2019-08-10, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Eftersom han kommer, troligen, sitta på sluten ungdomsvård så tror jag det är annorlunda där än där du satt, var du nu var. Han skall förberedas för ett vuxenliv som han inte ens kunnat påbörja - och därmed få en utbildning utefter sin intelligensnivå och önskemål.
Nå, jag har ingen insides information ang fängelser så jag vet inte vad man kan erbjuda där inifrån.

Tänk på att för ett komplett gymnasieprogram behöver du speciallärare i alla ämnen. Det skulle nästa innebära att du har en hel skola för bara 20 pers. Att kanske 5 olika lärare ska dyka upp där varje dag och tro mig det är inte snälla studievilliga ungdomar.
Jag kom med att tänka på en sak att om killen är aspie så trivs han ganska bra i häktet. Lugnt och med rutiner m.m. Han kan sitta / ligga och läsa böcker. När han kommer till anstalten blir det kaos! Fullt med stökiga ADHD ungdomar, lite bråk då och då. Skrik och skrän och ingen ordning alls. Jäkligt jobbigt.
På dagtid får man sällan vara i sitt rum. Då är det jobb eller kanske studier och där är det med kaos.
Sedan är det inlåsning klockan 19.00 prick och då kan det bli lite lugnare och man kan spela PS3, läsa eller kolla tv.
Citera
2019-08-10, 22:10
Medlem
Arkiaters avatar
Citat:
Eftersom han kommer, troligen, sitta på sluten ungdomsvård så tror jag det är annorlunda där än där du satt, var du nu var. Han skall förberedas för ett vuxenliv som han inte ens kunnat påbörja - och därmed få en utbildning utefter sin intelligensnivå och önskemål.
Nå, jag har ingen insides information ang fängelser så jag vet inte vad man kan erbjuda där inifrån.
Finns det några lärare som vill arbeta med detta klientel? Idag är det ju extremt svårt att få lärare till den vanliga skolan.
Citera
2019-08-10, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Varför gjorde GM detta mordet? Kastat bort hela sitt liv som han hade framför sig. Såg dessutom bra ut om man kollar klassfotobilden.
Olycklig obesvarad kärlek år valfritt håll, om du frågar mig.
Citera
2019-08-10, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater
Finns det några lärare som vill arbeta med detta klientel? Idag är det ju extremt svårt att få lärare till den vanliga skolan.
Självklart finns det folk som vill undervisa i sluten ungdomsvård. Frågan är om det finns lärare på den nivån som skulle gynna JL. Eller om samhället tillhandahåller den kompetensen överhuvudtaget. Jag har inte en susning.
Citera
2019-08-10, 22:24
Medlem
Citat:
Självklart finns det folk som vill undervisa i sluten ungdomsvård. Frågan är om det finns lärare på den nivån som skulle gynna JL. Eller om samhället tillhandahåller den kompetensen överhuvudtaget. Jag har inte en susning.

Ja i matematik och liknade ämnen så finns det och det går ganska bra med självstudier i matematik tycker jag. Det går fint att räkna på kvällen med efter inlåsningen. De jobbiga eleverna i ett eventuellt klassrum åker ut och blir tillsagda. Inte av lärarna utan av vakterna som sitter med.
Till studier/jobb kommer även sessioner där de ska sitta och samtala om sina synder. Terapi eller vad man ska kalla det. Det finns även möjlighet till personliga psykologsamtal och det kan han kanske behöva.
Citera
2019-08-10, 22:51
Moderator
blomvattnares avatar
Ändrad rubrik: "Yxattack mot tonåring vid Rösjöbadet, Sollentuna 2019-08-02 (avliden)" -► "Sollentuna: mordet på Peter Plax, 2019-08-02".

/Mod
Citera
2019-08-10, 22:57
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hey19
Men menar ni allvar med att en pappa som jobbar mycket resulterar i att sonen fascineras av mord och dessutom mördar sin vän? Störningar hos barn skapas ju framför allt under de tre första uppväxtåren.

