2019-08-10, 19:36
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Jag tror inte att man skall övertolka Lisbeths uttalanden eftersom hon själv hade en tendens att övertolka det mesta. Hon hade ju enligt egen uppgift även fotografiskt minne. Hon var noga med att framhålla sin psykologbakgrund och ville gärna excellera med denna.

Robert Ressler (FBI) hade samma slutsats som Lisbeth Palme, GM var nog en borderliner-typ (SOU 1999:88 sida 908)
Citera
2019-08-10, 19:41
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Robert Ressler (FBI) hade samma slutsats som Lisbeth Palme, GM var nog en borderliner-typ (SOU 1999:88 sida 908)

Ja och det beror på den information man har fått presenterad av PU vilken vi alla vet var väldigt biased. Borgnäs har visat hur expertis (även amerikansk) drar helt andra slutsatser om GM när man har korrekt information. Då framträder bilden av en professionell GM och inte någon borderlineperson. Hur i helvete tro du förövrigt att någon seriös psykiatriker/psykolog kan ställa en diagnos baserad på vittnesuppgifter från ett mord? Är ju rena rama smörjan.

Edit, krävs ju som bekant en ganska gedigen utredning för att kunna avgöra huruvida en person uppfyller kriterierna för personlighetsstörning enligt DSM.
Senast redigerad av riskybizzy 2019-08-10 kl. 20:05.
Citera
2019-08-10, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Jag tror inte att man skall övertolka Lisbeths uttalanden eftersom hon själv hade en tendens att övertolka det mesta. Hon hade ju enligt egen uppgift även fotografiskt minne. Hon var noga med att framhålla sin psykologbakgrund och ville gärna excellera med denna.

Lisbeths uttalanden är väldigt bestämda och även hennes deltagande i förhör och dylikt.

Man får en uppfattning att hon "vet bäst" och inte skall ifrågasättas, vilket ej heller görs inom ramen för utredningen.

Lisbeths kunskap skall utvärderas av en utredning och inte presenteras av vittnet själv, det är här det allvarliga felsteget görs i utredningen.

Om ett vittne påstår att minnet är fotografiskt så är det utredarens sak att även bevisa detta och visar det sig vara riktigt så har man ett mycket starkt vittnesmål.

Annars är det inte värt mer än ett fyllo som säger sig ha mött Kalle Anka på stan.
Citera
2019-08-10, 21:15
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho

ja verkligheten överträffar ofta dikten, och några bevis har jag inte sett det är spekulationer och i bästa fall indicier.

Stort tack för svar på alla mina frågor även om jag dels redan haft dessa svar i åtanke samt att jag inte finner stöd för något mer omfattande och "jätteplanerat". Främst (för min del) med tanke på att gärningsmannen endast sköt Palme med ETT skott... vilken chansning!

Och gällande "verkligheten", så tycker jag att den vanligtvis oftast är klart tristare än "dikten"
Citera
2019-08-10, 22:52
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwertus
Lisbeths uttalanden är väldigt bestämda och även hennes deltagande i förhör och dylikt.

Man får en uppfattning att hon "vet bäst" och inte skall ifrågasättas, vilket ej heller görs inom ramen för utredningen.

Lisbeths kunskap skall utvärderas av en utredning och inte presenteras av vittnet själv, det är här det allvarliga felsteget görs i utredningen.

Om ett vittne påstår att minnet är fotografiskt så är det utredarens sak att även bevisa detta och visar det sig vara riktigt så har man ett mycket starkt vittnesmål.

Annars är det inte värt mer än ett fyllo som säger sig ha mött Kalle Anka på stan.

Lisbeth Palme var född inom högadeln som Beck-Fries. Det lyser ibland igenom hennes sätt att agera. Solveig Riberdahl konstaterar detta i ett sammanhang då LP helst ville tala med Holger Romander för att det skulle ”vara på en viss nivå”.
Citera
2019-08-10, 23:00
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458

Robert Ressler hade av Jan Olsson och Ulf Åsgård aldrig fått höra om vilken stämning det var i Sverige mot Olof Palme vid tiden för MOP. Det fick han veta av Lars Borgnäs långt senare och menade att han då gjort en annan bedömning av troligaste MOP-förövare.

Lars Engqvist talar på detta tema i en intervju med LB. Bland det klokaste som sagts om MOP i statstelevisionen.

https://m.youtube.com/watch?v=q2eDJ0O-Cn8
Citera
2019-08-10, 23:22
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Robert Ressler hade av Jan Olsson och Ulf Åsgård aldrig fått höra om vilken stämning det var i Sverige mot Olof Palme vid tiden för MOP. Det fick han veta av Lars Borgnäs långt senare och menade att han då gjort en annan bedömning av troligaste MOP-förövare.

Lars Engqvist talar på detta tema i en intervju med LB. Bland det klokaste som sagts om MOP i statstelevisionen.

