2019-08-08, 17:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rovsmor-bredbart
Jag förstår absolut din poäng o håller med i dina tankegångar. Dock tycker jag att det Är "konstigt" att en svensk pojke mördar sin vän, åtminstone med det lilla vi vet i nuläget.

Så som samhället ser ut idag är många svaga och mentalt instabila. Om det resulterar i en psykisk sjukdom eller störning, beror helt på men på något sätt får det sitt fäste. Antar att mördaren lider av en störning. Det är konstigt att föreställa sig eftersom jag själv inte är "störd" eller vill mörda en "vän". Däremot försöker jag förstå det bakomliggande, vad anledningen är till att han har denna problematik. Och där finner jag en del svar... Dessvärre.
Citera
2019-08-08, 18:04
Medlem
Ett yxslag borde väl ändå inte dödat honom? Speciellt från en 16åring. Yxor är inte särskilt vassa så den kan inte ha penetrerat, kanske gjort inre skador?, han måste nog slått flera flera hugg?
Citera
2019-08-08, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Hur troligt är det att en 16-åring som hugger en yxa i huvudet på en kompis av ren nyfikenhet kan bli en välfungerande 20-åring fyra år senare?

Eller rättare sagt. Låt oss anta att J@(k nästan alltid fungerar normalt. Det är bara vid extremt sällsynta tillfällen som han hugger en yxa i skallen på någon.

Då kanske det blir så i fortsättningen också? Bara en gång vart sextonde år hugger J@(k en yxa i skallen på någon?
Tja, inte helt otroligt kan jag tycka. Han har fått sin nyfikenhet tillfredsställd. Han kan ångra sig som fan med tiden och inse att det inte var värt och han sörjer sin vän. Han kan ha ångest för att ha tagit livet av PP. Han kan bli "frisk". Så personligen tror jag absolut han kan bli en välfungerande medborgare. Men... vi har inte en susning om hans mentala tillstånd förrän hans 4-veckors sejour är över hos psykiatrin. Och först är det en P7:a. Om P7:an visar att han inte behöver en stor sinnesunderökning (vilket jag i och för sig tvivlar på) så anses han som frisk och det blir sluten ungdomsvård - om jag förstår rätt.

Men hugger man en yxa i huvudet på någon då måste man vara jävligt störd och i renons på empati vilket påvisar en riktigt grav störning. I så fall kan vi stryka bort det jag skrev ovan. Jag är jäkligt kluven (!) här.
Senast redigerad av Picasso2 2019-08-08 kl. 18:15.
Citera
2019-08-08, 18:10
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Meddelarskyddet omfattar knappast att skvallra om andras hälsa och hemförhållanden, inte heller att skvallra om brottsutredningar, tänker jag. Meddelarskyddet gäller helt andra saker, som missförhållanden i verksamheten. Blanda inte ihop detta.

Meddelarfrihet
Med meddelarfrihet menas de regler i tryckfrihetsförordningen respektive yttrandefrihetsgrundlagen som innebär att det i viss utsträckning är möjligt att straffritt lämna normalt sekretessbelagda uppgifter för publicering i massmedier t.ex. till författare, nyhetsbyråer, radioredaktioner eller databaser under förutsättning att finns ett utgivningsbevis.

Offentliganställda tjänstemän har på grund av meddelarfriheten en generell möjlighet till undantag från tystnadsplikten – men inte handlingssekretessen – till den som kan offentliggöra uppgifterna i medier.

Efterforskningsförbudet innebär att myndigheter eller andra allmänna organ inte får efterforska vem som har lämnat ett meddelande med stöd av meddelarfriheten. Den som har tagit emot en uppgift som lämnats för publicering med stöd av meddelarfriheten har tystnadsplikt beträffande meddelarens identitet.
Citera
2019-08-08, 18:10
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Hur troligt är det att en 16-åring som hugger en yxa i huvudet på en kompis av ren nyfikenhet kan bli en välfungerande 20-åring fyra år senare?

Eller rättare sagt. Låt oss anta att J@(k nästan alltid fungerar normalt. Det är bara vid extremt sällsynta tillfällen som han hugger en yxa i skallen på någon.

Då kanske det blir så i fortsättningen också? Bara en gång vart sextonde år hugger J@(k en yxa i skallen på någon?

