2019-08-10, 17:20
Medlem
Detta med bevis och belägg är intressant. Jag har inga problem med att folk vill ha tydliga bevis innan de tror att något är sant. Men då tycker jag man ska ha de kraven på alla förklaringar för samma sak.
Vissa kreationister vill se en crocoduck (The crocoduck is a fictitious hybrid animal with the head of a crocodile and the body of a duck proposed by Ray Comfort and Kirk Cameron. It became a symbol of creationists' misunderstanding of the basic principles of evolution.) medans de tror på att ”Gud gjorde det” helt utan belägg. Konstig värld vi lever i.
Citera
2019-08-10, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Detta med bevis och belägg är intressant. Jag har inga problem med att folk vill ha tydliga bevis innan de tror att något är sant. Men då tycker jag man ska ha de kraven på alla förklaringar för samma sak.
Vissa kreationister vill se en crocoduck (The crocoduck is a fictitious hybrid animal with the head of a crocodile and the body of a duck proposed by Ray Comfort and Kirk Cameron. It became a symbol of creationists' misunderstanding of the basic principles of evolution.) medans de tror på att ”Gud gjorde det” helt utan belägg. Konstig värld vi lever i.

Hemligheten är att kreationism och ateism är en falsk dikotomi och två olika sidor av samma mynt som ägnar sig åt spegelfäkteri. Precis som kommunister och kapitalister. Frågan om Gud har en kontext som egentligen är större än förmågan att besvara den med ja/nej kategorier. Andlighet överskrider förnuftets binära återvändsgränder. Gud är inget som härleds abstrakt utan något som inses direkt.
Citera
2019-08-10, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saauron
Hemligheten är att kreationism och ateism är en falsk dikotomi och två olika sidor av samma mynt som ägnar sig åt spegelfäkteri. Precis som kommunister och kapitalister. Frågan om Gud har en kontext som egentligen är större än förmågan att besvara den med ja/nej kategorier. Andlighet överskrider förnuftets binära återvändsgränder. Gud är inget som härleds abstrakt utan något som inses direkt.
Fast det finns ändå belägg att förhålla sig till. Även om det skulle vara så att en Gud lägger ut villospår för att få jorden och liv att verka äldre, så ” måste” vi förhålla oss till beläggen. Det är den bästa metoden att försöka förstå verkligheten, enligt mig.
Gud kan ju skapat universum förra veckan och alla våra minnen är inplanterade, eller så lever vi i Matrix. Men sådana spekulationer är menlös så länge det inte finns belägg.
Citera
2019-08-10, 22:51
Medlem
Om.man är vatten tex å börjar undra var man kommer ifrån blir det lite dumt. Vadå kommer ifrån . Det är ju här vi kommer ifrån.

Det går inte tänka så.

Vi är materia vi åxå.
Som samlar ihop sig i massor.

Vi är bara lite mer kompliserad tror vi iaf . Äter mat och suger åt sig det vi drar oss till mat protein och vatten. Som kalk som hamnat i vatten.

Sen drar vi oss till varandra .

Vi är en avanserad blandning.

Vi kommer från jordens alla hörn.
Senast redigerad av troligengud 2019-08-10 kl. 23:01.
Citera
2019-08-10, 23:08
Medlem
Citat:
Så , vad säger de som är utbildad?

Att de inte vet ett piss mer än att förundras över ordningen i kosmos samt skapa - förstöra teorier titt som tätt. Så säger de utbildade. Vilken tillhör du? De icke-utbildade?
Citera
2019-08-10, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Att de inte vet ett piss mer än att förundras över ordningen i kosmos samt skapa - förstöra teorier titt som tätt. Så säger de utbildade. Vilken tillhör du? De icke-utbildade?
Ja, jag är icke utbildad inom dessa områden.
Citera
2019-08-10, 23:20
Medlem
Citat:
Ja, jag är icke utbildad inom dessa områden.
I egenskap av att vara människa och ha ett förnuft och ett medvetande ligger bördan på dig att utbilda dig och skaffa kunskap om dessa områden så du vägleds på rätt väg. Annars hör du till de orättfärdiga.
Citera
2019-08-10, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Om.man är vatten tex å börjar undra var man kommer ifrån blir det lite dumt. Vadå kommer ifrån . Det är ju här vi kommer ifrån.

Det går inte tänka så.

Vi är materia vi åxå.
Som samlar ihop sig i massor.

Vi är bara lite mer kompliserad tror vi iaf . Äter mat och suger åt sig det vi drar oss till mat protein och vatten. Som kalk som hamnat i vatten.

Sen drar vi oss till varandra .

Vi är en avanserad blandning.

Vi kommer från jordens alla hörn.
Tycker du att du är smart?
Citera
2019-08-10, 23:22
Medlem
Citat:
I egenskap av att vara människa och ha ett förnuft och ett medvetande ligger bördan på dig att utbilda dig och skaffa kunskap om dessa områden så du vägleds på rätt väg. Annars hör du till de orättfärdiga.
Inga problem för mig. Jag frågar ofta troende om belägg för deras påståenden, men det kommer inga. Så om inte ens de troende har kunskap, då finns den nog inte.
Citera
2019-08-10, 23:26
Medlem
Citat:
Inga problem för mig. Jag frågar ofta troende om belägg för deras påståenden, men det kommer inga. Så om inte ens de troende har kunskap, då finns den nog inte.

Nu flyttar du ansvaret från dina axlar till de troende axlar. Detta godtas inte av varken Gud eller de troende. Du bär din egen börda. De troende har förstått. Du måste göra DITT för att förstå. Nu är du inte bara orättfärdig utan lögnaktig också.
Citera
2019-08-10, 23:26
Medlem
Citat:
Tycker du att du är smart?
Det är inte jag som vet .
Men du är nog det.
Citera
2019-08-10, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Det är inte jag som vet .
Men du är nog det.
Det var inte svar på min fråga. Jag ställde en ja - nej fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in