2019-08-08, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Greta behöver inte bevisa någonting. Hon kör ett race för framtiden och klimatet. Varför ska hon segla med drivankare?

Varför behöver Greta inte bevisa någonting (eller ”visa” som var det ursprungligen använda ordet)? Vill hon bli tagen på allvar eller bara avfärdas som en manipulerad och neurotisk flickunge som kör sitt eget race, oklart på vilka vetenskapliga grunder?

Var kommer drivankaret in i bilden?
2019-08-08, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Greta kör sitt race för att länderna ska uppfylla Parisavtalet. Hon bedriver ingen diskussionsverksamhet. De som ifrågasätter Parisavtalet får vända sig till andra instanser.

Men om Parisavtalet uppfylls kommer ju CO2-utsläppen att öka till följd av Kinas och Indiens tillstånd till utbyggd kolkraft? Eller är det bara fake news som inte ens behöver bemötas?

Och mitt i alltihopa sitter Trump som en bromskloss

Om Greta verkligen vill bli tagen på allvar räcker det inte att glida fram på en lyxbåt och vägra svara på lite jobbiga frågor. Hon har alldeles för många och för högljudda motståndare för det.

Men om varken hon eller du förstår det så är det nog inte mycket att göra. Det är skygglappar och faktaresistens in full action.
2019-08-08, 11:44
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Jag är kritisk mot fenomenet Greta, men det där låter hemskt. Fullständig respektlöst.
Dessutom tror jag att Greta, med rätta, skulle få sympatierna på din sida om någon försökte krossa henne på det sättet.

Det är ju inte Greta personligen som ska debatten utan de vuxna klimatforskarna. De som kan frågorna och har diskussionsvana.
Citat:
Ursprungligen postat av Maltsev
Det är Infos egna slutsats av situationen och är helt i linje med användare som Info och Lehs där man istället för att diskutera vad personer egentligen säger försöker hitta på anledningar till att man inte ens ska lyssna på dem.
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nej han ville se hur Greta var som person och hur hon mådde enligt egen utsago. Dock stoppade Gretasekten intervjun tämligen omedelbart.

Nej. Syftet var att förnedra henne. Marc Reisinger ville bevisa att ungdomar som demonstrerar för klimatet är idioter som inte vet vad de demonstrerar mot. Exempelvis så frågade han några slumpmässigt utvalda barn/ungdomar följande frågor:

Citat:
MANIF FOR THE CLIMATE in Brussels, 21 February 2019, in the presence of Greta Thunberg.

I interviewed a few participants and found none that could answer these five factual questions about the atmosphere:

1) Main component of the air: Nitrogen (78%)
2) Main greenhouse gas: H2O (vapor and clouds> 70%)
3) Proportion of CO2 in the atmosphere: 0.04% (= 400 millionths)
4) CO2 share due to human activity: <5% = 20 millionths
5) Annual increase of CO2: 1 to 2 millionths

All the young people I interviewed (in addition to this clip) told me that CO2 was the main greenhouse gas, thought that it was 500 times higher than the reality, that the share related to human activity was 10 times higher and its increase was 10,000 times higher than it is.

Without malice, should not they offer to return to school and teachers to finally teach?

This interview illustrates that the climate marches are driven by passion rather than reason.

Om han valde ut de som kunde minst eller om ingen alls visste svaren vet jag inte, men i den video han publicerat så visar han i alla fall upp tre ungdomar som inte kan svara på (de tekniska) frågorna. Syftet var att visa att de inte vad de demonstrerar mot.

Han ville förnedra Greta på samma sätt, med troligen ännu svårare frågor, men där misslyckades han. En vuxen person (se video) räddade Greta från Marc och Marcs försök till förnedring.

