2019-08-09, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Fast GM försökte ju först få med en annan person?

Ja jag har med hört om det men jag tycker dels att uppgiften känns lite obekräftad.
Sedan kan det vara en avledningsmanöver med i fall det finns ett telefonsamtal eller kanske att han ringde för att distrahera sig från tankarna på sin då närmaste vän. Det finns en mängd förklaringar.

En sak jag med kom att tänka på är att PP ville läsa till Psykolog. Han kanske kunde se en störning hos sin kompis och blev intresserad / hjälpsam mot vännen JL.

Om det är så som jag tänker så lär han till varje pris undvika att det kommer fram att han har haft en relation han inte kunde ta sig ut ur. Då lär han säga vad som helst annat.

Problemet är med att är det så lär vi aldrig få reda på det och det är kanske inte så intressant heller ur brottssynpunkt. Det är ett mord likväl. NFS lär gå igenom hans dator väldigt noga och kolla efter snuff, snuff-länkar Sådant de hittade hos Peter Madsen.
Citera
2019-08-09, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-snabb
Jag är själv homosexuell och medlem på Qruiser sedan mer än 10 år tillbaka! Jag har pratat med väldigt många personer där i de flesta åldrar och tro mig det kan vara mycket stigmatiserande och jobbigt för många.
Det fanns en kille där som tog livet av sig för två år sedan. 15 år gammal.
https://newsvoice.se/2017/03/vem-alskade-selliot-homororelsen/qruiser-selliot-redigerad/
https://newsgram.se/vem-alskade-selliot/
Av de jag pratar med är ca 90% I garderoben, rädda att det kommer ut m.m. Det är väldigt liten skillnad om någon är 20 eller 50. Tankarna och oron är väldigt stor oberoende av om staten har friskförklarat mig och de andra. Jag kan samtidigt notera att oron i de många fall är obefogad men det får den inte att försvinna om du tror det.
JL konto är sthlmsjacke och han skapade det 20190617. Den dagen han fyllde 16. Han skriver att han är HETEROSexuell...

OM vi nu ska ta upp hbtq spåret så har jag en del invändningar.

Om mordet rör läggning skulle han ju inte bara kunna byta ut tilltänkt offer mot någon annan? Då skulle ju fortfarande första tilltänkta offret finnas kvar? Vem var nummer ett??

Gällande siten.

Reggar du konto på Qruiser är du antingen hbtq själv ELLER så är du bdsm av något slag. Finns många "monster" där som gillar grupper som "smiskrosa". Som någon påpekade finns det många "Sverigevänner" där också.

Att komma ut är betydligt svårare som ung i Danderyd, Vaxholm och på Lidingö än på söder så visst är det fortfarande tabu i vissa kretsar. Hur många lever öppet i Danderyd?? De flesta är i garderoben...
Citera
2019-08-09, 23:25
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Kanske JL ville skada sina föräldrar genom att göra detta, han verkar tjurigt stolt över vad han gjort. De skadade honom o bästa sätt att skada tillbaka är att göra detta. Han var mycket sårad till den grad att lindra smärtan var detta. Det kommer han nog aldrig erkänna i första taget för då förlorar han.
Kan även vara någon annan än föräldrar men mest troligt dem.
Varför skulle han vilja dölja det?
Att han ville hämnas föräldrarna?
Ser absolut inget skäl för det.
Citera
2019-08-09, 23:28
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
En sak jag med kom att tänka på är att PP ville läsa till Psykolog. Han kanske kunde se en störning hos sin kompis och blev intresserad / hjälpsam mot vännen JL..
Har tänkt detsamma. Att PP var intresserad av psykologi och säkert därför läst en hel del i ämnet och dessutom skulle läsa till psykolog, var kanske också skrämmande för JL.
Citera
2019-08-09, 23:32
Medlem
Hade blivit livstids fängelse i alla civiliserade länder.
Senast redigerad av my.sucker.life 2019-08-09 kl. 23:36.
Citera
2019-08-09, 23:33
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Detta förefaller både logiskt och riktigt.