Precis så är det.
Det är PO Enqvist i intervjun dock
Senast redigerad av riskybizzy 2019-08-11 kl. 00:06.
Citera
2019-08-11, 00:32
Medlem
299792458s avatar
Citat:

Lars Engqvist är säkert en klok man, mvagrippa Men jag förstår inte varför det måste vara en organisation eller annan stat, som har fått en knäppskalle till att skjuta statsminister ? (4:48 i intervjun) Varför kan inte en knäppskalle ha skjutit statsminister på egen hand ?
Citera
2019-08-11, 01:14
Medlem
DVDetektivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Att WP skulle mörda den enda politiska ledaren av ett västerländskt land som inte är direkt fientligt inställd är fullständigt barockt.

Och precis hur skulle det ha gått till i så fall?

Det kan mycket väl vara så att motivbilderna hos de enskilda grupperingarna och individerna som i så fall var inblandade kan ha skiftat och/eller överlappat. Personligt hat. Pengar. I Nationens intresse. I den ’fria världens’ intresse. Strategiskt nödvändigt. Ideologi.

Det var inte bara i svenska kretsar som Palme var hatad på det personliga planet. Och ja, konspirationer kan hålla tätt och ja, en massa ’läckor’ finns. Frågan är hur sålla agnarna ...
Ok, åter ett vinglas i handen, måhända en tribut till han den ”fete” professorn, med snille och smak.
Tror ni glömmer den ganska viktigaste vittnesuppgiften som kom in, den om den högerextreme i bilen med kumpan och ansiktsdöljning. Sågs nog som ett dåligt tips när det kom men senare drog gio tillbaka sitt alibi... ojojoj ajajaj.
Läkarens butler gjorde det.
Det mest logiska och det finns vittnen från mordplats som säger den ålder på GM.
...
...
...
”Stackars Lisbeth”
...
”Lägg av!”

https://youtu.be/Ge8sNmS9emo
Senast redigerad av DVDetektiven 2019-08-11 kl. 01:33.
Citera
2019-08-11, 01:30
Medlem
DVDetektivens avatar
mod : ta bort la in det i inlägget innan
Senast redigerad av DVDetektiven 2019-08-11 kl. 01:34.
Citera
2019-08-11, 02:55
Medlem
Jag skriver åt en person som är rädd att uttala sig, han fruktar att han blir " bortplockad " om han berättar.

Han säger kort och gott att alla vet att det var polis P*r Hörb*rg som sköt Olof Palme.

Själv famlar jag i mörker, har ingen idé eller åsikt, konspiration? ja kanske.
Tror att det aldrig kommer att lösas.
Citera
2019-08-11, 07:32
Medlem
Citat:
Emma Rothschilds kopplingar till Olof Palme är intressanta även om de inte inbegriper Harvardaffären. I början av 80-talet arbetade hon på SIPRI under samma period som spionen Owen Wilkes härjade där. I stockholm hade hon en våning på Prästgatan som inte låg mer än hundratalet meter från paret Palmes bostad.

Är för egen del tveksam om ryktena om en amorös affär är sanna. Även efter MOP har hon hållit en kontinuerlig kontakt med Lisbeth Palme och sönerna. Jag har svårt att tänka att så skulle varit fallet om ER haft ett förhållande med OP. LP är inte direkt urtypen för en svinger om man säger så. Lars Krantz beskriver ER som ”den unga vackra miljadärsdottern”. Nu är smaken som baken men jag håller inte med om ER som en femme fatal.

Däremot mot är ERs politiska kontaktnät intressant , inte minst när det gäller föräldrarna . Fadern Victor Rothschild jobbade på MI5 under andra världskriget och lånade då ut sin londonlägenhet till landsförrädartrion Kim Philby, Anthony Blunt och Guy Burgess. Följdaktligen blev han misstänkt som ”femte mannen” i KGBs Cambridegring. Modern Tess Mayor-Rothschild var en av Blunts närmaste vänner åren före andra världskriget.

Med tanke på de vänsterståndpunkter hon understundom visat upp kan vi utgå ifrån att västliga hemliga tjänster höll henne under uppsikt från tid till annan. Hon sammanträffade med OP lördag första februari. Mordkvällens påstådda telefonsamtal mellan OP och ER får fortsatt anses som obekräftat, liksom en hel del andra uppgifter med koppling till MOP som härrör från Ulf Lingärde. Har aldrig sett att hon talat om OP eller MOP. Skulle vara intressant att höra henne berätta men för egen del ganska övertygad om att det inte kommer att ske.

Jag har tillgång till ett polisförhör med Ebbe Carlsson där han bekräftar OP:s amorösa relation till ER samt att LP kände till denna. EC hävdade dessutom att OP hade multipla kvinnorelationer. Bl a ska han ha haft intima relationer till unga damer som följde med på utrikes tjänsteresor. En kvinnokarl med andra ord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in