Citat:
Ursprungligen postat av
justina
Specialkompetens för en mördare på ungdomsvård? Det skulle innebära typ privatlärare i alla ämnen då, jämfört med vanliga korkade inlåsta ungdomsbrottslingar?
Isåfall får man bättre utbildning om man är intelligent och mördar, och det hoppas jag verkligen inte.
Om man mördar är man sannolikt störd. Är man det fungerar man induktivt inte som en vanlig elev. För att komma till rätta med denna diskrepans behövs alltså en särskild kännedom om hur man förmedlar lärande till en sådan elev. Om man inte har speciallärare blir den didaktiska verksamheten meningslös.
Det handlar alltså inte om rättvisa utan om hur man bäst förbereder brottslingar för kommande frihet; i Sverige är det ovanligt att folk aldrig släpps ut. Det må vara fel men nu är det som det är.
Vidare bör man ju komma ihåg att ett grundläggande problem med hela skoltanken nuförtiden är att förmedla värderingar och i praktiken förvara eleverna i en gemensam social miljö på bekostnad av ämneskunskap.
Hade skolan enbart syftat till att förmedla nyttiga kunskaper borde åtskilligt vara inbakat såsom kärkortsundervisning och hur man förhandlar upp sin lön. Möjligen lär sig elever dataprogrammering idag. När jag gick i skolan stördes jag av NO-ämnena som för den som inte tänker bli kemist eller liknande kunde ha givits betydligt mindre utrymme, i synnerhet som språk kunde väljas bort om jag inte minns fel.