Detta hindrade dock inte Marc att publicera en hånande artikel ändå, där han visar sitt förakt för Greta och hennes anhängare:

Citat:
I tried to interview Greta Thunberg
The most fervent supporters of the "climate" know nothing about the "climate"

The climate religion
What I observe is a crowd of blind people led by a blind person, as in the Gospel.

https://www.causeur.fr/greta-thunberg-climat-interview-160485

På internet så vet man vad syftet var, så det finns ingen anledning att låtsas om annat:

Citat:
How much does Greta Thunberg know about climate change?
Are the young activists against global warming all competent to be spokespeople for the movement? This is what a French journalist from Causeur tried to discover.

https://freewestmedia.com/2019/04/10/how-much-does-greta-thunberg-know-about-climate-change/

Greta Thunberg pratar gärna om sina klimatkunskaper med seriösa vuxna som behandlar henne med respekt. Som t.ex Skavlan:

https://www.youtube.com/watch?v=gn09SiukG2M

Men någon som Marc Reisinger som är ute efter att sätta dit Greta Thunberg med kluriga tekniska frågor i syfte att förnedra henne? Nä, sånt bör hon slippa. Åtminstone tills hon fyllt 18 år.
2019-08-08, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Greta åker ju till Sydamerika senare i år. Då kan hon ta upp detta. Kanske besöka Brasilien också?

Amazonas regnskogar är väldigt viktiga för hela jorden. Känns ju lite olustigt om de ska hugga ned precis allt där.

Vad hade du tänkt att hon skulle göra i Brasilien? Prata vett i Bolsonaro eller uppmana till generalstrejk bland sojabönderna i Amazonas?

Jag är rädd att hennes naivitet kan visa sig direkt farlig. En del utmålar ”oljebolagen” som den enda potentiella fienden. Tror det finns många, många fler. Och i Sydamerika ruvar många faror - inte minst i Brasilien.
2019-08-08, 12:01
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Vad hade du tänkt att hon skulle göra i Brasilien? Prata vett i Bolsonaro eller uppmana till generalstrejk bland sojabönderna i Amazonas?

Jag är rädd att hennes naivitet kan visa sig direkt farlig. En del utmålar ”oljebolagen” som den enda potentiella fienden. Tror det finns många, många fler. Och i Sydamerika ruvar många faror - inte minst i Brasilien.

Det finns kanske miljö- och klimatvänliga politiker som vill tala med henne. Närmare än så kommer hon nog inte makten i Brasilien.

President Jair Bolsonaro lär väl knappast vilja träffa henne.

Annars har du rätt i att i Sydamerika så ökar risken för en persons egna liv. I väst så är det väl ingen fara, men i Sydamerika får man se upp lite. Hoppas Greta tänker på säkerheten.
2019-08-08, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FairEnough
Inte helt värdelöst! Om du och jag och resten av Sveriges befolkning slutar flyga, köra bil och blir veganer så räddas ju hela jorden! Däremot så innefattar det inte eliten i landet. De är undantagna. Greta får fortsätta sitt CO2-sprutande korståg jorden runt ty hon är att jämställa med Jesus och moder Teresa.

Spelar ingen roll om hela Sverige slutar att köra bil, slutar flyga och blir veganer det skulle inte märkas ur ett globalt perspektiv, Kina ökar sina utsläpp mer varje år än Sverige släpper ut på ett år.
Att trycka ner folk i Sverige blir meningslöst och leder bara till att vi blir begränsade helt utan någon vinning vad gäller klimatet.
Allting handlar om en variant på kommunism, kontroll av hur vi lever medans eliten glider vidare. För att skapa kontrollen så ska vi hjärntvättas till att känna skuld och skam, ala religion som vi lämnat på historiens skräphög.
Sakta men säkert så kokas grodan i fler skatter, avgifter och högre bensinpris, flygskatt och plastpåsar för 7 kronor och andra sinnessjuka ideer.
Svensson ska betala för allting som flyktingar, ekonomiska migranter, miljön, historisk skuld som ska tvingas på nuvarande generation och så vidare.
Svensson ska fixa allting vare sig vi vill eller inte.

