2019-10-18, 20:21
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noIQKevin
det är vanligt att man cyklar på VÄG i stan i motsatt körriktning fast det finns cykelstigar. Jag trodde det var något sällsynt och ovanligt tills jag såg ett par andra som gjorde samma sak.
Ånej! Har det börjat dyka upp folk på cykel nu som också kör på fel sida av vägen? Det måste väl vara bilister som gör likadant som de brukar göra med bilen. Eventuellt kan det vara cyklister som tagit efter bilisters hänsynslösa beteende.

Den här bilden på en av alla de bilister som inte förstår att köra på rätt sida av vägen tog jag häromdagen. Jag ser ett tiotal varje dag på en timme i centrala staden.
https://twitter.com/Grisbrottaren/status/1184458457300324352

Vad är det som gör att bilister är så okunniga om trafikreglerna?! De begriper inte ens att vi har högertrafik i Sverige.
Citera
2019-10-20, 20:40
Medlem
Bilister som bilar på vägen trots kollektivtrafik?
Citera
2019-12-02, 17:03
Bannlyst
Cyklande idioter som tror att dom är bilar

Whats up med fenomenet medelålders man som spökat ut cykeln som att det vore en bil?
Senast idag såg jag en jävla idiot som hade en stor, stark strålkastare fäst fram på cykeln. Bak hade han en pakethållare modell BRED SOM FAN med ett positionsljus på varsin sida om hojen, precis som bakljusen på en bil.
Självklart ska dessa medelåldersmän också ha supersnabba solglasögon och envisas med att cykla mitt på bilvägen.
"Men man ska faktiskt cykla på bilvägen..." käft på dig.
Gärna en avancerad Garmin-gps fäst i styret också.
Dubbade vinterdäck med extra knastrande är ett måste, så folk bakom tror att det är en bil innan dom hinner se att det är Per, 53 som kommer trampandes på sin räserhoj.

VARFÖR gör man såhär? Man behöver inte en stark Led-strålkastare när man cyklar inne i stan. Är detta något som dom tror imponerar på andra medelålders män med rakat huvud och smal kroppsbyggnad?
Försöker dom väga upp att dom inte äger en bil eller motorcykel? VARFÖR?

Jackie F
Senast redigerad av Jack-I-Frenulum 2019-12-02 kl. 17:22.
Citera
2019-12-02, 17:06
Medlem
Vinterdäck har man för att inte halka.
Stålkastare har man för att se när det blir mörkt.
Pakethållare har man för att kunna packa saker på cykeln.
GPS har man för att hitta.

Kan det kanske vara så att dessa individer faktiskt använder sina cyklar även när du inte tittar på? Kanske t.om på halt underlag efter mörkrets intåg?

Tillägg: Glömde ju helt bort de snabba glajjorna, de har jag ingen förklaring till men å andra sidan är det ganska mycket mode jag inte kan förklara.
Senast redigerad av Nulb 2019-12-02 kl. 17:11. Anledning: Tillägg
Citera
2019-12-02, 17:06
Bannlyst
Låt dom hållas, så länge som dom håller sig till trafikreglerna så får dom åka trampbil om dom vill.
Det som är jobbigt med vintern/mörkret när man kör bil är alla oskyddade trafikanter som går/cyklar utan lysen och reflexer.
Citera
2019-12-02, 17:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Vinterdäck har man för att inte halka.
Stålkastare har man för att se när det blir mörkt.
Pakethållare har man för att kunna packa saker på cykeln.
GPS har man för att hitta.

Kan det kanske vara så att dessa individer faktiskt använder sina cyklar även när du inte tittar på? Kanske t.om på halt underlag efter mörkrets intåg?
Känns bara så satans överdrivet med dessa utspökade cyklar. Ger mig fan på att detta är nån sorts kukmätartävling eller machogrej.
Cringe'ar helvete varje gång jag ser en sån här idiot.

Jackie F
Citera
2019-12-02, 17:22
Medlem
De väger upp att de inte har bil. De vill uppnå samma känsla att vara stor på vägen som man gör när man kör bil. Egentligen vill de köra bil men gör det inte eftersom de vill visa hur ambitiösa de är med fitness och att vara miljövänliga. Inte sällan röstar dessa på Miljöpartiet eller Centerpartiet. Personer utan humor. Den jobbiga besserwissern på jobbet helt enkelt.
Citera
2019-12-02, 18:42
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack-I-Frenulum
Känns bara så satans överdrivet med dessa utspökade cyklar. Ger mig fan på att detta är nån sorts kukmätartävling eller machogrej.
Cringe'ar helvete varje gång jag ser en sån här idiot.

