2019-08-07, 17:43
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Problemet är ju att Greta™ uttalar sig tvärsäkert om saker där hon har noll koll, och det kan bli hur fel som helst. Det är inte så länge sedan som hon påstod att Sverige har extremt höga utsläpp av koldioxid. Vilket ju inte riktigt stämmer:
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Miljo/Utslapp-internationellt/Koldioxid-per-capita/

Nej, per capita ligger vi bra till men det är ju på grund av att våra utsläpp sker i länderna som vi importerar ifrån. Så jag förstår Gretas uttalande men rätt ska vara rätt antar jag? Särskilt på Flashback 😁
2019-08-07, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Nej, per capita ligger vi bra till men det är ju på grund av att våra utsläpp sker i länderna som vi importerar ifrån. Så jag förstår Gretas uttalande men rätt ska vara rätt antar jag? Särskilt på Flashback 😁
Men då får vi väl räkna bort utsläpp från våra exportprodukter också? Och vi får väl även räkna av att våra skogar och marker är så stora koldioxidsänkor att Sverige redan är koldioxidneutralt? Nehej, inte det. Där har vi problemet, det används inte samma måttstockar. Det är inte seriöst.
2019-08-07, 17:58
Medlem
Är det klimatfariseer som kallar Greta för klimatjesus? Det finns paralleller. Hur småsaker förstoras upp och hur sakfrågan negligeras.
Senast redigerad av lehs 2019-08-07 kl. 18:01.
2019-08-07, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
De flesta har nog ett politiskt parti som man står lite närmare än andra, men det är inte samma sak som att man går ut med det offentligt och propagerar för det partiet.

I Gretas fall har hon även kritiserat Miljöpartiet, så var hon exakt står politiskt vet vi inte. Men gissningsvis är det väl till vänster.

En del har försökt placera henne i vänsterextremistfacket tack vare en tröja och Extinction Rebellion, men det är lite av samma trick som sjuklövern och PK-media körde mot SD förut, när de skulle nazist- och fasciststämpla dem.

Fast SD kallas ju fascister osv genom sin blotta existens. Greta hade kunnat undvika kritik och ”vänsterstämpel” genom att tänka på vad hon klär på sig och vilka organisationer hon säger sig stödja. Haft en helt neutral framtoning, kort sagt.

Det spelar ingen roll om du och jag tycker det är löjligt att tjata om en tröja. De som verkligen älskar att motarbeta Greta kommer inte missa tillfället att älta det, gång på gång. Desto klantigare av hennes föräldrar och rådgivare att låta det ske.
2019-08-07, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp

Som jag förstått det är huvudskälet att Sveriges energiförbrukning till över 80 % är fossilfri (kärn- och vattenkraft). Därför slipper vi använda t.ex kolkraft till uppvärmning. Och bland annat därför är luften renare här än i Polen.

Men Greta gillar inte prata om kärnkraft, trots att många naturvetare och ingenjörer hävdar att det vore rätt väg att gå. Kanske ett annat skäl till att hon anklagas för okunnighet? Jag personligen har ingen aning.
2019-08-07, 18:30
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Är det klimatfariseer som kallar Greta för klimatjesus? Det finns paralleller. Hur småsaker förstoras upp och hur sakfrågan negligeras.

Ska vi köra bibliskt är det snarare Pontius Pilatus hon ska liknas vid.

Genom att åka segelbåt tvår hon sina händer.
2019-08-07, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Tror inte att sjösjuk piller hjälper mycket om man kräks upp dem. Ingen annan eventuell medicin kommer att hjälpa mycket då. Det får väl i så fall bli intravenöst om det alternativet finns.

Nja stolpiller brukar ju fungera bra. Inte så lämpligt att försöka sätta kanyler ombord på en skakande segelbåt, där flickan dessutom är tunn och mager.
Men alla dessa åksjukepreparat kan påverka omdömet och överlevnadsinstinkten negativt.
Vid ett nödläge så måste man kunna ta vara på sig själv

Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det är ju ni som tjatar om följebåtar hela tiden. Så vill ni verkligen veta så får ni fråga själva.
Jag har beskrivit för- och nackdelarna med att ha och att inte ha. Och påpekat att ingen vet i denna tråd. Alla bara gissar.

