2019-08-09, 22:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Det är ju precis det jag säger – att du sk*ter i fakta när de inte stämmer med vad du tror och säger.

En Scania är 2,60 meter bred: https://teknikensvarld.se/provkorning-av-scania-r-580-122737/
Skälet är att lastbilar inte får var bredare än så – inte i Sverige och inte i EU.

Ska du räkna med backspeglar i bredden, så ska du göra det även för personbilen.
Eftersom jag är datakonsult på Volvo lastvagnar så har jag dator hemma med uppkoppling mot GTT.
FH16 är 2.49m + backspeglar, dvs dryg 2.90 som jag skrev....
Måtten anges alltid utan vad speglarna mäter.....
Citera
2019-08-09, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Janne6304
Eftersom jag är datakonsult på Volvo lastvagnar så har jag dator hemma med uppkoppling mot GTT.

Tänk på att Volvo skulle vara djupt bekymrade av att bli associerad med någon som anser det ok att köra ner cyklister.

Och som datakonsult förväntas du kunna läsa text - men du anser att bara lastbilen har backspeglar som sticker ut men inte personbilen. Ser du inte ett problem med sådant resonemang? Eller är det därför att du inte anser att det räknas om det bara är backspeglarna som slår in i en cyklist?

Provat någon gång att bli påkörd av något fordons backspeglar? Jag kan lova att det inte är en angenäm händelse. Och är någonting som inträffar när bilist begått ett trafikbrott.

Alla bilister - även sådana som påstår sig vara datakonsulter på Volvo lastvagnar - är skyldiga att lämna tillräcklig säkerhetsmarginal till samtliga andra trafikanter. Det är ett samhällsavtal som bilisten måste ingå med samhället för rätten att få hämta ut sitt körkort. Så hur var det nu - valde du ebay för ditt körkort?
Citera
2019-08-09, 22:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Tänk på att Volvo skulle vara djupt bekymrade av att bli associerad med någon som anser det ok att köra ner cyklister.

Och som datakonsult förväntas du kunna läsa text - men du anser att bara lastbilen har backspeglar som sticker ut men inte personbilen. Ser du inte ett problem med sådant resonemang? Eller är det därför att du inte anser att det räknas om det bara är backspeglarna som slår in i en cyklist?

Provat någon gång att bli påkörd av något fordons backspeglar? Jag kan lova att det inte är en angenäm händelse. Och är någonting som inträffar när bilist begått ett trafikbrott.

Alla bilister - även sådana som påstår sig vara datakonsulter på Volvo lastvagnar - är skyldiga att lämna tillräcklig säkerhetsmarginal till samtliga andra trafikanter. Det är ett samhällsavtal som bilisten måste ingå med samhället för rätten att få hämta ut sitt körkort. Så hur var det nu - valde du ebay för ditt körkort?
Ditt jävla pucko! Min bil är 190 MED backspeglar....
En landsväg är i standardmått 3m + vägren av någon form, dvs jag har jävligt gott om plats att köra om en cykel med marginal vilket jag gör dagligen med möten!
Måtten (backspeglar) på en person bil ca 1+1dm, på en lastbil ca 2+2 dm
Citera
2019-08-09, 22:59
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Om det nu är så att dragbilen/förarhytten FH16 är 2,49 meter bred, så finns det utrymme för att släpet är 11 cm bredare och man ändå kan hålla sig inom maxbredden för lastbilar på 2,60 meter, som Transportstyrelsen och EU anger utan backspeglar.

Men det centrala här (och som gjorde att du började tramsa om Scania och Volvo) är ju skillnaden i bredd mellan bil och lastbil, som du har angett till 1,10 meter genom att räkna bredd med backspeglar på lastbilen, men bredd utan backspeglar på bilen – en Volvo V70.

Men i den verkliga verkligheten är ju en V70, som jag visat, 2,106 meter bred med backspeglar (1,80 utan), medan en lastbil är 2,90 meter bred med backspeglar (2,60 utan).

Skillnaden i bredd mellan en lastbil och en personbil är alltså i den verkliga verkligheten bara 80 cm. Hävdar du fortfarande att den skulle vara 1,10 meter, trots att du har hela j-a verkligheten emot dig, eller kan du erkänna att du tog miste och räknade korkat?

Det här är ju viktigt för den vidare fördjupande diskussionen om en bil och en cykel bredvid varandra på vägen är ungefär lika breda som en ensam lastbil, vilket du påstått ovan, och som jag tänkte ta upp med vidare resonemang kring standarden på våra länsvägar.
Citera
2019-08-09, 23:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bayern
Standardbredd är 3,5 meter körfältsbredd. En väg är alltså, oftast 3,5+3,5 meter.

Sedan var det du som började yra om bilvägar och sedan vägra erkänna att det inte finns några bilvägar i Sverige. Trots att du blivit överbevisad flera gånger. Eller har du någon mer länk som till någon definition av bilvägar?
Vad har jag blivit överbevisad om???