Jackie F

Jösses. irriteras du på alla bilister som kör något större eller dyrare än en liten fiat också?
Citera
2019-12-02, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Registrerad.Medlem
De väger upp att de inte har bil. De vill uppnå samma känsla att vara stor på vägen som man gör när man kör bil. Egentligen vill de köra bil men gör det inte eftersom de vill visa hur ambitiösa de är med fitness och att vara miljövänliga. Inte sällan röstar dessa på Miljöpartiet eller Centerpartiet. Personer utan humor. Den jobbiga besserwissern på jobbet helt enkelt.
Haha, ditt inlägg osar av avundsjuka och mindervärdeskomplex. Du behöver trycka ner andra och hitta på olika epitet på dem för att du ska kunna rättfärdiga hur du lever ditt liv. Att träna och vara miljövänlig är inte något speciellt som man behöver visa upp. De som inte tränar och är miljövänliga fäktas nu med allt de har för att fortsätta vara småfeta och lata.

Ofta är de som tränar mycket högre tjänstemän. De har insett att de sparar väldigt mycket tid och pengar på att träna till och från jobbet (ofta går det snabbare att cykla och man slipper oberäkneliga trafikköer och man slipper träna så mycket på fritiden), de blir friskare och hjärnan fungerar bättre med motion och frisk luft. De har också tillräckligt stort självförtroende för att spöka ut sig och inte bry sig om vad andra tycker och tänker om det.
Bra arbetsgivare har också insett de fördelarna så de ser till att det finns bra cykelrum och duschar på arbetsplatsen.

Jag har inte själv sett dessa ekipage. Då det nämns att man inte behöver så kraftigt ljus inne i stan så bör det vara i Stockholm då Stockholmare utgår från sig själv och har svårt att tänka på hur andra har det, ex. att det inte finns gatubelysning överallt även om det finns precis där man själv bor.
Citera
2019-12-11, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack-I-Frenulum
Senast idag såg jag en jävla idiot som hade en stor, stark strålkastare fäst fram på cykeln. Bak hade han en pakethållare modell BRED SOM FAN med ett positionsljus på varsin sida om hojen, precis som bakljusen på en bil.
Självklart ska dessa medelåldersmän också ha supersnabba solglasögon och envisas med att cykla mitt på bilvägen.
"Men man ska faktiskt cykla på bilvägen..." käft på dig.
Gärna en avancerad Garmin-gps fäst i styret också.
Dubbade vinterdäck med extra knastrande är ett måste, så folk bakom tror att det är en bil innan dom hinner se att det är Per, 53 som kommer trampandes på sin räserhoj.

Finns det gatubelysning har man ljus för att synas. Är det mörkt har man en strålkastare för att se. Irriterar mig också på folk som blandar ihop detta. Folk tror dom ska köpa den fetaste LED-strålkastaren för att den är bäst. Bättre med Stvzo-godkända, de ska vara lite nedåtriktade.

Verkar som en märklig kombo att ha solglasögon och stor strålkastare.

Positionsljus och dubbdäck är det väl inget fel på, GPS kan man ju behöva för att hitta kanske.
Citera
2021-06-03, 01:33
Medlem
Jag cyklar kring 40kmh. Det är på tok för fort på cykelbana.
Även 25kmh på cykelbana är ordentligt fort och du cyklar förbi 99% av alla andra.

Därför cyklar jag på vägen istället. Kan man köra epa i 30kmh och blocka vägen tycker jag inte folk ska klaga på cyklister som cyklar långt ut i väggrenen.
Citera
2021-06-03, 10:00
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sergiorant
Jag cyklar kring 40kmh. Det är på tok för fort på cykelbana.
Även 25kmh på cykelbana är ordentligt fort och du cyklar förbi 99% av alla andra.

Därför cyklar jag på vägen istället. Kan man köra epa i 30kmh och blocka vägen tycker jag inte folk ska klaga på cyklister som cyklar långt ut i väggrenen.
Fast det är ju på tok för långsamt för en 60-väg. Vad gäller epatraktorer har de ju inget annat val än att köra där, de får ju inte använda cykelbanan.

Imponerande dock att du håller en högre hastighet än snittet på tour de France.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in