2019-08-09, 22:24
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Frågan är varifrån Nils Linder fick sina vittnesuppgifter.

Rimborn förhörde LP på Sabb. Därav två gärningsmän i rikslarmet.

Söderström/Widen på mordplatsen. Widens anmälan 860301 klockan 00,20.

https://drive.google.com/file/d/17Jab-CwWjTdbwdTr8YmmYact0xp4Oplr/view

Här anges följande vittnen.

Hage, Karin Johansson, greken Theodoros och Anders Delsborn.

Vittnen, övrig polispersonal.

Nieminen, Hans Johansson, LJ, Anders Björkman och Janne Svensson.

Vilka fler vittnen än dessa kunde Linder ha tillgång till mordnatten. Som befann sig på 50-60 meters avstånd när mordet skedde. Tyvärr har jag inga förslag.

Här är ytterligare ett vittne som hördes mordnatten, av någon anledning gjordes en bandupptagning. Egon Enoksson säger dock att han var för långt i från GM för att se vare sig klädsel eller utseende.

http://www.itdemokrati.nu/page36ak.html
Citera
2019-08-09, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Här är ytterligare ett vittne som hördes mordnatten, av någon anledning gjordes en bandupptagning. Egon Enoksson säger dock att han var för långt i från GM för att se vare sig klädsel eller utseende.

Intressant beskrivning av bilen som komner norrifrån och stannar. En yngling (sydeurope) hoppar ut utan jacka. Springer fram till mordplatsen och tillbaks till bilen.
Lisbeths första vittnesmål berättar om 2 gärningsmän.
Vid dekorima finns flera personer och det går inte att pussla när skotten föll.
Det är minst 4 personer som inte gett sig tillkänna.
5 om man räknar med WT mannen mittemot dekorimama.
Citera
2019-08-09, 23:56
Medlem
299792458s avatar
Citat:

Ändå säger han:

"Vad jag uppfattade så var det en man som var under medellängd, men han sprang lite krokigt eller lite böjd framåt. Det är svårt att uppskatta hans längd. Som jag uppfattade så var han under medellängd och ganska klent byggd, eller ganska smärt i alla fall. Han rörde sig smidigt. Jag fick uppfattningen att det var en ganska ung ..." (FUP 460)

"jag uppfatta honom som ganska smärt, smal, under medellängd. Det var något som jag reagerade på direkt när jag såg honom" (FUP 462)

Lars Jeppsson ? eller en annan ung kille ?
Senast redigerad av 299792458 2019-08-10 kl. 00:08.
Citera
2019-08-10, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Allt talar emot honom som mördaren.

Det finns inte den minsta indikation på att just han stod på mordplatsen 23,21,30. Plus minus 10 sekunder.

Att han skulle befunnit sig utanför Palmes bostad mordkvällen, buggat parets telefon, följt efter i tunnelbanan från GS, råkat springa på OP i tidsfönstret mellan tunnelbanan och Grand, stått utanför Grand och spanat före eller efter föreställningen, gått på samma föreställning eller av en slump stod i Dekorimahörnan och passade på eller bestämt möte med OP saknar helt kontakt med verkligheten.

Fast ditt resonemang är väl ändå helt galet?

Att allt talar emot någon som GM är exempelvis att personen har alibi, fel ålder eller annan karaktäristika som motsäger vittnesuppgifter, ex. "Personen var tretton år vid tillfället, rullstolsburen sedan födseln och vid tillfället med föräldrar på semester i Maldiverna".

Istället gör du gällande att GM inte bara sköt, utan avlyssnade deras telefon, befunnit sig utanför deras bostad samma kväll, förföljt dem i tunnelbanan, bestämt möte etc. etc.
Du VET inte att alla dessa olika vittnesmål verkligen har med mordet att göra.

Det finns hur många vittnesuppgifter som helst avseende mordnatten som de mer konspiratoriskt lagda försöker passa ihop till ett ibland gigantiskt pussel, utan att veta om de verkligen har med mordet att göra.

Frånvaro av bevis är inte bevis för oskuld. Oskuld innebär inte frånvaro av indicier.

Det gör absolut inte CA till GM och omöjliggör heller inte en mindre konspiration, men att påstå att allt talar mot honom som GM är helt enkelt skitsnack. Att dessutom avvisa potentiella GM med hänvisning till att personen inte fanns i gamla stan, avlyssnade deras telefon eller att de inte kan knytas till platsen är under omständigheterna (avsaknad av dna och spretiga vittnesuppgifter) helt ...idiotiskt.

-Skärp dig!

Det gäller en del av er andra också förresten.
Citera
2019-08-10, 09:00
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Emma Rothschilds kopplingar till Olof Palme är intressanta även om de inte inbegriper Harvardaffären. I början av 80-talet arbetade hon på SIPRI under samma period som spionen Owen Wilkes härjade där. I stockholm hade hon en våning på Prästgatan som inte låg mer än hundratalet meter från paret Palmes bostad.