Men som du säger Malena Ernman har det ju bra i alla fall.
2019-08-08, 14:07
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hibiscrub
Spelar ingen roll om hela Sverige slutar att köra bil, slutar flyga och blir veganer det skulle inte märkas ur ett globalt perspektiv, Kina ökar sina utsläpp mer varje år än Sverige släpper ut på ett år.
Att trycka ner folk i Sverige blir meningslöst och leder bara till att vi blir begränsade helt utan någon vinning vad gäller klimatet.
Allting handlar om en variant på kommunism, kontroll av hur vi lever medans eliten glider vidare. För att skapa kontrollen så ska vi hjärntvättas till att känna skuld och skam, ala religion som vi lämnat på historiens skräphög.
Sakta men säkert så kokas grodan i fler skatter, avgifter och högre bensinpris, flygskatt och plastpåsar för 7 kronor och andra sinnessjuka ideer.
Svensson ska betala för allting som flyktingar, ekonomiska migranter, miljön, historisk skuld som ska tvingas på nuvarande generation och så vidare.
Svensson ska fixa allting vare sig vi vill eller inte.

Men som du säger Malena Ernman har det ju bra i alla fall.

Mja, det är sant på ett vis. Man blir ju tokig när IL i Miljöpartiet påstår att Sverige är och ska bli ett föregångsland. Vi kommer aldrig bli ett föregångsland med vår livsstil. Då kommer vi behöva minska vår konsumtion och levnadsstandard betydligt. Det är det som kommer måsta ske över hela Europa och världen.

Det är just det här jag tror Greta missat att utsläppen bygger på fundamentala bitar i samhället, marknadsekonomi och ökad konsumtion. Det måste göras på ett sätt som jag inte tror Greta-familjen förstår. Jag skulle vara redo för en sådan förändring för jag är rätt trött på samhället överlag.

Alternativet är att jobba för en stadig befolkningskontraktion. Det här alternativet ser jag som uteslutet i och med de politiska vindar som blåser över hela världen. Greta skulle inte bli långlivad med uttalanden om en befolkningsminskning.

Jag tror att detta kommer lösa sig själv tillslut. Tillgångarna kommer ta slut. Krig kommer påbörjas, inte krig om guld och olja utan om rent dricksvatten och mat. Många kommer stryka med på grund av detta och särskilt när resurserna sinar rejält. Insektsdöden är också en del av nedmonteringen.

Dessvärre kommer både djur-och växtarter ta rejält med stryk innan dess. Hade hellre sett att vi lagt resurser på detta ärligt talat.
2019-08-08, 14:08
Medlem
Citat:
Men någon som Marc Reisinger som är ute efter att sätta dit Greta Thunberg med kluriga tekniska frågor i syfte att förnedra henne? Nä, sånt bör hon slippa. Åtminstone tills hon fyllt 18 år.
Tycker du att de fem frågorna var kluriga? Den som inte kan svara på dem kan ju absolut ingenting om atmosfären. Är denne Reisinger samme man som får studenter att skriva på upprop om att förbjuda kemikalien diväteoxid, samt läser upp citat av Obama som de tror är fascistiska citat från Trump? I så fall tycker jag att han är underhållande.
2019-08-08, 14:41
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Tycker du att de fem frågorna var kluriga? Den som inte kan svara på dem kan ju absolut ingenting om atmosfären.

Greta skulle sannolikt ha fått andra frågor. Just de 5 frågorna var anpassade till Gretas publik.

Jag tror inte att så många slumpmässigt utvalda barn och ungdomar kan svara på de frågorna. Troligen inte så många vuxna heller. Möjligtvis kan många fråga 1, men sen tror jag att det blir svårare.

Men frågan är om barn/ungdomar måste veta svaren på de frågorna för att förstå att det är dåligt med ett varmare klimat och att vi människor fortfarande kan göra något åt saken. Det är ju det som de ska ta ställning till. Dvs till de sammanfattningar som presenteras av t.ex FN, IPCC och media. Sedan att det finns forskare med andra åsikter är väl sånt de upptäcker när de blir lite äldre.

När det gäller Greta är det väl sannolikt att hon kunnat svara på frågorna. Hon har läst mycket. Men jag tror inte att det var dessa frågor han tänkt ställa till Greta. Han anpassar ju frågorna efter person så att han får önskad effekt. Han har bestämt sig i förväg vad han är ute efter. Och eftersom han verkar vara väldigt intelligent, så vet han precis hur han ska bära sig åt.

Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Är denne Reisinger samme man som får studenter att skriva på upprop om att förbjuda kemikalien diväteoxid, samt läser upp citat av Obama som de tror är fascistiska citat från Trump? I så fall tycker jag att han är underhållande.

Jag vet inte. Men det skulle inte förvåna mig.
2019-08-08, 15:11
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Greta skulle sannolikt ha fått andra frågor. Just de 5 frågorna var anpassade till Gretas publik.

Jag tror inte att så många slumpmässigt utvalda barn och ungdomar kan svara på de frågorna. Troligen inte så många vuxna heller. Möjligtvis kan många fråga 1, men sen tror jag att det blir svårare.

Men frågan är om barn/ungdomar måste veta svaren på de frågorna för att förstå att det är dåligt med ett varmare klimat och att vi människor fortfarande kan göra något åt saken. Det är ju det som de ska ta ställning till. Dvs till de sammanfattningar som presenteras av t.ex FN, IPCC och media. Sedan att det finns forskare med andra åsikter är väl sånt de upptäcker när de blir lite äldre.

När det gäller Greta är det väl sannolikt att hon kunnat svara på frågorna. Hon har läst mycket. Men jag tror inte att det var dessa frågor han tänkt ställa till Greta. Han anpassar ju frågorna efter person så att han får önskad effekt. Han har bestämt sig i förväg vad han är ute efter. Och eftersom han verkar vara väldigt intelligent, så vet han precis hur han ska bära sig åt.

Jag vet inte. Men det skulle inte förvåna mig.

Gillar hur flera i tråden tar Reisinger och hans metoder i försvar och tycker det är synd att inte Greta blev utfrågad. Sen pratar man annars om hur fruktansvärt det är att man utnyttjar Greta, hon är ju bara ett barn! 😂
2019-08-08, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Nja stolpiller brukar ju fungera bra. Inte så lämpligt att försöka sätta kanyler ombord på en skakande segelbåt, där flickan dessutom är tunn och mager.
Men alla dessa åksjukepreparat kan påverka omdömet och överlevnadsinstinkten negativt.
Vid ett nödläge så måste man kunna ta vara på sig själv

Men hur korkad är du egentligen ? Prinsen av Monaco är en i besättningen, och att Monacos furstehus skulle släppa iväg en prins på en solosegling över Atlanten utan synnerligen välrustade följefartyg är fullständigt uteslutet.
Det finns inte på kartan helt enkelt. Prinsen är nog viktigare än Greta själv skulle jag tro
Tänk på att vid ett eventuellt nödläge så kan det ta upp till en vecka att undsätta dem, och då är de redan döda av nedkylningen. Det är nämligen så långa avstånd att man inte kan undsätta dem, annat än med fartyg. Helikoptrar har bara en räckvidd på en kort bit ut ifrån fastlandet innan bränslet är slut.
Därför är det lämpligt att skicka med följefartyg som har en helikopter och en helikopterplatta.

Förresten så hittade jag följande informativa youtubefilm på tyska som förklarar bärplansprincipen hos dessa segelbåtar. Klippet visar små lätta segelbåtar varav en kan klara av segla i upp till 31 knop, men då bara vid stark vind, och små vågor. Förhållanden som sällan existerar ute på Atlanten:

https://www.youtube.com/watch?v=YEM1blQ-zo0

Dessa segelbåtar kan vara farliga genom att de tippar, kapsejsar lätt, pga sin höga mast, syns bra i klippet.
De är dessutom besvärliga att segla eftersom man har bara 4-5 graders utrymme på kurs versus vindriktning för att de ska segla bra, dvs vid kryss. Förmodligen känns det lite grand som att sitta på en tvålbit på en blöt isrink och försöka styra hyfsat
Samtidigt är deras roder små och ineffektiva. Vid stötig gång och höga vågor så kan det ta tvärstopp ibland om bärplanen/skrovet skär ner för djupt i vattnet.

