2019-08-08, 18:38
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Fortfarande tveksam till om du kan sprida uppgifter ur register om andra till tidningar eller om brottsutredningar. Tror inte att det är lagligt att läcka till trådar som denna.

Du får vara hur tveksam du vill. En kommunal och statlig eller landstings arbetsgivare får aldrig efterforska om du lämnar uppgifter till någon som har utgivningstillstånd.

Du kan inte kopiera handlingar och lämna ut. Meddelarskydd och efterforskningsskydd gäller enligt yttrandefrihetsgrundlagen och tryckfrihetsförordningen.

Den som efterforskar begår grundlagsbrott. Ställer de en fråga på ett personalmöte om vem som lämnat uppgifter=grundlagsbrott

Undantagna är VD och Styrelseledamöter
Citera
2019-08-08, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Du har en skev verklighetsuppfattning. En yxa klyver kraniet på en människa utan vidare. Jo, en yxa skall vara vass, annars är det dags att slipa den.
Usch ja, en sprillans ny yxa kan klyva ett papper i luften, eller ett hårstrå. Vidrigt vapen.
Citera
2019-08-08, 18:41
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
När jag jobbade inom rättsväsendet fick vi skriva på papper om tystnadsplikt. Jag fick också veta att jag var förbjuden att tala med media. Självklart höll jag mig inom ramarna. Men det finns alltid folk som "läcker". Inte minst för att de får betalt. Dessa läckage är inte lagliga men de finns. Det vet alla. För inside information finns det pengar att tjäna. Polisen och civilanställda har inte så höga löner, så några tusenlappar svart är inte att förakta. Pressen har informatörskydd enligt lag, så det är ganska riskfritt.

Man är som statlig,kommunal eller landstingsanställd aldrig förbjuden att tala med media. Ett sådant dokument är ogiltigt.

Vill någon inom polisen som läst förhör med JL tala med pressen så är hen fri att göra det muntligen dokument får inte lämnas ut.
Citera
2019-08-08, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
. Förtroendegivande att köpa en bil av!

Fast jag tror att just synder som begåtts under tonåren nog lättare kan skyllas på omognad än det som skett i vuxen ålder. Dessutom kommer ju bilder på GM inte vara så lätta att känna igenom honom från när han är vuxen.

Största hotet mot hans framtid är nog egentligen frågan om hur störd hans hjärna och psyke är.
Jannes brott var frihetsberövande, gisslan, för att frita Clark Olsson. JLs brott var mord på en vän för att han "kände för det".
Bilder säger inget. Men det räcker för vilken myndighet som helst som har tillgång till hans personuppgifter, att neka honom jobb, tillträde till land via visum, tillträde till jobb. Han är så körd som nån kan bli. Han kan fixa egen firma, absolut. Och det är nog den enda lösningen den dag han kommer ut. Dock är han högpresterande gällande teoretiska ämnen. Han är inte mekaniker, elektriker eller andra hantverksjobb. Jag ser ingen lösning för JL. Å andra sidan... vi har inte sett slutet av detta än.
Citera
2019-08-08, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleipner08
Man är som statlig,kommunal eller landstingsanställd aldrig förbjuden att tala med media. Ett sådant dokument är ogiltigt.

Vill någon inom polisen som läst förhör med JL tala med pressen så är hen fri att göra det muntligen dokument får inte lämnas ut.
Han är absolut inte "fri" att göra det! Men han kan slå en signal till en journalist som "anonym källa". ALLA som är anställda inom polismyndigheten skriver på tystnadspliktavtal.
Citera
2019-08-08, 18:52
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Inom i vart fall Hälso och sjukvården har du väldigt strikt tystnadsplikt när det gäller patienter och sjukdomsfall. Absolut inget snack med media är tillåtet.

Hurvida man får efterforska vem lagbrytaren är vet jag inte, men straffet är hårt om skvallraren avslöjas. Finns flera fall där folk sagts upp och dömts till fängelse samt förlorat läkar legget för just brott mot tystnadsplikten.

Det finns ett känt fall där en patient gick ut och påstod att hon blivit opererad sju gånger i onödan av en viss läkar - bara för hans nöjes skull. I verkligheten hade hon spridd cancer. Trots mediaanklagelserna med foto på läkaren - var han inte fri att gå ut och försvara sig i media.
Han och hans familj fick tigande utstå mycket spott och spe under lång tid.

Är det inte så att meddelarfriheten, som någon nämnde, gäller främst arbetsplatsens, dess organisation och förhållandena där mm?

Vet inte om poliserna som läcker i detta fall skulle kunna anklagas för att äventyra utredningen och indirekta påverka vittnen?
Senast redigerad av Solglittret 2019-08-08 kl. 18:55.
Citera
2019-08-08, 18:56
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Han är absolut inte "fri" att göra det! Men han kan slå en signal till en journalist som "anonym källa". ALLA som är anställda inom polismyndigheten skriver på tystnadspliktavtal.

Och som anställd så har de friheten att tala med pressen. Att efterforska vem är ett grundlagsbrott. Journalister har källskydd.

De enda som har absolut tystnadsplikt är präster.

Har JL talat med en präst om detta som hänt eller skulle ske så Kan ingen tvinga fram uppgifter där.

