2019-08-10, 14:24
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Det måste vara skönt att döva sitt samvete genom att betala världens högsta skatt!

Patentlösningen är att rösta på ett parti som bryr sig om de som har det sämst ställt, något socialdemokraterna verkligen inte kan beskyllas för att göra.

Har aldrig haft problem med att betala skatt. Har tillräckligt över i plånboken efter jag gjort det. Det absurda i sammanhanget är att det är de som har mest kvar i plånboken efter skatt som gnäller mest om höga skatter. Att sedan en del inte förstår sambandet mellan statens inkomster och dess utgifter är bara sorgsamt. För att de sämst ställda skall kunna garanteras en dräglig tillvaro så räcker inte almosor från exempelvis Frälsingsarmen som någon annan trodde.
Socialdemokraterna har alltid varit det parti som brytt sig om de som har sämst ställt vilket man knappast kan säga om högerpartierna i Sveriges riksdag.
Senast redigerad av Powergirl 2019-08-10 kl. 14:27.
2019-08-10, 14:31
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Socialdemokraterna har alltid varit det parti som brytt sig om de som har sämst ställt vilket man knappast kan säga om högerpartierna i Sveriges riksdag.

Så artikeln jag länkade till tidigare stämmer inte med verkligheten?

Citat:
Inkomstklyftorna i Sverige har ökat under den S-ledda regeringen – och är nu större än någonsin.

Det visar färsk statistik från SCB.
2019-08-10, 14:33
Medlem
Fris avatar
Citat:
Har aldrig haft problem med att betala skatt. Har tillräckligt över i plånboken efter jag gjort det. Det absurda i sammanhanget är att det är de som har mest kvar i plånboken efter skatt som gnäller mest om höga skatter. Att sedan en del inte förstår sambandet mellan statens inkomster och dess utgifter är bara sorgsamt. För att de sämst ställda skall kunna garanteras en dräglig tillvaro så räcker inte almosor från exempelvis Frälsingsarmen som någon annan trodde.
Säger du som är en obildad sosse som röstar för motsatsen till det du önskar, för att du är så obildad och lättlurad.

Offentlig sektor stjäl 250 000 000 kronor från folket i timmen dygnet runt året om. Du bara ljuger för dig själv, som en inbillning i en drömfantasi, att "det gör de fattiga rika". Men du kollar aldrig efter hur det faktiskt går till. Vad dessa tusentals miljarder varje år verkligen används till. Du bara drömmer och ljuger för dig själv. Tack för att du berättar det för oss hära, inte för att du precis övertygar någon av oss att kopiera ditt offertillstånd, men för att vi därav kan lära oss hur allvarligt det står till med er gravt psykiskt förståndshandikappade som skapat ert eget islamistiska tortyrsamhälle på evig stenåldersnivå. Det har ett visst värde att vi kan fastställa bortom alla tvivel att ni sosseborgare helt frivilligt valde att mörda era barn och sen begå självmord. Dina ord bevisar att inget annat än det är din avsikt och mening med livet du själv vill avsluta så fort som möjligt.
2019-08-10, 14:39
Medlem
Citat:

De sämst ställda garanteras en dräglig tillvaro genom en bra skola, bra möjligheter till omskolning om det inte finns jobb inom det område man utbildat sig till, och en fungerande hyresmarknad så att det går att flytta smidigt. Dessutom måste skatten på normala inkomster vara tillräckligt låg så att det lönar sig att ta initiativ för att bryta bidragsberoende.

De höga skatterna drabbar helt klart fattiga hårdare än de mer rika. Mest eftersom att om man har begränsade resurser så blir det viktigare att prioritera utgifterna.

Exempelvis skulle nog de flesta med bra inkomster ha ett pensionssparande redan i unga år. Är man däremot fattigare skulle man nog hellre behålla pengarna och exempelvis betala av bolån lite snabbare. Nu tvingar staten alla att satsa 20% av lönesumman ungefär på pensionen. Oavsett om det är vettigt eller inte.

Det bästa staten kan göra för de med lägre inkomster är att betrakta dem som vuxna individer som är kapabla att ta ansvar för sig själva och prioritera mellan olika utgifter. Det är nyckeln till att få folk att mogna och utvecklas.

Omfördelning via skatten är nog både rimlig och öskvärd till en viss del men det borde oftare vara omfördelning av reda pengar som de fattiga sedan får använda som de vill. Det bör inte vara dold omfördelning genom exempelvis subventionerad sjukvårdsförsäkring, kollektivtrafik, eller barnomsorg. Omfördela pengar och låt sedan folk bestämma själva.

