2019-08-08, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Så vad borde vi göra då?
Vad sägs om att ge ingenjörerna mer pengar istället för att ge alarmister en massa pengar?
2019-08-08, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Okej. Vad har du för källor?
På vad? DN-uppropet?
2019-08-08, 00:38
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrbosun
Vad sägs om att ge ingenjörerna mer pengar istället för att ge alarmister en massa pengar?

Låter rimligt men frågan är hur mycket pengar Greta och hennes apparat som hon har bakom sig tjänar på detta. Det vet vi väl inte riktigt va?

Ja, mer teknisk utveckling. Det sker redan nu och går fort inom vissa områden så vi behöver ju inte vara helt genompessimistiska.
2019-08-08, 00:39
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
På vad? DN-uppropet?
Ditt inlägg innehöll påståenden om professor Bengtsson.
Vad har du för källor till dessa?

(FB) Greta Thunberg (klimataktivist)
2019-08-08, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Det påstods inte att städer skulle hamna under vatten år 2000 utan att det skulle ske så småningom ifall inte effektiva åtgärder satts in till år 2000.

Det stod att förändringarna skulle vara ”irreversible” om inte insatser sattes in senast år 2000.

Nu är det 2030 som är deadline för nästa ”irreversible”. Och som används för att skrämma upp småbarn.
2019-08-08, 01:30
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Amen. Mer sånt!

Seså, fram med forskning som visar att regnskogsskövlingen är bra nudå!
Tror inte riktigt du fattar varför det finns Greta-skeptiker.
En stor del är just för allt fokus på koldioxid lägger andra områden i skugga, resurserna är begränsade.

Personligen så önskar jag att pengar omfördelades så att mer går till miljöarbete. Att få Östersjön frisk igen låter som ett lämpligt uppdrag för vår del av världen, tyvärr tar nog en annan fråga det mesta av resurserna.
2019-08-08, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Tror inte riktigt du fattar varför det finns Greta-skeptiker.
En stor del är just för allt fokus på koldioxid lägger andra områden i skugga, resurserna är begränsade.

Personligen så önskar jag att pengar omfördelades så att mer går till miljöarbete. Att få Östersjön frisk igen låter som ett lämpligt uppdrag för vår del av världen, tyvärr tar nog en annan fråga det mesta av resurserna.
Östersjön tycker jag låter som en fullständigt utmärkt fråga för Sverige att fokusera på! Helst i samarbete med övriga länder med kust mot Östersjön. Trevligt med en jordnära (nåja, havsnära) kommentar! Jag håller fullständigt med. Jag äter dessutom ofta och gärna strömming. Det vill jag fortsätta med.
2019-08-08, 02:26
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
”Katastrofal avskogning som denna måste få ett slut”, skriver den 16-åriga klimataktivisten.
Citat:
Amen. Mer sånt!

Seså, fram med forskning som visar att regnskogsskövlingen är bra nudå!

Greta åker ju till Sydamerika senare i år. Då kan hon ta upp detta. Kanske besöka Brasilien också?

Amazonas regnskogar är väldigt viktiga för hela jorden. Känns ju lite olustigt om de ska hugga ned precis allt där.

Citat:
The Amazon is considered the lungs of our Earth taking in enormous amounts of the carbon dioxide emitted by human activity and the burning of fossil fuels while providing us with the oxygen we breathe. The Amazon Rainforest produces about 20 percent of the earth’s oxygen.

https://amazonaid.org/global-importance-amazon-natural-resources/
2019-08-08, 03:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Stackars Greta. När seglar hon?
Risken är att hon efter den seglatsen blir en klimatriskförnekare och går in i SD. Skiter i allt och åker buisnessclass efter detta. Ägnar sig åt annan hobby. Invandrarhat ex v.
Ja och familjen Thunberg blir Sveriges svar på Kim Kardashians, dvs lyxkonsumtion i kubik.

Eller de blir WT, flyttar till det inre av Norrland, bor i en husvagn, kör en Cheva pickup på gammal blyad bensin där stereon spelar Eddie Meduza, , kör snöskoter, snusar och röker, kokar hembränt, tjuvjagar älg och vargar. Nya filmer av Åsa-Nisse-typ blir gjorda mm.

Och Malena Ernman håller batikkurser på ABF och batikmedia får dåndimpen av hänförelse

Malena Ernman visar stolt upp sin hembränningsapparat som hon svetsat ihop på ABF-kursen, och de gör en serie om hembränning som körs på SVT

Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Inga problem när allt är svart och vitt. Segelbåten är CO2-fri, punkt slut
Javisst det är idén. Sen att kolfibern och plasten är av ett fossilt ursprung det kan man utelämna.
Att jag skrev om prinsen av Monaco är ju pga att furstendömet Monaco har ju råkat ut för tråkigheter förr, så de skulle verkligen inte riskera att mista någon kunglig medlem, om de kan undvika det.
2019-08-08, 06:49
Medlem
Maltsevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Jag är kritisk mot fenomenet Greta, men det där låter hemskt. Fullständig respektlöst.
Dessutom tror jag att Greta, med rätta, skulle få sympatierna på din sida om någon försökte krossa henne på det sättet.

Det är ju inte Greta personligen som ska debatten utan de vuxna klimatforskarna. De som kan frågorna och har diskussionsvana.
Det är Infos egna slutsats av situationen och är helt i linje med användare som Info och Lehs där man istället för att diskutera vad personer egentligen säger försöker hitta på anledningar till att man inte ens ska lyssna på dem.

Info använder därför ord som korkad, okunnig, förnedra och betonar att det rör sig om en äldre man som vill knäcka den yngre Greta för att framställa Reisinger som den onde. Det handlade givietvis inte om några speciellt kluriga frågaor alls utan om helt vanliga frågor som alla som företräder en sån sak som klimatfrågan borde känna till. Användare som Info och Lehs gör sitt yttersta för att skydda Greta från att ens behöva visa att hon besitter några djupare kunskaper i ämnet hon kämpar för.

Det är ungefär lika korkat som när en ledamot av Kungliga Vetenskapsakademien och, enligt svensk media, en av världens mest meriterade klimatforskare påstås komma med mumbo jumbo panta rei trolleri.
2019-08-08, 07:05
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jag vet inte så mycket om Bengtsson, han är säkert en snäll person, men det finns ju folk som vill sätta dit Greta och krossa henne. Att en gång för alla få slut på problemet "Greta".

En debatt som får henne att se korkad, okunnig och svarslös ut kan, i alla fall delvis, få den effekten.

Det var ju en äldre person (Marc Reisinger) som sökte upp Greta med just det syftet. Med kamera. Han ville knäcka och förnedra henne med kluriga frågor och spela in allt. Men hon räddades i sista sekund.
Nej han ville se hur Greta var som person och hur hon mådde enligt egen utsago. Dock stoppade Gretasekten intervjun tämligen omedelbart.
2019-08-08, 10:10
Medlem
hängballens avatar
Vi alla kanske borde bli en Greta?
Vad sägs om ALLA i Sverige jobbstrejkar för miljön nästa vecka?
Vi kan dela fredspriset hela landet.
Bra va?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in