Är för egen del tveksam om ryktena om en amorös affär är sanna. Även efter MOP har hon hållit en kontinuerlig kontakt med Lisbeth Palme och sönerna. Jag har svårt att tänka att så skulle varit fallet om ER haft ett förhållande med OP. LP är inte direkt urtypen för en svinger om man säger så. Lars Krantz beskriver ER som ”den unga vackra miljadärsdottern”. Nu är smaken som baken men jag håller inte med om ER som en femme fatal.

Däremot mot är ERs politiska kontaktnät intressant , inte minst när det gäller föräldrarna . Fadern Victor Rothschild jobbade på MI5 under andra världskriget och lånade då ut sin londonlägenhet till landsförrädartrion Kim Philby, Anthony Blunt och Guy Burgess. Följdaktligen blev han misstänkt som ”femte mannen” i KGBs Cambridegring. Modern Tess Mayor-Rothschild var en av Blunts närmaste vänner åren före andra världskriget.

Med tanke på de vänsterståndpunkter hon understundom visat upp kan vi utgå ifrån att västliga hemliga tjänster höll henne under uppsikt från tid till annan. Hon sammanträffade med OP lördag första februari. Mordkvällens påstådda telefonsamtal mellan OP och ER får fortsatt anses som obekräftat, liksom en hel del andra uppgifter med koppling till MOP som härrör från Ulf Lingärde. Har aldrig sett att hon talat om OP eller MOP. Skulle vara intressant att höra henne berätta men för egen del ganska övertygad om att det inte kommer att ske.

absolut! men när det gäller älskarinnor är de inte ovanligt att de har kontakt med familj eller änkor. Hur nära deras relation är kan vara svårt att säga, de sitter (satt) i samma styrelser och måste ses, men inget utesluter älskog och kontakt med den bedragna det vet man både från offentligheten och personer i privatlivet, och som sagt den bedragna är alltid den sista att få veta, if at all.

Ja, det skulle vara intressant att höra henne berätta, pappan var ju kung av MI5/6 oxå och det är uteslitet att hon inte hade MI5/6 kontakter själv sedan barnsben. Om pappa sen var den femte man i Cambridge-ringen eller inte är jag osäker på, men det finns mycket skumt i hans beteende om man läser Peter Ws bok (som dock tror han är oskyldig som skötebarnet.)
Citera
2019-08-10, 09:05
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Enligt de uppgifter jag har så hade OP inget på agendan under helgen och om så skulle vara fallet så handlar det ju om att prioritera.

Liknande argument har jag sett förr, men de behöver ledas i bevis också...

Jag ställer mig dock fortsatt ett gäng frågor:
Citat:
Varför inte ta det i lugn och ro under lördagen/söndagen?
När skulle detta möte ha bokats?
han stir into heat själv över tidpunkten, verkligheten är både nyfull och komplex, kanske skulle sydafrikanen hem på lördag, kanske skulle personen flyga någonannanstans, kanske var det mest logiska tuidpunkte att bli utan livvakter, kanske blev det bara så, kanske var han otålig eller nyfiken, eller kanske inte...
Citat:
Vad hade hänt om inte Palme fått några biljetter till föreställningen? (Förvisso inte så långt mellan biograferna i stan)
mötet kunde bokas på telefon hemma eller på jobbet, eller via bud till någon man litar på som harry S, eller på bions toa som en bok uppger, och jag det är nära mellan biograferna
Citat:
Varför ha med Lisbet på "hemligt" möte?
enda sättet att få ihop det trovärdigt, kanske skulle någon sticka en mapp under armen på honom, kanske gamla kompisen tjena-tjena-tjena mixtra så att lisbet inte förstod vad som pågick ,här är papper du glömde på tåget, jag tror inte lisbet är insatt hon är inte av typen hållatystperson, sedan skall vi inte glömma att OP var utbildad underrättelse agent och kunde ta ett "drop" ute att det märktes)
Citat:
Varför har inte Lisbet sagt något?
tror inte hon vet något, kanske vet hon något mer orelaterat, men håller tyst för att det blir sånt himla liv i media och allt läcks, men i stort sett är hon något suggererad att tro på CP
Citat:
Sedan att ta ett möte mitt i natten och mitt inne i stan (utan livvakter)?
bästa tillfället, även om man misstänker att man e skuggad kan det göras diskret med tiden, platsen, och bion som alibi.
Citat:
Måste varit någon han litade på och något angeläget?
ja, det var inte vemsomhelst, däriligger nog en del av gåtans lösning, men kom ihåg att många sydafrikaner var i stan och OP var mycket angelägen om deras sak och smickrad över deras behandling av honom som kung av resten av världen
Citat:
Nu vet vi inte riktigt vart mötet i så fall skulle ha hållits, men bara det att Palme visar sig för vittnen på väg till mötet gör ju att det inte verkar speciellt hemligt.....

Tyvärr! Spännande, men inte mer än så för mig.

