Kort rapport från Sveavägen:
Jag har nu i rask promenadtakt förflyttat mig från möbelaffären vid Grand till Skandias bakdörr. Jag tog inte den längre vägen via Tegnérgatan utan den kortare via Kammakargatan:
Möbelaffären - Sveavägen söderut till övergångsstället vid Kammakargatan - över Sveavägen - Kammakargatan österut fram till Luntmakargatan - Luntmakargatan söderut till Skandias bakdörr.
Tid: 3 minuter och 10 sekunder. En springande mer vältränad person grejar säkert den sträckan på 2,5-3 min.
Orsak till den raska promenaden:
1) Paret Palme började gå söderut ca 23.17. Då stod Grandmannen vid möbelaffären.
2) Om SE var Grandmannen så nådde han - om han sprang fort - Skandias bakdörr ca 23.19.30-23.20.
3) Det måste åtminstone ha tagit några sekunder, dvs inte 0 sekunder, att röra sig från bakdörren till stämpelklockan.
Ergo: Jag har svårt att se att SE som Grandman kunde hinna stämpla ut före kl 23.20. För mig är det realistiskt att han i detta tänkta scenario stämplade ut efter 23.20.
Skandias tidssystem angav som bekant 23.19.00-23.19.59.
Om Skandiavakten Henry O talar sanning om 2-minuterssamtalet så kraschar givetvis tidsschemat fullständigt. Om samtalet endast varade 1 minut hamnar vi ändå ca 23.21. Då var paret Palme i princip framme vid Dekorima - där det stod en gärningsman och väntade.
Punkt 2:
Jag passade på att återigen gå sträckan bokhandeln-Dekorima exakt samma väg som paret Palme. Jag gick i normal promenadtakt men stannade inte vid någon butik och tittade i skyltfönster (Sari-stoppet).
Min promenadtid var 3 minuter och 30 sekunder. Paret Palme bör, som säkert gick lite långsammare än mig, alltså utan problem ha grejat sträckan på 4 minuter och 30 sekunder.
Det leder till starttiden ca kl 23.17 från bokhandeln. Det kan alltså vara så att promenaden t o m inleddes något senare än 23.17.
Eftersom paret Palme korsade Sveavägen först ca 23.20 så fanns det ingen anledning för GM att befinna sig vid Dekorima i flera minuter. Såvida det inte fanns ett mötesscenario. Vilket jag ser som orealistiskt.
Om det var Grandmannen som var GM så måste han i så fall ha förföljt paret Palme fram till Dekorima. Någon omväg via Skandia hanns inte med.
Eftersom vi vet att SE var en storrökande reumatiker som troligen druckit middag även denna fredag så blir scenariot än mer orealistiskt.
Sveavägsrapporten är därmed slut för denna gång.