Men hur korkad är du egentligen ? Prinsen av Monaco är en i besättningen, och att Monacos furstehus skulle släppa iväg en prins på en solosegling över Atlanten utan synnerligen välrustade följefartyg är fullständigt uteslutet.
Det finns inte på kartan helt enkelt. Prinsen är nog viktigare än Greta själv skulle jag tro
Tänk på att vid ett eventuellt nödläge så kan det ta upp till en vecka att undsätta dem, och då är de redan döda av nedkylningen. Det är nämligen så långa avstånd att man inte kan undsätta dem, annat än med fartyg. Helikoptrar har bara en räckvidd på en kort bit ut ifrån fastlandet innan bränslet är slut.
Därför är det lämpligt att skicka med följefartyg som har en helikopter och en helikopterplatta.

Förresten så hittade jag följande informativa youtubefilm på tyska som förklarar bärplansprincipen hos dessa segelbåtar. Klippet visar små lätta segelbåtar varav en kan klara av segla i upp till 31 knop, men då bara vid stark vind, och små vågor. Förhållanden som sällan existerar ute på Atlanten:

https://www.youtube.com/watch?v=YEM1blQ-zo0

Dessa segelbåtar kan vara farliga genom att de tippar, kapsejsar lätt, pga sin höga mast, syns bra i klippet.
De är dessutom besvärliga att segla eftersom man har bara 4-5 graders utrymme på kurs versus vindriktning för att de ska segla bra, dvs vid kryss. Förmodligen känns det lite grand som att sitta på en tvålbit på en blöt isrink och försöka styra hyfsat
Samtidigt är deras roder små och ineffektiva. Vid stötig gång och höga vågor så kan det ta tvärstopp ibland om bärplanen/skrovet skär ner för djupt i vattnet.

Principen om bärplan är att bärplanet lyfter skrovet en bit ovanför vattenytan, därmed minskas skrovets våta yta och vattenmotståndet minskar drastiskt.
Det förklarar också varför segelbåten måste vara lätt, är den för tung så kan bärplanen inte lyfta upp skrovet
Dessa båtar kallas alltså för flygsegelbåtar.

Malizia 2 är därför nästan helt kal invändigt, och har bara med sig det allra nödvändigaste.
Hon har dock en ganska tung pendelköl som sticker ner en bra bit, som motverkar mastens vridkraft när vinden pressar henne hårt.
Hade Malizia 2 varit tex 5 ggr större så vore hon mycket stadigare och förmodligen betydligt mera lättseglad, men hon troligen inte kunnat segla lika fort heller, och oklart om bärplanen då klarar av att lyfta henne.
Det är en mycket svår och komplicerad dynamik man måste ta hänsyn till vid beräkningarna, dels är det mastens höjd, segelytan, dess riggning, våta ytans storlek mm. Vågmönster mm, plus den tunga kölen som ska utgöra en pendelmotvikt.
Sammantaget är sådan tävlingskappsegling en väldigt svår sport eftersom man har så många parametrar att ta hänsyn till.

Gamla kända problem med ensamsegling och en rätt vanlig skada är att man får skavsår lite överallt, och/eller tex svamp på fötterna och i armhålorna och skrevet. Bara saltvatten och att man inte kan tvätta sig i sötvatten, och all fukt gör att man lätt får utslag och dessa problem. Som så småningom blir till svårläkta sår, när man vistas i tropikerna.
Saltvattnet irriterar med tiden.

Sen den andra skaderisken är tex brännskador, både av tex Solen och av gasspisen/fotogenköket. Brännskador kan bli riktigt farliga eftersom seglaren befinner sig så långt ifrån sjukhus, och såren blir alltid infekterade. Mycket svårt att hålla sådana sår rena ifrån bakterier på en segelbåt utan någon komfort alls att tala om.

