2019-08-09, 13:44
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Jag är också tveksam till att GM kommer att ångra sig så mycket. Jag kommer att tänka på Mattias Flinck, mannen som sköt ihjäl sju människor i Falun när han hade blivit dumpad av sin flickvän. Enligt personer med insyn i Flincks personlighet så sörjde han inte över att sju personer var döda för hans skull, men däremot sörjde han över att han hade förstört sitt liv.

Ifall GM i det här fallet snabbt blir släppt, och alla uppgifter om hans brott raderas från offentligheten, så kommer hans liv inte att bli förstört (i alla fall inte till att börja med), och han kanske inte kommer att ångra sig särskilt mycket.

Vad jag menar är att Mattias Flinck inte tyckte synd om sina offer, utan han tyckte synd om sig själv för att han hade dömts till ett långt fängelsestraff och för att alla människor avskydde honom. Vad gäller GM i Sollentuna-fallet, så är det inte alls säkert att han tycker synd om PP eller PP:s anhöriga. Ifall GM inte får något särskilt kännbart straff, och om han snabbt får chansen att börja ett nytt liv där ingen känner till honom, så behöver han inte nödvändigtvis ångra sig alls.

Flink har en liten hjärnskada. Det kanske är vanligt förekommande hos brottslingar och kanske delvis kan förklara brist på empati osv.
Citera
2019-08-09, 13:54
Medlem
Psykopaten som gjorde detta borde spärras in på livstid. Vem vet när han får lust att mörda igen.
Citera
2019-08-09, 13:59
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quietdrive
Om han själv inte påverkas av detta på ett personligt plan i framtiden så kommer han absolut inte vara ensam. Som bekant så flockas tjejer runt mördare och andra kriminella. Inom 10 år har han avverkat 4-5 flickvänner och är tvåbarnsfarsa. Det är ju spännande med en yxmördare. Farligt och härligt.
Rent socialt sett så kanske detta var det bästa draget han kunde komma med.
Han kommer bli både eftertraktad av [mindre begåvade] tjejer och få respekt av mindre begåvade killar.

Jag fixade ditt citat (la till det fetade). Det är några tusen av Sveriges 5 miljoner kvinnor som har en soft spot för kriminella. Inget att sitta hemma och vara bitter över.
Citera
2019-08-09, 14:20
Medlem
Arkiaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleipner08
Det och avrättning hör inte hemma i ett civiliserat samhälle. USA är barbarer
Är det inte större barbari att hugga ihjäl någon med en yxa?
Citera
2019-08-09, 14:22
Medlem
Hade detta brutala mord hänt i en annan kommun än Danderyd så hade det inte fått lika stor uppmärksamhet och publicitet. I en serie reportage under sommaren har Expressen granskat områden i Danderyds kommun och per definition så passar inte ett brutalt yxmord i denna miljö. BO:s pappa jobbar ju som bekant på denna nämnda tidning.

https://www.expressen.se/dinapengar/qs/kriget-om-djursholm-gamla-pengar-mot-nya/
Citera
2019-08-09, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Han kommer att få en ny ”identitet” när / om han släpps ut i samhället igen.
Skyddad identitet menar du? Nytt personnummer? Kan det vara så jävligt?
Citera
2019-08-09, 14:23
Medlem
Arkiaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cymbaltazzz
Psykopaten som gjorde detta borde spärras in på livstid. Vem vet när han får lust att mörda igen.
I USA hade han fått livstid på riktigt. I Kina ett nackskott. I Sverige blir det fråga om max 4 års sluten ungdomsvård(en softare form av fängelse). Sedan är han fri att gå ut och fortsätta mörda igen och igen- vilket han kommer att göra, tro mig.
Senast redigerad av Arkiater 2019-08-09 kl. 14:25.
Citera
2019-08-09, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater
I USA hade han fått livstid på riktigt. I Kina ett nackskott. I Sverige blir det fråga om max 4 års sluten ungdomsvård(en softare form av fängelse). Sedan är han fri att gå ut och fortsätta mörda igen och igen- vilket han kommer att göra, tro mig.

Då tycker jag vi skickar över honom till USA eller Kina. Få se vad det blir för straff för aset, men du har kanske rätt.
Citera
2019-08-09, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Ja det är obegripligt, men kanske är en del av det sjuka, att välja ett offer som litar på dig. Det är också svårare att lura med och övermanna en okänd. Speciellt om du inte är fullvuxen. Madsen verkar ju varit beräknande och trevlig initialt, men en riktig psykopat. JL beskrevs som en psykopat i tråden av någon som gick på samma skola. Men självklart kan det också finnas något mer bakom, något i relationen. En psykopat hatar att bli igenomskådad, kanske hade PP gjort det.

Men en psykopat skulle väl aldrig ringa polisen efter direkt efter ett brott ? Madsen hade inga problem att ljuga tills han blev överbevisad om jag nu minns rätt. Här är det något som gått så fel. Rektor, lärare och fd skolkamrater säger sig inte förstå någonting alls. En arbetskamrat till mig berättade att hans dotter som gick på samma skola är i chock. Båda beskrivs som vilka tonnåringar som hälst med goda hemförhållanden. Men vad vet man egentligen ? Det är många vuxna och barn som behöver förstå varför det här hände.
Citera
2019-08-09, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater

Skulle du bli förvånad om utredningen visar på att han är psykiskt sjuk ? Då blir det väl inte tal om någon ungdomsvård.
Citera
2019-08-09, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Castorchamp
Skulle du bli förvånad om utredningen visar på att han är psykiskt sjuk ? Då blir det väl inte tal om någon ungdomsvård.
JAG skulle bli förvånad. Jag tror nämligen inte han uppfyller de kriterier som finns för att bli inskriven på rättspsyk. Han är smart, intelligent, högpresterande och det enda han visat utåt är det morbida intresset för äkta mord på film. Obehagligt, otäckt …. absolut. Men jag tror han enbart i början var nyfiken på snuff-movies och blev både beroende av dom samt avtrubbad. Saker och ting normaliseras när man utsätter sig för, eller blir utsatt för, onormala saker om och om igen. Det kan gälla sjukt familjeliv med svåra övergrepp - barnen börjar till slut tro att det är normalt. Gränserna flyttas fram. Och det är det jag tror hände här. Inte övergrepp i hans familj - absolut inte! Men normalisering och avtrubbning.
Senast redigerad av Picasso2 2019-08-09 kl. 15:25.
Citera
2019-08-09, 15:49
Medlem
JohnDillingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Han kommer att få en ny ”identitet” när / om han släpps ut i samhället igen.

Det är det sjukaste, att folk som begått vidriga brott får nya identiteter efteråt.
Man hjälper personen som enkelt kan flytta till ny ort, bo bland människor som inte har någon aning om vem den personen egentligen är.
Kanske bjuder hem den nya grannen som har suttit för mord/våldtäkt etc utan att veta något.

"Här Hagamannen, jag menar Anders Adolfsson, här har du ditt nya pass, nycklar till din bostad och dina nya bankuppgifter. Lycka till!"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in