Det är en nyckelåtgärd för att kunna få ner skatterna utan att någon egentligen förlorar på det tror jag. Statlig eller kommunalverksamhet har ju som ledstjärna "Köp en. Betala för två eller tre!"
2019-08-10, 15:45
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
De sämst ställda garanteras en dräglig tillvaro genom en bra skola, bra möjligheter till omskolning om det inte finns jobb inom det område man utbildat sig till, och en fungerande hyresmarknad så att det går att flytta smidigt. Dessutom måste skatten på normala inkomster vara tillräckligt låg så att det lönar sig att ta initiativ för att bryta bidragsberoende.
Jaha. Garanteras "man" det eller garanteras man INTE det???
Bara för att någon inept korrumperad politiker kallar sig själv för "sosse" så behöver du ju inte instinktivt reflexivt tanklöst bara tillskriva vederbörande alla Jesus gudakrafter och samhällsomdaningar. Ett alternativ vore ju att istället se till den förödelse med massdöd, svält, pest och efterblivenhet som alla sossar alltid utan undantag har orsakat med sin messianska idiotpolitik.

"Tillräckligt låg för att inte drabba de fattiga, loch Stefan Löfvén som vet precis vilken hyra vilken lya måste betala och inte får betala o.s.v. i ditt sovjetprogrammerade katastrofalmisslyckande.
2019-08-10, 15:52
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Så artikeln jag länkade till tidigare stämmer inte med verkligheten?
Var skrev jag det? Läs mitt svar till dig nr. 15064.
2019-08-10, 16:08
Medlem
Citat:
Var skrev jag det? Läs mitt svar till dig nr. 15064.

Citat:

Det du skriver här ovan är ju oförenligt med vad som skrivs i artikeln.
Socialdemokraterna för tvärt emot vad du påstår en politik som ökat klyftorna mellan fattiga och rika till rekordnivåer. Därmed gjorde Alliansen mer för fattiga än den rödgröna regeringen.
2019-08-10, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Bara för att någon inept korrumperad politiker kallar sig själv för "sosse" så behöver du ju inte instinktivt reflexivt tanklöst bara tillskriva vederbörande alla Jesus gudakrafter och samhällsomdaningar.

Inte konstigt att Löfven kommer undan med så mycket snack och så lite verkstad när de egna kärnväljarna skapar en egen vision om att partiet är det bästa för samhällets svagaste grupper även om den förda politiken bevisligen leder till att de redan rekordstora klyftorna bara blir större och större!

Socialdemokrati liknar på detta sätt närmast en religion.
2019-08-10, 20:07
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
En Alliansen-regering borde väl vara just en Alliansen-regering. Ungefär som vi hade 2006-2014.

En Regering som underkastar sig SD's utpressning och för SD's politik går inte att kalla Alliansen regering.
Så kan man tycka om man missade att SD fällde S+MP och lovade att göra detsamma mot Alliansen om inte Alliansen anpassar sig (bland annat att Annies inv.politik inte ska få genomslag).

Alliansen har 40%. Det var underförstått (för de flesta) att de skulle då bli beroende av SD. Det var vad Annie och Majoren pratade om rätt så länge. Klart att väljarna tar hänsyn till det.
2019-08-10, 21:55
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Nu vet jag inte om jag skall skratta eller gråta. Det jag skrev var att sänkta skatter är inte vägen för att de sämst ställda skall få det bättre.
Jo, det är väl just vad det är. Med sänkt skatt får du mer pengar kvar att skänka till de sämst ställda.

Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Så kan man tycka om man missade att SD fällde S+MP
Jag känner mycket väl till det och det förändrar exakt inget.

Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
och lovade att göra detsamma mot Alliansen om inte Alliansen anpassar sig
Vilket bekräftar det jag skrev.
2019-08-10, 22:13
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Jag känner mycket väl till det och det förändrar exakt inget.
Det förändrade bevisligen tillräckligt för att Annie (och Majoren) valde Stefan framför Ulf. Och så gjorde 70-80% av deras väljare och 20-30% av M/KD:s.

Men att du inte förstår det förklarar att du finner det konstigt att Annies väljarna tycker som henne. Det finns inte mycket att tillägga.
2019-08-10, 22:35
Medlem
Citat:

Vad bra att du känner så för skatterna kommer bara öka mer och mer oavsett vilka som styr eftersom hela 7K massimporterar katastrofmänniskor. Detta kommer i första hand slå mot de sämst ställda så jag hoppas de älskar detta lika mycket som du, i annat fall får de skylla sig själva. Vi som är rika kan alltid undslippa detta, vi köper sjukvård när den kollapsar, vi bygger gated communities med bra skolor eller lämnar landet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in