mäns och kvinnors förmåga till rationellt och logiskt tänkande så har kvinnor ångest i högre grad, och kombinationen ångestpåslag och rationellt tänkande existerar i princip inte, eftersom nästan all ångest inom "ångestsyndromproblematiken" är irrationell.
Jag talar ju inte om ångest som människan får när den inser att den är hotad till livet av en björn.

Här ser jag ett stort problem i jämställdhetsdebatten som feminister driver, att de utgår från att män och kvinnor fungerar precis likadant. Det gör vi ju inte, och det har med hormoner och fysik att göra. Detta måste man ta hänsyn till, annars kan vi aldrig få ett samhälle som är jämlikt eftersom kvinnor inom en del områden då alltid kommer att få arbeta dubbelt så hårt som män. Om en kvinna ska vara brandman till exempel, då avkrävs hon på 150% prestation jämfört med männens 100% prestation inom de fysiska grenarna. Det är ju jobbigare för henne givetvis, eftersom hon har en svagare fysik.

Så har jag faktiskt egentligen aldrig tänkt, alltså jag har ju tänkt att kvinnor kan bli hysteriska för minsta lilla, hetsar upp sig för småsaker så att det ibland tar längre tid att få dem att klart uttrycka vad problemet är än att lösa själva problemet. Man får liksom visa upp sin stoiska sida och förklara att världen inte är på väg att gå under.
Men du kan ha en poäng.

Sedan är du helt fel ute gällande björnar. Är de bara mätta och belåtna samt att ingen stör dem när de sover är de helt ofarliga. Nyfikna förstås, kanske gärna tar sig en liten smakbit men i allmänhet ger de fan i dig så länge du ger fan i dem.
Citera
2019-08-11, 10:18
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Så du menar att jag är välkommen i sekten trots att jag tillhör den här fruktansvärt otäcka mobben/maffian som inte håller med om att män är bättre än kvinnor, du vet den som du utmålat som korsfästare?

Får man tänka själv i din sekt?

Har du ens mätt? Har du inget måttband, eller vad fan är problemet?
Citera
2019-08-11, 10:20
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
jag har överhuvudtaget inte svårt förstå vad du skriver, den svårigheten verkar det mera vara du själv som innehar.

Här uppvisar du så mycket förvirrat nonsens så hälften vore nog.

Du lever i en mycket föråldrat idévärld av att logik och känslor skulle vara varandras motsats....det är de alltså inte. Det är båda 2 system för våra hjärnor att tänka på, båda med samma mål, nämligen att få oss att agera så bra som möjligt efter situation, eller "rationellt" om man nu så vill.

Så lär dig nu att mänskligt tänkande är komplext. känslor och logik mixas runt om vartannat och de är båda tekniker som leder människan till samma mål.

Enkom din åsikt. Hur insatt jag är i dessa saker, vet du inte ett endaste skit om, så sluta uttala dig om vad jag vet eller inte.

Jag förutsätter att du förstår att andra människor förstår att mänskligt tänkande är komplext, och att logik och känslor mixas om vartannat. Du kan givetvis inte sätta mål, göra planer och fullfölja dessa rationellt utan att först ha haft en känsla som talat om för dig vart du vill och vad du ska uppnå. Men detta är så självklart att jag inte ens tänker att jag behöver nämna det.
Är det någon här som tror att logik och känsla är helt frikopplat från varandra?

Sedan har vi ångest och stressfaktorn som kvinnor har högre benägenhet att drabbas av p.g.a. serotoninhalterna i hjärnan. Dessa är något högre hos män generellt. Evolutionärt har det givetvis haft ett syfte då serotonin gör människan lugn och saklig, mindre störande tankar som knackar på. Serotonin och ångest har en tydlig koppling. Ångest slår ut rationellt tänkande vilken sekund som helst.
Om kvinnor har högre benägenhet att få ångest än män är det inte heller särskilt konstigt att kvinnor förefaller att vara något mer känslostyrda, och i dessa situationer av känslostyre så får ibland rationalitet stå tillbaka. Ångest i sig är irrationellt om den inte utgörs av en reel fara, typ livsfara, vilket det sällan gör i dagens samhälle (i vårt land).