Jag säger att minsta måttet är 3m+ vägren och med det funkar det att köra om suveränt. Om nu måttet på vägen är 3.5m går det ju ännu enklare att köra om, så vad yrar du om???
Citera
2019-08-10, 01:04
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Och varför i helvete skall ni behöva ligga 2 i bredd när ni tränar????
Det här är väldigt enkelt att förstå för den som vill förstå, så skälet till att du inte klarar av det är att du är blockerad i ditt tänkande.
Men enkelt: Det är tillåtet. Det rekommenderas av trafikpolisen. Det är hänsynsfullt mot andra trafikanter.

Hur är det nu med skillnaden i bredd mellan en lastbil och en personbil, som vi behöver som grund för diskussionen om plats på vägarna? Är den 1,10 meter som du påstår, eller är den 0,80 meter som fakta visar?

Utredning här: (FB) Cyklister som cyklar på vägen trots cykelbana (Alla cykel i trafikfrågor)
Senast redigerad av Grisbrottaren 2019-08-10 kl. 01:12.
Citera
2019-08-10, 12:52
Medlem
zammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Lär sig vad? Att det finns ett antal personer som inte har förkunskapskraven för att få inneha körkort? Brukar du ibland sätta dig och fundera på innebörden av vad du skriver, eller skriver du bara slumpmässiga ord utan att tänka?
Lära sig att hålla sig på cykelbana när sådan finns.
Citera
2019-08-10, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zamma

Nej, det är du som behöve lära dig att det inte är lag att använda cykelbana och att det finns åtskilliga anledningar att inte använda den. Folk med din inställning brukar göra rätt intressanta saker på GC-vägar. T ex ställa ut byggställningar där för att man under ett antal månder önskar renovera hus. Parkera bilar där för att det skall bli lättare att lasta/lossa. Många gånger snöröjs GC timmar efter gatan. Många gånger så "glömmer" kommuner att göra utfart från GC till fastigheter/gator på andra sidan. Finns som sagt många anledningar till att GC kan vara olämplig.

Den springande punkten är det där med rättigheter/skyldigheter i trafiken - vilket innebär att bilisten är skyldig att framföra sitt fordon på ett säkert sätt.
Citera
2019-08-10, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zamma

Tror du missuppfattat din roll i trafiken. Det är inte din uppgift att uppfostra andra trafikanter.
Citera
2019-08-10, 19:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Det här är väldigt enkelt att förstå för den som vill förstå, så skälet till att du inte klarar av det är att du är blockerad i ditt tänkande.
Men enkelt: Det är tillåtet. Det rekommenderas av trafikpolisen. Det är hänsynsfullt mot andra trafikanter.

Hur är det nu med skillnaden i bredd mellan en lastbil och en personbil, som vi behöver som grund för diskussionen om plats på vägarna? Är den 1,10 meter som du påstår, eller är den 0,80 meter som fakta visar?

Utredning här: (FB) Cyklister som cyklar på vägen trots cykelbana (Alla cykel i trafikfrågor)
Tänk efter lite logiskt nu. Vägen ex vägren är minst 3.5 m, om cyklisten kör på det streckade och är hyfsat bredaxlad så sticker han ut ca 2dm. Bilens bredd som någon sa tidigare (bredare än min) är 2.05. Fritt utrymme är med andra ord 1.25m mellan bil och cyklist. Tycker du inte det är nog?
Citera
2019-08-10, 19:31
Medlem
Citat:
Tänk efter lite logiskt nu. Vägen ex vägren är minst 3.5 m, om cyklisten kör på det streckade och är hyfsat bredaxlad så sticker han ut ca 2dm. Bilens bredd som någon sa tidigare (bredare än min) är 2.05. Fritt utrymme är med andra ord 1.25m mellan bil och cyklist. Tycker du inte det är nog?

Ingen cyklist cyklar på den streckade linjen - du hör/känner direkt i bilen om du kör på sidlinjen. En cyklist utan dämpning känner av linjerna flerdubbelt mer. Vidare är det många gånger inte möjligt att cykla utanför linjen även om det faktiskt finns en vägren, pga hur man asfalterat vägen. Vid asfalteringen så fokuserar man bara på att det skall vara jämn yta mellan mittlinje och sidlinje.
Citera
2019-08-10, 19:37
Medlem
Citat:

En cyklist anses vara 0,8 meter bred om jag inte minns fel. Haft sex veckors semester nu. Det dimensionerad breddmåttet för en cyklist är 1,2 meter om jag missminner mig. Alltså 0,4 meter "vingelmån". Ett körfält är oftast 3,5 meter. Inte alltid. Ditt fria mått krymper alltså till 2,4 meter.

För exakta mått på en cyklist får du läsa i VGU.

Edit: gjorde en snabbgooglkng åt dig.

https://docplayer.se/10228731-3-dimensionerande-trafikanter-och-trafiksituationer.html

Är hastigheten exempelvis 30 km/h på vägen är breddmåttet följande (m):
Väggren 0;25
Cyklist 0,75
Avstånd: 0,4
Personbil: 1,8
Senast redigerad av bayern 2019-08-10 kl. 19:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in