Det är inte karaktäristiskt för aspergare (OBS! Asperger skall det vara, efter den österrikiske läkare som uppfann diagnosen) att mörda folk.

Psykopati är ingen diagnos utan ett slentrianmässigt samlingsbegrepp för personlighetsstörningar inom "kluster B". I det citerade inlägget verkar antisocial personlighetsstörning åsyftas. Personlighetsstörningar kan skönjas redan i barndomen. Om GM brukar titta på autentiska mordsekvenser i rekreationssyfte kan detta högst påtagligt vara ett utsag av antisocial personlighetsstörning: en avancerad form av empatilöshet. Att titta ned i golvet däremot ger föga vägledning om en individs psyke. Begreppet "psykopati" är överexponerat i förhållande till sin psykiatriska bäring. Tidningsartiklar om psykopatchefer ger ofta helt fel signaler och bilden av "den charmige manipulatören" är överdriven.

Vi har ju OCPD också; anankastisk personlighetsstörning. Anankastiska personer lider av tvångsmässigt beteende på ett annat sätt än de med OCD; de är fixerade vid sociala normer och formalia, misstänksamma, fantasilösa och överkänsliga med vss aggressiv benägenhet.

Kluster A-störningar såsom schizoid resp schizotypisk personlighetsstörning kanske skall tas i beaktande även om det är sannolikare att det i det aktuella fallet är fråga om komorbiditet bestående av psykisk sjukdom och kluster B-störning.

Mycket bra och intressant inlägg! Nyanserar definitivt bilden av såväl GM som motiv.
Citera
2019-08-09, 23:36
Medlem
bulletproofsouls avatar
Ännu en typ fjortis som är fullt utvecklad psykopat med grava psykiska problem i bagaget. Vad nytt under solen? Rättspsyk, låst avdelning på livstid för kräket.
Citera
2019-08-09, 23:36
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meadowsheart
Mina teorier:

*Ingen rättspsykiatrisk vård - för det krävs att du har psykos/schitozofreni. De som är inne i en psykos är svåra att umgås med då deras verklighetsuppfattning är milt sagt annorlunda. Det som talar emot psykosliknande tillstånd är att han cyklar omkring och verkar glad innan och att han sakligt kan ringa 112 efteråt.

*Aspberger/autism - många har extremt mycket empati men kan inte visa det på "rätt sätt". De blir extremt upprörda när någon blir ledsen tex då de verkligen känner den andra personens ledsenhet. Många med aspberger/autism har svårt att ändra en plan. Många med aspberger/autism har svårt med socialt samspel. Det som talar emot autism/asperger är att han umgås med vänner och verkar rätt avslappnad i detta och cyklar omkring planlöst. Den vän han tänkt på först svarar inte och då byter han bara till en annan.

* Psykopati - det är väl inte ens klarlagt i sä unga år en sådan tung diagnos. De brukar vara extremt charmiga och manipulativa. Det som talar emot är att han inte verkar vara så charmig utan flera veta att han tittar på snuff och sen går han o tittar i golvet

* OCD - det är tvångsmässiga beteenden som att tvätta händerna tio gånger. Det som talar emot är att det brukar märkas. Han verkar inte ha utmärkt sig genom fixa ideer som att inte trampa på streck - det hade framkommit

Jag hade en flickvän som var otroligt charmig, söt och glad men hon hade depression - som inte märktes utåt. Hon led även av svåra tvångstankar - som inte var OCD och inte märktes utåt. Hon var rädd att hon skulle skada någon och hon var rädd för sig själv. Hon ringde sakligt och bad att få bli inlagd mellan varven.

Jag tror han led av tvångstankar och var lite deprimerad och att han helt enkelt hade fått en fix ide om att prova något han sett i en snuff. På grund av denna psykiska ohälsa han led av kunde han till slut inte stå emot sina tankar.

Tror även att samtliga funderingar på hämnd, mobbing, sexualitet mm faller i och med att han bara bytte offer. Han var bara ute efter ett offer som var "lätt och ofarligt" som litade på honom och valde en vän.