Jag är den förste att hålla med dig om detta.

Det jag ville framhålla var att denne unge man JL levt i 16 år utan att ha åkt dit för något så här hemskt - sannolikt inte gjort något likartat heller.
Om 14 år, om vi förutsätter att han döms till 4 års sluten ungdomsvård, kommer han sannolikt ha sin gymnasieexamen, vara fri och ha ett helt blankt fräsch straffregister. Han kan leva, resa och jobba som vem som helst. Då är det två år kvar till nästa 16-års gärning enligt ditt exempel....

Jag vet inte hur man ska lösa ungdomsbrottslingars straffpåföljd, att som i USA spärra in någon i 40 år är inte heller optimalt.

Det är svårt, alla förtjänar en andra chans brukar man ju säga. Det gäller ju dock inte BO. Men vi kan ju inte väcka BO till liv genom att slå på GM. Möjligen skydda omgivningen med kontroller av GM - men skulle man verkligen kunna upptäcka vad denne har för innersta sjuka tankar i framtiden?
Citera
2019-08-08, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Om det är som jag fått det förklarat för mig finns det i Straffregisterutdraget inte med uppgifter om domar före 18 år.
Jag har beställt totalt sju utdrag ur Straffregistret sista månaderna till mig och anhöriga för utlandsjobb, visum etc. Enligt Skattemyndigheten som sköter detta står aldrig domar före 18 års ålder omnämnda i dessa papper. (Ingen av oss hade någon dom, men de räknade upp regelverket)

Byter JL namn, vilket kanske är troligt, ex byte av tilltalsnamn försvinner han nog ner i anonymitet i framtiden. Om han inte gör något mer brottsligt kan han som vem som helst söka alla möjliga jobb, resa till USA, utbilda sig.
Är det som du nämner att han får möjlighet att slutföra sin gymnasieutbildning under straffet, ja då kommer han vara som vilken 20-åring som helst med en gymnasieexamen.

Men det förutsätter att han inte visar sig vara väldigt sjuk i framtiden också. Möjligen får han och hans familj flytta till ny ort för allas bästa.
Men i det stora hela behöver hans framtid inte påverkas mer.

Jag återkommer i pm till dig framöver.

Du lever i det förgångna. Det går inte längre att försvinna från sitt förflutna. Allt finns på nätet, även namnbyten.
Citera
2019-08-08, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleipner08
Meddelarfrihet
Med meddelarfrihet menas de regler i tryckfrihetsförordningen respektive yttrandefrihetsgrundlagen som innebär att det i viss utsträckning är möjligt att straffritt lämna normalt sekretessbelagda uppgifter för publicering i massmedier t.ex. till författare, nyhetsbyråer, radioredaktioner eller databaser under förutsättning att finns ett utgivningsbevis.

Offentliganställda tjänstemän har på grund av meddelarfriheten en generell möjlighet till undantag från tystnadsplikten – men inte handlingssekretessen – till den som kan offentliggöra uppgifterna i medier.

Efterforskningsförbudet innebär att myndigheter eller andra allmänna organ inte får efterforska vem som har lämnat ett meddelande med stöd av meddelarfriheten. Den som har tagit emot en uppgift som lämnats för publicering med stöd av meddelarfriheten har tystnadsplikt beträffande meddelarens identitet.

Fortfarande tveksam till om du kan sprida uppgifter ur register om andra till tidningar eller om brottsutredningar. Tror inte att det är lagligt att läcka till trådar som denna.
Senast redigerad av rappytt 2019-08-08 kl. 18:16.
Citera
2019-08-08, 18:23
Medlem
Citat:
Fortfarande tveksam till om du kan sprida uppgifter ur register om andra till tidningar eller om brottsutredningar. Tror inte att det är lagligt att läcka till trådar som denna.
När jag jobbade inom rättsväsendet fick vi skriva på papper om tystnadsplikt. Jag fick också veta att jag var förbjuden att tala med media. Självklart höll jag mig inom ramarna. Men det finns alltid folk som "läcker". Inte minst för att de får betalt. Dessa läckage är inte lagliga men de finns. Det vet alla. För inside information finns det pengar att tjäna. Polisen och civilanställda har inte så höga löner, så några tusenlappar svart är inte att förakta. Pressen har informatörskydd enligt lag, så det är ganska riskfritt.
Citera
2019-08-08, 18:25
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Du lever i det förgångna. Det går inte längre att försvinna från sitt förflutna. Allt finns på nätet, även namnbyten.