Principen om bärplan är att bärplanet lyfter skrovet en bit ovanför vattenytan, därmed minskas skrovets våta yta och vattenmotståndet minskar drastiskt.
Det förklarar också varför segelbåten måste vara lätt, är den för tung så kan bärplanen inte lyfta upp skrovet
Dessa båtar kallas alltså för flygsegelbåtar.

Malizia 2 är därför nästan helt kal invändigt, och har bara med sig det allra nödvändigaste.
Hon har dock en ganska tung pendelköl som sticker ner en bra bit, som motverkar mastens vridkraft när vinden pressar henne hårt.
Hade Malizia 2 varit tex 5 ggr större så vore hon mycket stadigare och förmodligen betydligt mera lättseglad, men hon troligen inte kunnat segla lika fort heller, och oklart om bärplanen då klarar av att lyfta henne.
Det är en mycket svår och komplicerad dynamik man måste ta hänsyn till vid beräkningarna, dels är det mastens höjd, segelytan, dess riggning, våta ytans storlek mm. Vågmönster mm, plus den tunga kölen som ska utgöra en pendelmotvikt.
Sammantaget är sådan tävlingskappsegling en väldigt svår sport eftersom man har så många parametrar att ta hänsyn till.

Gamla kända problem med ensamsegling och en rätt vanlig skada är att man får skavsår lite överallt, och/eller tex svamp på fötterna och i armhålorna och skrevet. Bara saltvatten och att man inte kan tvätta sig i sötvatten, och all fukt gör att man lätt får utslag och dessa problem. Som så småningom blir till svårläkta sår, när man vistas i tropikerna.
Saltvattnet irriterar med tiden.

Sen den andra skaderisken är tex brännskador, både av tex Solen och av gasspisen/fotogenköket. Brännskador kan bli riktigt farliga eftersom seglaren befinner sig så långt ifrån sjukhus, och såren blir alltid infekterade. Mycket svårt att hålla sådana sår rena ifrån bakterier på en segelbåt utan någon komfort alls att tala om.

Ytterligare en risk är att Solen skadar ögonen - det finns många exempel på seglare som skadat sin syn, pga att de drullat bort solglasögonen. Det skarpa ljuset, solglittret och saltvattnet skadar ögonen

En annan påtaglig risk är risken för uttorkning, dvs vätskebrist. Seglaren glömmer ofta att dricka tillräckligt med vatten eller vätska. Seglaren kommer ifrån sina vanliga rutiner, och i och med att det gungar mm, så märks inte törsten förräns det börjar bli illa. Den ständiga vinden gör att kroppen förlorar mer vätska utan att man märker det. Och man förlorar dessutom viktig värme, man kan alltså bli nedkyld ändå, fastän det är typ +23 C varmt. Plus att det är svårt att få i sig tillräckligt med kalorier ifrån maten om man nu känner sig dålig.

Sammanfattningen blir att det är total idioti att sätta en liten klen undernärd tonåring som Greta i en båt av denna typ för en segling över Atlanten.
2019-08-08, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Jag förväxlar inte. Diskuterar båda områden. Greta tar upp miljö också. Anledningen att jag skrev sådär är för att vi munhuggits förut och därför undrar jag om Sonnenwende även är kritisk till miljöfrågor. Borde formulerat det bättre.

Greta lägger 90% av sitt snack på klimathotet och ytterst lite om miljöfrågor i övrigt samtidigt som hon missar behovet av att framställa energi med kärnkraft istället för kolkraft, hon missar att Paris-avtalet inte löser några problem för Kina får öka sina utsläpp, hon missar överbefolkningen som orsak till dagens problem vad gäller miljöfrågor och utarmning av resurser samt koldioxidutsläpp på grund av behovet av energi för 7,7 miljarder människor.

Missar man detta så har man inte förstått särskilt mycket. Hon är en vänsteraktivist.

Dessutom så överdriver hon ett eventuellt worst case-scenario för att framkalla rädsla och ångest.
Senast redigerad av Hibiscrub 2019-08-08 kl. 16:02.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in