Om du verkligen är intresserad av att arbeta för att kvinnor och män ska ha samma möjligheter och rättigheter, och du vill få ett "rättvist" utfall så måste du sluta ignorera de könsskillnader som finns. Du ber om bevis och belägg från andra, men vad har du själv bevisat? Absolut ingenting. Dina argument bygger på antaganden som strider mot hur verkligheten presenteras för oss. Om du ska verka trovärdig kanske du ska börja plocka fram belägg för dina påståenden, det är nämligen inte ett belägg att säga " man har bara hittat väldigt små skillnader". Jaha, så vadå?

Om vi tittar på verkligheten så ser det ut som det gör, i Sverige, 2019. Här har män och kvinnor fritt val att göra vad de vill. Det tar tid att ändra på normer och socialt inlärda beteenden, javisst, men jag ser inte någon tendens överhuvudtaget att utvecklingen går åt det håll feministmaffian vill gällande lika utfall.
Tvärtom, ju mer vi kan välja desto mer segregerad blir vår arbetsmarknad till exempel. Så istället för att hålla på och nedvärdera det kvinnor gillar så föreslår jag att ni satsar på att uppvärdera det kvinnor gillar istället, för det är fan så viktigt i ett samhälle.

Jag kan förstå att det är frustrerande för dig och dina likar att ni inte får med er resten av den kvinnliga befolkningen på ert tåg, men de vill kanske inte?
De vill kanske inte bli inkvoterade i bolagsstyrelser. De vill kanske inte ha öronmärkt föräldraledighet. De vill kanske inte att någon talar om för dem hur de bör leva, bara för att det passar ett fåtal kvinnor. Om ni verkligen velat arbeta för kvinnors bästa så hade ni lyssnat på vad kvinnor vill. Ni har inte en aning, uppenbarligen.
Citera
2019-08-11, 10:23
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Sällan har man sett flashbacks hela feministkabal samlade i en tråd för att ge sig på trådskaparen.

Det är uppenbart att de känner sig hotade när en kvinna uttrycker åsiktsbrott.

Om kvinnor börjar ifrågasätta den lagstadgade feminsmen så kommer hela korthuset ramla ihop.

Feminismen är dock långsamt på utdöende och det gör dem desperata.

Det finns en del kvinnor som ifrågasätter det. Inte högljutt, men som skakar på huvudet och tycker det är mycket trams som tas upp. Det diskuteras överhuvudtaget väldigt sällan på andra platser än här på forumet och i media, är min upplevelse iallafall.
Citera
2019-08-11, 10:24
Avslutad
Citat:
Har du ens mätt? Har du inget måttband, eller vad fan är problemet?
Svara på frågan om en person som tillhör den här fruktansvärda korsfästarmobben som har en sån fräckhet att uppge en avvikande mening till påståendet att män är bättre än kvinnor är välkommen som medlem i din sekt?

Håll inte andan i väntan på att jag ska mäta.
Senast redigerad av Ipsi 2019-08-11 kl. 10:26.
Citera
2019-08-11, 10:32
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Svara på frågan om en person som tillhör den här fruktansvärda korsfästarmobben som har en sån fräckhet att uppge en avvikande mening till påståendet att män är bättre än kvinnor är medlem i din sekt?

Du tänker inte mäta alltså, eller vad är det du sitter och säger?
Utan mätvärden kommer du inte ens kunna skicka in en ansökan, i så fall har du och jag därmed diskuterat färdigt.
Här är idealmåttet.
https://nyheter24.se/nyheter/forskning/850986-forskning-den-har-kvinnan-har-varldens-mest-perfekta-kropp

Men naturligtvis accepteras avvikelser inom rimliga gränser. Har man en generös mun och/eller en stark personlighet har jag godkänt en del som legat lite utanför de rent kroppsliga kraven
Citera
2019-08-11, 10:36
Avslutad
U
Citat:
Du tänker inte mäta alltså, eller vad är det du sitter och säger?
Utan mätvärden kommer du inte ens kunna skicka in en ansökan så i så fall har du och jag har därmed diskuterat färdigt.
Här är idealmåttet.
https://nyheter24.se/nyheter/forskning/850986-forskning-den-har-kvinnan-har-varldens-mest-perfekta-kropp

Men naturligtvis accepteras avvikelser inom rimliga gränser. Har man en generös mun och/eller en stark personlighet har jag godkänt en del som legat lite utanför de rent kroppsliga kraven
Nä, jag är faktiskt totalt ointresserad av att stämma in i ”män är bättre än kvinnor, män är bättre än kvinnor”-kören.