I viss utsträckning ger jag dig rätt.
Mitt intresse för kriminologi har gjort att jag grävt ner mig i äldre fall och också försökt få fram hur det gick med GM i framtiden.
Ofta är GM som bortblåst, går helt enkelt inte att hitta uppgifterna. Det behöver inte ens vara brott som är äldre än 10-15 år.
Folk byter namn, ges rätt till identitetsskydd etc. Många personer inom utsatta yrken har redan idag skyddade personuppgifter - inte så svårt att få för en GM som kan beskriva sig var utsatt för en hotbild.

Jag tror att denna JL - om han trots allt är att betrakta som psykiskt frisk och håller sig på rätt sida lagen framöver, mycket väl kan leva som vilken Nisse Nilsson som helst efter trettio.
Smart och begåvad kanske han tom gör en framgångsrik karriär.

Men det känns onekligen lite kymigt med tanke på PP och hans anhöriga att detta kan hända.
Citera
2019-08-08, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
I viss utsträckning ger jag dig rätt.
Mitt intresse för kriminologi har gjort att jag grävt ner mig i äldre fall och också försökt få fram hur det gick med GM i framtiden.
Ofta är GM som bortblåst, går helt enkelt inte att hitta uppgifterna. Det behöver inte ens vara brott som är äldre än 10-15 år.
Folk byter namn, ges rätt till identitetsskydd etc. Många personer inom utsatta yrken har redan idag skyddade personuppgifter - inte så svårt att få för en GM som kan beskriva sig var utsatt för en hotbild.

Jag tror att denna JL - om han trots allt är att betrakta som psykiskt frisk och håller sig på rätt sida lagen framöver, mycket väl kan leva som vilken Nisse Nilsson som helst efter trettio.
Smart och begåvad kanske han tom gör en framgångsrik karriär.

Men det känns onekligen lite kymigt med tanke på PP och hans anhöriga att detta kan hända.
Tja, vi kan ta Janne Olsson, vår "käre" bankrånare i norrmalmtorgsdramat 1973. Han är idag en väletablerad bilhandlare i Helsingborgstrakten. Trevlig och gullig (jag har träffat honom flera gånger) och har hållit sig på rätt sida om lagen i många år. Å andra sidan har han, så vitt jag vet, inte mördat någon, men lever ganska bra fortfarande på sitt rykte. En tonårsmördare kan nog inte komma tillbaka om hans brott blir känt ens efter genomgånget straff.
Citera
2019-08-08, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skvallerbytta-
Ett yxslag borde väl ändå inte dödat honom? Speciellt från en 16åring. Yxor är inte särskilt vassa så den kan inte ha penetrerat, kanske gjort inre skador?, han måste nog slått flera flera hugg?

Du har en skev verklighetsuppfattning. En yxa klyver kraniet på en människa utan vidare. Jo, en yxa skall vara vass, annars är det dags att slipa den.
Citera
2019-08-08, 18:37
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Tja, vi kan ta Janne Olsson, vår "käre" bankrånare i norrmalmtorgsdramat 1973. Han är idag en väletablerad bilhandlare i Helsingborgstrakten. Trevlig och gullig (jag har träffat honom flera gånger) och har hållit sig på rätt sida om lagen i många år. Å andra sidan har han, så vitt jag vet, inte mördat någon, men lever ganska bra fortfarande på sitt rykte. En tonårsmördare kan nog inte komma tillbaka om hans brott blir känt ens efter genomgånget straff.

Förtroendegivande att köpa en bil av!

Fast jag tror att just synder som begåtts under tonåren nog lättare kan skyllas på omognad än det som skett i vuxen ålder. Dessutom kommer ju bilder på GM inte vara så lätta att känna igen honom från när han är vuxen.

Största hotet mot hans framtid är nog egentligen frågan om hur störd hans hjärna och psyke är.
Senast redigerad av Solglittret 2019-08-08 kl. 18:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in