2016-12-19, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Det politiska landskapet befinner sig i gungning. Mängder av röster finns att valfiska. Framförallt på mittfältet, vilket Centerns stigande opionssiffror antyder.
Men även SD kan lyckas i fiskafänget och hejda sin nuvarande nedgång. En förutsättning torde vara att partiledning har kuraget att rensa ut "avgrundshögern" inom partiet. Sverigedemokraterna är inte betjänta av en del medlemmar med extrema åsikter om ras, repatriering och upphävande av lagligt förvärvade medborgarskap.
Avgrundshögern inom SD kan visa sig vara en stor tillgång i valrörelsen. Dock ej för SD utan för motståndarna.
Det har väl alltid varit ganska rörligt mellan de borgerliga partierna. Sedan vet jag väl inte om det är så rörligt nu. KD står väl och stampar på samma plats. C ökar förvisso men det är ganska långsamt.

Sedan förstår jag inte vad du menar med avgrundshögern inom SD. Jag kan svårligen tänka mig några anarkokapitalister rösta på SD. "Avgrundshögern" borde ha svårt att förmå sig att rösta på något av Riksdagspartierna öht, då de rimligen uppfattas som kommunistpartier allihop. Skulle väl vara C eller M de kan tänka sig att rösta på, beroende på vad de prioriterar. C och M försöker iaf dra lite högerut även om det går väldigt långsamt.
2016-12-20, 08:54
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stapedius
Stefan Löfven är en ganska vettig statsminister. Förstår inte all kritik emot honom.

https://www.youtube.com/watch?v=KP3HuQOqKS4

Folk gillar inte Stefan Löfven för att han är korkad och inkompetent.

On Topic: Jag tycker det är märkligt att opinionen ligger så stilla som den verkar. Med tanke på allt som händer i Sverige just nu. Och jag tycker jag märker betydligt mer kritiska toner kring invandringen var jag än går och vem jag än pratar med, men opinionsundersökningarna kanske är missvisande just nu, på samma sätt som i presidentvalet nyss. Eller så är folk helt enkelt så kritiska till mångkultur och feminism som jag fått intrycket av.
2016-12-22, 01:34
Medlem
8711s avatar
Yougov, December:

M tokrasar, nere på 19,0% (-3,3) på en månad. Tappar väljare i stora massor till SD, KD och C.

S 24,3% (+2,5)
V 7,2% (-0,8)
Mp 3,2% (-0,1)

SD 24,2% (-0,6) Stabil och hög nivå för Sverigedemokraterna hos Yougov.

M 19,0% (-3,3)
C 8,4% (+0,7)
L 4,9% (-1,0)
Kd 4,2% (+1,9)
2016-12-22, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Yougov, December:

M tokrasar, nere på 19,0% (-3,3) på en månad. Tappar väljare i stora massor till SD, KD och C.

S 24,3% (+2,5)
V 7,2% (-0,8)
Mp 3,2% (-0,1)

SD 24,2% (-0,6) Stabil och hög nivå för Sverigedemokraterna hos Yougov.

M 19,0% (-3,3)
C 8,4% (+0,7)
L 4,9% (-1,0)
Kd 4,2% (+1,9)

Men S har den största ökningen vad jag kan se?
2016-12-22, 01:39
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av griffen
Men S har den största ökningen vad jag kan se?

Jupp, men är väl en annan kombination av tillskott av väljare än just m-väljare.

Jag läser dagens Metro, det är min källa.

https://issuu.com/metro_sweden/docs/20161222_se_stockholm
2016-12-22, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Jupp, men är väl en annan kombination av tillskott av väljare än just m-väljare.

Jag läser dagens Metro, det är min källa.

https://issuu.com/metro_sweden/docs/20161222_se_stockholm

Det är inte så att jag misstror dig. Absolut inte. Men om undersökningen stämmer och M tappat till SD, så måste SD i sin tur ha tappat till S. Eller om det gick via ytterligare något parti.

M:s nedgång är hursomhelst intressant. Kan man tolka det som att "förlåt-turnén" från Kindberg Batra, Borg, med flera har haft motsatt effekt än den avsedda? Sossarna har ju inte bett om ursäkt efter att de lade om sin migrationspolitik, utan hävdar att man bara anpassade sig efter förändrade omständigheter. Kan tänkas att väljarna har större respekt för det?
2016-12-22, 02:34
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av griffen
Det är inte så att jag misstror dig. Absolut inte. Men om undersökningen stämmer och M tappat till SD, så måste SD i sin tur ha tappat till S. Eller om det gick via ytterligare något parti.

Kan vara så, men behöver inte vara. Då måste man ha tillgång till rådata eller annat material för att kunna tyda detta.

SD kan ha fått 2 procentenheter från m, tappat 1 till s och lite spritt till andra. Eller så är s inte alls inblandat i förändringarna utan SD kan exempelvis ha fått 0,8 från m och tappat 1,4 till kd vilket isåfall är en slumpmässig förändring som rättas till i nästa mätning då någon sådan anledning inte tycks finnas. Det är svårt att veta.
Senast redigerad av 8711 2016-12-22 kl. 02:38.
2016-12-22, 03:05
Medlem
Mellbergans avatar
Det står i metroartikeln att det stora tappat av väljare från M i huvudsak går till SD och C. Ändå backar SD. Det hela känns väldigt märkligt. SD vinner fajten om väljare mot M men tappar samtisigt stort till något annat parti, troligen S? Vi ska inte glömma bort att det också kan röra sig om slumpfel i mätningen som gör att SD minskar, det får nästa yougov mätning utvisa.