Så nu är du välkommen att skrika om vilken otäck maffiaperson jag är och att jag vill korsfästa alla er i kören! (Ja visst ja, Don Quijote var jag visst också? )
Senast redigerad av Ipsi 2019-08-11 kl. 10:40.
Citera
2019-08-11, 10:36
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Så har jag faktiskt egentligen aldrig tänkt, alltså jag har ju tänkt att kvinnor kan bli hysteriska för minsta lilla, hetsar upp sig för småsaker så att det ibland tar längre tid att få dem att klart uttrycka vad problemet är än att lösa själva problemet. Man får liksom visa upp sin stoiska sida och förklara att världen inte är på väg att gå under.
Men du kan ha en poäng.

Sedan är du helt fel ute gällande björnar. Är de bara mätta och belåtna samt att ingen stör dem när de sover är de helt ofarliga. Nyfikna förstås, kanske gärna tar sig en liten smakbit men i allmänhet ger de fan i dig så länge du ger fan i dem.

Siffror över ångestsyndrom:

Kvinnor Män
Paniksyndrom 7,1 % 4,0 %
Agorafobi 3,1 % 1,7 %
Generaliserat ångestsyndrom 7,7 % 4,1 %
Social fobi 10,3 % 8,7 %
Specifik fobi 16,1 % 9,0 %
Posttraumatiskt stressyndrom 8,5 % 3,4 %
Alla ångestsjukdomar 33,3 % 22,0 %

Ångest och tvångstankar/OCD är direkt kopplat till serotoninnivåer, bland annat. Det är därför som antidepressiv medicin, så kallad SSRI, fungerar som behandling mot ångest, ältande och tvångssyndrom (OCD). Dessa mediciner ökar hjärnans förmåga att bibehålla stabila nivåer av serotonin. Det är alltså välbelagt detta, strider någon mot det så går man direkt emot vetenskapen och hela psykiatrins grundpelare gällande behandling av div. tillstånd.

Sen är såklart inte medicin och serotonin allt, finns säkert vissa normer som skapats som gör att kvinnor lättare utvecklar stress, oro och ångest. Men problematik likt den ovanstående listade är alltså inte beroende av någon situation i vardagen direkt, utan det är snarare tillstånd som uppträder till synes utan anledning.
Samma som gäller min kompis gäller förressten min pappa. Han är otroligt effektiv och rationell som person överlag. Men, han lider till viss del av ångest tror jag, för ibland i vissa situationer när han blir sådär rasande och enligt omgivningen agerar totalt irrationellt, så är det tydligt att han har drabbats av nån slags ångest. Han har aldrig yttrat detta själv, han tillhör ju den äldre generationen som "biter ihop" och förnekar.
Men han är ett soklart exempel på att ångest/stresspåslag slår ut rationellt tänkande.
Citera
2019-08-11, 10:40
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Svara på frågan om en person som tillhör den här fruktansvärda korsfästarmobben som har en sån fräckhet att uppge en avvikande mening till påståendet att män är bättre än kvinnor är välkommen som medlem i din sekt?

Istället för att hålla på och tramsa kan du svara på en fråga jag har till dig.

Om du tittar på din verklighet, arbetsplats, vänner, familj e.t.c. och du tänker på hur Sverige är organiserat i allmänhet, vilka val män och kvinnor gör i livet (arbetsliv t.e.x.), är du av uppfattningen att det inte finns några större skillnader mellan mäns och kvinnors val och preferenser i livet?
Koppla bort allt pk-tänk, koppla bort hur du "borde" tänka för att upprätthålla feministfasaden och svara ärligt. Ingen här vet vem du är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in