Citat:
Ursprungligen postat av
FlashyBear
De flesta tolkar nog en Alliansen-regering som en Alliansen-regering som samarbetar med SD, vilket är ett rimligt antagande. Det skulle förklara varför bara 70-80% av M+KD tycker att den skulle gjort ett bättre jobb. Resten ogillar SD:s politik mer än S:s. Detsamma gäller C. C:s väljare tycker helt enkelt INTE att en mer liberal ekonomisk politik värd en mer konservativ invandringspolitik. Inte svårare än så.
Detta ↑↑↑ är givetvis en rejäl förenkling an väljarnas resonemang.
En Alliansen-regering borde väl vara just en Alliansen-regering. Ungefär som vi hade 2006-2014.
En Regering som underkastar sig SD's utpressning och för SD's politik går inte att kalla Alliansen regering.
Med det sagt så gör inte jag anspråk på att veta vad som försiggick i hjärnorna på de som svarade på frågan.
Citat:
Ursprungligen postat av
FlashyBear
Ja, med tanke att höger[liberala]politik (a la Reinfeldt) innebär (återigen mycket förenklat) "fri" invandring och försvagad välfärdsstat (a la USA?) så har C-väljarne uppenbarligen rätt.
C är det enda högerpartiet i Sverige då? (Ja, på en relativ skala. Internationellt får C väl liksom andra partier i Riksdagen ses som vänsterpartier).
Citat:
Ursprungligen postat av
FlashyBear
Lite ironiskt kanske att dagens "höger" är mer vänster än dagens "vänster" då "höger" tycks ha politik som är mer pro-välfärdsstat än Sossar (+C), men så är det nog
Även om Ebba lät som en kommunist när borttagandet av värnskatten kom på tal så tror jag iaf att V står till vänster om KD.
Idag är det nog C som är höger och alla de andra vänster.
(Att alla partier dras mot mitten är i sig inget konstigt. Det är röstmaximering).
Citat:
Ursprungligen postat av
FlashyBear
LOL WHAT?
Citat:
Ursprungligen postat av
Ancistrus
Kan du vara snäll och förtydliga den sista meningen tack. Hur och när gjorde SD det menar du?
Visst. (Dock skall inte SD inte diskuteras i denna tråd så det blir kort). SD ställde upp oöverstigliga hinder. I praktiken sa SD att visst kan ni få bilda regering, men den måste driva SD's politik. Och det bör var och en kunna inse att det är ett oöverstiglig hinder.
Vad jag pekar på, givet hur många SD-väljare som föredrar en Alliansen-regering, är att SD-ledningen kanske skulle skippat utpressningen.
OBS att jag inte direkt kritiserar SD för deras utpressningslinje. Jag bara pekar på att deras väljare verkar ha föredragit en Alliansen-Regering.