Kan det vara(som någon annan skrev) vara Moderaternas förlåt-utspel som får väljarna att känna ett förakt?

Alternativt som de i Metro skrev, att väljarna är trötta på moderata politiska utspel och istället faktiskt vill se att riktiga förslag klubbas igenom från M sida(indirekt med stöd av SD eftersom deras migrations/brottspolitik nu är "likadan" som i alla fall upplevs av väljare).

Siffran för Moderaterna är anmärkningsvärd då oppositionspartier normalt brukar vara som starkast i mellanvalstider.
Senast redigerad av Mellbergan 2016-12-22 kl. 03:15.
2016-12-22, 07:39
Medlem
Returpappers avatar
Allt är inom felmarginalen och Kd brukar åka hiss i Yougov och Sentio. Tänk på att 1,9% är 90 000 väljare oerhört mycket för ett så litet parti som Kd. Men pensionärsskatten kan ha gett resultat.
M var de som införde pensionärsskatten så det kan vara en direkt orsak till deras tapp till Kd.

Att centern fortsätter öka är antagligen bara en fortsättning på tidigare framgångar. Väninnor som följer efter när de hör vad de mer tongivande tanterna snackar om. Förr var det bla, bla miljöpartiet. Nu är det bla, bla centerpartiet.

L brukar likt Kd åka hiss upp och ner men det är också slumpmässigt. Nästa gång är det lika mycket åt andra hållet. För litet underlag för att vara säkert.

Sd ligger still -0,6% det är i princip en slumpmässig variation, oförändrat.

Att S ökar är inte förvånade många tycker nog deras politik är trovärdig. Hälften av S väljare utgörs i dag av invandrare och de byter aldrig parti. De har blivit de nya "gamla svenskarna", de som röstade på S från vaggan till graven.
2016-12-22, 07:41
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Det står i metroartikeln att det stora tappat av väljare från M i huvudsak går till SD och C. Ändå backar SD. Det hela känns väldigt märkligt. SD vinner fajten om väljare mot M men tappar samtisigt stort till något annat parti, troligen S? Vi ska inte glömma bort att det också kan röra sig om slumpfel i mätningen som gör att SD minskar, det får nästa yougov mätning utvisa.

Kan det vara(som någon annan skrev) vara Moderaternas förlåt-utspel som får väljarna att känna ett förakt?

Alternativt som de i Metro skrev, att väljarna är trötta på moderata politiska utspel och istället faktiskt vill se att riktiga förslag klubbas igenom från M sida(indirekt med stöd av SD eftersom deras migrations/brottspolitik nu är "likadan" som i alla fall upplevs av väljare).

Siffran för Moderaterna är anmärkningsvärd då oppositionspartier normalt brukar vara som starkast i mellanvalstider.
Allt snack om vem som tar från vem är nonsens , instituten har svårt mäta stödet korrekt så att finlira med flöden är lyteskomik.
Fem fulla finnar i en folkabuss är mer pålitliga än ett opinionsinstitut.
2016-12-22, 07:46
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Allt är inom felmarginalen och Kd brukar åka hiss i Yougov och Sentio. Tänk på att 1,9% är 90 000 väljare oerhört mycket för ett så litet parti som Kd. Men pensionärsskatten kan ha gett resultat.
M var de som införde pensionärsskatten så det kan vara en direkt orsak till deras tapp till Kd.

Att centern fortsätter öka är antagligen bara en fortsättning på tidigare framgångar. Väninnor som följer efter när de hör vad de mer tongivande tanterna snackar om. Förr var det bla, bla miljöpartiet. Nu är det bla, bla centerpartiet.

L brukar likt Kd åka hiss upp och ner men det är också slumpmässigt. Nästa gång är det lika mycket åt andra hållet. För litet underlag för att vara säkert.

Sd ligger still -0,6% det är i princip en slumpmässig variation, oförändrat.

Att S ökar är inte förvånade många tycker nog deras politik är trovärdig. Hälften av S väljare utgörs i dag av invandrare och de byter aldrig parti. De har blivit de nya "gamla svenskarna", de som röstade på S från vaggan till graven.
M tappar för att de erkänt sitt svek gällande invandring offentligt.
Sen vägrar M ta makten, det äter förtroende, M kommer fortsätta tappa tills man de facto vill ha makten och då är SD enda alternativet.
Senast redigerad av Sonnenwende 2016-12-22 kl. 07:49.
2016-12-22, 13:26
Medlem
Cannabisministerns avatar
Uppåt för Centern i ny Novus-mätning

Stödet för Centerpartiet ökar i TV4/Novus senaste opinionsundersökning. 9,3 procent av de tillfrågade säger att de skulle rösta på partiet om det vore val till riksdagen i dag.

Uppgången på 1,3 procentenheter från förra mätningen är den enda förändringen i undersökningen som är statistiskt säkerställd.

Stödet för C ligger nu på 3,2 procentenheter över valresultatet 2014 och ökar främst i den yngsta åldersgruppen 18-29 år och bland icke fackanslutna.

Opinionen enligt TV4/Novus

M 21,8 (-1,3)
L 5,4 (-0,2)
C 9,3 (+1,3)
KD 3,0 (+/-0)
S 27,3 (+0,7)
V 7,4 (-0,1)
MP 4,9 (-0,2)
SD 17,9 (+0,1)
Fi 2,0 (-0,4)

Varför fortsätter nästan alla institut att redovisa Fi? De har inte varit över 4% i en enda mätning, men dyker ändå upp som en egen spalt.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/uppat-for-centern-i-ny-novus-matning

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in