Hade det varit lustmord eller vilja att genomföra ett perfekt mord eller få stor uppmärksamhet hade han inte valt en vän på det sätt han gjorde. Både Gyll*nsvan och Mads*n hade de tankarna om perfekta mordet resp stor uppmärksamhet.

Tack för ännu ett bra, tillika väldigt initierat, inlägg som ger hjälper oss att få en mer nyanserad bild av GM.
Citera
2019-08-09, 23:46
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Han hade/har ett konto på Qruiser och var inloggad samma dag. Detta konto skapades samma dag han fyllde 16 och han benämner sig som Heterosexuell
Citat:
JL konto är sthlmsjacke och han skapade det 20190617. Den dagen han fyllde 16. Han skriver att han är HETEROSexuell...

Tack för din info.

Som jag har uppfattat det är Qruiser en snart tjugo år gammal välfungerande kommunikations- och kontaktplats för HBTQ-personer.
Är det många straighta som också har konton på Qruiser?
Mitt intryck har varit att det inte är så, men jag kan ju naturligtvis ha fel.
Om JL är den som på sin födelsedag registrerade kontot du nämner är det ju intressant.

Som du också nämner är skam förknippat med sex mycket stark drivkraft.
Att i 16-17 års åldern registrera sig på en HBTQ-saijt och poängtera att man är en heterosexuell kille, framstår lite som man ändå är nyfiken på andra sexuella läggningar, men inte mogen och färdig över om man själv vill detta eller sätta det på pränt.
Kanske skulle denna hemlighet kunna motivera någon att döda?

Det som dock inte stämmer med teorin att JL dödar för att fortsätta gömma sig i garderoben är att han faktiskt påstås bytt offer.
Var det risken för att avslöjas som fick JL att tysta PP, finns ju faktiskt den första killen han ringde och hade planerat att döda, kvar därute.
I stället för att efter mordet på PP ringa 112 skulle väl JL försökt tysta även denne?

Om det inte är en efterhandskonstruktion, utan JLs uppgifter att han först tänkte döda den första killen, stämmer. Ja då är uppgifterna om att han ”ville uppleva känslan av att döda” nog det troliga skruvade motivet. Sannolikt är tankarna i JLs huvud mycket, mycket störda då.
Senast redigerad av Solglittret 2019-08-09 kl. 23:54.
Citera
2019-08-09, 23:49
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 42-43-44
Sluten ungdomsvård. Vad innebär det t ex med avseende på lokaler (celler) permissioner, inlåsning osv.

Det är som fängelse utan arbete fast med studier grundskola gymnasium etz. Förr fanns Hampan Hammargården för tjejer hette det flustret på ekeröarna, det fanns ställe i Sörmland och ett utanför Uppsala. Det är hus med okrossbara fönster inlåsning på natten smala vädringsfönster som är galler för.

Det är inget semesterhem det finns spel typ pingis mm.

Dessa ställen ligger rätt ödsligt utan vidare kommunikationer.
Citera
2019-08-09, 23:50
Medlem
Oavsett i vilken kommun i Sverige det hade skett hade det "fått lika stor uppmärksamhet och publicitet". Ett sådant djävulskt grymt mord UTFÖRT av en KOMPIS till BO. GM använder sig av en YXA och HUGGER SIN VÄN, alltsedan barndomen, bakifrån i ryggen och huvudet. Det som inträffade är MYCKET OVANLIGT. Ett sådant brutalt yxmord är inte vanligt någonstans i Sverige (säkerligen inte i något land överhuvudtaget).
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Hade detta brutala mord hänt i en annan kommun än Danderyd så hade det inte fått lika stor uppmärksamhet och publicitet. I en serie reportage under sommaren har Expressen granskat områden i Danderyds kommun och per definition så passar inte ett brutalt yxmord i denna miljö. BO:s pappa jobbar ju som bekant på denna nämnda tidning.

https://www.expressen.se/dinapengar/qs/kriget-om-djursholm-gamla-pengar-mot-nya/
Citera
2019-08-09, 23:52
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater
Är det inte större barbari att hugga ihjäl någon med en yxa?

Nej inte om barbariet innebär öga för öga. Hämnd hör inte hemma i civiliserade länder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in