Pressen har källskydd och lämnar inte ut sin källa.
Citera
2019-08-08, 18:57
Medlem
Citat:
Inom i vart fall Hälso och sjukvården har du väldigt strikt tystnadsplikt när det gäller patienter och sjukdomsfall. Absolut inget snack med media är tillåtet.

Hurvida man får efterforska vem lagbrytaren är vet jag inte, men straffet är hårt om det avslöjas. Finns flera fall där folk sagts upp och dömts till fängelse samt förlorat läkar legget för just brott mot tystnadsplikten.

Det finns ett känt fall där en patient gick ut och påstod att hen blivit opererad sju gånger i onödan av en viss läkar - bara för hans nöjes skull. I verkligheten hade hon spridd cancer. Trots mediaanklagelserna med foto på läkaren - var han inte fri att gå ut och försvara sig i media.

Är det inte så att meddelarfriheten, som någon nämnde, gäller främst arbetsplatsens, dess organisation och förhållandena där mm?

Vet inte om poliserna som läcker i detta fall skulle kunna anklagas för att äventyra utredningen och indirekta påverka vittnen?
Nej, hade de läckt hade det stått "enligt källa", inte "enligt polisförhör". Om jag, när jag var anställd, läckt och nån kommit på mig så hade jag fått sparken rakt av. Om jag varit en superviktig medarbetare så hade det blivit internutredning. Och kanske fått suspension under en kortare tid. Men nu var jag inte en superviktig medarbetare, och jag hade för övrigt inte läckt. De uppgifter som finns i media, och som hänvisas till polisförhör, är helt lagliga uppgifter som polisen gått ut med för att få tyst på vidriga rykten, och för att ge deras bild av det hela. Vi kommer få veta mer - men det lär ta sin tid. Fupen kommer bli offentlig och då lär den här tråden ta fart så in i hoppsan.
Citera
2019-08-08, 18:58
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:

Hurvida man får efterforska vem lagbrytaren är vet jag inte, men straffet är hårt om skvallraren avslöjas. Finns flera fall där folk sagts upp och dömts till fängelse samt förlorat läkar legget för just brott mot tystnadsplikten.

Det finns ett känt fall där en patient gick ut och påstod att hon blivit opererad sju gånger i onödan av en viss läkar - bara för hans nöjes skull. I verkligheten hade hon spridd cancer. Trots mediaanklagelserna med foto på läkaren - var han inte fri att gå ut och försvara sig i media.

Läs grundlagen
Citera
2019-08-08, 19:01
Medlem
Citat:
Och som anställd så har de friheten att tala med pressen. Att efterforska vem är ett grundlagsbrott. Journalister har källskydd.

De enda som har absolut tystnadsplikt är präster.

Har JL talat med en präst om detta som hänt eller skulle ske så Kan ingen tvinga fram uppgifter där.

Pressen har källskydd och lämnar inte ut sin källa.
Nej, du har inte den friheten. Däremot kan ingen dagspress avslöja källan. Det handlar om integritet. Om du skriver på ett tysnadspliktsavtal så förutsätter arbetsgivaren att du följer det. Men ingen kan hindra att du i smyg ringer pressen. Blir du avslöjad så blir du sparkad, internutredd eller får annan påföljd. Men fri att prata med pressen är du inte.
Citera
2019-08-08, 19:03
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Nej, du har inte den friheten. Däremot kan ingen dagspress avslöja källan. Det handlar om integritet. Om du skriver på ett tysnadspliktsavtal så förutsätter arbetsgivaren att du följer det. Men ingen kan hindra att du i smyg ringer pressen. Blir du avslöjad så blir du sparkad, internutredd eller får annan påföljd. Men fri att prata med pressen är du inte.

Din rätt att läcka
Meddelarfriheten innebär att anställda på myndigheter får prata med medier, utan att riskera repressalier. Den som jobbar i ett företag riskerar mer, men har också sina rättigheter. ST Press benar ut hur skyddad du är.

Publicitet kan vara den bästa boten mot missförhållanden på en arbetsplats. Ett välkänt exempel är när Sarah Wägnert larmade om vanvård på ett vårdboende i Solna – och sedan fick ge namn åt en lagregel, lex Sarah.

Alla medborgare i Sverige har yttrande*frihet och får fritt uttrycka sina åsikter. Och alla som pratar med en journalist har rätt att vara anonyma. Det står i grundlagen.

Alla offentligt anställda omfattas dessutom av det som kallas meddelarfriheten och har rätt att förse medier med information. Meddelarfriheten gäller också vissa andra arbetsplatser, som kommunala bolag och en handfull stiftelser och institut.

Rätt att vidarebefordra information

Det innebär en frihet att vädra sin åsikt om förhållandena på arbetsplatsen – men också att föra vidare information, även sekretessbelagd sådan.

– De som omfattas av meddelarfriheten har också rätt att bryta mot sekretessen och berätta för en journalist om sådant som är hemligt. Men inte om informationen är belagd med kvalificerad sekretess, som till exem*pel patient*sekretessen i sjukvården,
Citera
2019-08-08, 19:05
Medlem
Enligt BO’s faders Facebook kommer kistan att vara öppen enligt ortodox tradition.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in