Nja, vid störningar av typen neuropsykitrisk funktionsnedsättning såsom asperger så stannar den kognitiva utvecklingen av runt 3-4 års ålder. Personlighetsstörningar utvecklas under ungdomsåren men kan i fallet med antisociala personlighetsstörning synas betydligt tidigare. Vidare är man inte på det klara med hur stor del den ärfliga faktorn spelar in; vissa personlighetsstörningar t ex borderline tenderar att finnas i släkten.
Citera
2019-08-10, 23:00
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater

Jag skulle anta att man kräver specialkompetens för denna typ av elever vilket borde innebära högre lön.
Citera
2019-08-10, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Jag skulle anta att man kräver specialkompetens för denna typ av elever vilket borde innebära högre lön.

Specialkompetens för en mördare på ungdomsvård? Det skulle innebära typ privatlärare i alla ämnen då, jämfört med vanliga korkade inlåsta ungdomsbrottslingar?

Isåfall får man bättre utbildning om man är intelligent och mördar, och det hoppas jag verkligen inte.
Citera
2019-08-10, 23:27
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Specialkompetens för en mördare på ungdomsvård? Det skulle innebära typ privatlärare i alla ämnen då, jämfört med vanliga korkade inlåsta ungdomsbrottslingar?

Isåfall får man bättre utbildning om man är intelligent och mördar, och det hoppas jag verkligen inte.

Om man mördar är man sannolikt störd. Är man det fungerar man induktivt inte som en vanlig elev. För att komma till rätta med denna diskrepans behövs alltså en särskild kännedom om hur man förmedlar lärande till en sådan elev. Om man inte har speciallärare blir den didaktiska verksamheten meningslös.

Det handlar alltså inte om rättvisa utan om hur man bäst förbereder brottslingar för kommande frihet; i Sverige är det ovanligt att folk aldrig släpps ut. Det må vara fel men nu är det som det är.

Vidare bör man ju komma ihåg att ett grundläggande problem med hela skoltanken nuförtiden är att förmedla värderingar och i praktiken förvara eleverna i en gemensam social miljö på bekostnad av ämneskunskap.

Hade skolan enbart syftat till att förmedla nyttiga kunskaper borde åtskilligt vara inbakat såsom kärkortsundervisning och hur man förhandlar upp sin lön. Möjligen lär sig elever dataprogrammering idag. När jag gick i skolan stördes jag av NO-ämnena som för den som inte tänker bli kemist eller liknande kunde ha givits betydligt mindre utrymme, i synnerhet som språk kunde väljas bort om jag inte minns fel.
Senast redigerad av Eastmancolor 2019-08-10 kl. 23:31.
Citera
2019-08-10, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Om man mördar är man sannolikt störd. Är man det fungerar man induktivt inte som en vanlig elev. För att komma till rätta med denna diskrepans behövs alltså en särskild kännedom om hur man förmedlar lärande till en sådan elev. Om man inte har speciallärare blir den didaktiska verksamheten meningslös.

Det handlar alltså inte om rättvisa utan om hur man bäst förbereder brottslingar för kommande frihet; i Sverige är det ovanligt att folk aldrig släpps ut. Det må vara fel men nu är det som det är.

Vidare bör man ju komma ihåg att ett grundläggande problem med hela skoltanken nuförtiden är att förmedla värderingar och i praktiken förvara eleverna i en gemensam social miljö på bekostnad av ämneskunskap.

Ok men nu tycker jag mördarens första problematik är att han är sjuk och saknar impulskontroll, han bör låsas in.

Innan vi vet att han är redo att släppas ut behöver han ingen specialundervisning. Den kan han få om och när vi vet att han ska ut i samhället igen.
Citera
2019-08-10, 23:34
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Ok men nu tycker jag mördarens första problematik är att han är sjuk och saknar impulskontroll, han bör låsas in.

Innan vi vet att han är redo att släppas ut behöver han ingen specialundervisning. Den kan han få om och när vi vet att han ska ut i samhället igen.

Kommer han in som mördare släpps han ut som mördare. Syftet är inte att gynna individen på andras bekostnad utan att verka i den riktningen att han fungerar i samhället vid utsläpp annars åker han ju in igen vilket bekostar samhället ytterligare.

Att han släpps ut igen är helt klart: förstagångsbrottsling som enbart har ett mord på sin samvete dessutom.

Han borde ha fått specialundervisning redan i skolan men där skötte han sig tydligen så ingen märkte något.
Senast redigerad av Eastmancolor 2019-08-10 kl. 23:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in