Ytterligare en risk är att Solen skadar ögonen - det finns många exempel på seglare som skadat sin syn, pga att de drullat bort solglasögonen. Det skarpa ljuset, solglittret och saltvattnet skadar ögonen

En annan påtaglig risk är risken för uttorkning, dvs vätskebrist. Seglaren glömmer ofta att dricka tillräckligt med vatten eller vätska. Seglaren kommer ifrån sina vanliga rutiner, och i och med att det gungar mm, så märks inte törsten förräns det börjar bli illa. Den ständiga vinden gör att kroppen förlorar mer vätska utan att man märker det. Och man förlorar dessutom viktig värme, man kan alltså bli nedkyld ändå, fastän det är typ +23 C varmt. Plus att det är svårt att få i sig tillräckligt med kalorier ifrån maten om man nu känner sig dålig.
2019-08-07, 18:45
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Ursäkta att jag påpekar det men nu har du i två inlägg i rad förväxlat klimat och miljö sammanlagt 3 ggr. Sonnenwende själv använde ju ordet klimat.

Jag förväxlar inte. Diskuterar båda områden. Greta tar upp miljö också. Anledningen att jag skrev sådär är för att vi munhuggits förut och därför undrar jag om Sonnenwende även är kritisk till miljöfrågor. Borde formulerat det bättre.
Senast redigerad av Snubchurp 2019-08-07 kl. 18:53.
2019-08-07, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Kommer kloka människor till makten så åker Malena med make i finkan för barnmisshandel. Ser du inte hur de utnyttjar en liten tjej med diagnoser, för sina egna intressen?! Intressen som ligger i tiden för tillfället. Malena verkar helt ha slutat att ömma för de stackars flyktingarna och övergett dem för att göra dottern till vår nya messias.
Ja vart tog "flyktingkatastrofen" vägen ? Har hon glömt det ?
Värst vad det gick över fort ?
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Som jag skrev förut, är det bara domstol som tolkar lag. Flera överförmyndare i flera olika kommuner har uttryckligen skrivit, att inte ens de har rätt, att medge att barn ger större gåvor. Men överförmyndare har mycket att göra, och är heller inga domare, och att väcka talan vid domstol om Gretas större donationer är antagligen inget som prioriteras av dem! Överförmyndare har ofta svårt att ens hinna kontrollera dem som är gode män, det är rätt vanligt att dessa missköter sig. Skulle Gretas donationer för flera miljoner till ideella organisationer bli fällda i domstol, är den möjliga konsekvensen, att Gretas föräldrar blir skadeståndsskyldiga till Greta för felaktig förmögenhetsförvaltning!
Nu snurrar du ju till det lite väl mycket här. Om Greta skulle vara missnöjd med hur hennes pengar har förvaltats när hon var omyndig, då kan hon väcka talan civilrättsligt mot sina föräldrar när hon fyller 18 år. Det är liksom inte så att det faller under allmänt åtal det här. Om det inte handlar om stora bedrägerihärvor, dvs att Malena & Svante skrivit på en hel massa kontrakt som de inte haft täckning för att uppfylla, och de lurade och skadelidande väljer att anmäla dem.
Det verkar ju lite väl mycket hönsgård kring det här, faktiskt.
Förmodligen en penningrullning utan motstycke, typ...
Jag vet inte men om det är mycket som har försvunnit på lattjolajban-trams och föräldrarna är ruinerade så kan ju kanske kommunen tvingas att betala. Just för att de inte ingripit i tid, typ.

Om nu tex Greta egentligen ville att pengarna skulle gå till ett hem för plågade igelkottar, eftersom vi har en våg av sadistiska raketforskare som tydligen avskyr igelkottar, så kanske föräldrarna sitter i klistret ordentligt.

Ännu mera komplicerat blir det nu om Greta skulle vid 18-årsdagen vara oförmögen att sköta sin ekonomi själv, då kan det bli så att den Gode Mannen (GM) stämmer föräldrarna på dessa försvunna belopp.

Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
17 länder har kritiska nivåer på sitt vatten. Alarmerande. Detta förklaras med klimatförändringarna.
Länk: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lAeoA9/vattnet-pa-vag-ta-slut-i-17-lander

Det är ju länder som är överbefolkade. Definitionsmässigt är ett land överbefolkat om basresurserna inte räcker till. Det är ju baskunskaper för en journalist, men sådana sitter ju inte Aftonbladet inne med precis

Aftonbladet är uppenbarligen ena äckliga rasistiska jävla brunråttor som i samma artikel inte skriver att Sverige måste skänka tex hela Mälarens vatten till dessa överbefolkade länder, och dessutom stå för fraktkostnaden. Sverige är ju rikast i Världen, enligt PK-Normen
Vad fan , lev upp till ert rykte nu då, Aftonbladet ? Vart är vattenkrisen nu då och demonstrationerna då ? Mediadrevet då då ?

Det är helt enkelt dålig samhällsplanering om ett område blir överbefolkat. För tex miljonstaden Chennai, Indien är det inte precis så konstigt eftersom man inte förhindrar inflyttning av sk squatters, dvs luffare, hemlösa, whatever.
Chennai har ju inte direkt brist på yta i sina utkanter och de får helt enkelt ta och bygga fler dammar som kan hålla kvar vattnet ifrån monsunperioden, finns inga andra enkla lösningar.

Kollade nyss på Marinetraffic och Malizia 2 ligger nu i hamnen i Plymouth, GB, på Englands sydkust, så Plymouth lär nog bli avseglingshamn för Greta:

https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:4966823/mmsi:211768710/imo:0/vessel:MALIZIA2_SOLO_SAILOR
2019-08-07, 18:46
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drowia
Det behövs en "tipping-point" för att man ska kunna öka chanserna till att kunna förhandla och hålla sina löften om minskade utsläpp.

Utan en tipping-point blir det lätt att de olika staterna säger en sak och sen bryr de sig inte så mycket. Ingen vet ju ändå. Detta ökar risken att utsläppen blir högre vilket ökar risken för värre konsekvenser av ökade utsläpp.

"Både översvämningar och torka kommer att förändra vår värld, och det är anledning nog att minska utsläppen av växthusgaser"
Men om ingen tipping point existerar, ska en fabriceras i den goda sakens namn eller vad menar du?
Är det okej att ljuga?
2019-08-07, 18:50
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Som jag förstått det är huvudskälet att Sveriges energiförbrukning till över 80 % är fossilfri (kärn- och vattenkraft). Därför slipper vi använda t.ex kolkraft till uppvärmning. Och bland annat därför är luften renare här än i Polen.

Men Greta gillar inte prata om kärnkraft, trots att många naturvetare och ingenjörer hävdar att det vore rätt väg att gå. Kanske ett annat skäl till att hon anklagas för okunnighet? Jag personligen har ingen aning.

Jo visst är det så, vi är bra på energiproduktion. Visst är det rent här när vi importerar det mesta. Vi kan snart inte försörja oss själva med mat. Att inte bönderna lägger ner i protest, de får inget för sin produktion.

I varje fall är det riktigt av Greta att inte peka på Sverige som nått föregångsland. Visst inom vatten och avlopp, uppvärmningssektorn är vi det. Men utsläppsmässigt ska vi nog passa oss med tanke på vår livsstil och konsumtion.
2019-08-07, 19:01
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs

Så är det ju. Man behöver väl nån sorts slagdocka att få ut sin ilska över att klimatfrågan uppmärksammas. Många av dessa tyckte nog det var skönt när det lagt sig efter Al Gore och nu kommer Greta och tar upp denna "bluff" igen.

Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Finansierade och därmed styrda klimatforskare, ja.

Nä, om kloka människor kom till makten, så skulle de låta andra kloka människor styra domstolarna oberoende av staten. Inte som nu alltså.

Jag tycker synd om Greta men jag tröstar mig med att hon aldrig kommer att förstå vilket bedrägeri hon utsetts för att vara ledare för. Greta är ett barn med speciella behov.

Orkar inte fortsätta diskussionen då jag inte vill hjälpa till med att hålla liv i myten Greta.

Då är det frågan vilka dessa kloka människor är. Enligt många i tråden är det inte majoriteten av forskare som pekar på en mänsklig påverkan av klimatet, däribland väl ansedda forskare.
Senast redigerad av Snubchurp 2019-08-07 kl. 19:20.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in