Nä en möjlighet som inte kan uteslutas, inte mer...
så fort man har konkreta vittnesmål (som i devil's advocate) bör det dock bokas som möjlighet

ja verkligheten överträffar ofta dikten, och några bevis har jag inte sett det är spekulationer och i bästa fall indicier.
Senast redigerad av heheho 2019-08-10 kl. 09:17.
Citera
2019-08-10, 09:19
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
MP:S och LP:S utsagor om planerat möte på Sveavägen bör inte ses som odiskutabla sanningar. Har vi inte kommit längre än ÖLvebro 1992 som säger att han blir mållös när LB ifrågasätter om LP talar sanning.? Skulle inte det kunna vara en arbetshypotes att både MP och LP s´ljuger och se vart det leder?

visst kan LP ljuga, det är inte uteslutet, men min personintuition säger att hon är inte personen att hålla tyst eller inte försäga sig, IMHO
Citera
2019-08-10, 09:41
Medlem
Biljetterna kanske var bokade och mötet skedde under på den folktäta och allmänna plats som skapades då tiden för bion medvetet var fel i tidningen.
Citera
2019-08-10, 10:31
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
visst kan LP ljuga, det är inte uteslutet, men min personintuition säger att hon är inte personen att hålla tyst eller inte försäga sig, IMHO

Uppgiften om att GM var en borderliner-typ var nog en försägelse

SOU 1999:88 sida 762 "Genom att förhören med Lisbeth Palme inte bandades försämrades möjligheten att i efterhand bedöma hennes utsagor och jämföra dem med vad hon uppgivit på andra ställen. En utomordentligt anmärkningsvärd omständighet i det sammanhanget är uppgiften från Tommy Lindström, att Lisbeth Palme vid förhören april-maj 1986 skall ha uppgivit att gärningsmannen var ”en borderliner-typ”, men att detta inte nedtecknats, med motiveringen att ”bara fakta” skulle dokumenteras. För det första hade det funnits skäl att genom följdfrågor klarlägga vad Lisbeth Palme avsåg med detta (Vad grundades uppgiften på? Var det en iakttagelse av personen på platsen eller en slutsats av hur denne agerade? Etc.). För det andra var informationen i alla händelser av central betydelse för den fortsatta utredningen. Upplysningen får vidare sägas ha varit av särskilt intresse mot bakgrund av Lisbeth Palmes yrkeskompetens."

Det är tydligt att hon har upplevt GM under två olika förhållanden, känslomässigt stabil och känslomässigt instabil. Han har först varit lugn och sedan tappat kontrollen. Att hon sett honom förut i samma jacka i Gamla stan, var nog också en försägelse.

Polisen gjorde rätt när de läckte vad hon sa till media. GM reagerade omgående på Lisbeths utsagor.
Senast redigerad av 299792458 2019-08-10 kl. 10:49.
Citera
2019-08-10, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458

SOU 1999:88 sida 762 "Genom att förhören med Lisbeth Palme inte bandades försämrades möjligheten att i efterhand bedöma hennes utsagor och jämföra dem med vad hon uppgivit på andra ställen. En utomordentligt anmärkningsvärd omständighet i det sammanhanget är uppgiften från Tommy Lindström, att Lisbeth Palme vid förhören april-maj 1986 skall ha uppgivit att gärningsmannen var ”en borderliner-typ”, men att detta inte nedtecknats, med motiveringen att ”bara fakta” skulle dokumenteras. För det första hade det funnits skäl att genom följdfrågor klarlägga vad Lisbeth Palme avsåg med detta (Vad grundades uppgiften på? Var det en iakttagelse av personen på platsen eller en slutsats av hur denne agerade? Etc.). För det andra var informationen i alla händelser av central betydelse för den fortsatta utredningen. Upplysningen får vidare sägas ha varit av särskilt intresse mot bakgrund av Lisbeth Palmes yrkeskompetens."

Det är tydligt att hon har upplevt GM under två olika förhållanden, känslomässigt stabil och känslomässigt instabil. Han har först varit lugn och sedan tappat kontrollen. Att hon sett honom förut i samma jacka i Gamla stan, var nog också en försägelse.

Polisen gjorde rätt när de läckte vad hon sa till media. GM reagerade omgående på Lisbeths utsagor.

Vem har du som GM och hur reagerade denne?
Citera
2019-08-10, 14:03
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458

Jag tror inte att man skall övertolka Lisbeths uttalanden eftersom hon själv hade en tendens att övertolka det mesta. Hon hade ju enligt egen uppgift även fotografiskt minne. Hon var noga med att framhålla sin psykologbakgrund och ville gärna excellera med denna.
Senast redigerad av riskybizzy 2019-08-10 kl. 14:11.
Citera
2019-08-10, 19:32
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calle134
Vem har du som GM och hur reagerade denne?

En av vittnen, han reagerade som kriminalkommissarie Jan Olsson och Ulf Åsgård trodde att han skulle göra, han infiltrerade utredningen och lämnade direkt vilseledande information (Gärningsmannaprofilen sida 116)
Senast redigerad av 299792458 2019-08-10 kl. 19:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in